*

Mrzed

• *
  • 28
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
Advies gevraagd
« Gepost op: 10 april 2017, 00:41:16 »
Hallo allemaal.
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een mooie muziekset.
Ik heb 1500 euro te besteden.
Ik heb nog een oude jvc tuner, die ik in eerste instantie wilde vervangen.
Na een eerste luistersessie bij hifi klubben in Breda vond ik de dali opticon 5 beter klinken dan de speakers van b&w.
Dan daarbij vond ik de versterker van nad beter klinken dan een van marantz.
Nu ben ik vandaag in Rotterdam bij dezelfde zaak geweest, en die raadden mij aan om de jvc te behouden en een set opticon 6 aan te schaffen. Ik moet zeggen dat die inderdaad meer indruk op mij maakten.
Vervolgens bedacht ik mij dat het misschien nog wel beter was om voor tweedehands te gaan, aangezien ik dan mogelijk een echt mooie set kan vinden voor het geld.

De ruimte waar de set in komt te staan, is volgens mij groot te noemen.
De totale ruimte is 12x8 meter. Maar de speakers zullen komen te staan op 6 meter van elkaar (de voorste 6 vd 12 meter). Ook daarom werd mij vandaag geadviseerd om de opticon 6 ipv de 5 te nemen.

Wanneer ik echter ga kijken naar wat er tweedehands wordt aangeboden, zie ik heel veel namen waar ik nooit van heb gehoord en dus is de kans groot dat ik iets aanschaf waar ik naderhand weer spijt van krijg? ...
Wat is wijsheid?

Mijn muzieksmaak is divers: metal, rock, blues, rnb, rap, folk, maar ook muziek van enya, clannad en dergelijke. De laatste tijd ben ik ook wat meer klassiek aan het beluisteren.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 08:31:57 door Mrzed »
Sky TEC: tec3020
PS3
JVC: rx-503l
Dali: Opticon 6

*

hrcc

• 555
Re: Advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2017, 08:37:50 »
Speaker advies geven is heel moeilijk want er zijn vele variabelen die meespelen.
Daarvan zijn akoestiek en smaak twee belangrijke componenten.

Het voordeel van tweede hands is dat je met weinig verlies weer kan verkopen mocht het niet bevallen.
Maar een nieuwe set heeft natuurlijk ook zijn charme's .
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2017, 15:12:50 »
klopt luidsprekers is erg smaak gericht en de ruimte doet ook wel iets .
advies is dus erg lastig nu heb je een groote ruimte te vullen en leuk wat te besteden .
voordeel van gebruikt is zoals hrcc all zegt bevalt het achteraf toch niet verkopen kost je niet veel en voor het bedrag dat je hebt koop je natuurlijk een duurdere luidspreker .
ga zeker luisteren en neem eigen muziek mee die je goed kent .
luidsprekers zijn niet zo aan slijtage onderhevig bij sommige merken zijn de randen een probleem .
6 meter uit elkaar zetten is erg ver maar hou er rekening mee dat de meesten toch ruim vrij van de muren af moeten staan om juist te werken .
deze zag ik toevallig kosten in de jaren 80 meer dan 3000 gulden vraag prijs is nu netjes mits goed spelend
zijn ruimte vullers die best wat ver uit elkaar kunnen staan laag geen gebrek is genoeg op het net over te vinden https://link.marktplaats.nl/m1153589687

https://link.marktplaats.nl/m1153919081
nog zoon leuk setje minder in het laag dan de vorigen wel een erg nette weergaven geen luidspreker voor de disco maar mooi voor luister muziek .
vraagt wel een stevige versterker maar daar heb je dan het geld nog wel voor een leuke versterker

zoiets bv https://link.marktplaats.nl/m1151852882 bij vele onbekend maar zeker geen verkeerde versterker

of zoiets kan natuurlijk ook https://link.marktplaats.nl/m1145998058

of deze speeld ook zonder meer goed https://link.marktplaats.nl/m1149910494

zo kun je dus gebruikt een set op een hoger plan samen stellen voor hetzelfde geld als je in de winkel betaald voor een set luidsprekers

mij lijkt de jugson en de criterion een leuke combo maar ja smaak he daarover valt niet te twisten
les is more

*

richard

• 3580
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2017, 00:54:17 »
Die ruimte is een kleine zaal. Let vooral op een goede opstelling van je luidsprekers in de ruimte, 6 meter tussenruimte is meestal niet zo'n goed idee, stereo wordt dan links en rechts en weinig midden.

Als je de luidsprekers nieuw koopt mag je bij een serieuze winkel de showroom modellen misschien een weekend lenen voor proef.
Genoeg is beter.

