*

abovemidpoint

• 625
  • Hoe lang moet je ervoor werken?
onderzoek naar digitale etherradio dab
« Gepost op: 10 mei 2017, 14:27:44 »

Het Rapport t.a.v. status DAB (+) invoering (en uitzetten FM) is uit

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/20/onderzoek-naar-digitale-etherradio-dab/onderzoek-naar-digitale-etherradio-eindrapport.pdf

Wat conclusie kort door de bocht:
Dekking DAB radios maar 6% van de luisteraars. bij jongeren zelfs afgenomen.
Verdien model en digitale rechten muziek nog niet uit onderhandeld/geregeld.
Investeringen DAB door commerciele zenders afhankelijk van bestaande zenderverdeling (DAB is het einde van de reclame melkkoe)
DAB bereik binnenshuis nog erg slecht.
Aanbod DAB zenders onvoldoende ook qua technische kwaliteit. (niet beter dan FM)

Mijn dikke duim:
Binnenshuis is DAB waarschijnlijk al ingehaald door de kabelaars en internet en dat gaat buitenshuis waarschijnlijk ook gebeuren.

Buitenshuis (portable en auto) blijft het een kip of ei probleem,
het mag niets kosten dus de zenders zijn vol reclame en geleuter waardoor bijna niemand het nut ziet DAB aan de schaffen. Daar staat tegenover dat er al mogelijk een Europese lobby is om het toch in te voeren. Noorwegen stopt met landelijke FM zenders, maar daar is het laatste woord ook nog niet over gezet.

Kortom na Vinyl, Tape en Casettes ook weer FM , je oude mast en tuner dus niet weggooien.
EAR vv Krell KSA 50, Avid Diva I met een Shure 97 en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

*

morph

• 12909
Re: onderzoek naar digitale etherradio dab
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2017, 14:53:44 »
Noorwegen heeft geheel zelf kunnen beslissen, want de EU lobby heeft daar geen invloed, op dit vlak.
Misschien wel interessant om te achterhalen waarom men er daar toch voor gekozen heeft.

*

abovemidpoint

• 625
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2017, 16:04:18 »
Noorwegen heeft geheel zelf kunnen beslissen, want de EU lobby heeft daar geen invloed, op dit vlak.
Misschien wel interessant om te achterhalen waarom men er daar toch voor gekozen heeft.

Het probleem met lobby's is, dat je er nooit achter komt wat de invloed is in autonome besluitvorming, het is logisch dat de fabrikanten een Europese norm nastreven. Verder zweeft het jaartal 2023 in meerdere europese landen.

Wat verteld wordt is dat Noorwegen stopt met de FM-zenders omdat de masten aan vervanging toe waren. Er is daarom een politiek besluit genomen om daarom maar direct helemaal over te stappen op DAB+, met als argument dat er op die manier meer plaats is voor een groter aantal radiostations, met een betere geluidskwaliteit en omdat het een systeem is dat net als bij de FM gratis te beluisteren moet zijn. http://www.nporadio1.nl/homepage/2707-noorwegen-schakelt-fm-uit-en-stapt-over-op-dab-wanneer-volgt-nederland . Noorwegen is een relatief dunbevolkt groot land vol met bergen en fjorden. Dus het is een hele operatie om nieuwe zendmasten te plaatsen, terwijl de reclame opbrengsten wel relatief lager zullen zijn dan in Nederland. En er zou veel protest zijn omdat de Noren hun radio's niet gedwongen willen vervangen. (wat gezien de Noorse levensstandaard betrekkelijk is, er zijn mobiele digitale ontvangers voor de prijs van 3 pakjes sigaretten -15eur/pakje en in huis zullen ze wel via de kabel of satelliet luisteren).
In ieder geval blijven de masten die moeten worden vervangen voorlopig voor lokale zenders werken  ???

Als Kamp verder moet bezuinigen op de publieke FM zenders heeft ie er een argument bij , de toren van Lopik wankelt dan. De commerciële zenders worden niet opnieuw geveild, maar tegen lagere tarieven gecontinueerd. Het publieke deel zal dus wel meer gaan kosten.

Er zijn al mobiele abonnementen met onbeperkt datagebruik.....nu nog 35/m euro maar dat zal niet lang duren, in 2023 luister je waarschijnlijk binnen via internetstreaming en buiten /auto via je mobiel, maar ik kan me ook een mobiel voorstellen met een DAB+ chipje van een paar euro ipv of naast de huidige analoge fm chip.
Kun je zelf bepalen of je buiten of in de auto naar reclame en leuteren wil luisteren of naar spotify/tidal etc.

Volgens het bovengenoemde rapport heeft de jeugd al gekozen, en raakt "big brother" een instrument kwijt als ze de fm uitzetten.

