*

Raaf

• 1068
  • Muziek !
EL3N of EL82 ipv EL84
« Gepost op: 28 april 2017, 16:04:38 »
Buizenfreaks, is het mogelijk om een EL82 of een EL3N te gebruiken op een 10K PP UGT voor EL84 ?
De EL82 heeft een RA van 4K
De EL3N heeft een RA van 7K
Met de EL82 zal het wel lukken denk ik maar over de EL3N twijfel ik .

En zijn er freaks met ervaring met boven vermelde 2 buizen ?
De EL82 kreeg ik als tip, zou mooier zijn dan de 84 .
Over de EL3N lees ik mooie recensies en ik vind ze ook mooi om te zien .

"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

geerd

• 4872
  • scheun ja
Re: EL3N of EL82 ipv EL84
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2017, 20:21:14 »
el82 is niet de vervanger voor de el84  wel de 6dl5 en een rus en de pl82 maar die heeft andere heater
de el3n is ook geen vervanger van de el84 wel van de wel3 we15  en 6e6
el84 kan wel worden vv door de 6bq5 of de 7189 en sovotec 6p14p nog wel meer maar dat is wel de meest voorkomende
persoonlijk zou ik lieve de 6p14p nos m nemen die bevallen mij tenminste goed
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

KT88

• 27796
  • Audiodidact
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2017, 20:29:53 »
Raaf: in triode kan het allemaal wel, daar geeft een hogere belasting alleen een vermindering van vermogen (en vervorming).
In penthode/tetrode niet doen, de afwijking van het juiste werkpunt is dan te groot.

EL3N is een mooie buis hoor.
Ben benieuwd hoe die klinkt in triode A PP.
Mensen zijn soms al geschokt door wat ik zég.
Ze zouden eens moeten weten wat ik dénk.....

*

Raaf

• 1068
  • Muziek !
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2017, 21:18:17 »
el82 is niet de vervanger voor de el84  wel de 6dl5 en een rus en de pl82 maar die heeft andere heater
el84 kan wel worden vv door de 6bq5 of de 7189 en sovotec 6p14p nog wel meer maar dat is wel de meest voorkomende

Geerd, Ik zoek geen vervanger , ik zoek juist wat anders wat ik op een 10K PP kan gebruiken .
Overigens , die Russen daar heb ik ervaring mee , die klinken beslist niet beter dan een Philips (mijn favoriet) of Telefunken EL84

Raaf: in triode kan het allemaal wel, daar geeft een hogere belasting alleen een vermindering van vermogen (en vervorming).
In penthode/tetrode niet doen, de afwijking van het juiste werkpunt is dan te groot.

KT , mooi om te lezen dat het met de EL3N waarschijnlijk gaat lukken .
Uiteraard in triode  ;)  voor de eenvoud denk ik gewoon weer aan een Telefunken ECC81 voor de aansturing , of zijn daar ook alternatieven ?
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Kobasa

• 220
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2017, 11:36:50 »

Geerd, Ik zoek geen vervanger , ik zoek juist wat anders wat ik op een 10K PP kan gebruiken .
Overigens , die Russen daar heb ik ervaring mee , die klinken beslist niet beter dan een Philips (mijn favoriet) of Telefunken EL84

KT , mooi om te lezen dat het met de EL3N waarschijnlijk gaat lukken .
Uiteraard in triode  ;)  voor de eenvoud denk ik gewoon weer aan een Telefunken ECC81 voor de aansturing , of zijn daar ook alternatieven ?

Dhtrob heeft de El3 (n) gebruikt, zij het SE. Hij heeft ook een schema pp staan. Is prima te gebruiken i.p.v de EL84. https://www.dhtrob.com//sphider/search.php?query=El3&search=1

Ik zou zeker een andere aanstuurbuis kiezen, de ecc81 is niet bepaald een liniaire buis.
Als je voortrap voldoende pit heeft zou je een 5687 kunnen proberen, potente en liniairdere buis.
Exoten als ec8010, e55l, d3a, c3g zijn ook interessant.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 11:59:16 door Kobasa »

« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2017, 21:04:10 »
Step-up ingangs trafo nog iets ipv een stuurbuisje..?
..

*

Kobasa

• 220
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2017, 08:10:09 »
Step-up ingangs trafo nog iets ipv een stuurbuisje..?

Niet doen, wordt het meestal beduidend minder van.
De ingangsimpedantie moet hoog zijn en met een step-up wordt het wikkelen gelijk een heel stuk moeilijker.  Het leid tot zeer beperkte bandbreedtes, zo wel laag als hoog, en vaak ook nog eens resonanties in het hoog.
Uitzondering zijn step-ups, mc en andere ingangstrafo's waar de aanstuurbron laag Ohmig is (bij voorkeur ruim lager dan 100 Ohm)

« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2017, 20:11:22 »
Vreemd, ik hoor (op de versterking na) geen verschil met of zonder ingangstrafo in hoog, laag of plaatsing  :o
..

*

Kobasa

• 220
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2017, 22:21:37 »
Vreemd, ik hoor (op de versterking na) geen verschil met of zonder ingangstrafo in hoog, laag of plaatsing  :o

Maak even duidelijk wat voor trafo je hebt en graag ook even een meting er bij anders maak je niet duidelijk waar het om gaat.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2017, 22:24:25 door Kobasa »

*

geerd

• 4872
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2017, 23:55:07 »
nou dat kan verschillende oorzaken hebben .
waar wordt mee vergeleken .
zijn de luidsprekers wel in staat het te laten horen .
ben jezelf wel in staat het te horen .
 is de muziek wel in staat het verschil waarneembaar te krijgen .
en natuurlijk niet te vergeten is de bron wel in staat een goed signaal af te leveren wat het verschil hoorbaar zou kunnen maken .
scheu premier mk II
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

Roots

• 1473
  • I am Krelled
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2017, 00:06:53 »
Dat is wel al gesneden koek hoor Geerd.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

geerd

• 4872
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2017, 00:23:11 »
ja he vast lijstje wat voor veel geld in de audio
scheu premier mk II
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2017, 05:59:51 »

Maak even duidelijk wat voor trafo je hebt en graag ook even een meting er bij anders maak je niet duidelijk waar het om gaat.
Gaat hier om een oude Philips versterker rrd 2777 met een AL4 (Penthode) type nr stepup trafo is me onbekent,  2000/8000 windingen dat is het enige wat ik er van weet. Luidspreker bron en muziek zit wel goed, met mijn oren weet ik het zo net nog niet ))
..

*

Kobasa

• 220
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2017, 16:33:26 »

Gaat hier om een oude Philips versterker rrd 2777 met een AL4 (Penthode) type nr stepup trafo is me onbekent,  2000/8000 windingen dat is het enige wat ik er van weet. Luidspreker bron en muziek zit wel goed, met mijn oren weet ik het zo net nog niet ))

Dit versterkertje is niet een "hifi" versterker dus het kan wel kloppen dat je het niet hoort. Er zal vast beperkt laag en hoog in zitten.

« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2017, 17:58:22 »

Dit versterkertje is niet een "hifi" versterker dus het kan wel kloppen dat je het niet hoort. Er zal vast beperkt laag en hoog in zitten.
Geen last van, meer dan genoeg laag en hoog..of ik nog boven de 13k hoog waarneem .. das de vraag dan nog he ))
..