*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #660 Gepost op: 10 maart 2018, 15:25:27 »
Ach, de helft van de tijd gaat het goed hoor.  :angel:

;D  ;D :-X
Audiodidact

*

Opa S.

• 7080
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #661 Gepost op: 10 maart 2018, 15:29:02 »
Gaan we er tussenfrotten ouwe buis!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7080
    • Second Life Audio
« Reactie #662 Gepost op: 13 maart 2018, 21:34:02 »
Vandaag tussen de bedrijven door ook nog even kunnen werken aan de Yamaha CA-1000.

Onder andere er een andere netschakelaar ingefabriekt. Dat werd een aanpassing, want het origineel was door de vorige mollificator volledig om zeep geholpen en daar was geen redden meer aan. In de onderdelenbak vond ik een nette netschakelaar die met wat aanpassingen aan het front (andere gaatjes, verbreden van de uitsparing) kon worden gemonteerd. Ook de tuimelaar zelf zal moeten worden aangepast om de originele knop weer te kunnen gebruiken, dat wordt ook nog wel een leuk slijpwerkje. Daar dan de Dremel maar weer eens voor inzetten, ondanks dat ik 't eigenlijk een onding vind.

Als je goed kijkt zie je op de foto dat het tuimelcontactje van de schakelaar is gebruikt om de ene kant van de schakelaar door te verbinden. Wat je op de foto ook nog net - aan de rechter kant - kunt zien is een stuk draad waarmee k het andere deel van de schakelaar was doorgelust. Aan en uit met de stekker dus... (brrr -oddelwerk);

Naast de schakelaar ook als eerste begin van de "wederopbouw" de nieuwe voedingselco's geplaatst. Eigenlijk horen er exemplaren met een "lug" in en - hoe is 't mogelijk! - deze zijn tegenwoordig weer enigszins te krijgen, maar helaas, in deze maat met deze capaciteit zijn die er (nog) niet. Daarom exemplaren gekocht die in ieder geval qua maatvoering overeenkwamen met de originele (18.000uF/63V) en Cornell Dubillier had die in het gamma, alleen dan in de 100V uitvoering en vijf-pins in plaats van lugs. Dat betekende 't een en ander aanpassen aan de print, het resultaat is best aardig geworden;

Al met al is 't een forse klus, deze Yamaha, deels vanwege de relatief slechte toestand, maar ook omdat het toch best een gecompliceerd ding is, althans, als je 't echt goed wilt doen.

Wordt vervolgd.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7080
    • Second Life Audio
« Reactie #663 Gepost op: 19 maart 2018, 22:47:24 »
Al met al is 't eventjes druk bij Opa S.

Veel tijd gespendeerd aan het zoeken naar goede/correcte vervangonderdelen voor een aantal projecten de laatste paar dagen. Dat was natuurlijk de Yamaha CA-1000, die ondertussen redelijk vergevorderd klaar is, maar ook een Sony STR-6060F, een Technics SU-3500 en nog wat ander klein spul n, als pice de resistance; een Sansui AU-20000.

Die laatste is een volledige (her-)revisie, een aardige klus, vooral omdat 't "her-" is, proberen zo goed en zo kwaad als mogelijk de rotzooi van een ander op te ruimen.

Kijk, dit is 'm;

Hij is ondertussen grotendeels gedemonteerd, iets wat redelijk goed te doen is bij dit apparaat, mits je uiteraard goed documenteert waar alles zit en wat waar op hoort te zijn aangesloten. Na het reinigen krijg je dan een leuk stapeltje printjes (en in het chassis zelf zitten er ook nog wel een paar...);

Het werk wat er aan was gedaan was nogal inconsistent. Niet bedroevend slecht, maar af en toe toch wel kwestieus. Op deze print waren de elco's en de TO-220 transistors vervangen. Er waren BD941's gebruikt, typisch een model wat te krijgen is bij de kleinere groothandels, juist de partijen waar nogal eens 't een en ander is misgegaan met fake modellen. Omdat ik de herkomst niet ken zijn ze vervangen door originele ON Semi modellen. Overigens zijn lle transistors vervangen, evenals alle diodes, zener diodes en een aantal weerstanden (in verband met lijmschade, oververhitting of simpelweg waardeverloop).

Op bepaalde prints was de lijm weggeschuurd, waarschijnlijk met een dremel. Effectief, maar wel erg lelijk en nooit meer helemaal te herstellen. Het printje hieronder had gewoon alle lijm er nog op. Nou ja, op zich ok, dan kon ik dat printje in ieder geval nog redelijk netjes krijgen. Vr en na naaste elkaar;

De Technics SU-3500 is ook gereviseerd, die is nu ook helemaal klaar, na het plaatsen van de vandaag ontvangen nieuwe voedingselco's. Prachtige versterker, nagenoeg mint en technisch perfect, nu hij ook gereviseerd is.

Dit is 'm;

De nieuwe voedingselco's zijn een stukje groter dan de oude, wat op de foto mooi te zien is;

De laatste tijd zijn die grote voedingselco's wat beter te krijgen dan vroeger. Het lijkt dat er meer vraag naar is, wat natuurlijk niet helemaal vreemd is met de opleving van vintage audio spul.

Daarmee wordt het ook wat makkelijker om de originele diameters te krijgen, zodat je a) geen aanpassingen aan de bevestiging hoeft te doen, maar b) ook gewoon een mooie origineel ogende revisie kunt doen.
De voedingselco's die nu in deze Technics zitten zijn speciale Nichicon modellen die ook weer voorzien zijn van een lug, in plaats van alleen maar snap-in of schroefverbindingen.

Hier kan je dat mooi zien;

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 7611
  • relax, don't do it
« Reactie #664 Gepost op: 19 maart 2018, 22:59:07 »
Valt mee met die Sansui als je er eerst zo'n stuk tuig op los gelaten hebt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

groovy.

• 11497
  • Old school audio.
« Reactie #665 Gepost op: 20 maart 2018, 09:12:12 »
Mooi werk weer.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.
Lenco b51.
Old school audio.

« Reactie #666 Gepost op: 20 maart 2018, 13:57:14 »

Hier kan je dat mooi zien;

[/quote]

Hebben zelfs een mooie vintage kwaliteitslook  :)
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

*

a.b.

• 8853
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #667 Gepost op: 20 maart 2018, 17:09:33 »
Alhoewel het nog steeds alle kanten opgaat, zie ik geen muizenvallen meer gemonteerd op plekken waar ze niet horen. Netjes!

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

minplus

• 7611
  • relax, don't do it
« Reactie #668 Gepost op: 20 maart 2018, 17:56:03 »
Erg mooi ding, die Tisnics. Kan weer tig jaren mee. :-*
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7080
    • Second Life Audio
« Reactie #669 Gepost op: 21 maart 2018, 23:58:02 »
Vandaag me een deel van de dag onledig gehouden met het reviseren van twee driver boardjes van de Sansui AU-20000.

Pittige klus, veel uitzoekwerk, veel herstelwerk van de vorige reparateur. Ook al is 't niet strikt noodzakelijk, ik vind het belangrijk dat beide boards er zo veel mogelijk hetzelfde uitzien.
Dat betekent dat elke weerstand die op het ene board vervangen was er uit moest, om beide boards van gelijke exemplaren te kunnen voorzien.

Het uitzoekwerk betreft voornamelijk de transistors; welke nu verkrijgbare variant is geschikt om de originele te vervangen.

Op de staande heatsinks (zie foto beneden) zitten zogenaamde TO-126 modellen gemonteerd, dezelfde die links achter overeind staan zonder heatsink. De originelen die daar zaten hadden een EBC pootjes configuratie (erg zeldzaam, ECB is voor dit type transistors standaard bij Japans). Dat betekent dat vervanging lastig is, althans, zonder aanpassingen. Het grappige is dat Sansui zich daar blijkbaar zelf al van bewust was, want de achterste exemplaren konden zowel in EBC als in ECB geplaatst worden. Maar de voorste weer niet. Dat komt door de heatsinks, die een keus voor EBC of ECB afdwingen.

Dat was dus een beetje een dilemma. Laat ik de oude zitten? Of monteer ik nieuwe en fabriek ik de pootconstructie om. Mmmm... toch maar better safe than sorry en nieuwe exemplaren gemonteerd. Niet helemaal zoals het hoort, maar technisch is het ok en er zit nu een nieuwe tor in die met een beetje mazzel ook weer minimaal dertig tot veertig jaar mee gaat.

Dit was het board zoals het uit de versterker kwam;

En zo zag het er uit na demontage van het gros van de te vervangen onderdelen (goed te zien hoe helaas "Mr. Dremel" van leer is getrokken...);

En zo zien ze er nu uit;

Voor het speakerprotectie board kwam ook het tweede relais binnen, waarmee ik dat board af kon maken. Best maf, ze hadden eigenlijk best hetzelfde relais kunnen gebruiken, maar kozen toch voor twee verschillende met ook verschillende pinouts. Ik zag dat andere reparateurs de print hadden aangepast om twee dezelfde te kunnen plaatsen, maar ik heb dan liever weer gewoon dat wat er in hoort.

Wat de Yamaha betreft zit er een kink in de kabel, want op de een of andere manier krijg ik 't niet voor elkaar de juiste 4,7k 2 Watt weerstanden te bestellen. Volgens m'n voorraadoverzicht had ik ze moeten hebben, maar ik kon ze nergens vinden. Bleek ik 47k besteld te hebben, wel goed in het overzicht gezet, maar dus niet de juiste binnen gehad. Tsja, onderdelen bestellen kan je ook beter maar niet 's avonds laat doen... Wordt vervolgd.

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7080
    • Second Life Audio
« Reactie #670 Gepost op: 22 maart 2018, 17:51:26 »
Alvast weer de voorbereidingen voor de volgende projecten, het lijkt er op dat er binnenkort een Luxman L-308 wordt gereviseerd...

Op de achtergrond trouwens een Technics SU-V670 die een grote beurt heeft gehad. Niet de meest vergevingsgezinde versterkers om groot onderhoud aan te plegen, maar nu ik de ins- en outs van deze types goed ken is het leuk om ze weer perfect in orde te krijgen.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

groovy.

• 11497
  • Old school audio.
« Reactie #671 Gepost op: 22 maart 2018, 18:00:23 »
Je hebt het er maar druk mee :)
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.
Lenco b51.
Old school audio.

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #672 Gepost op: 22 maart 2018, 18:10:44 »
Knap man als je ze er alle 4 in krijgt ^-^
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #673 Gepost op: 22 maart 2018, 19:17:52 »
Dat benne klientjes ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Heintje

• 1418
« Reactie #674 Gepost op: 22 maart 2018, 19:31:17 »