Hallo, ik zal me even voorstellen
Ik ben Bart en heb sinds vorige week een oude Toyota Corolla e10 gekocht. Deze auto ga ik gebruiken voor een rally (de budapest rally) nu hou ik erg van knutselen en sleutelen.

Wat is er aan de hand?
Ik heb uit mijn oude auto mijn radio over gezet naar de Toyota nu zaten er heel veel kabels in die onverklaarbaar waren. Verder niks mee gedaan maar werd al nieuwsgierig.
Nu kwam ik er achter dat een oude din 2 radio ook in mijn toyota past (oude radio die lag te verstoffen op zolder). Wat ik heb gedaan is 2 radio’s er in gemonteerd. Nu vond ik verstopt in het dashboard een oude versterker (yoko yca 450) 4 x 50 watt. Dit verklaarde ook al die extra kabels…  :o

Welke radio's heb ik nu
Kw-nt1 jvc din 2
Pionier bt4600 din 1 (ff uit mee hoofd)

wat wil ik nog weten?  ::)
Ik heb deze versterker gevonden met 4x50watt. Waarom zou je dit in een auto monteren een standaard auto radio heeft ook 4x50 watt?

Verder kan ik NIKS vinden over deze yoko yca 450 versterker. Hier zou ik wat extra info over willen vergaren of iemand die hier toevallig verstand van heeft. 

Wat ik wil doen is deze 2 radio’s via de zelfde speakers monteren allen heb ik geen idee of je dit zomaar 2 uitgangen kan combineren en op 1 speaker kan laten uitsturen.
Nu ik deze versterker toch heb wil ik ook weten of ik deze beter kan terug plaatsen of gewoon alles via de radio zelf kan aansluiten.

Graag jullie advies
Gr Bart  ;D

Re: dubbele radio (din1 + din2) + versterker + samenvoegen van geluid
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2017, 11:55:54 »
Niemand?

*

Jerryl

• *
  • 29
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2017, 14:12:14 »
Als je beide radio's op dezelfde speakers gelijktijdig wilt aansluiten, heb je een switchbox nodig. Je kan dan schakelen tussen de ene of de andere autoradio. Zonder deze box zou ik er niet aan beginnen want dan is de kans groot dat je de uitgangen van één of beide autoradio's sloopt.

Maar waarom wil je met twee autoradio's gaan spelen als ik vragen mag?

Verder ben ik niet bekend met dat type versterker. Overigens staat mij wel bij dat Yoko geen geweldige kwaliteit is. Dus de versterker zou ik gewoon uitproberen en kijken of het met of zonder de versterker beter klinkt.
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2017, 15:58:23 »
het zit zo.

ik heb deze auto gekocht voor een rally. dit zit vol met opdrachten en de auto zal op allerlei manieren worden verbouwd. Dus lekker beetje experimenteren met deze auto is ideaal.

Verder leek het me erg handig voor deze rally navigatie in mijn auto te hebben zonder dat dit stoort op mijn muziek of continue mijn telefoon op navigatie moet houden. 
verder vind ik sleutelen erg leuk en hou ik er van iets te doen wat een beetje bijzonder is. 

Ik had de KW-NT1e nog op zolder liggen. Nu kwam ik er achter dat ik deze radio in deze auto kon bouwen. Gewoon voor het leuk en ja dat is gelukt. Alleen vond ik het zonde de andere radio er uit te halen die naar mij mening beter werkt en precies in het gezichtsveld zit. Zou ik zo lelijke lege plek of een plastic plaatje er op hebben.

Fotootje om het wat duidelijker te maken.

Oke een switch-box ik zal is op onderzoek hier voor uitgaan. Bedankt!

Ja verder heb ik de versterker in mijn schuur aan de gang gekregen. Verder is deze versterker niet zo heel interessant. Klinkt ietsjes beter op hele goedkope auto speakers. Toch maar even proberen in de auto nadat ik de speakers op de hoedenplank en in de deurpanelen achter weer op gang heb.

*

Jerryl

• *
  • 29
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2017, 21:22:26 »
Als je toch lekker gaat experimenteren zou je ook gewoon je front speakers op de navigatie set kunnen aansluiten en je rearspeakers op je andere radio. Dit scheelt je weer de kosten van een switchbox. Tevens lijkt mij deze optie het meest simpelste en makkelijkste werken met jouw setup.
Ik neem verder aan dat in een rally auto het geluidskwaliteit en soundstage niet super belangrijk is.

« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2017, 11:32:11 »
Ik heb zitten denken. Als ik nou zorg dat ik diodes op de speaker kabels plaats zodat de de speakers wel kunnen sturen maar er geen stroom terug kan lopen de radio in.

En op deze manier wel zorg de raio's gewoon gecombineerd kunnen worden zonder dat ik de uitgangen op blaas?

Het geluid hoef niet geweldig te zijn. Maar wel zo goed mogelijk met wat ik kan halen met deze huidige setup. Als ik de voor speakers op de navigatie alleen zou aansluiten heb ik pas weer in de kofferbak geluid voor mijn muziek. Denk niet dat dit geweldig gaat worden.

Ben niet iemand van hard geluid maar helder geluid is voor mij wel belangrijk. 

*

Jerryl

• *
  • 29
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2017, 15:04:32 »
Electronica heb ik geen verstand van dus daar kan ik je verder niet mee helpen.
Ik zag in een reply dat je het over hoedenplank speakers had. Deze had ik dan in gedachte om op je gewone autoradio aan te sluiten voor gewoon een beetje achtergrondmuziek. Persoonlijk heb ik liever ook het geluid gewoon van voor, maar deze oplossing lijkt mij het goedkoopst en meest veilige. Vandaar dat ik hierover begon.

Persoonlijk zou ik dan toch voor een switchbox kiezen als jij je speakers op beide autoradio's wilt aansluiten. Dit lijkt mij de veiligste oplossing. Ik weet alleen niet wat die krengen ongeveer kosten.

« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2017, 20:33:03 »
Jaaa volgens mij ben ik minimaal 15,- kwijt. Het liefst maak ik het helemaal zelf vind ik persoonlijk wel een leuke uitdaging.

Mischien is er nog iemand die een ander idee heeft.

Ik had nog een ander idee om een wissel schakelaar te plaatsen per speaker (net aan de onderkant van de radio heb ik nog ruimte hier voor) zo kan ik met behulp van deze schakelaar er voor zorgen dat de speaker op de bovenste of onderste radio werkt.

Verder wil ik toch wel graag dat alle speakers op 1 radio te gelijk staan.

Andere ideeen zijn natuurlijk ook altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 6 april 2017, 20:34:38 door bartxxl »

« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2017, 18:20:13 »
Er is veel mogelijk. Diodes zou ik niet doen, de - van luidsprekers is ook niet altijd massa, denk dat het een gigantische invloed zal hebben op je geluid. Je kan het natuurlijk eens proberen met 1 radio. Bijna alle radio's hebben een remote out, meestal een blauwe of blauw witte draad. Hier staat 12v op als de radio aan is. Hiermee zou je relais kunnen schakelen (ipv wisselschakelaars, wat ook een goed idee is) dan heb je 1 gewone radio en een extra radio die al je speakers overneemt zodra je hem aanzet. Gewoon een idee.

« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2017, 11:34:09 »
Oké. Bedankt Noisecrusader Ik zou idd wat kunnen doen met die blauwe draad.

Ik had ook al bedacht. Er zit een geel / wit kabeltje op de uitgang van de radio. Dit is mute .zodra deze contact maakt met massa springt de radio op mute. Nu zou ik op deze manier kunnen switxhen tussen 2 radio's door een wisselschakelaar er tussen te zetten en dan op de massa (p contact). Op die manier staat er altijd 1 radio op mute.

In dat geval kan ik beiden radio's zonder ook maar iets op elkaar aan sluiten (uitgang op uitgaan op speaker) zonder dat ze opgeblazen kunnen worden.

Is dit ook een handig idee ?

Om het verhaal nog lastiger te maken. Ik heb gevonden dat er op de din 2 radio een tulp ingang zit voor een achteruit rij camera. Nu wil ik daar een Apple tv in bouwen zodat ik via AirPlay video's en muziek kan afspelen op mijn radio. Eigelijk heb ik hier alles voor rond alleen de overgang van HDMI naad tulp (audio video) is lastig en kom ik niet helemaal uit.

