*

Be tweeter

• 9188
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Chinese buizenbak
« Reactie #60 Gepost op: 27 april 2017, 12:45:29 »
Lijkt me een leuk idee. Ik moet ook nog eens langs Koen in 010.
Single ended NF heb ik heel klein gehad en klonk fijn.
Het waren wat losse gedachten omdat het me zo onlogisch lijkt dat de mooie muziekweergave zich bijna per definitie zou onttrekken aan de meetwaarden, sterker nog: dat ie afhankelijk zou zijn van nog te ontdekken natuurkunde...
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

grf-r 2

• 2654
« Reactie #61 Gepost op: 27 april 2017, 13:08:29 »
Lijkt me een leuk idee. Ik moet ook nog eens langs Koen in 010.
Single ended NF heb ik heel klein gehad en klonk fijn.
Het waren wat losse gedachten omdat het me zo onlogisch lijkt dat de mooie muziekweergave zich bijna per definitie zou onttrekken aan de meetwaarden, sterker nog: dat ie afhankelijk zou zijn van nog te ontdekken natuurkunde...

Dan moet je onderhand wel weten dat niet alles meetbaar is....hoe vaag dit ook klinkt... :)
Ben aan het bouwen hier, en nieuwe indeling mancave....1 grote puinzooi hier, maar laat je wel weten via pm  dat de boel weer ''draait''.
leuk om weer een ''gezicht'' ontmoeten, moet ook nog es langs Koen...

*

amp

• 3771
« Reactie #62 Gepost op: 27 april 2017, 14:53:25 »
Ik denk dat het met de huidige stand van de techniek bv wel meetbaar is wat dan het negatieve effect van NF is.
We kunnen nu toch wel het muzieksignaal heel nauwkeurig in beeld brengen en ver genoeg erop inzoemen.
1We zullen dan kleine verschillen gaan zien tussen wel/niet NF die voor de oren behoorlijk groot zijn............
2We zullen ook grote verschillen zien die voor de oren veel kleiner zijn.........

edit:
Net over het 2e hebben de techneuten zich altijd druk gemaakt - niet over het 1e.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2017, 14:57:52 door amp »

*

amp

• 3771
« Reactie #63 Gepost op: 27 april 2017, 16:09:56 »
M.a.w. de belasting die de buis uiteindelijk ziet zoveel mogelijk Ohms te maken en een buis te gebruiken met een zo recht mogelijke  karakteristiek?
Je bedoelt dit ivm NF?

*

Be tweeter

• 9188
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #64 Gepost op: 27 april 2017, 19:28:32 »
M.a.w. de belasting die de buis uiteindelijk ziet zoveel mogelijk Ohms te maken en een buis te gebruiken met een zo recht mogelijke  karakteristiek?
Je bedoelt dit ivm NF?
Ja.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

amp

• 3771
« Reactie #65 Gepost op: 27 april 2017, 22:05:24 »
Je bedoelt dit ivm NF?
Ja.
Zuiver Ohms gaat nooit lukken en een klein beetje niet-Ohms is al genoeg voor dat nadelige effect.....
Je stuurt met NF de versterker of een deel van de versterker altijd aan met 2 signalen die niet precies in tegenfase zijn als je de NF vanaf de luidsprekeruitgang aanlegt.
Dat probleem heb je net zo als je bij een buizenversterker de NF vanaf de anode's van de eindbuizen aanlegt.
NF werkt alleen helemaal zoals je zou willen over niet-complexe koppelingen.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2017, 22:10:00 door amp »

*

Be tweeter

• 9188
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #66 Gepost op: 27 april 2017, 22:46:19 »
Een impedantie-gecorrigeerde luidspreker voldoet meer aan die eis dan eentje met een alpenlandschap-impedantie lijkt me dan toch?

*

Roots

• 1404
  • I am Krelled
« Reactie #67 Gepost op: 27 april 2017, 22:50:10 »
Ja natuurlijk..Maar die speaker gaat nooit de stroom krijgen die die zou willen.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

grf-r 2

• 2654
« Reactie #68 Gepost op: 27 april 2017, 23:11:54 »
Een impedantie-gecorrigeerde luidspreker voldoet meer aan die eis dan eentje met een alpenlandschap-impedantie lijkt me dan toch?

Liever een hoog rendement in combinatie met een vriendelijk impedantie-verloop.

aan die van der Veen's moet ik geen elektrostaten of magiess.. hangen....

*

amp

• 3771
« Reactie #69 Gepost op: 28 april 2017, 00:47:21 »
Ja natuurlijk..Maar die speaker gaat nooit de stroom krijgen die die zou willen.
Jawel toch..., bij een spanningsstabiele versterker (=tegengekoppelde versterker) komt de luidspreker wel aan z'n stroom bij impedantiecorrectie als die correctie parallel aan de luidspreker is geschakeld.
De impedantie hoeft niet constant te zijn maar moet wel Ohms zijn.

Maggies hebben de beste kansen in dit verband, want een maggie is op zichzelf genomen bijna Ohms.
Alleen het filter strooit roet in het eten......
Maggies zijn ook niet bevattelijk voor demping door de versterker en dat scheelt ook....
Een maggie is weinig spoel.
Elektrostaten zijn helemaal condensatoren.....

*

Roots

• 1404
  • I am Krelled
« Reactie #70 Gepost op: 28 april 2017, 01:19:12 »
Ja! Het is ook een beetje raar zeggen van mij.

Ervan uitgaande dat de versterker het allemaal makkelijk aan kan denk ik dan..ja idd.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #71 Gepost op: 1 mei 2017, 13:24:18 »
Wat zijn nu de betere en betrouwbare Chinese buizen versterkers?
Op de website van de high-end shop zie ik veel versterkers van Yaqin en Cayin.
Welke van de twee merken is de betere of maakt het weinig verschil.

Op het HTForum word een wel hele mooie Cayin A55-T met Border Patrol buizenvoeding te koop aangeboden.