*

geerd

• 5155
  • scheun ja
Re: Always blue with Ortofon 2M Blue
« Reactie #30 Gepost op: 5 april 2017, 21:34:10 »
ging mij vooral over dat stukje van het berekenen dat het met al de verschillende meet methoden nate vinger werk word en dat de test lp nog steeds de beste manier is
les is more

*

ShaggyNL

• 1107
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #31 Gepost op: 5 april 2017, 21:39:59 »
Toch wel handig om vooraf uit te kunnen rekenen of je element goed in je arm past voordat je je halve maandsalaris uit geeft aan een nieuw elementje.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

« Reactie #32 Gepost op: 5 april 2017, 23:13:28 »
Toch wel handig om vooraf uit te kunnen rekenen of je element goed in je arm past voordat je je halve maandsalaris uit geeft aan een nieuw elementje.

Dit kan helpen:
https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency

Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

JanP

• 181
« Reactie #33 Gepost op: 6 april 2017, 00:12:39 »
Tja, alles is een opsomming van de hele keten. Wanneer je een wat fris-klinkende phono-trap hebt, kan het alweer heel anders uitpakken. Of de rest... misschien heb je überhaupt een wat neutralere versterker, of geven je speakers wat minder laag in het gebied waar de 2M Blue wat vetter is. Maar als het ooit begint te kriebelen en je wil wat anders, is er te veel om uit te kiezen. ;)
Dit is het setje :

Je hebt een set mooie apparatuur!
De Blue is eigenlijk een opmaat Red, met wat meer dynamiek, en een wat meer open geluid dan de standaard Red. (binnen de grenzen van het budget)
de kwaliteit van Aixfoam Pyramid is juist: absorberen.. ik gok dat de absorptiewand zijn werk te goed doet voor de Blue.

in vergelijk met de apparatuur die je hebt: ik denk ook dat je eisen wat te hoog liggen voor wat je van de 2M-serie (tot Bronze) mag verwachten. De Quintet Blue [MC] zou denk ik meer aansluiten bij je keten, en is gemaakt voor ruimte, diepte, detail. (quote Ortofon) en dat matched volgens mij ook wat meer bij je luisterwens, gezien de opstelling.

« Reactie #34 Gepost op: 2 mei 2017, 02:32:17 »
Mark is misschien niet de beste bron voor technische audio-kennis. Hij is een chique pakkenverkoper die van branche is gewisseld, enkele jaren geleden. Ik hoop dat zijn (technische) audio kennis wat bijgeschaafd is de afgelopen tijd, maar enkele jaren geleden was de service wanneer het hem uit kwam. Ook had hij duidelijk nog niet voldoende luister-uren achter de rug om hem als adviseur te kunnen zien (dat is wat ik namelijk mag verwachten van iemand die een audio zaak run't, met apparatuur van vergelijke prijsklasse).

Wat ik mij kan herinneren van de reden dat het tussen de 8Hz & 11Hz zou moeten zitten als ideaal, is dat wanneer het lager zou zitten de arm in zijn geheel zou mee gaan bewegen en wanneer het hoger zou zitten, het invloed op het geluid zou gaan geven. Ik ga zelf ook nog even zoeken want ik zou het ook nog wel eens zwart-op-wit willen lezen (en eigenlijk op meerdere plekken op het internet).

Wonderlijke uitspraak; ik ervaar daar juist het tegenovergestelde van wat jij hier durft te beweren. Hij laat naar mijn idee juist op een heel relativerende toon en goed onderbouwd zien, dat die frequentie resonantie berekening maar weinig zegt en dat de testplaat eigenlijk de meest betrouwbare manier is om te bepalen of de theoretische berekening enigszins klopt. Dat heb ik verder nog nergens op het internet kunnen vinden. En toen ik mijn set meenam naar aanleiding van dat verhaal, kon hij me op voorhand al vertellen hoe m'n set klonk en daar mankeerde geen noot aan, zogezegd. Dus ik was verrast en onder de indruk, mag je best weten. Maakt niet uit verder, maar ik ben erg blij met z'n praktische adviezen en z'n humor; je kunt wel met hem lachen. En hij liet me met mijn eigen tafel zien, waar de plaat-test op uitkwam. zo'n 12Herz en de berekening op iets meer dan 14Herz; dus ik bedoel maar.

*

-.-

• 27852
« Reactie #35 Gepost op: 2 mei 2017, 12:35:29 »
Klopt wel hoor, die berekening is aardig mar uiteindelijk beslissen de oortjes.

En dat kan soms best mooie resultaten opleveren bij een theoretisch niet goed kloppende combinatie..
En soms denk je dat een combinatie theoretisch goed zit, maar klinkt het gewoon niet lekker.

*

Doef

• 103
« Reactie #36 Gepost op: 12 juni 2017, 16:16:51 »
Gezien de hoeveelheid ontevreden 2m blue gebruikers; ik zou de 2m blue (naald) graag voor een leuk bedrag overnemen om in mijn 2m red cartridge te schuiven.

*

ShaggyNL

• 1107
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2017, 16:55:31 »
Ik denk dat de tip van dit topic nou juist is: probeer eens een ander element ;)
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Wim72

• 1324
« Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2017, 23:39:03 »
Ik denk dat de tip van dit topic nou juist is: probeer eens een ander element ;)

Helemaal gelijk gewoon iets anders proberen meneer Doef... Heb zelf ook een 2M Red en het is veel beter dat ik voor een leuk bedrag die 2M Blue -naald in mij Red cartridge steek dan loopt meneer Doef geen enkel risico.