EAR vv Krell KSA 50, Avid Diva I met een Shure 97 en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

*

morph

• 12909
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2017, 16:10:28 »
en raakt "big brother" een instrument kwijt als ze de fm uitzetten.
Die vat ik even niet.

*

abovemidpoint

• 625
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2017, 16:31:46 »
Die vat ik even niet.

De big brother van Orwell, de overheid etc kan je beinvloeden via nieuws en opinies reclame, dat houdt op als je alleen naar muziek luistert.

*

art

• 8839
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2017, 17:08:30 »
Wat een somberheid .....  ;)

Hier in dit dorp rijdt de 'jeugd' (30+) in hun nieuwe autootjes met DAB+. Hoewel het landelijk verkeersinfo systeem nog niet 'up' is, zijn er al infokanalen m.b.t. de verkeersstromen o.m. van Garmin. Het landelijk verkeersinfo systeem is straks compatibel met de omringende landen, dus bijzonder handig. Ook de kabelaars gaan een DAB+ kanaal voeren, dus ook moeders kan straks meeluisteren.

De meesten van die gasten zitten niet verlegen om de 'eigen' muziek (meer 538 en zo), maar straks komt TMC (traffic message system) gewoon overal doorheen, net als nu TA.

De kwaliteit? Geen probleem, de meeste auto's hebben nu eenmaal niet  zo'n beste s/n verhouding en de keiharde bassen in moderne popmuziek komen aanzienlijk fraaier uit die digitale dozen.

De overheid heeft domweg een calamiteitenzender nodig, nu nog AM. Digitale radio kan dat perfect vervangen plus het feit dat BB veel meer interessante info kan tanken uit TMC en de andere leuke kastjes die we bij ons hebben. TV is net als FM te bewerkelijk om snel info te verspreiden; auditief wint overigens altijd.

Mooi hoor, dat digitale spul!
Maar niemand houdt je tegen om alleen te gaan voor wat je kent.  ;D

http://www.digitalradio.nl/wat-is-digitale-radio
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#RadioText.2B

*

morph

• 12909
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2017, 17:46:03 »
Die vat ik even niet.

De big brother van Orwell, de overheid etc kan je beinvloeden via nieuws en opinies reclame, dat houdt op als je alleen naar muziek luistert.
De "Big Brother" die Orwell beschreef heeft niet zoveel te maken met een mogelijkheid van zenderkeuze en het kunnen uitzetten van de radio.
De meekijkers zien ook niet zo veel aan het feit dat men via FM luistert.
Maar wel als duidelijk is waarop wordt afgestemd (kabel, app-informatie e.d.) en dus sowieso aan elke digitale ontvangst. Dan is te zien waar welk apparaat op afgestemd is en hoelang, zodat er bijvoorbeeld gerichte reclame mogelijk is voor die doelgroep. Die nog persoonlijker wordt als bekend is wie het apparaat in bezit heeft (zoals in huishoudens of d.m.v. de lening die voor de smartphone is afgesloten etc.).
"Big Data" in handen van wie dan ook kan een probleem zijn, vooral omdat vaak net het belangrijkste detail onbekend blijft (iemands persoonlijkheid) en er dus gegokt wordt hoe dat ingevuld en gestuurd zou kunnen worden. Wat vervolgens gebeurt (wij noemen dat dan irritante reclame) en wat steeds beter op de ontvanger toegespitst zal worden (geen irritante reclames meer maar alles binnen onze interesses). Een feest waarvoor we allemaal (ongevraagd?) uitgenodigd zijn.

Kortom, geen digitale verbindingen in huis halen of bezitten maakt beïnvloeding en nieuwsgierigerds ("Big Brother") minder succesvol.
We zijn natuurlijk wel al een poosje voorbij het punt waarop men geheel niet traceerbaar was.
FM is wat dat betreft gewoon helemaal geen punt.

« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2017, 19:24:07 »
Het leuke in Noorwegen is dat mensen totaal niet meer naar de radio luisteren. Veel oudere radio`s in auto`s zijn niet geschikt ( te maken ) voor DAB+. Wel gebruiken ze nu veel usb stickjes en andere media om muziek af te spelen. Je merkt ook dat reclame inkomsten in deze landen gigantisch teruglopen ( fabrikanten betalen hier niet meer aan mee aangezien maar weinig mensen daadwerkelijk willen overstappen naar DAB+ ) Niemand gaat zijn van fabriek af radio uit de auto slopen voor zoiets. Positieve is dat veel zenders ( hopelijk alle Nederlandse publieke omroepen ) geen luisteraars hierdoor meer hebben en hierdoor opgedoekt worden en wij geen last meer van die ochtend,middag en avond braaksel shows.

