*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #150 Gepost op: 18 juni 2017, 18:00:01 »
Altijd kijken naar de dichtstbijzinde E6-waarde.
En het kan soms best zijn dat er ook minder in kan; als je eens gaat kijken naar het aantal écht benodigde Joules, dan is het soms wat overdreven wat men erin heeft gestopt.

Minder heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ik houd er niet zo heel erg van te veel concessies aan het origineel te doen. Maar ja, als je echt geen andere optie meer hebt, dan is 't zeker te overwegen.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

-.-

• 27852
« Reactie #151 Gepost op: 18 juni 2017, 18:09:04 »
Je mag er gerust van uitgaan dat de PSRR van een goed gebalanceerd ontwerp groot genoeg is om geen last te hebben van een wat hogere voedingsrimpel.
Bij de wat simpeler schakelingen uit de jaren '70, dus echt het begin van complementaire schakelingen met dubbele voedingsspanningen, zou ik er wat voorzichtiger mee zijn.
Ook hier kunnen een paar simpele metingen je veel vertellen: als de totaalrommel onder de zeg -100 dB zit, zou ik me geen ernstige zorgen gaan maken. ;)

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #152 Gepost op: 2 juli 2017, 16:27:15 »
Vandaag de laatste hand aan een erg mooie receiver gelegd. Mooi zowel vanwege de bijzonder goede staat waarin het ding verkeert als vanwege de aandacht die er door de ontwikkelaars in gestoken is om er iets moois van te maken, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer...

Niet het topmodel uit de serie - dat is de SA-8500X - maar desondanks allerminst te versmaden, de quadrofonische Technics SA-6800X.

Deze heeft een totale revisie gehad. Er gingen 17 miljard nieuwe elco's in, nog nooit een apparaat gehad wat er zo vol mee zat. Verder bleek er nog een tuner IC defect wat totally and worldwide unobtainium is, maar waar toch nog één leverancier - in Nederland nota bene! - een NOS exemplaar van had. Pffff... close call, maar het ding zit er in en het radiodeel speelt de sterren van de hemel.

Plaatjes? Ok.

Proefspelen;

Bomen (en bos);

Potmeters, schakelaars en weerstanden. Heel veel weerstanden;

Bouwjaar 4 juli, 1973. Bijna jarig dus, dan een mooie 44 jaar oud (ik ben zelf niet veel ouder én mag ook wel eens gereviseerd worden... :))

En nog een plaatje van de bovenkant;

Hell of a job, maar het resultaat mag er zijn.

Zo, nu even bijkomen.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 6911
  • relax, don't do it
« Reactie #153 Gepost op: 2 juli 2017, 16:32:23 »
Een beauty. :-*
(van buiten) ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

groovy.

• 11223
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #154 Gepost op: 2 juli 2017, 16:38:33 »
Mooi apparaat.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

Benco

• 5477
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #155 Gepost op: 3 juli 2017, 12:15:34 »
Gelukkig is het makkelijk werken in zo'n leeg ding   ;D
mooi werk weer !

*

Lampje

• 7457
« Reactie #156 Gepost op: 3 juli 2017, 14:31:12 »
Mooi gedaan! Complimenten ;)
Ik ken dit soort printjes.......pokkewerk! :o
"Inbouwen....ja, het gaat lukken!"

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #157 Gepost op: 3 juli 2017, 15:35:36 »
Dank heren, voor de vriendelijke woorden.

Tja, je bent even van de straat, maar 't is ook wel eer van je werk. Maar als ik bedenk dat iemand me ook nog een SA-5600X wil laten doen en dat ik zelf nog een SA-6400X, een SA-8000X en een SA-8500X heb....

Dat ga ik voor mijn eigen revisie niet halen denk ik :)
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

tubejack

• 2726
    • TubeJack
« Reactie #158 Gepost op: 4 juli 2017, 15:42:39 »
Mooi gedaan  8)

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #159 Gepost op: 11 juli 2017, 18:30:29 »
Beetje maffe combi, maar ja, je moet wat als je een losse eindversterker wil testen en je hebt de bijbehorende pre niet (iemand nog een C-02 op zolder?....)

Volledige revisie voor deze als defect gekochte Luxman M-02, ALLE transistors, alle elco's, behalve de voedingselco's en alle relais, behalve de speakerrelais (dus 1 relais :)).
Waarom de voedingselco's niet, terwijl ik er wel nieuwe voor had gekocht? Omdat de oorspronkelijke natuurlijk weer in een of andere maffe pinout zijn gemaakt, past dus niet zonder boren, isoleren en aanpassen, en dat wilde ik liever niet. Daarnaast, de originele waren 15.000uF en dat is exact wat ze behoren te zijn.
Dan de speaker relais, ook zo iets, absoluut niet meer te krijgen, de enige mogelijkheid is zelf maken. Ok, als het had gemoeten had ik dat gedaan, maar het was niet nodig, want de contacten waren keurig netjes, alleen even polijsten en wég is uw kunstgebit.

Heb je je bloed, zweet en tranen zitten reviseren, ben je klaar, doet ie 't weer, doen de wappers 't niet.... En hé kom op nou, die wappers is nu toch wel zo'n beetje waar 't om gaat bij dit ding, of niet soms?
Was wel weer even zoeken, bleek dat een miniatuurrelaistje te zijn, de contacten waren letterlijk weggebrand. Ah ja, als je van één kanaal de eindtorren opblaast, dan krijgt dat relais 't blijkbaar ook voor z'n kiezen. Een nieuwe had ik gelukkig liggen, die er in en hoppa, wappen!

Waarom was deze jongeman overleden? Rotte soldeerverbindingen. De vorige eigenaar moet zeker al voortekenen gehad hebben en als dat inderdaad zo was, dan had hij beter wat eerder een reparateur kunnen zoeken dan er op te wachten tot de boel POEF zei. Ach ja, de een zijn brood.... Anyway, ALLE soldeerverbindingen opnieuw gedaan. Kl*teklus, maar iemand moet 't toch doen.

Ik zal even kijken of ik ook nog wat surgeryfoto's kan vinden.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #160 Gepost op: 11 juli 2017, 18:49:39 »
Tsjongejongejonge.... Dit heeft zeker dus al een tijdje zo gezeten. 't Verbaasd (sorry minplus  ;D) me altijd weer dat zo'n versterker dan toch nog zo lang blijft spelen.

Maar goed, dit is dan het resultaat;

En dit;

En dit;

En als je goed kijkt op die foto zie je dat het ding letterlijk geëxplodeerd is. Maar dan nog wel iets meten! Fun!!! :)

En dan één van de twee speaker relais met hun hysterische pinout;

Voedingselco ok;

En zo zitten de powertorren op hun koelsilo's waarvan er twee zijn, 8 eindtorren totaal dus;

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #161 Gepost op: 11 juli 2017, 19:04:53 »
Met nieuwe limpjes hebben we weer echt blije wappers;

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #162 Gepost op: 11 juli 2017, 19:07:02 »
Nieuwe en oude voedingselco's, zie de verschillen...

Past dus niet, too bad sandwichspread.

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 6911
  • relax, don't do it
« Reactie #163 Gepost op: 11 juli 2017, 21:37:08 »
Shid!
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1619
  • I am Krelled
« Reactie #164 Gepost op: 11 juli 2017, 21:50:31 »
Mooi werk Opa..."A hell of a job!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX