*

Opa S.

• 7082
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #1005 Gepost op: 13 juni 2018, 15:53:02 »
Even wat rustig hier aan 't front, ook allerlei andere dingen te doen.

Maarrr…, er zijn af en toe wel wat interessante ontwikkelingen.

Ik heb me al heel lang voorgenomen om me wat meer te verdiepen in Quadrafonisch. Weliswaar heb ik niet al te lang terug 2 SA-6400X'en gereviseerd (een Technics en een Panasonic), maar echt diep op de materie ben ik toen niet ingegaan. Om dat te kunnen doen moet je natuurlijk minimaal vier luidsprekers hebben, een versterker of receiver die er geschikt voor is en een draaitafel met een geschikte naald/elementkeuze met de bijbehorende quad elpees.

Ik heb in mijn collectie wel 't een en ander aan Quadrafonisch materiaal, waaronder een Technics SU-8000X en 8500X, een uiterst zeldzaam Technics quad tape deck, een behoorlijke hoeveelheid JVC receivers, versterkers, demodulators, een aantal geschikte naalden en elementen en een paar (test)platen en vast nog wel 't een en ander her en der.

Nu vroeg iemand mij een JVC 4DD-5 demodulator te repareren, dus dat betekende met mijn neus op de feiten en nu eindelijk eens aan de slag met 't quad-gebeuren. Om de demodulator in de praktijk te testen heb je dus ook een geschikte versterker of receiver nodig. Ik had al een tijdje een enigszins brakke JVC receiver in de kast, een mooie gelegenheid om dat ding eens ter hand te nemen en te kijken of er wat van te maken viel. Bijkomend voordeel, een ingebouwde demodulator!

Het was nog best wat werk! Alleen het vervangen van de verlichting (niets deed 't meer!) kostte al de nodige uren. Maar na 't nodige gezwoeg werd 't lelijke eendje een prachtige vintage Quad receiver en doet ie 't wonder boven wonder ook nog eens helemaal goed. Het enige waar ik niet helemaal uitkwam (geen service manual beschikbaar!) was op welk voltage 't CD-4 lampje werkte. En trouwens überhaupt niet hoe 't werkte, want 't was op geen enkele manier aan de praat te krijgen. Zou er een daadwerkelijk quadsignaal voor nodig zijn om dat te laten werken?

Om die reden maar eens gekeken of de Technics SL-1200mk2 die ik heb en die al lange tijd is uitgerust met een Shure IV element en een JICO SAS naald voor dat doel geschikt was. Dat dus aangesloten zoals het hoort en een speciale JVC testplaat opgezet en...

Verrek, inderdaad doet 't lampje 't echt alleen maar als de receiver ook een quad signaal binnen krijgt. Weer wat geleerd :)

En 't werkt super, best cool om die oude techniek aan het werk te zien. Nou ja, te horen natuurlijk eigenlijk :)

Toen ik wist dat het werkte kon ik ook de JVC demodulator testen (je sluit de draaitafel daar dan op aan en sluit de demodulator met twee rca-kabels aan op de quad AUX ingang van de receiver). En ook dat werkte. Weliswaar niet helemaal probleemloos, er zit een flinke piep in het signaal als er daadwerkelijk gedemoduleerd wordt, maar met een beetje geluk is dat een afstelling en is het goed te krijgen zonder al te veel werk (en anders, tja, dan wordt 't een revisie).

Wordt vervolgd!

PS: De JVC vóór en na;

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Nicolas

• 18428
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #1006 Gepost op: 13 juni 2018, 15:59:08 »
De grootste fan van quadrafonie was wel Mike Oldfield, als je de opschrift op zijn quadroplaten bekijkt:

The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

minplus

• 7611
  • relax, don't do it
« Reactie #1007 Gepost op: 13 juni 2018, 18:30:42 »
Sjeun! :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7082
    • Second Life Audio
« Reactie #1008 Gepost op: 18 juni 2018, 14:00:44 »
Wat een grap, ik was op zoek naar info over de Pioneer M-22 toen ik dit plaatje zag; https://i.imgur.com/Jl2M6ph.png

Ik dacht "wow, die "dude" heeft mooi werk geleverd! De twee driver transistors zitten op exact gelijke hoogte, de TO-92 transistors staan mooi in het gelid, de pootjes kaarsrecht, de elco's zitten er keurig in, klasse!

