*

Kobasa

• 220
Re: EL3N of EL82 ipv EL84
« Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2017, 21:19:26 »
Vreemd, ik hoor (op de versterking na) geen verschil met of zonder ingangstrafo in hoog, laag of plaatsing  :o

Maak even duidelijk wat voor trafo je hebt en graag ook even een meting er bij anders maak je niet duidelijk waar het om gaat.
Gaat hier om een oude Philips versterker rrd 2777 met een AL4 (Penthode) type nr stepup trafo is me onbekent,  2000/8000 windingen dat is het enige wat ik er van weet. Luidspreker bron en muziek zit wel goed, met mijn oren weet ik het zo net nog niet ))

Dit versterkertje is niet een "hifi" versterker dus het kan wel kloppen dat je het niet hoort. Er zal vast beperkt laag en hoog in zitten.
Geen last van, meer dan genoeg laag en hoog..of ik nog boven de 13k hoog waarneem .. das de vraag dan nog he ))

Ahhh op die fiets....
Goed, we kunnen je dus negeren, jou uitspraken hebben geen waarde omdat jij het toch niet hoort, had je er natuurlijk ook gelijk er bij zetten. Scheelt weer een heleboel topic vervuiling.

« Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2017, 07:55:32 »
Vreemd, ik hoor (op de versterking na) geen verschil met of zonder ingangstrafo in hoog, laag of plaatsing  :o

Maak even duidelijk wat voor trafo je hebt en graag ook even een meting er bij anders maak je niet duidelijk waar het om gaat.
Gaat hier om een oude Philips versterker rrd 2777 met een AL4 (Penthode) type nr stepup trafo is me onbekent,  2000/8000 windingen dat is het enige wat ik er van weet. Luidspreker bron en muziek zit wel goed, met mijn oren weet ik het zo net nog niet ))

Dit versterkertje is niet een "hifi" versterker dus het kan wel kloppen dat je het niet hoort. Er zal vast beperkt laag en hoog in zitten.
Geen last van, meer dan genoeg laag en hoog..of ik nog boven de 13k hoog waarneem .. das de vraag dan nog he ))

Ahhh op die fiets....
Goed, we kunnen je dus negeren, jou uitspraken hebben geen waarde omdat jij het toch niet hoort, had je er natuurlijk ook gelijk er bij zetten. Scheelt weer een heleboel topic vervuiling.
Negeren?..ik zeg nergens dat ik het niet hoor, het zou kunnen, is de vraag dan nog he )) Dat schreef ik..Of jij nog boven de 13k hoog waarneemd is dan ook nog de vraag hahaha. Ik ga alleen even over op een stepup travo, en of je nog waarneemd boven de 13k  :o Niets mis mee dacht ik zo ))

Ook goedemorgen  ;D
Lekker aan het modden geweest met my speaker maan  https://youtu.be/v53esJLxaSY

*

Kobasa

• 220
« Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2017, 13:34:28 »
indirect zeg je het wel: oude versterker, simpele opzet / oude technologie trafo's / lijningang trafo met step-up. Dat is slechte bandbreedte, het is wel aan jou omdat ook van te voren in te zien dat dit ook zo is.
btw, ik zag hier ook ergens jou set-up staan, mono? Een paar rare hoog/mid speakers er op die met stokjes een ophanging hebben. Lekker a lineair systeem.

« Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2017, 14:00:21 »
Klinkt perfect, maar je kan er niet over oordelen zonder het geluisterd te hebben ))
Maargoed je wil graag je gelijk hebben. Bovendien begin jij over dat hoog te zeuren, mij hoor je nergens ))
Mij best jonge, jij hebt gelijk !!

Einde gesprek met jou .
Lekker aan het modden geweest met my speaker maan  https://youtu.be/v53esJLxaSY

*

Raaf

• 1062
  • Muziek !
« Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2017, 20:13:44 »
Ik heb 4 Philips EL3N besteld en 2 RCA 5687

P voeten zijn slecht te verkrijgen , Baco had er 3 , heeft iemand nog een P voet liggen ?
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Opa Spylac

• 5501
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2017, 21:04:53 »
Ik hachel alleen bouten. Tenzij ik diggel.

*

Raaf

• 1062
  • Muziek !
« Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2017, 21:23:11 »
Opa you're my Saviour !

Leuke E site trouwens kende ik nog niet

*

Opa Spylac

• 5501
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #22 Gepost op: 3 mei 2017, 21:43:19 »
You're welcome.

Ik heb er wel vaker besteld, gaat prima.
Ik hachel alleen bouten. Tenzij ik diggel.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2017, 22:18:31 »
Ik heb 4 Philips EL3N besteld en 2 RCA 5687

P voeten zijn slecht te verkrijgen , Baco had er 3 , heeft iemand nog een P voet liggen ?

Mooi, goede keuze.
Hou een beetje rekening met dat de 5687 graag wat stroom wil hebben.
De voedingsspanning mag daarbij redelijk laag zijn maar hou wel rekening met dat je voldoende spanningszwaai moet hebben om je eindbuis aan te sturen.

« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2017, 00:30:38 »
Ik heb in het verleden veel mooie AZ1 gelijkrichters gebruikt.
Ook op zo'n gammele P huls.
Ik verving die altijd door een octal huls en daarvoor zijn wel prima voeten verkrijgbaar.
De P huls zit meestal toch al wel los aan de buis, maar in alle gevallen verwijder je hem snel en goed door de pinnen
even rond te draaien boven het gasfornuis.
De huls is er dan zo vanaf te halen, valt er zelfs vaak al vanzelf vanaf.
Hulsen verwijden van oude niet interessante of kapotte octal buizen en die zet je simpel in de plaats van de P huls.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Raaf

• 1062
  • Muziek !
« Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2017, 14:18:34 »
De buizen zijn gearriveerd   8)
Kon natuurlijk niet nalaten om de  5687 in mijn versterker te prikken ... mooie subtiele heldere buisjes dat belooft wat eens optimaal ingesteld .

Ik ga om te beginnen toch maar "plestik" P voeten gebruiken Theo .
Het wachten is daarop .

*

Mehari

• 165
« Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2017, 15:24:57 »
Ik zag ze gisteren toch weer liggen bij de Baco.

*

Raaf

• 1062
  • Muziek !
« Reactie #27 Gepost op: 5 mei 2017, 16:25:31 »
Ik zag ze gisteren toch weer liggen bij de Baco.

Tja, ik kon er woensdag slechts 3 bestellen, maar gelukkig daardoor van Opa S een link gekregen van een leuke webshop .  ;)
Heb ondertussen gemerkt dat de 5687 een lichte brom geeft, zal de gloei wisselspanning wel zijn , das wel een beetje jammer .

*

Raaf

• 1062
  • Muziek !
« Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2017, 21:04:00 »
Ik heb een vraag over het biassen van de EL3N .
Ik lees in de datasheet dat  The tube should only be used with automatic or semi-automatic bias .
Betekend dat dat negatieve bias niet toegepast mag worden ?
Dat was ik wel van plan .

*

KT88

• 27708
  • The cat's meow
« Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2017, 23:06:57 »
Oude tijden herleven....

Heeft te maken met de roosterlekweerstand, die mag beslist niet te groot zijn ivm. eventueel ontstaan van (omgekeerde) roosterstroom.
Maar met 100 kohm zit je prima.
Mensen zijn soms al geschokt door wat ik zég.
Ze zouden eens moeten weten wat ik dénk.....