*

geerd

• 5014
  • scheun ja
Re: Profigold Oxypure kabel, blij verrast!
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2017, 23:57:42 »
ik heb wel eens ooit gehoord van laag  alfa lood dat is blijkbaar erg oud lood dat waardevol blijkt te zijn vooral voor de chips industrie .
maar dacht dat koper gewoon koper is alleen hoe zuiver meestal is er lood en zink in verwerkt
les is more

*

rob768

• 169
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2017, 14:08:02 »
Als iemand me uit kan leggen hoe ik een foto post, heb ik foto van de structuur van het onderzochte monster Profigold. Moet die foto dan ergens op het net staan of gaat hij "mee" met posten?

« Reactie #17 Gepost op: 25 april 2017, 15:27:49 »
Foto's uploaden naar een site waarna je vervolgens de link naar de foto in je forumpost kan toevoegen.  :)

Zie ook de uitgebreide uitleg van Opa Spylac: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=39305.0
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

rob768

• 169
« Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2017, 20:40:24 »
Goed, enige tijd geleden alweer heb ik gereageerd op de post van Ceephax, over zijn positieve ervaringen met een kabel van profigold. Normaal lees ik over zulke posts heen, ten slotte wie er in geloofd en er zijn geld aan kwijt wil moet dat helemaal zelf weten, maar ik triggerde op de term “OCC” koper. En vooral toen ik op de website van profigold las wat voor onzin daarover verteld werd, kriebelde het en moest ik toch reageren. Met als gevolg dat ik gelijk werk in mijn maag splitst kreeg.
(overigens kreeg ik ooit dezelfde kriebel toen ik hier op dit forum iemand hoorde beweren dat hij “het zuurstof tussen de kristallen van gewone kabels kon horen knisperen”.  Toen ik na tien minuten bij kwam van het lachen begreep ik dat hij dit nog serieus meende ook.
(daarom, ter info: http://www.breem.nl/TechThemas/OFC.htm). Scheelt mij uitleggen wat het is, en dat alle kabels daarvan gemaakt zijn…

Allereerst, koper is koper, en de geleidbaarheid is voor alle (zuivere) koper typen gelijk. M.a.w.: als je een dure speciaal voor audio vervaardigde kabel koopt, geleid deze net zo goed (bij een zelfde doorsnede) als een stuk waterleiding pijp. Een kabel is alleen wat praktischer…
Verder claimt Profigold op hun website (ik ben het webadres kwijt: wie heeft dat weer voor me?) dat het gaat om met een speciaal gietproces vervaardigde kabel met een  “single crystal” structuur.  En dat is zulke onzin……..
Single crystal materialen bestaan. Dit zijn speciale(veelal nikkel-)legeringen die onder speciale omstandigheden worden gestold. Toepassing o.a. in de wereld van de turbine schoepen. Kost een godvermogen, maar voor de toepassing te verantwoorden.
Zelfs al zou je koper als een single crystal kunnen laten stollen levert het geen winst (technisch kan dit niet, zeker niet in een kabel). En… De geleidbaarheid hangt niet af van de structuur. Dus waar zit het voordeel?

Maar ter zake. Mede lid Tito heeft me vier monsters gestuurd, te weten Klotz-OFC, Belden-OFC, Profigold Oxypure en het mysterieuze monster “X” (waarvan ik geen idee heb wat het is).
Ik ben begonnen met ze allemaal een door te snijden. Zie de foto’s. Deze foto’s zijn allemaal met dezelfde vergroting gemaakt en er zit een foto bij van een millimeter zodat je een beetje kan schalen.
De doorsnede van het monster “belden” is helaas mislukt omdat ik de kern er per ongelijk uit had getrokken, maar deze is qua diameter gelijk aan die van monster “X”. Qua structuur ook zoals zal blijken. Grote verschillen dus al. Belden en X zijn een relatief dikke draad, Klotz is een bundel dunne draadjes met een stugge nylon-achtige isolatie mantel en Profigold (slecht te zien op de foto) is een kern van zo’n 7 dunne draadjes, daaromheen een laag isolatie draden en daar weer omheen een groter aantal dunne draden. Complex opgebouwd dus, en mooier dan op de foto waar die een beetje uit elkaar is getrokken.

Profigold (het echte onderwerp voor deze post)

Monster "X"

Klotz_OFC

Vervolgens de doorsneden gepolijst. Dit is voor profigold, door de geringe draaddiameter, een heidens karwei geweest. De andere dunne (klotz) heb ik daarom maar niet gedaan, ook al niet omdat dit volgens specificatie “gewoon” OFC koper is net als Belden. De draden van Belden en X lukte wat beter.

Profigold:

Monster "X"

Belden_OFC

Ik zou zeggen: zie de foto’s. Alle structuren zijn zoals je mag verwachten van min of meer zuiver koper. De draden X en Belden zijn een 1 op 1 kopie. De draad van Profigold is wat minder zichtbaar (monster viel slecht te polijsten), maar ook deze heeft een “normale” koperstructuur. Niks single crystal. De Claim van een gegoten single crystal valt dus simpel te weerleggen.  Ter info: de structuur van de genoemde waterleiding pijp zal er ook zo uit zien.
Onzin dus. Alleen: gezien de prijzen die Profigold rekent valt het deze keer wel mee. Voor iets meer dan gemiddeld koop je een technisch mooi opgebouwde en ongetwijfeld soepele kabel die er misschien mooi uitziet. En die net zo goed klinkt als mijn cordial van 2 euro en 50 cent de meter, dat dan weer wel.

