*

Roy_

• *
  • 14
1 bit woo
« Gepost op: 1 april 2017, 12:53:04 »
Hallo techneuten. Ik heb een verhaaltje dat misschien wel aardig is en waarvoor jullie misschien wel een betere verklaring hebben dan ikzelf.

Een paar maanden geleden kocht ik een gereviseerde Kenwood DP-1030 cd speler, omdat mijn oude (ook een Kenwood) steeds vaker begon te sputteren. Ik was tevreden over de 'nieuwe' Kenwood tot ik vorige week twee cd's van hetzelfde label kocht die de speler verrekt om goed te draaien. Het zijn geen cdrs of zo, maar na een minuut of 5 sloeg de speler eerst een paar keer over en daarna ging hij compleet over de top door de cd springen om er vervolgens de brui aan te geven. Spikspinternieuwe cd's dus dat was (op zijn zachtst gezegd) best irritant.

Mijn DVD-speler bleek geen moeite te hebben met de cd's en de Kenwood draait andere cd's ook prima, ook cd's van hetzelfde label (hoogstwaarschijnlijk van dezelfde drukker). Aangezien ik de mensen van het label een beetje ken, heb ik eens geïnformeerd of ze misschien van drukker zijn gewisseld of dat er nieuwe machines zijn gebruikt of iets dergelijks. Sinds een brand bij de drukker in 2013 is de apparatuur niet meer vervangen en ik heb cd's van daarna, dus dat kan niks verklaren.

Ik heb dus de Kenwood aan een lakmoesproef onderworpen. Ik heb zwarte cdrs. Hij vindt het prima. Ik heb vieze en bekraste cdrs gedraaid. Hij geeft er niks om. Andersom heb ik de twee 'moeilijke' cd's gedraaid in elke cd-speler waar ik makkelijk bij kon. Geen van alle had moeite met de cd's. Het enige wat ik niet kon proberen, was om ze te draaien in een andere 'dure' cd-speler.

Vanmorgen ben ik dus naar degene geweest waar ik de Kenwood heb gekocht (en de oude heb achtergelaten) en nu heb ik een Sony CDP-C661, een wisselaar, dat is ook wel eens leuk om te proberen. De Sony draait de cd's zonder problemen.

Nu had ik al eens gekeken waarom er op de Kenwood zo groot "1 bit" stond. Cd-spelers zijn toch 16 of 32 bit? Zou het dan zo'n oud, of goedkoop, model zijn geweest? 1 Bit blijkt een andere converteer techniek te zijn die (zoals ik het begrijp) pakketjes data omzet in plaats van doorlopend 16 of 32 bit per seconde om te zetten. Zou hierin dan (een deel van) het antwoord liggen? Dat de Kenwood steeds na een paar minuten begint te protesteren, of ik nu begin met nummer 1 of nummer 8, lijkt erop te duiden dat hij achter begint te lopen met converteren. Omdat de 'data dichtheid' misschien net iets hoger is dan die op de cd's uit de tijd dat hij is gemaakt?

Het blijft een beetje een raar verhaal omdat ik nog maar twee cd's heb gevonden waar de Kenwood moeite mee heeft, maar klinkt mijn 'deductie' enigszins geloofwaardig?

*

Be tweeter

• 9324
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: 1 bit woo
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2017, 14:29:06 »
Nee.
Misschien zit het gat niet gecentreerd.
Misschien zijn de cd's voorzien van een kopieerbeveiliging en voldoen ze niet volledig aan de Redbook standaard.
Iedere cd is 16 Bit. De 1 Bit conversie is uitgevonden omdat de fabricage van de chips minder nauwkeurigheid vereiste en de filtering eenvoudiger kan worden gehouden (maakt een beter verdienmodel mogelijk ;) ).
« Laatst bewerkt op: 1 april 2017, 14:35:22 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

berret

• 2295
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2017, 15:27:12 »
Welk label?

*

Roy_

• *
  • 14
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2017, 16:51:09 »
Hm, als het een fysieke afwijking is, dan is het toch vreemd dat hij ze wel een tijdje goed draait en dat andere spelers ze wel gewoon draaien. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je suggestie van kopieerbeveiliging.

Als de informatie van het label klopt is er in het proces van 'cd's bakken' en muziek-opname niks verandert sinds 2013, dus dan zou een fysieke afwijking (mislukte schijfjes zogezegd) wel iets kunnen zeggen. Die afwijking is in elk geval niet duidelijk en de Kenwood zou hier dan veel gevoeliger voor moeten zijn dan willekeurig ander apparaat (hoewel ik natuurlijk niet héél veel andere cd-spelers heb getest) Het label had nog geen andere klachten over deze cd's, dus bij een paar duizend andere mensen draaien ze wel en ik heb dan toevallig twee verschillende cd's (van twee verschillende bands) met een afwijking.

Aangezien de Kenwood een 1 bit apparaat is en de rest niet, heb ik hierin de verklaring gezocht.
Hoe dan ook pech voor de Kenwood, want die staat nu op zolder.

*

art

• 8839
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2017, 17:55:37 »

*

morph

• 12909
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2017, 19:18:57 »
Een paar maanden geleden kocht ik een gereviseerde Kenwood DP-1030 cd speler, omdat mijn oude (ook een Kenwood) steeds vaker begon te sputteren. Ik was tevreden over de 'nieuwe' Kenwood tot ik vorige week twee cd's van hetzelfde label kocht die de speler verrekt om goed te draaien. Het zijn geen cdrs of zo, maar na een minuut of 5 sloeg de speler eerst een paar keer over en daarna ging hij compleet over de top door de cd springen om er vervolgens de brui aan te geven. Spikspinternieuwe cd's dus dat was (op zijn zachtst gezegd) best irritant.
Overslaan is te herleiden naar het volgen van het geperste spoor door de laser. Dus de combinatie van deze cd's met deze specifieke cd-speler levert het probleem.
Niet meer, niet minder.
Aangezien de cd's het elders voorzover getest goed doen zal het toch, ondanks of juist door de revisie van, die speler zijn dat het nu fout gaat.