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2017, 14:43:05 »
het is wel weer zo dat het plaatsen van luidsprekers erg aan de ruimte licht 6 meter zou wel het max zijn maar te dicht op elkaar geeft ook problemen .
tussen de 3 en 5 meter een ruimte van 8 meter met de luidsprekers rondom 1 meter los van de wanden is best nog wel te doen .
is natuurlijk ook welke luidspreker je gaat gebruiken de criterion ken ik redelijk goed en als die op 3 meter uit elkaar staan gaat het niet goed .
die houden liever wat afstand van elkaar vooral als er een dike tegel of marmeren plaat onder licht 
de etude zijn wel dichter bij elkaar te plaatsen
les is more

*

Mrzed

• *
  • 28
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2017, 19:15:38 »
Bedankt voor de reacties.
Ik vind die jungson er érg sexy uitzien, met die metertjes en er zit nog een phono aansluiting op, die ik zeker zou gebruiken. De meeste versterkers vragen om een losse voorversterker, wat ik toch wel erg jammer vind.
De Criterion vind ik ook mooi.
Zo op papier zou ik dat dus een mooie set vinden. Maar nu komen de bedenkingen (van mijn ega): van een nieuwe set mag je verwachten dat je er nog dertig jaar mee kunt doen. Bij tweedehands heb je geen enkele garantie.
Die speakers zijn al ongeveer 30 jaar oud.
Daarbij is de techniek sinds 1990 ook niet stil blijven staan.
En er zitten bewegende delen in speakers, dus dat zal dan ook wel slijten(?)

De vraag is dus: wat mag ik nog reëel verwachten qua levensduur van die speakers en versterker?

Bedenkingen aan de andere kant: gaat de opticon 6 mijn ruimte kunnen vullen?
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 19:30:23 door Mrzed »
PS3

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2017, 23:54:52 »
luidsprekers zijn niet aan slijtage onderhevig alleen bij sommigen de foomrande die bij deze zijn vervangen geloof ik gelezen te hebben .
daar doe je nog heel lang mee langer dan een set van nu van hetzelfde geld .
en mocht de foomrand een keer stuk gaan kost dat ook niet veel .
en die versterker vooral als je ook een draaitafel wild gaan gebruiken is een stevig ding niets mis mee .
wat je vandaag de dag koopt gaat na max 5 jaar kapot en repareren is niet meer te doen .
natuurlijk is en blijft het een gok maar je koopt ook voor maar 1500 een set wat nu heden ten dagen een veelvoud daarvan kost en garantie ja meestal gaat het in de garantie niet stuk en mijn cd speler en dac en 2 draaitafel armen en voorversterker en de buizen van mijn versterkers zijn nog veel ouder de buisjes van 1958 cd speler en dac 1983 om maar wat te noemen .
en vult die de ruimte ja wat verwacht je een house party nee dat red je niet leuk feestje ja hoor gewoon luisteren zeker weten
3 wat is 90 db oordopjes verplicht vanaf 85 db met 1 wat vul je de ruimte all
en gebruikt kopen geeft een risico daar zijn we het over eens maar deze dingen zijn heel wat degelijker gemaakt als wat er vandaag de dag wordt verkocht of je moet 6000 voor luidsprekers willen betalen .
zag foutje de audiolab is een cd speler sorry
les is more

*

richard

• 3580
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2017, 20:07:06 »
luidsprekers zijn niet aan slijtage onderhevig alleen bij sommigen de foomrande die bij deze zijn vervangen geloof ik gelezen te hebben .
Luidsprekers slijten wel degelijk; de rolranden zowel foam als rubber kunnen slijten en gaar worden, de spider kan gaan uithangen waardoor de spreekspoel aanloopt, de ferrofluďd van tweeters kan uitdrogen, condensatoren kunnen verlopen, magneten kunnen hun kracht verliezen en je kan de mot kan in de wollen demping krijgen. Daarnaast kunnen ze door misbruik beschadigd zijn zonder dat je dat direct merkt.
Veel van deze problemen kunnen vroeg of laat in meer of mindere mate optreden en aan de meeste van deze problemen is ook wel weer een mouw te passen.
He lijkt me allemaal niet meteen een reden om helemaal niets meer gebruikt te kopen, maar het is ook niet iets om helemaal geen rekening mee te houden.
Genoeg is beter.

*

Mrzed

• *
  • 28
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2017, 07:37:23 »
De versterker was begin deze week al weg.
Ik ben er nog steeds niet over uit, gebruikt of nieuw.

