Hulp gevraagd
« Gepost op: 4 april 2017, 11:30:38 »
Beste audiofreaks,
Ik ben nieuw op dit forum maar een zoektocht via google bracht mij hier en ik hoop dat één van jullie me kan helpen.

Ik heb een tweedehands auto gekocht. In plaats van de originele deurspeakers zitten hier luidsprekers van Pioneer in, HS-T173 150 watt maximaal en 50 watt nominaal? daarnaast staat er 4 ohm weerstand bij achterop. Ook is er een klein zwart kastje (zonder tekst) wat tussen de kabels en luidsprekers zit. Boven in het dashboard bij de spiegels zitten tweeters die op dezelfde bekabeling zitten (Frontspeakers) en daarop uitkomen op de iso stekker. Ik kan de tweeters en deurspeakers dus niet afzonderlijk regelen en het geluid klinkt alsof de tweeters de hoge tonen pakken en de deurspeakers de middelste het klinkt nogal dof en weinig dynamisch. Ook ontdekte ik dat de vorige eigenaar waarschijnlijk een versterker en subwoofer in de kofferbak heeft gehad omdat de kabels daarvoor nog onder de achterbank liggen.

Zijn dit slechte luidsprekers of heeft dat kastje er iets mee te maken? is het verstandiger de deurspeakers en tweeters los van elkaar op de radio aan te sluiten met de deurspeakers als rear en tweeters als front zodat je de fader kunt gebruiken? Ik vond ergens dat het te maken kan hebben met dat + en - wel eens omgekeerd zitten maar dan zou hij wanneer je balans naar één kant gooit wel goed moeten zijn, dit is niet het geval.

Alvast bedankt

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2017, 11:47:44 »
Tweeters waar hoog uit komt, lijkt me eigenaardig. ;)
De tweeters zou ik in elk geval via een geschikt hoogdoorlaatfilter aansluiten en niet direct op de radio.
Mogelijk staat de radio ook nog als crossover ingesteld en dien je fullrange te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2017, 11:49:26 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2017, 11:50:16 »
Tweeters waar hoog uit komt, lijkt me eigenaardig. ;)
De tweeters zou ik in elk geval via een geschikt hoogdoorlaatfilter aansluiten en niet direct op de radio.
De tweeters zijn ook niet het probleem en hier zit een condensator tussen de aansluitstekker en de tweeter zelf dus ik heb zo'n vermoeden dat die wel goed zitten. Het gaat me meer om de deurspeakers die zo weinig bereik hebben, zo slecht lijken me dergelijke speakers toch niet?

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2017, 11:54:25 »
Lijkt me niet maar op afstand is het vaak gissen naar het hoe en waarom iets niet goed klinkt.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2017, 12:01:25 »
Lijkt me niet maar op afstand is het vaak gissen naar het hoe en waarom iets niet goed klinkt.

Dit is het kastje waar ik het over had:

In het kastje zit een condensator met daarop de tekst H0.75mhz.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2017, 12:40:04 door svennovich »

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2017, 13:13:01 »
Dat bedoel ik met raden en gissen, jij zegt dat er een condensator in het kastje zit en ik raad dat er een spoel in zit en vermoed dat ik het bij het rechte eind heb.

« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2017, 13:55:04 »
Daar heb je vast gelijk in ja. Maar de vraag is meer zou het kunnen dat dit stukje electronica veranderd welk toonbereik er doorgelaten wordt? Of is nieuwe kabels trekken een betere ? De kabels gaan vanaf de ISO stekker naar de deurspeakers en dan omhoog rinchting spiegel naar de tweeters in het dashboard.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2017, 13:56:49 »
Een spoel bepaalt inderdaad dat er geen hoge tonen naar die luidspreker gaan, die bereiken dan de tweeter via de condensator die alleen hoge tonen doorlaat.

« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2017, 19:00:29 »
Maar zou het dan nut hebben het spoeltje dat tussen stekker en speaker zit (in dat kleine zwarte kastje) er tussenuit te halen zodat er wat meer lage tonen uit komen? Of is dat iets dat niet aan te raden is? Bedankt voor je hulp tot zover trouwens

*

Jerryl

• *
  • 37
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2017, 19:14:01 »
Volgens mij bereik je dan precies het tegenovergestelde, de deurspeakers gaan dan ook de hogere tonen weergeven aangezien deze dan fullrange gaan spelen zonder het spoeltje in het filterkastje.

Speelt de speaker wel rechtstreeks in de deur aangezien je deur als klankkast fungeert. Meestal is het ook aan te raden om je deuren te dempen met dempingsmatten van bijvoorbeeld silentcoat. Door de dunne metaaldelen van je deur hiermee te dempen en de grote gaten die in je deur zit hiermee af te dichten, krijg je al snel een betere laagweergave uit je deurspeakers.
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2017, 20:57:00 »
Ik had eigenlijk zelf het vermoeden dat er een baskist achterin heeft gestaan en dat de deurspeakers de middentonen deden en de tweeters hoog maar heb te weinig verstand hiervan om dat met zekerheid te kunnen zeggen

*

Jerryl

• *
  • 37
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2017, 21:26:58 »
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er in die filterkastje zit. Zou je geen foto van de inhoud van het kastje kunnen maken?
Maar aangezien er bij de tweeters zelf een condensator zit, zou je deze kastjes er even tussen uit kunnen halen om te kijken of dit verschil maakt zonder je tweeters te slopen. De deurspeakers kan je zonder problemen fullrange aansturen zonder enige filtercomponenten, met de tweeter moet je dit echter niet doen aangezien ze hier niet tegen kunnen.

Is dit toevallig een Volkswagen Polo o.i.d.?
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #12 Gepost op: 5 april 2017, 07:29:59 »
Goed gezien een Polo 6N van 20 jaar oud. Met de tweetets losgekoppeld klinkt het schel en hol maar zou ik dus eens kunnen proberen zonder dat spoeltje er tussen. Het zit alleen wel gesoldeerd.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2017, 07:43:17 door svennovich »

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 5 april 2017, 07:35:38 »
Staat op je radio de crossover ingesteld?

« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2017, 07:54:09 »
Staat op je radio de crossover ingesteld?
Wat is de crossover?
Ik denk niet dat mijn autoradio daarover beschikt ik heb alleen bass/treble/fader en balance ter afstelling. Is een Alpine instapmodel.