Re: Chinese buizenbak
« Reactie #30 Gepost op: 24 april 2017, 14:43:10 »
http://www.breem.nl/TechThemas/Tegenkoppeling.htm

Is het echt zo'n probleem dat er tegenkoppeling gebruikt word ?

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #31 Gepost op: 24 april 2017, 17:06:24 »
nee zekere mate van terug koppeling hoeft niet negatief te zijn licht aan het ontwerp .
les is more

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #32 Gepost op: 24 april 2017, 18:16:58 »

Ga eens op een set goede luidsprekers luisteren naar een buizenbak met en zonder tegenkoppeling .
Toen ik mijn Leben CS300 versterker zonder tk had gehoord na jaren met tk te hebben geluisterd wist ik dat ik nooit meer tk wilde .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

.....

• 2706
« Reactie #33 Gepost op: 24 april 2017, 18:41:56 »

Ga eens op een set goede luidsprekers luisteren naar een buizenbak met en zonder tegenkoppeling .
Toen ik mijn Leben CS300 versterker zonder tk had gehoord na jaren met tk te hebben geluisterd wist ik dat ik nooit meer tk wilde .

Zonder heeft ie hier gehoord, zou een tweede ronde kunnen doen, maar dan moet pioneerfreak wel een buizenbak met NFB meenemen.
Ik kan geen NFB ''aanzetten'' daar het ontwerp flink aan de ingangbuis  moet worden aangepast.
Zelf ben ik over de streep geholpen met de ''Miracle ITA 45'' die een regelbare NFB aan bord had, en ik verzeker je.....(voorwaarde is wel dat je makkelijk aanstuurbare, lees geschikte  luidsprekers hiervoor nodig heeft) was toen een openbaring.....
De scherpte gaat ervan af en er komen details naar boven, waarvan je het bestaan niet wist.....
En veel meer ''diepte'' ''stereo'' wordt driedimensionaal....het wordt een ''bubbel'' waar je inzit....

« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2017, 19:07:19 »

Het is zo'n beetje het verschil tussen goed geluid en goede muziek.
Probleem is nog dat de verschillende meettechnieken niet het begrip mooier klinken kennen, alleen mooier meten
en helaas is dat niet hetzelfde.
Een dot tegenkoppeling geeft een fabrikant de mogelijkheid om met goedkope onderdelen waarbij een hoop spreiding
dan ook nog geen probleem is, toch een goed metend product op de markt te brengen.
Het is daarom al tientallen jaren een veel gebruikte methode en de luisteraars zijn er dus al zo aan gewend dat velen
het maar vreemd vinden als ze dan eens ergens met een groot 3d geluidsbeeld worden geconfronteerd.
Dat geluidsbeeld kan zich ver buiten, voor en achter de speakers afbeelden en vaak komt er dan muzikale informatie
tevoorschijn die niet eerder gehoord is.
Komt ook doordat er in zo'n groot geluidsbeeld veel meer info 'past' dan dat alles zich tussen de speakers afspeelt
en daar wat je vaak hoort a.h.w. aan vast plakt.
Sommigen vinden dat echter niet (gelijk) mooi, vaak vanwege de eerder genoemde gewenning, maar het werkt meestal
al snel aardig verslavend.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

amp

• 3802
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2017, 19:48:54 »
En een flinke hoop tegenkoppeling was/is natuurlijk ook lekker makkelijk voor luidsprekerfabrikanten .....
Met flinke tegenkoppeling is de demping van luidsprekers meteen elektrisch) geregeld  en ook hoeft men zich niet druk te maken over de impedantiekarakteristiek van de luidspreker......

Maar........ je introduceert met tegenkoppeling zo wel een complexe wisselwerking tussen luidspreker en versterker en zie daar de oorzaak van het 'in elkaar gedrukte' geluidsbeeld dat je zo krijgt......

« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2017, 22:06:04 »
Ben toch is verder gaan spitten hoe die cayin a50t nu in elkaar zit en kwam het volgende tegen :

http://www.stereophile.com/content/cayin-50t-integrated-amplifier-measurements#aQDVKJeMj06lQDSC.97

Als ik het goed begrijp zit er maar een kleine mate van tegenkoppeling in.  Als ik het mis heb hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 22:09:37 door pioneer freak »

*

Roots

• 1600
  • I am Krelled
« Reactie #37 Gepost op: 24 april 2017, 22:21:04 »
Het is ook maar net welke speaker je erop aansluit héh!?..