Ik schrok met name van deze opmerking:
(...)
wat je vandaag de dag koopt gaat na max 5 jaar kapot en repareren is niet meer te doen .
(...)
En het feit dat nog niemand daar tegenin is gegaan.
Ik ga er wel vanuit dat dit gechargeerd is, maar toch...
Juist het feit dat ik na deze aanschaf voor minimaal 20 jaar klaar ben, was reden voor de schatkistbewaarder om toestemming te geven voor deze uitgave. Als dan na 10 jaar de boel de geest geeft, lopen de spanningen hier mogelijk wel op...
PS3

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2017, 09:31:10 »
Mij ervaring:
Door de verregaande miniaturisatie wordt repareren op onderdeelniveau steeds lastiger. Wanneer fabrikanten vervolgens hun voorraad reparatiemodules na een x aantal jaar opschonen wordt het soms lastig om een betrekkelijk recent apparaat te repareren. Verder zijn de modules vaak prijziger dan losse componenten. Elektronica is door de bank genomen betrouwbaarder geworden maar de hoeveelheid componenten in een apparaat is enorm toegenomen door de jaren heen en sommige componenten zijn juist weer slechter geworden (zoals sommige elco's). Hierdoor is de MTBF ( hoe vaak er gerepareerd moet worden) niet echt verbeterd door de jaren heen.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Mrzed

• *
  • 28
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2017, 09:55:33 »
Oké, helder.
Zoals het er nu voor staat, ga ik komend weekend naar Amersfoort, om de speakers te beluisteren.
Daarbij twijfel ik om voorlopig de receiver die ik heb, te behouden. De knoppen reageren niet helemaal lekker meer, maar met wat geduld is hij best te bedienen. 😉
Het gaat om een JVC rx-503l. Deze is 120 watt, over 2x2 kanalen. (Zone a en b) dat zou dus 30 watt per kanaal zijn, indien ik alles aan zet.
Kent iemand deze receiver? Gaat dit een behoorlijke combo opleveren met die speakers? (Excuses dat ik deze vraag stel in het "speakers"-deel, maar een aparte draad openen leek mij niet nodig(?))
PS3

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2017, 10:25:38 »
die jvc is 2 x 80 wat en de tiptoetsen gaan slecht reageren op den duur .
kijk alles gaat een keer kapot maar in mijn 30 jaar oude voorversterker ging 1 ingang brommen vervang 1 ic van 5 euro probleem klaar .
tegenwoordig moet je in zoon geval de voorversterker vervangen tegen hoge kosten  en je vervangt veel wat niet stuk is .
luidsprekers een rand vervangen is niet zo duur een fero tweeter waarvan de vloeistof is uitgedroogd zul je moeten vervangen maar die zitten niet in de meeste luidsprekers .
filters zou je na 20 a 30 jaar eens aan kunnen pakken maar de koste daarvan zijn laag en het vervangen is zelfs voor een leek goed te doen .
de onderdelen zijn beter dan tegenwoordig men gaat er blijkbaar van uit dat de mensen na een jaar of 5 weer wat anders willen met de allerlaatste snufjes .
gezien het inkomen van de doelgroep is de prijs tegenwoordig ook niet echt groot je koopt voor een paar honderd euro een versterker met alles erop en eraan .
les is more

*

J.B.L

• 3389
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2017, 13:35:09 »
Van modern spul zoals NAD / Cambridge hoef je niet meer dan 5 jaar speeltijd te verwachten (vooral de CD spelers) daarom is 2e hands sowieso beter, kost je veel minder en als het niet bevalt kun je het alsnog zonder verlies doorverkopen als je het goed aanpakt.

Normaal gesproken doe ik het nooit maar.....ik heb een JVC setje met de topmodellen van toen voor een fractie van de nieuwprijs.
Probleemloos en malen beter dan de moderne budget meuk, die zoals Be Tweeter al aangaf, vaak lastig of zelfs helemaal niet te repareren valt - geen servicemanuals, piepkleine SMD componenten, IC'tjes waar de fabrikanten expres de typenummers van wegvegen.

https://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/fx-1010.shtml
https://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/ax-z1010.shtml
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 13:40:19 door J.B.L »

*

Mrzed

• *
  • 28
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2017, 09:43:30 »
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1139967889-grundig-finearts-four-mkii.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=23
De speakers in amersfoort zijn via dit forum aanbevolen, maar deze speakers staan bij mij om de hoek. Dat zou me twee uur in de auto besparen...
Wat vinden de kenners van deze versus de criterions?
PS3

*

Mrzed

• *
  • 28
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2017, 09:51:03 »
@JBL:
Ik heb 3 vragen: Zitten er twee zones op die versterker? Want dat heb ik op mijn huidige receiver wel en daar was ik ooit wel érg blij mee. Wat zou je er voor willen hebben? En waar zou ik ze kunnen komen bekijken/luisteren?
PS3