Behuizing oude B&O type M t.b.v. AV center speaker
« Gepost op: 4 mei 2017, 09:32:04 »
Hallo allemaal,

Nu ik mijn IMF TLS 50's heb gerecapt, is het tijd voor de volgende stap... een fijne center speaker. Ik heb een Arcam AVR400 versterker waar ik heel tevreden mee ben. Hij presteert heel behoorlijk als Stereo amp (is zelfs helemaal analoog te schakelen bij analoge bronnen of met een externe DAC), maar ik heb 'm ook gekocht als surround versterker. Nu heb ik een simpel setje van Monitor Audio als center (en back speakers), maar daar wil ik graag wat anders voor. Back is ok, center is te klein en blend niet zo lekker met de IMF's

Nu heb ik via MP n B&O Hjottaler type M van begin jaren 60 op de kop kunnen tikken voor een tientje met een hele mooie behuizing en een blauwig speakerdoek, met het idee om deze te voorzien van nieuwe drivers. Nu zitten er 2 Peerless drivers in, een 6.5" H65W low/midranger en een 2.5" MT25HFC tweeter. Ze doen het nog, maar het klinkt nogal vlak en levenloos. Opvallend genoeg klinkt ie met z'n 6 watt een stuk harder dan de IMF's en de kleine Monitor Audio (Mass 10) als ik niets aan de levels doe.

Nu kan ik er op zich alle kanten mee op, maar ik heb een paar voorwaarden, gedachten en twijfels:

Als ik het blauwe doek intact wil laten, dan kan ik niet in het frontpaneel gaan frezen of zagen. Het zit er op vastgelijmd.
Ik kan de huidige speaker config aanhouden van 6.5" en 2.5" inch met een cross over (nu een 12 uF cap en een spoel, dat is alles)
De 2.5" dichten en in de 6.5" (het gat is 14cm) een full range speaker plaatsen. Met mijn beperkte elektronica kennis zeer aanlokkelijk ;)
Het is een center speaker, dus stemmen zijn belangrijk en de verbinding tussen / het blenden van front L en R.
(echt) laag haal ik in principe wel uit de IMF's
De speaker moet in lijn liggen met het karakter van de IMF's. Nu is dat natuurlijk een compleet eigen en uniek type speaker dus dat zal niet meevallen, maar ik zoek een warm, open, niet vermoeiende speaker. En van een beetje vintage ben ik niet vies  ::)

Zijn er merken waar ik aan moet denken? Merken waar ik sowieso vandaan moet blijven? Is een full ranger inderdaad een verstandige keus?
Ik begrijp dat het niet mee zal vallen, zeker als ik het doek niet wil beschadigen!

Het is een experiment, ik wil er van leren, maar ik wil het uiteraard wel zo goed mogelijk doen. Ik wil dan ook geen drivers van 300 euro per stuk, maar ze hoeven ook geen 30 euro te kosten. Het zou mooi zijn als ik voor zo'n 200 euro klaar ben. (Indien 2-weg evt. iets meer uitgeven...) incl. nieuw dempinsmateriaal - het glaswol waar de B&O mee gevuld was, ligt al in de vuilcontainer...   ::) :o

Hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen :) Bedankt alvast!

grtz, Bas

Re: Behuizing oude B&O type M t.b.v. AV center speaker
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2017, 11:00:46 »
AlNiCo Magisch  8)
..

« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2017, 13:13:14 »
AlNiCo Magisch  8)

Die ken ik vooral als gitaarspeaker :) Gaan die na 5kz niet heel snel naar beneden? Of zijn die er ook als full range? Specifieke merken / types?
Ik zal zelf ook eens Googlen ;)

« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2017, 13:54:24 »
Ik ken ze alleen als Breedbanders.

Met vriendelijke groet,  Al Nico.  :P
..

*

Be tweeter

• 9335
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2017, 14:49:33 »
Alnico is het magneetmateriaal en zegt niets over het frequentiebereik. Het oude dempingsmateriaal was overigens prima en in een gesloten box ongevaarlijk.
Je kunt op een speakerbouwsite van bijvoorbeeld Speaker en Co  bouwplannen met prijzen bekijken. Een concentrische speaker of breedbander volstaat voor dialogen prima en geeft geen afstraalproblemen in de breedte die een tweeweg met naast elkaar geplaatste units wl kent.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Koen K

• 8741
    • Klarde und Happers
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2017, 17:38:23 »
[...] en geeft geen afstraalproblemen in de breedte die een tweeweg met naast elkaar geplaatste units wl kent.

Goed punt. Geen idee waarom zo veel fabrikanten het ng erger maken met zo'n liggende MTM...

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2017, 17:45:03 »
Thanks! Het glaswol heb ik weggedaan omdat ik het echt verschrikkelijk spul vind, ook niet als ik het niet kan zien ;) Jeugdtrauma opgelopen ergens op een zolder waar het vol lag met pakken glaswol haha

Zou een Peerless HDS 164 Nomex als Full Ranger een optie zijn? Wat ik zo lees aan ervaringen online is men behoorlijk positief, al gebruiken de meeste 'm icm een tweeter... 72 euro bij Rumoh, ook nog een mooie prijs. Rudy van Rumoh adviseerde me overigens een Seas of Mission niet veel groter dan 13cm.

*

Koen K

• 8741
    • Klarde und Happers
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2017, 17:52:02 »
Nee, dat is echt een woofer.

Dit is een betere optie.

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman