*

Lampje

• 7504
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

*

Opa S.

• 7333
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #526 Gepost op: 22 januari 2018, 21:39:10 »
Opa S. was even rustig, druk bezig, maar ook dagen lang niet fit genoeg om echt te werken, dus schoot 't niet op.

Maar ondertussen zijn we weer opgekalefaterd en zo ook een drietal versterkers.

Eentje is bijzonder lastig, een Yamaha A-960 waar erg veel problemen inzaten en die op een haar na gefixt is, maar waar op de een of andere manier de verlichting niet van aan de gang wil. Het beschikbare schema is van belabberde kwaliteit, dus echt makkelijk zoeken is het ook niet. Maar ach, je zou Opa S. niet zijn als je Opa S. niet was geweest, dus ik heb er gewoon nog één gekocht, dan kan ik ze onderling vergelijken en dat is een stuk simpeler dan schele hoofdpijn krijgen van een krakkemikkig schema. Moet uit Duitsland komen, dus dat duurt nog wel een paar dagen.

Ook op een haar na afgerond een Pioneer SA-7100. Erg leuke versterker, maar zoals gewoonlijk bij Pioneer jaren '70 spul; je moet er erg veel aan vervangen om hem weer jofel te krijgen. Onder het werk kom je dan de meest bizarre constructies tegen van "collega's" die er voor jou al aan gewerkt hebben, wat te denken van deze prachtige luidsprekerdestructie-kwinkslag (klik voor groter);

Deze kwakzalver had wel meer vreemde dingen op z'n geweten. Nou ja, het ding is gereviseerd en alle issues zijn opgelost. Alleen het relais moet nog worden vervangen. Ik heb me suf gezocht naar een "drop-in replacement", maar die zijn er niet in deze uitvoering. Uiteindelijk, met een Opa S. oplossing is dat nu goed gekomen, er kan nu een relais in dat wel leverbaar is en het ziet er nog netjes uit ook, wat wil je nog meer. Alleen het relais zelf nog even bestellen, want vanwege de afwijkende uitvoering had ik dat niet op voorraad.

Nu even, als tijdelijke oplossing met nog het oude relais;

Leuk ding, toch?

Maar, het pièce de résistance van vandaag was wel de Yamaha B-2 en de eerste testrun er van na een volledige revisie waar ik al een aardig tijdje mee bezig was. Het is dus een VFET versterker en als je daar iets stoms mee uithaalt, zie dan maar dat je de boel ooit nog aan de praat krijgt. Alle elco's en nagenoeg alle transistors + een kudde diodes zijn vervangen door nieuw, dé ideale manier om ergens een foutje te maken en de boel op te blazen. Zo'n eerste testrun is dus wel even heel spannend.

Gelukkig geeft de service manual goed aan hoe je 't moet doen; de versterker op een variac aansluiten met twee multimeters op de meetpunten van de linker- en rechter versterkerprint en dan langzaam de spanning opvoeren terwijl je de multimeters in de gaten houdt. Je test eigenlijk de ruststroom van de VFETs, tijdens het opvoeren van de spanning mag de spanning niet hoger worden dan 1,4 volt. Dat is veel! En best eng. Maar het ging goed, alhoewel ik wel even nerveus werd toen ik zag dat de meters al ruim 500mV aangaven terwijl ik wat voedingsspanning betreft nog niet eens op 40 Volt zat! Maar hup, niet neuzelen, gewoon even doorzetten.... Gelukkig, niet lang daarna begon de spanning te zakken tot deze uiteindelijk bij 230 Volt voedingsspanning uitkwam op rond de 50mV. Dat is ok, test geslaagd, pfff...., opluchting! Toen dat ok was kon de versterker afgeregeld worden, echt cool als het ding het dan goed doet en de sterren van de hemel speelt.

Een kleine impressie van het ding; https://youtu.be/pgS20ti98X0

Al met al is dit natuurlijk wel een prachtige bak!

Testing!

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

a.b.

• 9127
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #527 Gepost op: 22 januari 2018, 21:49:26 »
Ik lees je renovatieperikelen vaak met plezier en al is het onderwerp vanzelfsprekend totaal oninteressant, je weet er toch altijd wat van te maken. Ik ben dan ook van het soort dat vindt dat een motorkap (van een auto) alleen open hoort te gaan in de garage, alwaar ik in de lounge koffie drink en een tijdschrift lees en geniet van stemmige pianoklanken (volvo-dealers hè).