*

abovemidpoint

• 625
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2017, 20:20:20 »
Wat een somberheid .....  ;)

Hier in dit dorp rijdt de 'jeugd' (30+) in hun nieuwe autootjes met DAB+. Hoewel het landelijk verkeersinfo systeem nog niet 'up' is, zijn er al infokanalen m.b.t. de verkeersstromen o.m. van Garmin. Het landelijk verkeersinfo systeem is straks compatibel met de omringende landen, dus bijzonder handig. Ook de kabelaars gaan een DAB+ kanaal voeren, dus ook moeders kan straks meeluisteren.

De meesten van die gasten zitten niet verlegen om de 'eigen' muziek (meer 538 en zo), maar straks komt TMC (traffic message system) gewoon overal doorheen, net als nu TA.

De kwaliteit? Geen probleem, de meeste auto's hebben nu eenmaal niet  zo'n beste s/n verhouding en de keiharde bassen in moderne popmuziek komen aanzienlijk fraaier uit die digitale dozen.

De overheid heeft domweg een calamiteitenzender nodig, nu nog AM. Digitale radio kan dat perfect vervangen plus het feit dat BB veel meer interessante info kan tanken uit TMC en de andere leuke kastjes die we bij ons hebben. TV is net als FM te bewerkelijk om snel info te verspreiden; auditief wint overigens altijd.

Mooi hoor, dat digitale spul!
Maar niemand houdt je tegen om alleen te gaan voor wat je kent.  ;D

http://www.digitalradio.nl/wat-is-digitale-radio
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#RadioText.2B

Meldingen kunnen ook via mail sms naar je autoradio,
De gemeten DAB+ onder jongeren is gedaald.
Voor calamiteiten is er al een SMS dienst.

Digitaal kan inderdaad mooi zijn stream al een jaar of 12, ook muziekzenders, weet nog wel een leuke tuner, http://www.restek.de/ergo-tuner/ nu nog DAB+ zenders erbij waarbij je meer dan 10% van de capaciteit gebruikt, en die je binnenshuis kunt ontvangen. ;)

Op het moment dat de reclame inkomsten verder dalen gaan de meeste FM zenders eruit, of DAB+ wel of niet 50% dekking heeft. Luisterde eergisteren ca 4 uur naar Sublime fm, daarna was ik dusdanig geïrriteerd door het nieuws van de vooruitgang, het gewone nieuws , herhaald om het half uur, reclame voor een zakelijke telefoonservice, onderbroken muziek (stukje voor de reclame daarna het geheel na de reclame ) dat ik het wel "voor gehoord" vond. Dan heb je nog klassiek maar als dat contemporain wordt hoeft het ook niet meer voor mij, de rest van de lopik zenders geleuter of schrille pop.

*

art

• 8839
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2017, 21:01:46 »
SMS is een faciliteit in de publieke netwerken.
Is niet bruikbaar noch beschermd bij 'echte' of militaire calamiteiten. By-the-way: ik moet niks van GSM en aanverwante hebben, dus hoezo 'bereikbaarheid'?

Noem 's één voordeel van FM boven digitale radio?  Nee, nee, nu niet weer zeuren dat men er teveel exploitanten op toelaat.   ;)
FM kan dat in z'n stereoformat  trouwens ook: één hoofddraaggolf en twee zijbanden. Eén zijband is weg vanwege het S-signaal, de andere wordt hier en daar in de USA nog gebruikt voor muzak en reclame. Maar het blijft analoog gepruts .....

Over je zenderkeuze kan ik niets zeggen.

« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2017, 21:46:28 »
Knap... heb jij dan digitale oren?

*

morph

• 12909
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2017, 22:43:49 »
Knap... heb jij dan digitale oren?
Komt er bij een digitaal verwerkt signaal uiteindelijk geen analoog geluid uit luidsprekers?

*

abovemidpoint

• 625
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2017, 22:57:49 »
SMS is een faciliteit in de publieke netwerken.
Is niet bruikbaar noch beschermd bij 'echte' of militaire calamiteiten. By-the-way: ik moet niks van GSM en aanverwante hebben, dus hoezo 'bereikbaarheid'?

Noem 's één voordeel van FM boven digitale radio?  Nee, nee, nu niet weer zeuren dat men er teveel exploitanten op toelaat.   ;)
FM kan dat in z'n stereoformat  trouwens ook: één hoofddraaggolf en twee zijbanden. Eén zijband is weg vanwege het S-signaal, de andere wordt hier en daar in de USA nog gebruikt voor muzak en reclame. Maar het blijft analoog gepruts .....

