*

art

• 8852
Re: Bose 802
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2017, 10:52:12 »
Dat klopt.
Is overigens perfect op te lossen met een Behringer DEQ 2496. Dat functioneert vl beter dan de Bose equalizer en geeft de mogelijkheid 'vastlopers' in de bas te voorkomen bij hoge volumes. Ben je eenmaal handig met het instellen van de DEQ 2496 dan kun je het geluid per locatie optimaliseren!

Twee eindversterkers is prima: die dingen zijn 8Ω, dus 2 parallel is geen probleem.
De DEQ 2496 is nogal eens tweedehands te verkrijgen (doorgaans als erfenis van gitaristen die de bediening voor hun doel toch te lastig vinden).

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #16 Gepost op: 28 april 2017, 11:08:27 »
Zoals gezegd is de impedantie in het hoog volgens mij geen 8 Ohm omdat daar minder units gebruikt worden, per stuk zitten ze onder de 2 Ohm ( uit geheugen). Voor het hoog worden diverse secties overbrugd en de inwendige serieschakeling omzeild.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

.....

• 2706
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2017, 11:28:22 »
Voor goed geluid zou ik persoonlijk cht naar iets anders uitkijken.
Pas zo'n setje gerepareerd maar kon er niet gecharmeerd van raken. In feite is de impedantie in het hoog ook lager omdat er voor het hoog geen drivers parallel worden geschakeld zoals voor mid en laag. Bij parallelschakelen van meerdere 802's kom je dan op ongezond lage impedanties voor je versterker uit.

Bose....rare is dat ze in een woonkamer het beter doen dan hun ''hi fi'' 901 zusjes....

Maar indeed, een flinke class ''D'' erop, die trek zich niets aan van ''lastige'' ohmse waarden en in combinatie met een DEQ 2496 kun je er prima mee ''knallen''.
Er is wel ooit een subsysteem voor bedacht....met van die lange ''pijpen'' maar was geen succes...kwam een onderaards gerommel uit.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2017, 11:49:26 »
Ja twee, middels een driver aan elkaar gekoppelde, kwart lambda orgelpijpen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

art

• 8852
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2017, 12:36:26 »
Zoals gezegd is de impedantie in het hoog volgens mij geen 8 Ohm omdat daar minder units gebruikt worden, per stuk zitten ze onder de 2 Ohm ( uit geheugen). Voor het hoog worden diverse secties overbrugd en de inwendige serieschakeling omzeild.

Hier wat info:
http://www.audiofriends.nl/bose/802-302/Bose%20802mk1-302-en.pdf

Bij hogere frequenties neemt uiteraard Z toe. Dat condensatortje verlaagd dat enigszins waardoor de aansturing minder veeleisend is. Het lampje werkt als PTC (truc uit de oude doos!).

Overigens: niet alle klasse D versterker kunnen goed omgaan met belastingen <4Ω!
Maar voor Behringer geen punt, die speccen 2Ω.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2017, 13:00:16 »
De 802's die ik open had hadden een ander schema met 2 C's.
De C uit jouw schema koppelt 4 units af voor het hoog maar er blijven voor het hoog nog steeds 4 units in serie. Mijn ervaring is dat dat niet voor alle  versies geldt.

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2017, 13:07:48 »
die behringer versterkers worden in de horica veel gebruikt ze zijn goedkoop kunnen best wel wat hebben en maken herrie zat .
2 van die bose dingen per kanaal is geen probleem voor zoon versterker 3 zou ik niet doen zelfs een paar plafond luidsprekers is al snel te veel en kost je je versterker .
vooral als er nogal op volumen wordt gespeeld is het achtergrond kan er meer op
les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2017, 13:24:05 »
die behringer versterkers worden in de horica veel gebruikt ze zijn goedkoop kunnen best wel wat hebben en maken herrie zat .
2 van die bose dingen per kanaal is geen probleem voor zoon versterker 3 zou ik niet doen zelfs een paar plafond luidsprekers is al snel te veel en kost je je versterker .
vooral als er nogal op volumen wordt gespeeld is het achtergrond kan er meer op

Maakt niet uit, die Behringer's zijn idioot proof, bij 1ohm gaan ze in ''protectie''....echt heel moeilijk stuk te krijgen, na afkoeling slaan ze
gewoon weer aan of er niets gebeurd is....(bassist had 4!! JBL auto subs parallel aan elkaar geknoopt..en elke JBL auto sub is normaal 4ohm...) dus da ging nie goe nie.....maar na een paar minuten...klik, ik ben er weer.... :o ventilatortjes proberen dan wel Max Verstappen in te halen... ;D ;D ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 28 april 2017, 13:25:56 door grf-r 2 »

*

art

• 8852
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2017, 13:28:34 »
De 802's die ik open had hadden een ander schema met 2 C's.
De C uit jouw schema koppelt 4 units af voor het hoog maar er blijven voor het hoog nog steeds 4 units in serie. Mijn ervaring is dat dat niet voor alle  versies geldt.

Al die units staan in serie. Door middenin die seriekring die C te hangen naar de input verlaag je de Z met de helft (uitgaande van het kantelpunt). Dat is interessant omdat de Z bij iedere (spoel) luidspreker makkelijk verdubbeld (zelfs verveelvoudigd!).
Daarom moet je n het berekenen van een (willekeurig) passief luidsprekerfilter altijd tweaken om het gewenste resultaat te krijgen.

Bij Bose pielen ze ongetwijfeld met die C om de belastbaarheid in het hoog groot en goed te houden. Soliditeit is tenslotte hun benchmark in de pro-range.
De 901 had 4 en later 2Ω speakers. Wellicht hier mee in de war?

*

art

• 8852
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2017, 13:29:38 »
maar na een paar minuten...klik, ik ben er weer....

Klopt als een bus.   ;D

*

berret

• 2305
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2017, 13:49:53 »
maar na een paar minuten...klik, ik ben er weer....

Klopt als een bus.   ;D
Ik heb een paar van die dingen hier staan voor de plaatselijke kermis. Dan hangen er zo' n 8 16 ohms hoorns van 30 watt parallel aan een inuke1000. De enige manier om de plaatselijke burgemeester boven alle takkeherrie uit verstaanbaar te maken. Daar kan geen disco PA tegenop. Hard, maar, binnen de beperking van de hoorns, onvervormd. En lekker licht, de zware jongens die ik vroeger daarvoor had, hebben aow.

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2017, 15:50:31 »
bij een kroeg hier er net voor carnaval 2 moeten vervangen die kwamen niet meer uit de beveiliging .
1 even open gehad en zag er niet zo lekker uit maar de kroegbaas zij ook vervangen die hap dingen herstellen kost meer .
nu zat daar wel meer niet juist aangesloten oa mengpaneel dus denk dat daar de oorzaak te vinden was
les is more

« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2017, 17:31:31 »
Ik heb een Bse eq
De 802 C II