*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2017, 08:21:27 »
Bij sommige radios kun je de rear kanalen als subkanalen instellen, de frontkanalen versterkeN  dan alleen mid en hoog door hetgeen schel klinkt.
Wat kan verder hol en schel klinken?
-Niet goed luchtdichte montage bij de speakers.
-uit fase staan van speakers t.o.v. elkaar.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Jerryl

• *
  • 40
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #16 Gepost op: 5 april 2017, 14:26:24 »
Ook sommige instapradio's hebben inderdaad highpassfilters voor de speakerkanalen. Welke type autoradio heb je van Alpine?
Als jouw autoradio deze filters heeft en deze aanstaan, dan wordt inderdaad het laag uit het signaal naar de speakers gefilterd.
Aan die spoelen zal het verder niet liggen. Deze filteren volgens mij alleen maar het hoog eruit. Het zijn in ieder geval geen passieve high pass filters (waar ik aan zat te denken).

Als ik jou was zou ik de originele volkswagen speakers zien te scoren voor weinig op Marktplaats of de sloop o.i.d.
Deze speakers zijn redelijk gevoelig en hebben daarom niet veel vermogen nodig om een beetje los te komen. Hierdoor klinken ze op het vermogen van de autoradio (wat niet heel veel is) al redelijk goed.
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #17 Gepost op: 5 april 2017, 16:36:55 »
Het is een Alpine CDE-120 R(https://www.alpine-europe.com/index.php?id=1339&L=2&href=SingleView/CDE-120R&level_num=product)

Als de speakers in of uit fase staan wat betekent dat en hoe zou je dat kunnen achterhalen?

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #18 Gepost op: 5 april 2017, 16:44:55 »
Het is een Alpine CDE-120 R(https://www.alpine-europe.com/index.php?id=1339&L=2&href=SingleView/CDE-120R&level_num=product)

Als de speakers in of uit fase staan wat betekent dat en hoe zou je dat kunnen achterhalen?

Wanneer je met je hoofd midden tussen de luidsprekers zit en je draait bij één van de luidsprekers de draden om dan moet er iets aan het geluid veranderen.
Wordt het voller en klinkt het alsof het in je hoofd klinkt dan staan ze nu goed
wordt het kaler en lijkt het van alle kanten te komen dan moet je de draden weer omdraaien.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2017, 16:55:46 »
Bedankt voor deze tip, ga het even proberen.

*

Jerryl

• *
  • 40
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2017, 21:49:19 »
Ik denk niet dat één van jouw speakers uit fase staat. In jouw eerste post staat namelijk dat wanneer je de balans helemaal naar links of rechts zet het nog steeds niet goed klinkt. Mocht één speaker uit fase staan dan moet je met het balans helemaal naar links of rechts wel laag hebben, zet je vervolgens het balans weer in het midden dan heb je minder of zelfs geen laag.

Op de website van Alpine staat inderdaad niet vermeld dat jouw autoradio highpass filters heeft voor de speakeruitgangen. Hier kan het dus ook niet aan liggen.

Staan jouw geluidsinstellingen en dan met name bass, treble en equalizer allemaal neutraal ingesteld?

Persoonlijk denk ik dat het aan de speakers zelf ligt. Waarschijnlijk zijn deze speakers een stuk minder gevoelig dan de originele speakers. Hierdoor hebben ze meer vermogen nodig ten opzichte van de originele speakers om even luid te spelen. En aangezien autoradio's maar weinig vermogen leveren, klinken aftermarket speakers met een lage gevoeligheid vaak minder goed.

Hetzelfde heb ik eens meegemaakt in een Seat Cordoba SX. Deze heeft precies dezelfde dashboard en originele speakers als jouw Volkswagen Polo. De deurspeakers had ik toen vervangen voor een andere type Pioneer speakers en dit was geen succes in combinatie met de originele volkswagen/Seat tweeters. De tweeters spelen van zichzelf al vrij luid en in combinatie met de Pioneer speakers, overheersten de tweeters enorm.

speel jij ook nog met de originele Volkswagen tweeters of heb jij een complete composet (midwoofers in de deuren en tweeters in het dashboard) van Pioneer in jouw auto?

