Nieuwe woofers voor Beovox S50
« Gepost op: 9 april 2017, 20:25:36 »
Hallo medemensen en andere creaturen,

Ik heb een tijdje terug twee Bang en Olufsen Beovox s50 speakers gekregen. De surrounds van de woofers waren vervangen, maar helaas niet perfect: een van de woofers is nu volgens mij niet perfect in het midden. Dit merkte ik toen ik de speakers wat harder zette (nog niet heel hard). Toen ging die woofer ineens heel hard heen en weer, om na een korte interval weer muziek te geven. Nu wil ik de speakers graag werkend hebben, zeker omdat de s50 een van de minst voorkomende Beovox sXX modellen is.

Het leek mij nu het beste om de woofers gewoon te vervangen. Het probleem is dat ik helemaal geen specificaties kan vinden voor deze woofers. Ik heb dus geen flauw idee wat voor impedantie, frequentiebereik en vermogen enz. ik nodig heb. Van de speakers zelf weet ik dit:

Type: 6415 (to Jan 1982)
RMS power handling capacity 50 watts
Music power handling capacity 90 watts

Impedance: 8 ohms
Frequency response 4+ -8 dB 50 - 20,000 Hz
Frequency response +/- 4 dB 70 - 18,000 Hz
Sensitivity: 1W

Distortion 250 - 1000 Hz <1.8%
Distortion > 1000 Hz <1%
Woofer: 21cm, throw +/- 3 mm (een woofer van 8" zal dus passen)
Tweeter: 2.5 cm dome

Nu kom ik dan eindelijk bij mijn vraag: Is er iemand die de specificaties van de woofer weet, of die weet waar ik die kan vinden? Of is er een bepaalde woofer waar ik waarschijnlijk wel goed mee zit (prijs tussen de 20 en 50 euro per woofer)?

Alvast bedankt voor je hulp,
Spiekerts

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuwe woofers voor Beovox S50
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2017, 07:58:38 »
Een woofer die opeens hard heen en weer gaat, wat zou daar in hemelsnaam aan moeten mankeren? Dan lijkt er ook een wisselwerking met de versterker te zijn (of mogelijk is alleen daar  iets in mis)
Wanneer hij niet goed gecentreerd zou zijn is hij meestal wel weer te richten door los te snijden en opnieuw te lijmen.
Bij een niet goed gerichte woofer hoor je de spreekspoel aanlopen wanneer je rond in een cirkel rond de stofkap de conus iets indrukt.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3580
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2017, 09:02:11 »
Eens, eerder een probleem met de versterker. Bovendien zijn ze niet meer origineel als je ze vervangt door een willekeurige andere woofer. Probeer het eens door de luidsprekers links en rechts om te wisselen.
Genoeg is beter.

« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2017, 09:22:38 »
Bedankt voor jullie reactie!
Het zou inderdaad aan de versterker kunnen liggen. Ik testte de speakers met een B&O Beomaster 1900-2, ook een heel oud ding dus. Ik voelde echter de spreekspoel wel aanlopen bij een van de speakers (ik weet niet meer of dat de speaker is waar het fout mee ging).

Ik zal binnenkort eens de l en de r omdraaien en kijken wat daar uit komt.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2017, 09:45:00 »
Een spreekspoel die al lang aanloopt kan deels sluiting vertonen. In combinatie met opslingerverschijnselen in het filter kan dat wel zorgen voor vervelende bijgeluiden. De speakerunits kun je laten opmeten bij een goede zelfbouwwinkel waardoor je gerichter naar een vervanger kunt zoeken maar of ze dat waard zijn..
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)