Over je zenderkeuze kan ik niets zeggen.

Kunnen we de discussie tussen digitaal en DAB+ scheiden. De potentie van DAB+ zal mogelijk beter zijn dan FM ,maar zo goed wordt het niet uitgerold.

FM heeft voor mij 2 voordelen boven DAB+, het bereik is beter en de kwaliteit is beter. Overigens is zenderkeuze essentieel als je het over de FM hebt, als we het simpel houden hoor ik thuis liever klassiek op FM dan via DAB+  N. Veel andere muziek is bedorven met compressie, los van geleuter en reclames.

Ik luister zelfs liever naar FM op mijn GSM (digitaal via de bluetooth naar een speaker) dan via de DAB radio, als was het alleen maar omdat de DAB radio in mijn caravan niet goed doorkomt.

Ik luister thuis overigens naast FM en Vinyl al 12 jaar digitaal naar geladen HD files , geripte CD's en de betere zenders via internetradio streaming.

Kijk eens op deze site  http://radiobit.50webs.com/  en vergelijk de bitrates van de betere internetzenders (waaronder lossless flac CD en HD files) eens met met de royale Nederlandse DAB+ d Bitrate van 128 kbps!

Sinds 5 dec 2015 zijn NPO Radio 1 Extra, NPO Radio 2, NPO 3 FM, NPO Radio 5 en NPO Radio 6 Soul and Jazz in bitrate verhoogd van 96 kpbs naar 128 kbps. Hierbij is wel de aparte stroom met datagegevens (32 kbps) geïntegreerd met het audiosignaal.  NPO Radio 1 en NPO Radio 4 zonden via DAB+ al uit met een bitrate van 128 kbps. NPO Funx, 3FM Alternative en NPO Radio 2 Top 2000 zenden nog wel uit in een bitrate van 96 kbps.

Op mijn leeftijd heb ik geen gouden oren meer ,maar mp3 tjes (of aac) beneden de 320Mb zijn erg vermoeiend en geen plezier om naar te luisteren. Ik hoor ook liever wat ruis dan digitale "tikken" die ik vervelender vindt dan b.v. spetters van vinyl en vergelijkbaar met het springen van de naald.

Ik ken iemand die een werkende Tivoli radio bij het vuilnis vond, ik begrijp degene die hem daar heeft neergezet.

DAB+ wordt voor thuis pas zinvol als in CD kwaliteit wordt uitgezonden, en voor onderweg in 320Mb.
Alleen al vanwege de uitzendrechten en de discussie over kopieerbeveiliging hoeven we dat niet te verwachten. Daarom liever FM continueren al zal dat wel in besparingen smoren als de reclameopbrengsten opdrogen.

*

art

• 8839
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2017, 23:28:40 »
@Rogers  HiFi:
Scepticism to DAB and a closure of the FM network has been widespread. Mari Hagerup, at the DAB promoting company Digitalradio Norway AS, understands that many want to keep the FM network, but stresses that it is necessary to replace it.  The FM network is old and with space limitation. DAB and FM can not live side by side in the foreseeable future. I think it's natural that people want to keep the old system, because it is known and loved. But people must not forget that radio DAB system is very good and gives a far greater channel offerings across the country, says Hagerup to Dagbladet."

Komt nog bij dat de 'groene' Noren denken dat FM minder energie vergt dan DAB+. En kennelijk ook nog niet in de gaten hebben dat een basic DAB+ radiootje weinig kost. Ze geven overigens graag klappers aan geld uit aan digitale TV (schotels). En ja, m.n. op het platteland rijden ze graag hun auto's tot  die uit elkaar donderen van de roest. :)

@abovemidpoint: Wat mij betreft mag de bitrate ook omhoog, maar de gemiddelde Nederlander interesseert het geen fuck.
Vergis je overigens niet in het grote verschil tussen het oude MP3 en MP4 (AAC).

Een fatsoenlijk DAB+ radiootje werkt storingsvrij. Tikken zijn er niet of je moet lf-inspraak hebben van een gammel net (caravan ???).
FM is van huis uit geen CD-kwaliteit.
Enne, wellicht moet je eens luisteren naar een DAB+-tuner met digital-out op je home set.

*

Wim72

• 1151
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2017, 23:56:02 »
Ik weiger te luisteren naar dat DAB+ digitale radio wat je maar gewoon simpelweg wordt opgedrongen door overheden nadat we allemaal jaren en jaren hebben geinvesteerd in FM apparatuur wat straks allemaal bij het vuilnis kan worden gezet dankzij diezelfde overheden!
Ze kunnen van mij allemaal aan het gas met dat digitaal ik blijf steenvast de analoge FM-zenders volgen via internetradio... >:(