Toen de link aangeklikt, bleek het mijn eigen filmpje te zijn....  ;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7082
    • Second Life Audio
« Reactie #1009 Gepost op: 18 juni 2018, 14:01:34 »
Dit vind ik eigenlijk de leukste projecten om te doen. Gekocht als defect met als doel een complete revisie, een van de mooiste vintage Technics versterkers, een SU-3500.

Die zo uit de doos kwam;

Afgezien van wat stof was duidelijk dat dit een lelijk eendje in de vorm van een mooie zwaan "to be" was. Het front was vies, maar onder de drek en plakkerigheid in bijzonder mooie staat.
Ook alle knoppen waren aanwezig, vrij zeldzaam, vooral omdat de bakeliet tuimelschakelaarknoppen met de jaren uitdrogen en bros worden, waardoor de knop er afvalt en meestal verdwenen is tegen de tijd dat men er weer zuinig op wil zijn.

Van binnen was hij lekker goor;

Met het stof der jaren (42!, bouwjaar 10 januari 1976) op de bodemplaat;

En ook de nodige derrie op de twee eindversterkerunits;

De eindtransistors waren nog goed. Altijd een gok, vooral bij de SU-3500, omdat die meestal niet op plezierige wijze aan hun einde komen.
Ze zijn wel te vervangen, maar origineel is leuker en (op papier) ook beter.

Maar dat lag wel een ietsepietsje anders bij de elco's, om me maar eens eufemistisch uit te drukken.

Van één model (47uF / 50 Volt), waar er nogal wat van inzitten, waren nagenoeg alle pootjes aan een kant weggerot (de pluskant, bij allemaal!).
Op de foto is dat goed te zien, omdat ze doordat de troep er uit corrodeert scheef gaan staan.

Geen wonder dus, dat hij 't niet meer deed. Overigens niet ongebruikelijk voor de SU-3500, het is een prachtige versterker, maar zonder grondige revisie een "disaster waiting to happen".

En na zo'n revisie ziet het er allemaal ook weer een stuk frisser uit;

Op de voedingselco's na zijn alle elco's vervangen, de tantaal condensatoren, een flink aantal transistors, het power lampje (uiteraard kapot, daarom vervangen door een LEDje) en alle potmeters en schakelaars zijn schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.

En dat hij blij is valt wel te merken bij het afregelen; een rock steady gelijkstroombalans, werkelijk op een tiende van een microvolt af te regelen en stabiel;

Klaar! Met nog even een fotootje van de "buit";

En met ook de kap er op gaat hij een dagje in de duurtest voordat hij aan de volgende 40 jaar mag beginnen :);

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2018, 14:03:10 door Opa S. »
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

groovy.

• 11497
  • Old school audio.
« Reactie #1010 Gepost op: 18 juni 2018, 14:29:17 »
Ja dat is een mooie.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.
Lenco b51.
Old school audio.

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #1011 Gepost op: 18 juni 2018, 15:01:04 »
Wat een grap, ik was op zoek naar info over de Pioneer M-22 toen ik dit plaatje zag; https://i.imgur.com/Jl2M6ph.png

Ik dacht "wow, die "dude" heeft mooi werk geleverd! De twee driver transistors zitten op exact gelijke hoogte, de TO-92 transistors staan mooi in het gelid, de pootjes kaarsrecht, de elco's zitten er keurig in, klasse!

Toen de link aangeklikt, bleek het mijn eigen filmpje te zijn....  ;D

;D

Ding klinkt ook nog steeds prima ondanks wat verloop in de offsetstroom li en re.
Binnenkort toch maar eens de D23 bij je droppen indien mogelijk en indien ik zolang zonder kan.. ;)
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2018, 15:03:12 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Opa S.

• 7082
    • Second Life Audio
« Reactie #1012 Gepost op: 18 juni 2018, 15:15:32 »
Heb je gezien hoeveel potmeters daar in zitten  :o :-X

Ik tel er zonder echt m'n best te doen al 48....

;D

Je bent welkom, mooi ding en leuk om aan te werken lijkt me zo.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #1013 Gepost op: 18 juni 2018, 15:31:18 »
Ja kweeterallesvan....
Sommige vertonen wat kuren vandaar.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.