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #38 Gepost op: 24 april 2017, 23:42:24 »
Ben toch is verder gaan spitten hoe die cayin a50t nu in elkaar zit en kwam het volgende tegen :

http://www.stereophile.com/content/cayin-50t-integrated-amplifier-measurements#aQDVKJeMj06lQDSC.97

Als ik het goed begrijp zit er maar een kleine mate van tegenkoppeling in.  Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Dat staat er inderdaad, maar wat vinden zij weinig ?
Los daarvan ; al bij een zeer geringe tegenkoppeling is de negatieve uitwerking daarvan op het stereobeeld duidelijk.
Het mooie dat een buizenversterker kan doen moet je hem wel de gelegenheid voor geven.
Het is maar een kleinigheid hem als een transistor te laten klinken.
Wel is het zo dat tegenkoppeling wel degelijk zorgt voor het oplossen van een aantal mogelijke problemen in een versterker
en bij afwezigheid daarvan zul je dus die voordelen op een andere manier moeten zien te behalen.
En omdat dat geld kost...

En wat Roots zegt : de speaker moet het uiteindelijk doen.

*

.....

• 2706
« Reactie #39 Gepost op: 24 april 2017, 23:44:35 »

Heb je goed, zie verder de posting van Theo....hij was me net voor....
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 23:46:50 door grf-r 2 »

« Reactie #40 Gepost op: 25 april 2017, 12:09:42 »
Theo bedankt voor de uitleg.

Nog 1 laatste vraag , ik heb hier een foto van de binnenkant , kunt u mij iets vertellen over de schakeling en of u dingen ziet die apart of vreemd zijn.

http://i126.photobucket.com/albums/p86/sacagawea420/My%20stereo%20evolution/SANY0103-1.jpg

« Reactie #41 Gepost op: 25 april 2017, 14:18:02 »
Ziet er aardig standaard en stevig opgebouwd uit.
Voor bepaalde delen zou ik andere typen hebben gekozen, bv de weerstanden, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ook voor de gelijkrichting zou ik bv een buis hebben genomen.
Verder netjes en in elk geval niet alles op een printplaat .

« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2017, 16:19:01 »
Oke bedankt netjes opgebouwd dus.

Ik lees ook vaak dat een goede transistor versterker niet onder doet voor een goede buizen versterker , maar een transistor versterker is toch veel moeilijker te bouwen zonder tegenkoppeling , dus dat verhaal gaat niet op denk ik , en kan de beste transistor versterker totaal niet tegen een buizenbak zonder tegenkoppeling op.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2017, 17:55:03 door pioneer freak »

« Reactie #43 Gepost op: 26 april 2017, 18:56:53 »
Het hangt er ook  nog vanaf wat je wilt / gewend bent.
Ik ken ook mensen die het grote 3d beeld dat een niet tegengekoppelde versterker KAN geven niet zo mooi vinden
als een geluid dat op enige afstand blijft.
Ik ken zelfs iemand die er heel erg bang van werd en nooit weer is komen luisteren.
Een heel belangrijk ding is verder de keuze van de gebruikte speakers.
Voor een mooie triode versterker heb je het liefst een speaker met een rendement van 95 db +, anders moet
je al gauw teruggrijpen naar ultra-lineair of zelfs penthode instelling.
Met speakers die een rendement hebben van begin 80 db heb je eigenlijk al geen keuze meer en zul je moeten pompen
met stevig transistorvermogen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2017, 18:59:10 door Theo van Wermeskerken »

*

.....

• 2706
« Reactie #44 Gepost op: 26 april 2017, 18:59:41 »
Oke bedankt netjes opgebouwd dus.

Ik lees ook vaak dat een goede transistor versterker niet onder doet voor een goede buizen versterker , maar een transistor versterker is toch veel moeilijker te bouwen zonder tegenkoppeling , dus dat verhaal gaat niet op denk ik , en kan de beste transistor versterker totaal niet tegen een buizenbak zonder tegenkoppeling op.

Voor zover ik het begrepen hebt, kun je een transistor versterker helemaal niet zonder NFB bouwen, de kunst is dan om zo min als mogelijk NFB toe te passen..en die transistor versterkers zijn met een lampie te zoeken...