*

geerd

• 5018
  • scheun ja
Re: Always blue with Ortofon 2M Blue
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2017, 13:31:17 »
denk dat de at iets te zwaar is  .
hier wat data van deze arm
arm tp 30
arm buis tp 70
efkectieve lengte 222,0 mm
montage afstand 206,50 mm
overhang 15,5 mm
efect massa 7,5 gr

volgens mij en ik kan het mis hebben heeft de at een zwaardere arm nodig
les is more

*

ShaggyNL

• 964
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2017, 14:55:29 »
Zelf heb ik de laatste jaren (in ieder geval de laatste 10) de goedkopere van Ortofon niet bijzonder fijn klinken. Ik heb het er al eens met iemand op het forum over gehad. Ik denk dat de kunststof behuizing zich als kleine klankkast gedraagt. Ik vind het laag dan vaak ook erg overdone/zwaar.

Ik houd het zelf liever bij een AT en het liefst een MC met aluminium behuizing. Die kleurt tenminste niet. Vroeger de F7, nu een 33'er. Wanneer je voor een MM kiest, inderdaad kijken of een AT150 of AT700-serie een beetje bij je arm past.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2017, 15:59:26 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

*

Benco

• 5425
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2017, 14:59:29 »
IK vind het bij mij goed klinken en ja ik heb zo'n 2MBlue onding , ik kombineer het dan nog eens met een SL1200MkII onding , misschien  maken 2 wrongs dus wel een right ?   ;D

*

ShaggyNL

• 964
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2017, 16:16:01 »
Tja, alles is een opsomming van de hele keten. Wanneer je een wat fris-klinkende phono-trap hebt, kan het alweer heel anders uitpakken. Of de rest... misschien heb je überhaupt een wat neutralere versterker, of geven je speakers wat minder laag in het gebied waar de 2M Blue wat vetter is. Maar als het ooit begint te kriebelen en je wil wat anders, is er te veel om uit te kiezen. ;)

« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2017, 19:16:12 »
denk dat de at iets te zwaar is  .
hier wat data van deze arm
arm tp 30
arm buis tp 70
efkectieve lengte 222,0 mm
montage afstand 206,50 mm
overhang 15,5 mm
efect massa 7,5 gr

volgens mij en ik kan het mis hebben heeft de at een zwaardere arm nodig

Als ik de compliantie van de AT150AS neem en het totaal gewicht van arm, shell en element dan zit ik nog in de gunstige resonantie frequentie.
Dus dat moet goed gaan tenzij je wat anders bedoeld.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #20 Gepost op: 4 april 2017, 22:49:37 »
ik ben niet zo van het berekenen de at wel onder mijn dv gehad even met een testplaat gekeken toen zat de resonantie rond de 8 a 9 herz en die dv zijn evect massa is 16 gram meer dan het dubbelen van de thorens
vandaar mijn opmerking maar er zijn er hier die dat wel kunnen berekenen .
niet dat dat zo erg belangrijk is vind ik soms speelt een element en arm die niet bij elkaar zouden passen de sterren van de hemel en speelt een passende combo voor geen meter

het element geeft aan Compliance: 10 x 10 – 6 cm/dyne (100 Hz)  dus rekenen maar hoeveel gr dat is ???
ik kom op 14 uit maar zal zeker niet juist zijn niet zo mijn ding  ;D ;D ;D
les is more

*

tito

• 9675
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2017, 01:57:22 »
het element geeft aan Compliance: 10 x 10 – 6 cm/dyne (100 Hz) 

AT publishes their dynamic compliance specifications relative to 100Hz . The actual compliance at 10Hz will be higher.

>> Bron. <<

Zou van 16cu uitgaan en `ns ff gaan rekenen.  ;)

*

Benco

• 5425
« Reactie #22 Gepost op: 5 april 2017, 13:03:15 »
Tja, alles is een opsomming van de hele keten. Wanneer je een wat fris-klinkende phono-trap hebt, kan het alweer heel anders uitpakken. Of de rest... misschien heb je überhaupt een wat neutralere versterker, of geven je speakers wat minder laag in het gebied waar de 2M Blue wat vetter is. Maar als het ooit begint te kriebelen en je wil wat anders, is er te veel om uit te kiezen. ;)
Dit is het setje :

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #23 Gepost op: 5 april 2017, 14:24:20 »
leuk stukje leesvoer
Maandag 28 november 2016

Muurbordjes wijsheid…

Met enig regelmaat lees ik recensies over (dure- of erg dure draaitafels), waarbij steevast wordt verteld door de recensent, dat de Resonantie Frequentie berekening dient aan te geven dat we binnen de wenswaarde dienen te komen. Die wenswaarde van de resonantiefrequentie, ligt tussen 9 en 12 Hz. Letterlijk las ik onlangs: “het is belangrijk om de arm-cartridge combinatie te berekenen en uit te komen op 9-12Hz. bij waarden die daarbuiten vallen, is geen goed resultaat te verwachten..”

