*

Knosti de Platenwasser

• 2127
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
Re: De ontrafeling van de audiolamp.
« Reactie #525 Gepost op: 13 juli 2018, 22:32:34 »
Hallo Hans,

Objectief gezien is er geen enkel bewijs dat de lamp werkt. Inbeelding / placebo effect lijkt de meest logische verklaring.

Het feit dat er na dik 10 jaar op dit forum, men nog steeds de welles/nietes discussie voert zegt denk ik genoeg. In 10 jaar moet je toch wel kunnen op 1 of andere manier kunnen aantonen dat iets werkt. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Gr. Walter

Hoe heet dat ook weer, als iets niet parallel aan jou mag bestaan en zijn eigen weg volgen, ook niet zonder je verder te schaden en uitsluitend omdat JIJ er "klaar" mee bent?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 22:36:08 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

richard

• 3899
« Reactie #526 Gepost op: 13 juli 2018, 22:46:25 »
Hallo Hans,

Objectief gezien is er geen enkel bewijs dat de lamp werkt. Inbeelding / placebo effect lijkt de meest logische verklaring.
Heb je het ding zelf wel eens ervaren? Pas dan zou je er een oordeel over mogen vormen. Of niet soms?
Genoeg is beter.

*

Walt

• 113
« Reactie #527 Gepost op: 13 juli 2018, 22:55:07 »
Ik heb zo’n 16 stuks suzy wong kurkjes in gebruik, dat doet weinig, is gebaseerd op van der Heide, net zoals de lamp. Verder gebruik ik bybee purifiers en enhancers, dat doet ook weinig. Waar ik wel goede resultaten mee boek zijn Kemp producten en Synergistic Blue zekeringen, dan heb je het echt over verschillen. De andere tweaks zijn marginaal, en zal vooral inbeelding zijn, daarom mijn advies: blindtest. Durf je dat niet aan, prima, maar ga dan niet verkondigen op een forum als een profeet dat het werkt, je hebt namlijk geen enkel bewijs, en je zit waarschijnlijk jezelf voor de gek te houden...

*

Tom!

• 5284
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #528 Gepost op: 14 juli 2018, 00:53:05 »
Muziek luisteren is geen primaire levensbehoefte maar een hobby, een manier om je prettig te voelen en je te uiten of om nieuwe ervaringen op te doen. Wat het voor je gemoed doet, verschilt van persoon tot persoon. Hoe je de luisterervaring optimaliseert verschilt van persoon tot persoon. Er zijn zaken die wel of niet meetbaar zijn en zaken die de een wel en de ander niet bevallen.

Uiteindelijk willen we hier allemaal hetzelfde: genieten van die muziek. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee dat iemand anders dat doet op een andere manier dan ik. Misschien zou ik er op een andere manier ook nog wel iets meer van genieten maar ik voel niet de behoefte om een ander aan te vallen op zijn persoonlijke manier om optimaal te genieten. Vrijheid blijheid.

Dat iemand die een manier heeft ontdekt om de luisterervaring te verbeteren, hoe subjectief dan ook, zorgt ervoor dat hij dit wil delen met anderen. Die gelukkig vrij zijn om dit naast zich neer te leggen.

Niet meetbare verbeteringen leveren lastige discussies op. Je zou de volwassen weg kunnen kiezen en zeggen 'het werkt voor jou maar niet voor mij. Prima, veel plezier ermee.' Je kunt ook over en weer op de man gaan spelen en uiteindelijk niets opschieten. Want 'gelovers' zullen niet veranderen in 'niet-gelovers' als je blijft herhalen dat het niet meetbaar is. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ik persoonlijk geniet erg van het beluisteren van hardcore op een mono transistorradiootje, in kleermakerszit gezeten op een matje van de xenos. Dan kun je best zeggen dat het geen optimale luisterervaring is, maar wat maakt het uit als ik er gelukkig van word?
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

chansig

• 10795
« Reactie #529 Gepost op: 14 juli 2018, 09:07:02 »
Waar ik wel goede resultaten mee boek zijn Kemp producten en Synergistic Blue zekeringen, dan heb je het echt over verschillen. De andere tweaks zijn marginaal, en zal vooral inbeelding zijn, daarom mijn advies: blindtest. Durf je dat niet aan, prima, maar ga dan niet verkondigen op een forum als een profeet dat het werkt, je hebt namlijk geen enkel bewijs, en je zit waarschijnlijk jezelf voor de gek te houden...

Zekeringen ed blind getest ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

chansig

• 10795
« Reactie #530 Gepost op: 14 juli 2018, 10:01:37 »
Ahha...ik snap de scheiding...hier mag je als "niet hoorder" alles roepen zonder dat er ingegrepen wordt.

Cool. Nou gister werd er een grapje van me weg gemorphd want was dus geen ervaring met een audiolamp (is mijn huidige gedachte). De opmerking dat een grapje tegenwoordig ook niet meer kon, werd ook weg gemorphd. Hier mag ik dat zeggen. Koekkoek zeg ik.

