*

Kobasa

• 220
Re: EL3N of EL82 ipv EL84
« Reactie #30 Gepost op: 8 mei 2017, 16:41:04 »
Oude tijden herleven....

Heeft te maken met de roosterlekweerstand, die mag beslist niet te groot zijn ivm. eventueel ontstaan van (omgekeerde) roosterstroom.
Maar met 100 kohm zit je prima.

Ik zat aan het zelfde te denken. Het zal wel een wat fragieler stuurrooster zijn dan bv de EL84.
Het maakt dus veel uit hoe hard je draait en of daarbij de buis vol wordt uitgestuurd of niet. In dat geval gaat de roosterspanning naar 0 volt en krijg je roosterstroom. Een hoge roosterlekweerstand is dan ongunstig, laag <100k beter.

Dit is ook precies waarom een interstage zo fijn is: zeer stabiele instelling van de eindbuis en bij eventueel roosterstroom minder problemen. Voor bepaalde buizen die juist prima met roosterstroom kunnen werken is het dan helemaal mooi want je vermogen neemt ook nog eens toe.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2017, 16:46:29 door Kobasa »

*

amp

• 3802
« Reactie #31 Gepost op: 8 mei 2017, 18:05:53 »
Dit is ook precies waarom een interstage zo fijn is: zeer stabiele instelling van de eindbuis en bij eventueel roosterstroom minder problemen. Voor bepaalde buizen die juist prima met roosterstroom kunnen werken is het dan helemaal mooi want je vermogen neemt ook nog eens toe.
Voor DC moet de roosterlek laag en voor AC hoog, dus op de plek van de roosterweerstand is een spoel beter op z'n plaats.
Klinkt ook beter bij een goede spoel.
Maar dit bereik je dus ook met een goede interstagetrafo.....

*

Raaf

• 1077
  • Muziek !
« Reactie #32 Gepost op: 8 mei 2017, 18:47:25 »
Heren, als ik jullie bijdragen op een rijtje zet dan word ik wel een beetje bang voor die EL3N :

- Kathode bias wil ik liever niet , dan moeten er C's parallel aan de RK en dat doet afbreuk aan het totaal plaatje (merkte ik bij de EL84)
- Als ik in triode wil draaien (mijn voorkeur) dan is flink uitsturen hoogst waarschijnlijk door het lage vermogen ( 2 a 3 watt in PP schat ik ) .

UL dan maar ? met pak weg 100 ohm als RK , aangevuld met een negatief op G1 via een lek R van 68K .
Ben enkel nog geen UL schema tegen gekomen voor de EL3N dus vraag me af of dat wel kan ........

Oplossingen zoals een interstage wil ik voorlopig even buiten beschouwing laten .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Kobasa

• 220
« Reactie #33 Gepost op: 8 mei 2017, 19:28:55 »
Voor DC moet de roosterlek laag en voor AC hoog, dus op de plek van de roosterweerstand is een spoel beter op z'n plaats.

De meeste roosterspoelen hebben vaak heel veel inductie en al gauw daarmee veel wikkelcapaciteit, wordt het hoog snel minder van, geef mij maar de interstage.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2017, 19:56:38 door Kobasa »

*

Kobasa

• 220
« Reactie #34 Gepost op: 8 mei 2017, 19:34:30 »
Heren, als ik jullie bijdragen op een rijtje zet dan word ik wel een beetje bang voor die EL3N :

- Kathode bias wil ik liever niet , dan moeten er C's parallel aan de RK en dat doet afbreuk aan het totaal plaatje (merkte ik bij de EL84)
- Als ik in triode wil draaien (mijn voorkeur) dan is flink uitsturen hoogst waarschijnlijk door het lage vermogen ( 2 a 3 watt in PP schat ik ) .

UL dan maar ? met pak weg 100 ohm als RK , aangevuld met een negatief op G1 via een lek R van 68K .
Ben enkel nog geen UL schema tegen gekomen voor de EL3N dus vraag me af of dat wel kan ........

Oplossingen zoals een interstage wil ik voorlopig even buiten beschouwing laten .

Ik zou eerst een triode instelling kiezen met ca 100k rooster weerstand met de EL3. Luisteren en daarna niets meer veranderen (het brengt je niets/ niet veel verder denk ik). Interstages alleen als je ze toch al op de plank hebt liggen, ze zijn vrij prijzig voor experimentjes...

*

-.-

• 27852
« Reactie #35 Gepost op: 8 mei 2017, 22:54:26 »
Raaf: triode gaat best, als je maar geen flauwekulbuis als de 83 gaat gebruiken.
Beetje steviger driver mag wel, dan kunnen de roosterleks eventueel ook nog wat omlaag.
Drivertje met wat ballen gebruiken dus. Een 6H30 ofzo.

*

amp

• 3802
« Reactie #36 Gepost op: 9 mei 2017, 01:21:47 »

De meeste roosterspoelen hebben vaak heel veel inductie en al gauw daarmee veel wikkelcapaciteit, wordt het hoog snel minder van, geef mij maar de interstage.
Dat is zo natuurlijk.
Maar de inductiviteit van zo'n roosterspoel kan lager als de stuurtrap een lage Ri heeft natuurlijk.
Laatst een experimentje met 20 H en heel lage Ri stuurtrap.
Dat stuurt steviger aan dan met een roosterweerstand.
Op deze manier kun je ook een UGT testen op inkleuring door de primaire als roosterspoel te beluisteren.......