M’n handen jeuken, als ik dit soort frases lees; klim ik in de telefoon of in de pen?

Die 10Hz is ooit aangenomen, omdat het schijnt dat dit de ondergrens is van ons menselijk gehoor. Tja, wellicht dat ik het niet goed zie, maar ik denk dat in onze hobby, de gemiddelde leeftijd boven de 30 jaar zit. En ik vraag me af; gezien de afbraak van ons gehoor, vanaf onze ehhh 16e jaar of zo, hoeveel mensen die zelfs 20Hz nog kunnen horen. Met andere woorden; waar maken we ons druk om?

Wat men wil voorkomen, is dat de gezamenlijke resonantiefrequentie van element plus arm, niet te hoog komt te liggen ter voorkoming van vervorming in ons hoorbare gebied. Of juist te laag komt te liggen, want dan zou de boel gaan zwalken of zelfs uit de groef kunnen schieten bij grote modulaties.

Laat u zich geen zand in den ogen strooien; het is een leuke theoretisch berekening om vast te stellen of de gezamenlijke resonantie frequentie zich tussen de 8 en 12 Hz bevindt. Edoch….in werkelijkheid werkelijkheid spelen er veel meer factoren mee. En daar gaat dus het verhaal van de ‘alwetende recensenten’ toch mank. Met andere woorden; geloof niet alles wat er geschreven wordt; zowel niet in De Telegraaf, als de Hifi magazines en op websites.

Met enig regelmaat merk ik dat audioliefhebbers en kenners zich willen ‘vastklampen’ aan allerlei ‘zekerheden’. Zodat men met overtuiging kan vertellen dat het ‘goed’ is. U ziet, ik gebruik in deze zin een hoop aanhalingstekens. Inzake de vinyl liefhebbers; een aanzienlijk deel van deze mensen, klampen zich vast aan zo’n berekening om bevestigd te zien of de arm- en element combinatie de juiste waarde heeft. Want alleen dan kunnen ze met een gerust hart, gaan slapen. Luisteren hoeft dan niet eens meer.

In deze formule, heeft u onder andere nodig de opgegeven compliance van het element. En daar begint het ‘gedonder’ al. Want… let op, de opgegeven compliance wordt door Japanners vaak (dus niet altijd..) opgegeven bij 100Hz. En vergeef me als ik het fout heb, maar Amerikanen en een bekend Nederlands merk, geven deze juist op bij 0Hz. En om het nog onoverzichtelijker te maken; compliances worden statisch- en/of dynamisch opgegeven. En oh ja, dan kunt u ook nog zien dat men soms een ‘horizontale’ en ‘verticale’ compliance opgeeft!

Zucht.

Daar gaan onze ‘zekerheden’. Toch? Of toch niet? Het punt is, dat de gebruikte formule ooit bepaald is voor een compliance bij 10Hz. Kun je dan klakkeloos de Japanse compliance simpelweg ‘delen’ door 10? En kun je de Amerikaanse opgegeven waarden, vermenigvuldigen met 10?  In praktijk blijkt het antwoord meestal ‘nee’ te zijn.

Hetzelfde met de statische- en dynamische waardes; sommigen beweren dat bijvoorbeeld een statische waarde van 24 ongeveer een dynamische waarde zou hebben van 12. Tja, hetzelfde verhaal; de statische eigenschappen van een element, kunnen anders zijn dan de dynamische waardes.

Opnieuw: Zucht.

Ook blijkt in praktijk dat bepaalde arm-element combinaties volgens de formule ‘keurig’ binnen de wenswaarde van 9 tot 12Hz te vallen, maar de ‘Proof of the Pudding’ geeft zichtbaar- en hoorbaar aan, dat het toch niet klopt. En dus ook weer andersom; combinaties die buiten de wenswaarde vallen volgens de berekening, kunnen dan soms op sommige draaitafels toch echt wel perfect klinken en tracken en tracen als een trein op het spoor.

Dus terugkomend op hetgeen ik vandaag las: “bij waarden die daarbuiten vallen, is geen goed resultaat te verwachten..”… Tja. Tja. Tja.