Het verzoek van Walter voor een blinde test, daar heb ik een antwoord (1 zin) op gegeven; Dat is namelijk niet mogelijk met de lamp. Vervolgens heeft Knosti nog een uitleg gegeven. Zoals Knosti dat kan...uitgebreid.  ;D Vervolgens worden Hans en Walter verzocht hun discussie elders voortzetten.

Ik hoop dat men ziet wat er gebeurt. Zo niet ook prima. Ieder zijn ding, ieder zijn mening. Dinsdag was het in ieder geval gezellig. Gister nog even met Jerry over de afbeelding van de set van Knosti gehad. Of meer ik heb mijn ervaring verteld. Ik vond hem laag plaatsen....Jerry minder laag. Grappig.

Gr. Hans

*

a.b.

• 9175
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #531 Gepost op: 14 juli 2018, 10:13:06 »
Serieus, is dat de scheiding? Ik geloof dat we aanbeland zijn bij de allermatigste vorm van moderaten ooit.

Ik zei nochtans niets negatiefs over de lamp en reageerde op een berichtje van Morph zelf.. Maar ik vermoed inmiddels dat Morph gewoon graag alles deletet wat uit mijn pen komt en hem persoonlijk niet zo aanstaat. Zo komt hij steevast in actie als ik weer eens iets post en als ik hem vervolgens aanspreek op zijn gebrekkige vorm van communiceren wordt dat verwijderd. Het is steeds hetzelfde riedeltje.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10795
« Reactie #532 Gepost op: 14 juli 2018, 10:20:28 »
Hier mag dat geschreven worden. Ook nog een GC, dus off topic kan ook niet.  ;D

Ik ga weer even verder met het huishouden.

Gr. Hans

*

groovy.

• 11650
  • Old school audio.
« Reactie #533 Gepost op: 14 juli 2018, 11:14:25 »
Het valt niet mee om objectief te blijven  :)
Ik kan van een vriend meer hebben dan van iemand die ik niet ken.
Overal heb je achterna lopers zowel bij de gelovigen en ongelovigen.
Ik geloof echt dat er zijn er mensen zijn die het effect van de lamp beleven ervaren of hoe je het ook wilt benoemen.
Maar ja wie geloofd dat ;D
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Leobus

• 523
« Reactie #534 Gepost op: 14 juli 2018, 11:32:16 »
Walt,
Waarom heb je in hemelsnaam 16 kurkjes gekocht als de werking minimaal is. Dat had je na één kurkje toch al wel kunnen weten. Hetzelfde voor die Bybees. Die dingen zijn nog rete duur ook.
Nog even een anecdote over de lamp. Ik had de lamp een keer meegenomen naar een goede kennis van je in Rijswijk. Hij hoorde wel verschil met de lamp en noemde het ook een verbetering. Zijn verklaring was dat het ongeveer hetzelfde effect was dat je ervaart als je naar een muziekvideo zit te kijken/luisteren. Op mijn verzoek is hij toen op de achterste stoel in de luisterruimte gaan zitten, zodat hij de lamp niet meer kon zien. Voor hem verdween daarmee het positieve effect. En hij kent zijn ruimte zo goed dat hij het verschil van luisterpositie wel kon meenemen in de verandering. Zijn conclusie: je moet de lamp kunnen zien om er wat aan te hebben. Dat zou kunnen, maar ik denk andersom. De lamp moet jou (maar in ieder geval "mij") kunnen "zien" om effect te hebben.
Verder laat ik iedereen in zijn waarde: gelover of niet gelover.

Groet,
Leobus

P.s.
Als je graag een test met de lamp in je eigen set wilt doen, wil ik best een keer bij je langs komen. Zie/hoor ik jouw set ook een keer.

*

Walt

• 113
« Reactie #535 Gepost op: 14 juli 2018, 13:00:17 »
Hallo Leobus,

Ik had eerst 4 kurkjes op mijn filter spoelen, dat deed helaas niet veel. Echter om het echt een kans te geven heb ik toen de 2 mids en de 4 bassen elk voorzien van 2 kurkjes. Het lijkt wel wat te doen, maar het effect is gering. Daarom was ik ook benieuwd of jouw ‘koolstof banden’ eventueel meer effect zouden hebben.

Ik vermoed echter dat mijn set al op een dermate hoog niveau speelt, dat de van der Heide tweaks weinig extra meer brengen. Hetzelfde gaf van den Hul ook aan voor zijn extender trouwens.

Laatst heb ik de speakers anders opgesteld, zo’n verbetering is echt van een andere orde dan het klooien met tweaks. Ik ga steeds meer beseffen dat akoestiek en de interactie van je speaker met de ruimte alles bepalend zijn.

Neemt niet weg dat klooien met tweaks wel erg leuk tijdverdrijf is, maar echt zoden aan de dijk zetten, nee, niet echt. 