« Reactie #21 Gepost op: 6 april 2017, 09:36:15 »
Ik denk niet dat één van jouw speakers uit fase staat. In jouw eerste post staat namelijk dat wanneer je de balans helemaal naar links of rechts zet het nog steeds niet goed klinkt. Mocht één speaker uit fase staan dan moet je met het balans helemaal naar links of rechts wel laag hebben, zet je vervolgens het balans weer in het midden dan heb je minder of zelfs geen laag.

Op de website van Alpine staat inderdaad niet vermeld dat jouw autoradio highpass filters heeft voor de speakeruitgangen. Hier kan het dus ook niet aan liggen.

Staan jouw geluidsinstellingen en dan met name bass, treble en equalizer allemaal neutraal ingesteld?

Persoonlijk denk ik dat het aan de speakers zelf ligt. Waarschijnlijk zijn deze speakers een stuk minder gevoelig dan de originele speakers. Hierdoor hebben ze meer vermogen nodig ten opzichte van de originele speakers om even luid te spelen. En aangezien autoradio's maar weinig vermogen leveren, klinken aftermarket speakers met een lage gevoeligheid vaak minder goed.

Hetzelfde heb ik eens meegemaakt in een Seat Cordoba SX. Deze heeft precies dezelfde dashboard en originele speakers als jouw Volkswagen Polo. De deurspeakers had ik toen vervangen voor een andere type Pioneer speakers en dit was geen succes in combinatie met de originele volkswagen/Seat tweeters. De tweeters spelen van zichzelf al vrij luid en in combinatie met de Pioneer speakers, overheersten de tweeters enorm.

speel jij ook nog met de originele Volkswagen tweeters of heb jij een complete composet (midwoofers in de deuren en tweeters in het dashboard) van Pioneer in jouw auto?

Het omdraaien van + en - lost het inderdaad niet op.
Ik denk dat het geen originele tweeters zijn van Volkswagen maar ze overheersen inderdaad wel onderop de tweeters die wel in de originele plek passen staat een vermogen van 150 watt vandaar dat ik dacht dat dit vast geen originele zijn. De deurspeakers geven achterop aan 150 watt. 4 ohm (nom. 50 watt). De radio heeft volgens de specs een ingebouwde versterker van 4x 50 watt 4-8 ohm, zou het dan gewoon zo zijn dat de autoradio te weinig vermogen heeft? Ik kan het geluid eigenlijk het best vergelijken met dat je een normale audioset de ingebouwde equalizer op de instelling FLAT zet. Zou het slimmer zijn een versterker en sub achterin te plaatsen en deze tweeters en deurspeakers laten zitten? Of gewoon een slooppolo zoeken waar de speakers nog in zitten en die er in plaatsen?

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #22 Gepost op: 6 april 2017, 09:45:57 »
Equalizer op 'FLAT'? Zo hoort het toch te klinken :o

*

Jerryl

• *
  • 40
« Reactie #23 Gepost op: 6 april 2017, 19:34:24 »
Het is eigenlijk wel raar dat het zonder tweeters ook hol en schel klinkt. Dit omdat de spoel tussen de speakerkabel het hoog uit het signaal filtert.

Zitten de deurspeakers wel goed lucht dicht gemonteerd op de deur, zoals eerder aangegeven door be tweeter?
Als dit namelijk niet zo is dan gaat ten koste van het laag uit je deurspeakers omdat je dan last hebt van akoestische kortsluiting.

Heb je overigens bij het testen van de fase van de deurspeakers zoals door be tweeter aangegeven, wel maar bij één speaker de plus en min omgedraaid?