Ik heb wel eens zoiets ervaren waar het aan de finalizing van de bestanden op de gekochte (en op het oog verder normale) cd leek te liggen. In een oudere cd-speler ging de cd ook steeds meer overslaan (de foutcorrectie kan het niet meer aan), ook afspelen in een nieuwe ging dan niet goed, maar in een cd-recorder of cd-drive van de pc liep het prima. Ik heb er zelfs die gewoon in geen enkele cd-speler blijken te spelen maar wel in de recorder. Als ik ze in een te bezoeken, fysieke, winkel had gekocht zou ik ze destijds zijn gaan ruilen. Maar het betreft dan hoogstwaarschijnlijk de hele persing.
De remaster van "Body and Soul" van Joe Jackson heeft dat bij een persronde gehad, die heb ik toen teruggebracht en verder maar aan mij voorbij laten gaan. Dan maar gewoon de lp of eerste cd-versie gedraaid.

Het blijft een beetje een raar verhaal omdat ik nog maar twee cd's heb gevonden waar de Kenwood moeite mee heeft, maar klinkt mijn 'deductie' enigszins geloofwaardig?
Het euvel kan ook een straf van god zijn...

*

Roy_

• *
  • 14
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2017, 09:40:24 »
Ik vond de "Redbook" theorie, niet meteen logisch klinken. Ik zou dat een keer kunnen testen. De Kenwood staat nu op zolder, maar ik een een mcd in de vorm van een credit card. Die zou hij dan niet moeten draaien. Kopieerbeveiliging die pas na een tijdje gaat werken?

Morph's idee dat de speler gaat achterlopen met corrigeren klinkt me logischer. Er is dan nog altijd iets met de cd's, maar dat moet ook wel, want deze cd's zijn op dezelfde dag uit dezelfde drukkerij gekomen, dus het zou wel heel toevallig zijn als het niet de discs zelf waren. Dat de Kenwood hier overgevoelig voor blijkt te zijn, is vette pech.

Ik heb de mensen van het label er in elk geval van op de hoogte gebracht dat het erop lijkt dat er iets niet helemaal lekker is gegaan met de laatste cd's, dan hebben ze er in elk geval van gehoord als er nog iemand problemen ondervindt.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

*

art

• 8839
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2017, 11:39:18 »
M.i. niks bijzonders aan de hand. Het trackingsysteem van (vooral de oudere) spelers wil nog al eens kritisch zijn. Niet vergeten dat ook de 'burn'-discs vooraf geformatteerd zijn v.w.b. positiebepaling en slechts de verflaag veranderd wordt. En daar zit wel eens een batch slechtere tussen.

Je kunt het voor jezelf oplossen door de disc op een minder  kritische speler op je computer te kopiëren en dan het geheel weer op een nieuw schijfje te branden.

*

Roy_

• *
  • 14
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2017, 11:52:19 »
Zoals je ziet, heb ik al een andere speler gekocht  :angel:

*

Be tweeter

• 9324
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2017, 12:22:27 »
Een cd die achter gaat lopen met corrigeren. Ik begrijp dat dat leuk klinkt maar het past niet zo in een plaatje van hoe een cd speler werkt.
Sommige spelers werken op het randje van hun limiet door bepaalde condities (ouderdom, een off specs cd o.i.d.) en iets als vijf minuten spelen kan de limiet dan al doen overschrijden door bijvoorbeeld temperatuursverandering.
Sommige spelers hebben een geheugen voor de radial en focus errors zodat ze bij elk rondje al wat voorspellende correcties uitvoeren, daar kan iets fout gaan.
Het achterlopen met inlezen is een erg onwaarschijnlijke optie die zou kunnen optreden bij een slechte motor maar dan moet het met meer cd's optreden.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

morph

• 12909
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2017, 14:46:00 »
Ik heb wel eens zoiets ervaren waar het aan de finalizing van de bestanden op de gekochte (en op het oog verder normale) cd leek te liggen. In een oudere cd-speler ging de cd ook steeds meer overslaan (de foutcorrectie kan het niet meer aan)
Morph's idee dat de speler gaat achterlopen met corrigeren klinkt me logischer.
Een cd die achter gaat lopen met corrigeren. Ik begrijp dat dat leuk klinkt maar het past niet zo in een plaatje van hoe een cd speler werkt.
Het stond er ook niet en ik vermoed dat Roy_ er een vrije interpretatie van opschreef.

*

Roy_

• *
  • 14
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2017, 13:45:41 »
Citaat van: Morph
de foutcorrectie kan het niet meer aan
Ik lees het nog steeds zoals ik het omschreef, maar het was meer iets in de trant van:

Citaat van: Be tweeter
Sommige spelers hebben een geheugen voor de radial en focus errors zodat ze bij elk rondje al wat voorspellende correcties uitvoeren, daar kan iets fout gaan.
?

Dan moet er toch nog iets met de schijfjes zijn wat gecorrigeerd moet worden, want met andere cd's krijg ik het niet gereproduceerd.

*

Be tweeter

• 9324
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2017, 13:55:14 »
Ik doelde op correcties in de spoorvolging, niet op correcties van bits o.i.d.
Dan heb je het over spoorvolgcorrecties vanwege een gat niet in het midden ( had ik al genoemd) of slingeringen.