Translator Reference revisie projectje
« Gepost op: 30 maart 2017, 22:40:56 »
Heren,

Het is alweer een tijd geleden dat ik actief was op dit forum. Mijn passie voor muziek en HiFi is er niet minder op geworden! Ik ben een tijdje terug begonnen aan het reviseren van mijn Translator zuiltjes en dacht laat ik dit weer delen met de leden hier. Tevens kan ik wat vragen stellen en spontane tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Ze zagen er zo uit, het was echt tijd voor een lakbeurtje:

Alle units dr uit:

Filter en terminal ook:

Rotwerkje:

En tot slot staan ze er nu zo bij:

Nu moet er nog een hoop gebeuren en vandaar dat ik nog een lijstje in m'n hoofd heb:
To do list:
Nippies kopen voor de stofkappen. (zitten nu van zo'n houten ikea staafjes in)
Gaten opboren voor de Nippies.
De spleten, putjes ect opvullen met houtvuller.
Lakken van de luidsprekers. (hoogglans zwart, drie keer)
De woofers laten refoamen door Translator.
Defecte D21 en D28 laten nakijken door Translator. (repareren of vervangen)
Filters wil ik graag reviseren. (advies welkom)
Interne kabels vervangen door iets langere Translator The White Connection kabels. (heb ik nog liggen)
De terminals vervangen door schroefterminals voor dikkere draaddiktes. (zijn onderweg)

Als het bovenstaande allemaal gebeurd is ben ik eigenaar van een set Translator References in vrijwel nieuwstaat! Ik hou jullie op de hoogte van het proces daartoe en ben benieuwd welk advies/opmerkingen er langs gaan komen.

Met vriendelijke groet,
Technics

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2017, 23:04:07 door Technics »
Reference 3A Adagio Audiophile Serie, I.Q. 5180AT, Translator Reference, Luxman M-383 poweramp, Luxman C-383 preamp, Marantz DV-17, Sansui SR-222mkV met een Goldring AC500.

*

Tirillo

• 4186
  • Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak
Re: Translator Reference revisie projectje
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2017, 08:22:48 »
Dat zijn mooie luidsprekers! Koen K. heeft ook een tijdje met een paartje gespeeld. Ik meen me te herinneren dat hij er heel enthousiast over was en dat wil wat zeggen in zijn geval.
"Searching for a ground with my good eye closed"

« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2017, 17:25:11 »
Dat zijn mooie luidsprekers! Koen K. heeft ook een tijdje met een paartje gespeeld. Ik meen me te herinneren dat hij er heel enthousiast over was en dat wil wat zeggen in zijn geval.

Klopt, een erg gecontrolleerd, strak en verfijnd geluid!
Reference 3A Adagio Audiophile Serie, I.Q. 5180AT, Translator Reference, Luxman M-383 poweramp, Luxman C-383 preamp, Marantz DV-17, Sansui SR-222mkV met een Goldring AC500.

« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2017, 18:44:19 »
Mooi project, hoeveel wegs isie?  8)

« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2017, 22:43:23 »
Mooi project, hoeveel wegs isie?  8)

Momenteel beide drie weg. ;D Van eentje is de superhoog unit Dynaudio D21 kapot en van de ander de Dynaudio D28. Normaal gesproken zijn het gesloten 4 weg kasten.

« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2017, 22:55:29 »
Wat raden jullie aan qua scheidingsfilter?
De speakers zijn nog van de eerste generatie Reference's, en ik schat zon 30 jaar oud.

Er zitten vier ELCAP's op, drie van 60 en eentje van 80 uF.
Twee staande ietswat rechthoekige bipolaire elco's van 2,2 uF en een rechthoekige van 0,47 uF.

Spoelen hoef je niet te vervangen lijkt me.
Welke elco's kan ik het beste vervangen of moet ik hier gewoon niks aan doen?
De weerstanden kunnen misschien ook door weerstanden met minder tolerantie vervangen worden. Nu zijn het exemplaren met 10% tolerantie.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2017, 09:08:35 »
Bizar weinig componenten voor een vierweg setup. (6 dB/oct. kennelijk).
Dat kan, in combinatie met hard draaien (met een kleine versterker) wel eens de oorzaak van de defecte units zijn geweest.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #7 Gepost op: 1 april 2017, 10:55:34 »
Dat kan, in combinatie met hard draaien (met een kleine versterker) wel eens de oorzaak van de defecte units zijn geweest.

Zal ik bij Translator eens vragen of ze nieuwere filters nog hebben liggen? Of moet ik ze zelf maken?

*

chansig

• 10365
« Reactie #8 Gepost op: 1 april 2017, 10:59:10 »
Actief gaan maken ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #9 Gepost op: 1 april 2017, 11:13:18 »
Actief gaan maken ?

Gr. Hans

Ik hou ze liever zo origineel mogelijk.

*

Opa Spylac

• 5928
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #10 Gepost op: 1 april 2017, 11:19:28 »
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3580
« Reactie #11 Gepost op: 1 april 2017, 19:24:39 »
Actief gaan maken ?

Gr. Hans
En 8 versterkers nodig hebben?
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1533
  • I am Krelled
« Reactie #12 Gepost op: 1 april 2017, 21:19:08 »
Ik heb ooit mijn Sp9mk2 verkocht aan een ex medewerker van Hans Baan. Die is daar weg gemoeten en kreeg voor zijn afscheid een setje Translator Reference.
Hij vertelde mij dat de Dynaudio woofer zonder aanpassingen vervangen kon worden door een Scanspeak classic....Misschien een leuk weetje:-)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

hrcc

• 555
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2017, 10:30:53 »

Ik meen gelezen te hebben dat alle filters van Translator 6 db/oct zijn.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

J.B.L

• 3389
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2017, 14:57:41 »
Dan zou je het eigenlijk met zo goed mogelijke caps kunnen proberen, Audyn Plus, Audyn Copper, Mundorf supreme etc. vooral voor het mid/hoog.
Eigenlijk best bizar om in een volledige Dynaudio speaker die zich "Reference" noemt Alcaps tegen te komen.  :o