Gr. Walter

« Reactie #536 Gepost op: 15 juli 2018, 00:44:28 »
Walt,
Waarom heb je in hemelsnaam 16 kurkjes gekocht als de werking minimaal is. Dat had je na één kurkje toch al wel kunnen weten. Hetzelfde voor die Bybees. Die dingen zijn nog rete duur ook.
Nog even een anecdote over de lamp. Ik had de lamp een keer meegenomen naar een goede kennis van je in Rijswijk. Hij hoorde wel verschil met de lamp en noemde het ook een verbetering. Zijn verklaring was dat het ongeveer hetzelfde effect was dat je ervaart als je naar een muziekvideo zit te kijken/luisteren. Op mijn verzoek is hij toen op de achterste stoel in de luisterruimte gaan zitten, zodat hij de lamp niet meer kon zien. Voor hem verdween daarmee het positieve effect. En hij kent zijn ruimte zo goed dat hij het verschil van luisterpositie wel kon meenemen in de verandering. Zijn conclusie: je moet de lamp kunnen zien om er wat aan te hebben. Dat zou kunnen, maar ik denk andersom. De lamp moet jou (maar in ieder geval "mij") kunnen "zien" om effect te hebben.
Verder laat ik iedereen in zijn waarde: gelover of niet gelover.

Groet,
Leobus

P.s.
Als je graag een test met de lamp in je eigen set wilt doen, wil ik best een keer bij je langs komen. Zie/hoor ik jouw set ook een keer.

Dat die lamp jou moet kunnen zien of omgekeerd : zou kunnen.
Het volgende wijst ook nog ergens anders op : Berret heeft eens bepaald dat de frequentie waarop de lamp werkt zo rond
de 200 mhz ligt, ergo : een golflengte van iets van 1 meter 40.
Experimenten van hem toonden aan dat twee lampen op die afstand van elkaar elkaar aanvulden en versterkten.
Ook veelvouden van die afstand hadden dat effect.
Plaatste hij die lampen op een ander afstand van elkaar dan doofde het effect niet helemaal uit, maar verzwakte wel.
Die lampen ' zagen ' elkaar dus.
Nu heeft TSP 2 lampen in huis, eentje in de woon / luisterkamer en eentje boven.
Die staan op een ongunstige afstand van elkaar en hij constateerde dat het effect van de lamp beneden sterk
verzwakt was als de lamp boven vergeten was uit te zetten. Daar zit een zolder tussen.
Dat heeft hij later nog meerdere malen getest en dat effect was constant.
Die ' zagen ' elkaar dus blijkbaar nog.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

groovy.

• 11650
  • Old school audio.
« Reactie #537 Gepost op: 15 juli 2018, 09:36:11 »
Een lamp die kan zien,het moet niet gekker worden ;D ;D
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Walt

• 113
« Reactie #538 Gepost op: 15 juli 2018, 09:56:46 »
De angst dat robots de wereld overnemen is achterhaald, de audiolampen zijn het echte gevaar!  ^-^

*

geerd

• 5541
  • scheun ja
« Reactie #539 Gepost op: 15 juli 2018, 10:23:33 »
dacht dat de lamp werkte op max 60 hertz en licht uitstraalt .
dit licht kan van 400 tot 780 terahertz zijn en van 380 violet tot 780 rood nm .
golflengte van de door de lamp uitgezonden licht kan dus nooit 200 mgh zijn en een golflengte van 1 meter 40 ?? .
ik heb zelfs begrepen dat deze lamp op dc werkt 0 hertz erin dus
en bedenk wel dat het golfgetal omgekeerd evenredig is aan de golflengten .
en het geheel zich voordoet in het elektromagnetische spectrum waar men de werking van de lamp aan wijd .
je zou dus er van uit kunnen gaan dat er een effect optreed gelijk aan blauw licht wat rust geeft .
dus je er rustig van wordt en daardoor de input van je oor beter kunt verwerken .
dan zou de lamp je set dus niet beter makken maar je persoonlijke verwerking verbeteren .
dit alle is wel een beetje ondersteund door onderzoek waarbij is vastgesteld dat leerlingen beter de leerstof opnemen als er bepaald licht gebruikt wordt .
ook is daar in vast gesteld dat TL licht hiervoor slecht is en een gloei lamp beter de zon is nog het besten dus studeren bij dag licht .
maar we dwalen weer af het is dus wel aannemelijk dat 2 lampen elkaar versterken en de golven laten zich niet zomaar tegen houden .
het gaat alleen niet om wat je ziet maar wat het uitzend en de spanning [lees maten van gloeien] van de lamp kan een verschuiving geven in de uitgezonden frequentie .
de lamp zou dus niets veranderen aan je set maar wel aan de persoon die luistert .
hoor je het niet geen paniek er zijn mensen die dat al uit zichzelf kunnen en zich dusdanig in het luisteren geoefend zijn dan de lamp geen toegevoegde waarde voor ze heeft
les is more