*

Kobasa

• 220
« Reactie #37 Gepost op: 9 mei 2017, 17:44:45 »
Raaf: triode gaat best, als je maar geen flauwekulbuis als de 83 gaat gebruiken.
Beetje steviger driver mag wel, dan kunnen de roosterleks eventueel ook nog wat omlaag.
Drivertje met wat ballen gebruiken dus. Een 6H30 ofzo.

Hij heeft hiervoor al een 5687 gekocht :)

*

Kobasa

• 220
« Reactie #38 Gepost op: 9 mei 2017, 17:47:32 »

Dat is zo natuurlijk.
Maar de inductiviteit van zo'n roosterspoel kan lager als de stuurtrap een lage Ri heeft natuurlijk.
Laatst een experimentje met 20 H en heel lage Ri stuurtrap.
Dat stuurt steviger aan dan met een roosterweerstand.
Op deze manier kun je ook een UGT testen op inkleuring door de primaire als roosterspoel te beluisteren.......

Bij de trafo praat je over impedantie die "constant" is, bij de spoel niet.

*

amp

• 3802
« Reactie #39 Gepost op: 9 mei 2017, 18:04:18 »
Ja,ook dat nog - dus dat geeft een constante belasting van de driver met betere lineariteit tot gevolg en zo....
Ik ga toch maar eens een experimentje doen met een goede interstage trafo.
Wat is een goede?
Voor op de SE-300B dan.

edit:
Nu heb je met een roosterspoel ook nog een koppel-C en die C heeft een tegengesteld impedantieverloop....
Dus kun je de belasting van de driver nog aardig constant houden...., Oh, maar de eindbuis ziet zo snel een niet vlakke FR natuurlijk.......
Ik zal eens een meting doen op de roosterspoel.
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2017, 18:14:16 door amp »

*

Kobasa

• 220
« Reactie #40 Gepost op: 9 mei 2017, 18:24:14 »
Ja,ook dat nog - dus dat geeft een constante belasting van de driver met betere lineariteit tot gevolg en zo....
Ik ga toch maar eens een experimentje doen met een goede interstage trafo.
Wat is een goede?
Voor op de SE-300B dan.

edit:
Nu heb je met een roosterspoel ook nog een koppel-C en die C heeft een tegengesteld impedantieverloop....
Dus kun je de belasting van de driver nog aardig constant houden...., Oh, maar de eindbuis ziet zo snel een niet vlakke FR natuurlijk.......
Ik zal eens een meting doen op de roosterspoel.

Een goede interstage is maatwerk, althans die moet wel aan een aantal criteria worden voldoen.
Spanningszwaai, ruststroom, impedantie, gewenst laag om mee te beginnen.

*

amp

• 3802
« Reactie #41 Gepost op: 9 mei 2017, 21:25:00 »
Kan ik me voorstellen ja......., vergelijkbare situatie als bij een ugt - je wilt de meest gunstige mix van parameters.....

*

Kobasa

• 220
« Reactie #42 Gepost op: 9 mei 2017, 21:38:19 »
Kan ik me voorstellen ja......., vergelijkbare situatie als bij een ugt - je wilt de meest gunstige mix van parameters.....

Het geld zo'n beetje voor alles, je moet altijd maatwerk hebben. Ook voor een weerstand of een condensator, alhoewel daar meer marge is. Een voedingstrafo 2X "overdimensioneren" wil niet altijd zeggen dat het daarmee beter wordt.
De basis/grondbeginselen moeten wel begrepen worden anders is het aanrommelen. Smaak is een heel andere kwestie, pas als de basis goed is denk persoonlijk.

*

Raaf

• 1077
  • Muziek !
« Reactie #43 Gepost op: 10 mei 2017, 21:02:50 »
Even wat anders, ik heb bij mijn laatste Eindhovens bezoek , voor de kilo prijs , een versterker chassis met daarop onder andere 2 zware voedings trafo's gekocht .
Jammer genoeg zijn de trafo's beide primair verbrand, de ene pakt 2 A onbelast, de andere 4 A (!) , secundair  kon ik bij de eerste desondanks meten .
5 volt
3.15 - 0 - 3.15 volt
300 - 0 - 300 volt
Mooie trafo's dus .
Kan zoiets opnieuw gewikkeld worden met bestaand E - I blikpakket , of is gewoon nieuw kopen voordeliger ?
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2017, 21:05:40 door Raaf »
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Kobasa

• 220
« Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2017, 21:56:39 »
Even wat anders, ik heb bij mijn laatste Eindhovens bezoek , voor de kilo prijs , een versterker chassis met daarop onder andere 2 zware voedings trafo's gekocht .
Jammer genoeg zijn de trafo's beide primair verbrand, de ene pakt 2 A onbelast, de andere 4 A (!) , secundair  kon ik bij de eerste desondanks meten .
5 volt
3.15 - 0 - 3.15 volt
300 - 0 - 300 volt
Mooie trafo's dus .
Kan zoiets opnieuw gewikkeld worden met bestaand E - I blikpakket , of is gewoon nieuw kopen voordeliger ?

In Nederland en onze buurlanden: nieuw is goedkoper.