Gelukkig!!! is er een eenvoudige manier om te horen en te zien! hoe het met de combinatie op uw draaitafel zit. Die Engelsen hebben er een spreekwoord voor; ‘the proof of the pudding, is in the eating’. Oftewel; de testplaat. Een testplaat is het mechanische bewijs of de calculatie van die beruchte rekensom, inderdaad klopt.
In een notedop; nadat u uw speakers goed hebt neergezet; rekening houdend met in-fase en uit-fase, speelt u enkele tracks van de test elpee. Oh ja, uw draaitafel dient goed ingeregeld te zijn, anders heeft hetgeen hier volgt, minder zin.

Allereerst is belangrijk om de bias/anti-skate/dwarsdrukcompensatie, naalddruk en Azymuth goed in te stellen met behulp van die testplaat en uw oren. Daarna de arm/element Resonantie Frequentie test, zowel lateraal als verticaal. Tijdens deze ‘sweep’ ziet (en hoort) u wat er bij de verschillende frequenties gebeurt; vanaf 25Hz naar 7 Hz. Op een bepaald moment ziet u de cantilever en arm behoorlijk schudden bij een bepaalde frequentie en dat is dan het antwoord op de beruchte rekensom. Volgens mijn testplaat is een resonantie frequentie van 8 tot 15Hz goed om praktisch elke plaat op de planeet af te kunnen spelen.

Nadat ik een arm/element inbouw en afregel, waarvan ik de uitkomst niet al ken, doe ik hier altijd een ‘rondje testplaat’. Want ik hou niet van rekenen. Wel van afrekenen. En dan ga ik ‘pudding’ eten. En genieten van muziek. Eindelijk.

Wat u ermee moet? Dat mag u helemaal zelf bepalen.

Laatste zucht; wat een hobby! Heerlijk!

zo ervaar ik het hier ook alleen de test plaat geeft antwoord , kun je nog zo rekenen .
sommigen armen kun je ook aanpassen naar je element door een gewichtje op de arm of zoals de dv het gewicht achterop de arm .
de thorens arm waar het hier om gaat hoort bij de lichte armen de at zou in theorie een zwaardere arm dienen te hebben maar zoals hierboven staat te lezen is in deze niets zeker tot de testplaat uitsluitsel geeft .
een shure v 15 v gaat ook goed op deze arm zit dan ongeveer op 12 hertz al streef ik naar de 8 hertz met de test lp
de nagoaka komt op de 10 hertz al was dit element nog niet ingespeeld beide met de thorens arm

les is more

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 5 april 2017, 16:50:50 »
Volgens mij heeft die frequentie niets te maken met de ondergrens van het gehoor maar is, volgens mij, een trade-off tussen niet aangeslingerd worden door onderste audiofrequenties en niet door plaathobbels en andere wiebelfactoren.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

B. Gehakt

• 7295
  • Ik post niet op woensdag.
    • Suzy Wong
« Reactie #25 Gepost op: 5 april 2017, 17:23:00 »
@ Geerdt: Bronvermelding?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2017, 18:37:57 »
 ;D
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #27 Gepost op: 5 april 2017, 19:25:59 »
bron vermelding , audio 21 high end geluidsapparatuur

http://www.audio21.nl/draaitafels/draaitafel-wetenswaardigheden

les is more

*

ShaggyNL

• 964
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #28 Gepost op: 5 april 2017, 20:32:27 »
Mark is misschien niet de beste bron voor technische audio-kennis. Hij is een chique pakkenverkoper die van branche is gewisseld, enkele jaren geleden. Ik hoop dat zijn (technische) audio kennis wat bijgeschaafd is de afgelopen tijd, maar enkele jaren geleden was de service wanneer het hem uit kwam. Ook had hij duidelijk nog niet voldoende luister-uren achter de rug om hem als adviseur te kunnen zien (dat is wat ik namelijk mag verwachten van iemand die een audio zaak run't, met apparatuur van vergelijke prijsklasse).

Wat ik mij kan herinneren van de reden dat het tussen de 8Hz & 11Hz zou moeten zitten als ideaal, is dat wanneer het lager zou zitten de arm in zijn geheel zou mee gaan bewegen en wanneer het hoger zou zitten, het invloed op het geluid zou gaan geven. Ik ga zelf ook nog even zoeken want ik zou het ook nog wel eens zwart-op-wit willen lezen (en eigenlijk op meerdere plekken op het internet).

@ Benco:
Mooie burned-orange muur heb je daar achter je audio-set. Doet mij denken aan de noppen-frontjes van oude JBL luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2017, 20:38:15 door ShaggyNL »

*

Benco

• 5425
« Reactie #29 Gepost op: 5 april 2017, 21:07:16 »

@ Benco:
Mooie burned-orange muur heb je daar achter je audio-set. Doet mij denken aan de noppen-frontjes van oude JBL luidsprekers.

Is een Aixfoam-muur
http://www.aixfoam.com/