Zo krijg je het voor elkaar om mij naar afbeeldingen te laten turen in de hoop te ontdekken wat je toch in godsnaam bedoelt met een luidsprekerdestructie-kwinkslag. Ik zie een lampje op een draadje en wat bruinig soldeerwerk en denk dan: waar gaat dat lampje toch heen?

Voorts lijk je als tijdelijke oplossing een soort muizenval te hebben gemonteerd al zit het veertje verkeerd. Dat moet anders! Zet door, ik lees met je mee en altijd bereid tot het geven van advies.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 22:06:48 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

minplus

• 7954
  • relax, don't do it
« Reactie #528 Gepost op: 22 januari 2018, 22:04:37 »
 ;D

Mooie rimperaties. :)
Die B2 ken ik, erg mooie machine in combinatie met de C2, weliswaar niet zo mooi als m'n AU-111 waar ik ze naast beluisterd heb, maar echt klasse. :-*
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7333
    • Second Life Audio
« Reactie #529 Gepost op: 22 januari 2018, 22:37:37 »
@ a.b., ja graag je advies, hoe meer zielen hoe meer vreugd zullen we maar zeggen! En wellicht de nodige hilariteit  ;D

Nou, dat bruinig soldeerwerk is al een aardige stap in de goede richting om te zien dat de kwakzalver uit de goede richting was.

Die muizenval is nu zo'n beroemd speakerrelais (vraag me niet hoe lang die in moeten spelen, daar heeft B. Gehakt meer verstand van).
En wat doet een speakerrelais (of speakerprotectierelais)? Jawel, de speakers protecten! Speakers houden van wisselstroom (niet té veel), maar niet van gelijkstroom (helemaal niet). Van gelijkstroom gaan ze dood. Dan ontsnapt de rook die er in gevangen zit en zie die maar eens terug te krijgen en er weer in te stoppen, geen beginnen aan (alhoewel B. Gehakt het wel schijnt te kunnen!). Kortom, dat willen we niet. Hoe werkt dat dan, zo'n speakerrelais? Die schakelt de luidspreker en de versterker aan elkaar als je de versterker aanzet. Doorgaans met enige vertraging, zodat de inschakelstromen even tot rust kunnen komen, dat voorkomt het "ploppen" van de speakers. Als er nu iets grondig fout gaat en er slaat een kudde gelijkstroom op hol richting de speakers, dan zegt het relais: "Foei, dat mag niet, jullie mogen er niet door, ik doe de brug open!" en schakelt zo de verbinding tussen luidsprekers en speakers weer uit.

Snap je het nog?

Dat bruine soldeerwerk wat je ziet is de onderkant van het relais, daar waar versterker en luidsprekeruitgang bij elkaar komen. Wat nu als je kwakzalver bent en dat relais werkt niet meer helemaal jofel? Ga je dan een nieuwe regelen? Nee, natuurlijk niet, stel je voor, je zou geen kwakzalver zijn als je niet een stompzinniger oplossing had. Dus wat doen we, we solderen de twee draadjes van de luidsprekeruitgang van het relais en solderen die weer vast op de draadjes uit de versterker! Slim hè! Nu doet ie 't gewoon weer goed! Nou ja, tot er wat misgaat (tamelijk vanzelfsprekend bij Pioneers uit die tijd), dan blazen we namelijk gewoon lekker de luidsprekers op! Maar ach joh, wie dan leeft, wie dan zorgt, niet dan?
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 22:39:29 door Opa S. »
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

jpio

• 4400
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #530 Gepost op: 23 januari 2018, 11:00:43 »
Carpe Diem ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Opa S.

• 7333
    • Second Life Audio
« Reactie #531 Gepost op: 23 januari 2018, 13:11:47 »
Jij snapt 't  ;D

Ondertussen, maffe combinaties kom je met regelmaat tegen bij Opa S....

Van onder naar boven;

Yamaha B-2, in test (eindversterker)
Reutel RA-714, in test (nu even als voorversterker)
Pioneer TX-7100, in test (hoort bij de eerder vermelde Pioneer SA-7100, leuk setje!)