Ja ik weet het ik zoek graag de grens op met wat kan en niet kan. Graag hier ook wat advies over 

Alvast bedankt

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2017, 12:12:30 »
Wanneer je niet weet hoe e.e.a. werkt ( en dat blijkt zonneklaar uit je MUTE en diode-ideeën) loop je snel de kans om over de grens te gaan die je wilt zoeken, met e ventueel rokende gevolgen.
Een omschakelaar met relais of wisselschakelaar zou inderdaad de beste oplossing. Het relais kun je eventueel aansturen met de eventuele antennemotordraad van één van de radio's.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2017, 13:19:48 »
ja ik ben nog niet heel lang thuis in de car-audio, wel heb ik een elektro opleiding achter de rug.

ik wil het juist ontdekken om er van te leren. (liefst zonder dingen op te blazen)

ik ga is even op zoek naar een relais op 12 volt om de radio's te kunnen schakelen.

diodes zijn idd niet handig daar stap ik van af. maar ik ben van mening dat met die mute kabel uit de radio ook wat te doen is. waarom zou dat niet lukken is hier een onderbouwing voor? zo ver ik begrijp werkt de mute kabel zo : als deze contact maakt met massa word de radio op mute gezet. hierdoor zal er geen signaal over de uitgangen meer lopen. zo ver ik begreep kan het geen kwaad om 2 uitgangen op elkaar aan te sluiten omdat hier een radio niet gevoelig voor is.

door middel van dit idee zou je zonder ingewikkeld relais het ook werkend kunnen krijgen ?

(de theorie van de uitgangen op elkaar aansluiten geen kwaad kan komt van mijn werk af wij werken met omroep systemen en hier worden versterkers  voor gebruikt. in een omroep installatie word altijd een reserve versterker gebruik. deze uitgangen worden ook gewoon op elkaar aangesloten. zo wanneer het nodig is word de installatie gewoon overgenomen. nu zou het best kunnen dat een auto-radio anders werkt) maar in dat geval wel graag een technische onderbouwing waarom het niet zou werken. dat word het voor mij ook een stuk duidelijker.

wel heb ik onderhand alle speakers die ik in de auto wil hebben aangesloten en werkend op 1 radio (zonder versterker). dit zijn 2 speakers in de voordeuren (hoeveel watt geen idee), 4 achterin van 4 x 70 watt,
nu merk ik dat er super helder geluid in zit (precies wat ik wil) alleen wanneer ik het volume op krik gaan de speakers erg kraken (alsof ze opgeblazen zijn). dit zijn ze niet zo ver ik kan zien. wanneer ik fader meer naar voren aan zet krijgt het geluid meer volume. kan dit beteken dat ik vermogen te kort kom in de radio? en dat er dus een versterker tussen moet? momenteel zijn de speakers op de Pioneer aangesloten.

alvast bedankt. bart  ^-^

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2017, 13:32:58 »
Mute zorgt ervoor dat alle uitgangen van de radio ( zowel + als -) op 0 volt proberen te blijven, dat is het idee van MUTE=geen signaal=O Volt. Voor de andere radio ziet dat er dus uit als een kortsluiting met alleen de inwendige weerstand van de eindversterkers van de ge-mutede radio als belasting.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2017, 17:29:30 »
Dat met die mute functie heb ik nooit geprobeerd maar wat hier gezegd word klinkt aannemelijk en ik denk dat je echt fisiek zult moeten schakelen naar de speakers.
Wat betreft je geluid, kijk eens naar de vervangingsweerstand per kanaal van alle speakers die je hebt aangesloten en zoek even op wat de minimale weerstand is die je radio verwacht. Ik denk 4 ohm.
Eigenlijk gaat het om de impedantie maar die is bij autospeakers bijna gelijk aan de weerstand. Kun je dus gewoon met je multimeter meten

« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2017, 10:09:09 »
Ik heb even in de beschrijving gekeken en op internet gezocht. Hiermee kwam ik te weten dat de ingangsimpedantie 4ohm was.

De weerstand van mijn speakers achter is ook 4 ohm. Nu zitten hier wel 2 speakers per uitgang (2x4ohm)

Van de speakers voor heb ik nog geen tijd gehad om die te meten. Maar ga er even van uit dat dit standaard speakers zijn.

Wat weet ik hier nu precies mee?

Ik ben nu bezig met een relais op de kop te tikken voor het fysiek schakelen tussen de 2 radio's. Daar later meer over.