Tot slot: ik kan het niet laten:

http://www.audioholics.com/audio-video-cables/top-ten-signs-an-audio-cable-vendor-is-selling-you-snake-oil

http://www.audioholics.com/audio-video-cables/top-ten-signs-an-audio-cable-vendor-is-selling-you-snake-oil/audioquest-responds-to-top-10-snake-oil-article

De moraal: is er niet. Iedereen moet doen wat hij wil en als hij zijn geld kwijt wil aan (in mijn ogen) zinloos dure kabels moet hij of zij dat zelf weten. Alleen: geluidswinst heb je er niet van. Dat blijkt uit alle wetenschappelijke inbreng wel. Dan kan je beter die extra euro in een betere luidspreker stoppen, want daar valt nog steeds de meeste winst te halen.

Veel luisterplezier!

*

B. Gehakt

• 7295
  • Ik post niet op woensdag.
    • Suzy Wong
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2017, 20:45:24 »
Een verwijzing naar opgemelde wetenschappelijke inbreng zie ik graag tegemoet.

*

rob768

• 169
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2017, 20:51:25 »
Het internet is geduldig en alles is terug te vinden. Een zoektocht is leerzaam en nogmaals: iedereen met zel weten wat hij doet (of in dit geval gelooft)

*

B. Gehakt

• 7295
  • Ik post niet op woensdag.
    • Suzy Wong
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2017, 20:55:39 »
Het internet is geduldig en alles is terug te vinden.

Oké, duidelijk!

*

Roots

• 1532
  • I am Krelled
« Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2017, 21:16:17 »
Het gaat in 1e instantie niet om de geleider zelf, maar hoe de kabel is opgebouwd..Wat zit er rond het draadje, of juist niet!
Hoever liggen de aders van elkaar, hoe en waar, hoeveel stroom loopt erdoor..enz

Inductie en capaciteit:-)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

-.-

• 27852
« Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2017, 21:17:54 »
Heel bijzonder dat je zulke foto's kunt maken, Rob! Goeie actie!

En een plusje voor Profigold, inderdaad.
Al vind ik nog het grootste voordeel van dat merk dat er voor dropveter-begrippen erg goede pluggen aan zitten.

*

rob768

• 169
« Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2017, 22:06:24 »
Nog een foto vergeten: om de eerste foto's te kunnen schalen..

de lengte is precies 1 mm.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2017, 22:18:42 »
Het gaat in 1e instantie niet om de geleider zelf, maar hoe de kabel is opgebouwd..Wat zit er rond het draadje, of juist niet!
Hoever liggen de aders van elkaar, hoe en waar, hoeveel stroom loopt erdoor..enz

Zou je hier cijfermatig iets meer over kunnen uitweiden? Bij een gitaar- of platenspelerelement is de invloed van capaciteit duidelijk beredeneerbaar vanwege de hoge stuurimpedantie. Bij laagimpedante bronnen verdwijnt het effect al achter de horizon van de gehoorgrens. Waarom is de hoeveelheid stroom overigens van belang?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Roots

• 1532
  • I am Krelled
« Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2017, 22:19:43 »
Trouwens..Als je al structuur verschillen zou willen zien zou je de draad in de lengte moeten doorzagen en niet een dwarsdoorsnede.
Een draad wordt getrokken namelijk....De lange kristallen zitten in de lengte.

Neemt niet weg dat het mooie foto's zijn :-)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Roots

• 1532
  • I am Krelled
« Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2017, 22:23:51 »

Zou je hier cijfermatig iets meer over kunnen uitweiden? Bij een gitaar- of platenspelerelement is de invloed van capaciteit duidelijk beredeneerbaar vanwege de hoge stuurimpedantie. Bij laagimpedante bronnen verdwijnt het effect al achter de horizon van de gehoorgrens. Waarom is de hoeveelheid stroom overigens van belang?
Cijfermatig niet nee...omdat de inductie en capaciteit constant verandert naarmate de stroom (en spanning) toe of afneemt.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2017, 22:32:38 »
Dat zal nieuw zijn voor een ieder die thuis is in de begrippen. Onzin dus.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

rob768

• 169
« Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2017, 22:41:19 »
Trouwens..Als je al structuur verschillen zou willen zien zou je de draad in de lengte moeten doorzagen en niet een dwarsdoorsnede.
Een draad wordt getrokken namelijk....De lange kristallen zitten in de lengte.

Neemt niet weg dat het mooie foto's zijn :-)

de structuurfoto's zijn van langsdoorsnedes:-) . Door gloeien en rekristallisatie wordt een min of meer homogene structuur verkregen.
De aanleiding voor dit alles was de gemelde single crystal structure. En dat is dit sowieso niet.