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 7954
  • relax, don't do it
« Reactie #532 Gepost op: 23 januari 2018, 17:48:37 »
Vooral die pootjes van die Reutel. Fraai!

*

Opa S.

• 7333
    • Second Life Audio
« Reactie #533 Gepost op: 23 januari 2018, 18:49:55 »
Jaja, we hebben een klacht!

In juni ging deze JVC AX-Z911 na een flinke reparatie terug naar zijn baasje, maar rond de kerst was er helaas pindakaas een kanaal uitgevallen.

Tsja, da's minder, garantie eigenlijk al verlopen, en bovendien, mijn advies destijds voor een totale revisie die het ding mijns inziens wel nodig had werd door de eigenaar niet overgenomen, hij wilde alleen een reparatie.
Dat kan, ondanks dat ik er eigenlijk niet achter sta, juist om dit soort problemen te voorkomen. Maar ach, je wilt toch achter je "product" staan, dus, ok, kom maar op met dat ding.

Vanmiddag de hele rimbam klaargezet om te kunnen gaan testen, versterker op spanning gezet en toen....

deed ie 't gewoon.

En nu nog steeds, na een middag spelen en alles getest te hebben.

Het is niet de eerste keer dat dat me overkomt, sterker nog, nagenoeg alle "klachten" die ik krijg bestaan uit dit soort dingen.

Nou ja, toch wel fijn om te weten dat de reparatie - o.a. vervanging van de volledige eindtrap - uiteindelijk wel duurzaam was.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

a.b.

• 9127
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #534 Gepost op: 23 januari 2018, 19:04:19 »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Rubble

• 10408
« Reactie #535 Gepost op: 23 januari 2018, 19:35:21 »
Gaat het nou echt zo, dat repareren?

https://www.youtube.com/watch?v=W0idCh8AqhU&t=18s
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Opa S.

• 7333
    • Second Life Audio
« Reactie #536 Gepost op: 23 januari 2018, 19:45:22 »
Oh God, die gast, ja die kennen we, maar ik lig toch al weer helemaal dubbel.

Jaja, ik snap wel hoe dat gaat, je bent masochist en probeert er een slaatje uit te slaan op youtube, doet ie wel goed trouwens :)

Gelukkig gaat 't hier beter, behalve die ene keer dat jpio hier was met z'n Pioneer M-22; kkkrssschhhzzzjjjjee... AAAAAAUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWW!!!!! Godgrrrreverdrrrrgodvrdk*t!
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Rubble

• 10408
« Reactie #537 Gepost op: 23 januari 2018, 19:49:08 »
Oh God, die gast, ja die kennen we, maar ik lig toch al weer helemaal dubbel.

Jaja, ik snap wel hoe dat gaat, je bent masochist en probeert er een slaatje uit te slaan op youtube, doet ie wel goed trouwens :)

Gelukkig gaat 't hier beter, behalve die ene keer dat jpio hier was met z'n Pioneer M-22; kkkrssschhhzzzjjjjee... AAAAAAUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWW!!!!! Godgrrrreverdrrrrgodvrdk*t!
;D ;D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

minplus

• 7954
  • relax, don't do it
« Reactie #538 Gepost op: 23 januari 2018, 19:51:14 »
 ;D ;D
Jpio is wel de enige getuige van die ene keer.... ::)

*

Opa S.

• 7333
    • Second Life Audio
« Reactie #539 Gepost op: 23 januari 2018, 20:01:35 »
Dat was de tweede keer sinds ik dit werk doe. Maar als kind ben ik wel 100 keer geëlektrocuteerd, we hadden bij ons in het dorp een installatiebedrijf die achter het pand een afvalcontainer had staan die vaak vol zat met oude stopkontakten en schakelaars. Samen met broerlief hebben we daar heerlijk mee geëxperimenteerd, zo vonden we onder andere geheel zelfstandig de hotelschakeling uit :).

Bij hetzelfde bedrijf kwam paps dan ook vaak weer langs, alleen hij ging via de voorkant voor de volgende lading 16 ampère stoppen, die gingen bij ons als warme broodjes...

;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/