*

Doef

• 103
« Reactie #39 Gepost op: 13 juni 2017, 07:51:54 »

De mening op audiofreaks is mij niet heilig. Op veel andere plekken op het internet zijn mensen juist dolblij met de 2m blue.
De 2m red en 2m blue hebben dezelfde cartridge, die naald kun je er zo inschuiven. Ik ben prima tevreden met mijn 2m red, op wat inner groove distortion en sibilance na. Ik verwacht dat de twee qua sound niet veel verschillen, behalve dat de 2m blue een betere tracker schijnt te zijn.

*

ShaggyNL

• 1107
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #40 Gepost op: 13 juni 2017, 08:30:04 »
Oké, dat is waar. Met een andere naald en dezelfde body is het een makkelijke weg om wat te upgraden. Ik kan je (afhankelijk van je budget) ook eens aanraden om eens een ander element (lees: ander merk) te proberen. Ik heb zat verhalen van mensen die een M2 blue/bronze/black hadden en dat prachtig vonden. Totdat ze een ander element kochten en na enkele maanden de M2 weer eens in de arm monteerden. Ze vroegen zich dan af waarom ze het destijds zo mooi vinden.

Tuurlijk snap ik dat je in deze hobby altijd wel wat mooiers te vinden is... maar op het niveau van velen van ons met een element onder de €1000,- spelen (ikzelf ook)... daar is nog zooo veel te ontdekken. De verschillen zijn er vaak ook erg sterk. De klank is nog zo verschillend in deze prijsklasse. Alleen de naald upgraden is vaak maar een kleine stap. En afhankelijk van je Phono-trap valt er nog een hoop uit te proberen.

*

Doef

• 103
« Reactie #41 Gepost op: 13 juni 2017, 12:01:52 »
Oké ja ik ben altijd bereid iets anders te proberen! Ik heb de 2m red alleen net nieuw dus direct een heel ander element hoeft voor mij op dit moment niet. Maar ik dacht als ik van een betrouwbaar forumlid en 2m blue hater een tweedehands naaldje kan proberen is dit altijd het proberen waard en een vrij gemakkelijke upgrade.

Ik heb sowieso niet zo'n high end systeem. Een Pro-Ject Debut Carbon DC, Rotel ra-05 versterker (ingebouwde phono trap klinkt beter dan Cambridge 540p dus die heb ik weg gedaan) en Q Acoustics 3020 speakers.

Ik heb net als vele anderen 'last' van dat hoog vrij aanwezig/licht vervormd is. Dat lees je wel vaker over de 2m red en de Debut Carbon combo. Nu moet ik zeggen dat ook met digitale muziek via de media player ingang de bekkens en 's' klanken vrij aanwezig zijn dus ik denk dat de speaker+versterker combo ook meespeelt hierin.

Ik kan op dit moment prima leven met het geluid maar het blijft toch een kleine irritatie. Wat ik nog wil uitproberen is een andere protractor gebruiken dan de standaard twee-punts die Pro-Ject meeleverde en dus een upgrade naar de 2m blue. De 2m red staat namelijk wel bekend als een niet al te beste tracker.

Verder wil ik in de verre toekomst natuurlijk wel veel beter spul maar momenteel wil ik vooral geld uitgeven aan nieuwe platen; dus kijk ik naar goedkope upgrades.

Op andere plekken durf ik niet zo snel een tweedehands naald/element te kopen maar hier durf ik het nog wel :p

Sorry, volgens mij 'kaap' ik de topic een beetje.

*

ShaggyNL

• 1107
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #42 Gepost op: 13 juni 2017, 13:40:06 »
Nou, het is natuurlijk een topic over de Ortofon M2-serie, dus dat is prima. Maar voor de €100,- heb je natuurlijk een elementje als deze. (elliptisch, maar nog wel gebonden en geen naakte diamant).

En op de Rotel zit geen MC-trap meer (hadden ze vroeger bij de voor-versterkers van Rotel wel). Dus dan zit je al snel aan een MM-achtig element gebonden. Maar jammer dat zo veel mensen hetzelfde schrijven over de M2-serie (de nare S-klanken en een niet zuiver hoog).

Citaat
Ik kan op dit moment prima leven met het geluid maar het blijft toch een kleine irritatie.
Mja, muziek moet "genieten" zijn en geen irritaties veroorzaken.

*

geerd

• 5155
  • scheun ja
« Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2017, 15:41:30 »
niets ergers dan je ergeren aan je geluid .
maar soms verwachten mensen wel erg veel voor een lage prijs .
de ortofon is nu niet een slecht maar zeker ook geen goed element .
en bij andere merken kun je voor een gelijke uitgave iets veel beters kopen .
probleem tegenwoordig je kunt haast nergens nog een element beluisteren dus kiezen gaat lastig
les is more

*

JanP

• 181
« Reactie #44 Gepost op: 13 juni 2017, 17:47:42 »
Een maand of 2 terug de Ortofon 2m Red van een vriend eens afgesteld.. Scheelt een hoop (mn juist dat schrille hoog) als je dat extra zorgvuldig doet.