Subwoofer trillingen
« Gepost op: 15 mei 2017, 16:39:00 »
Hallo,

Ik ben een grote 18" home cinema subwoofer aan het bouwen. Alleen heb ik wel voorwaarden: het mag alleen van mijn moeder als niet het hele huis trilt. Weet iemand hoe ik dat tegen kan gaan?
Ik heb al eens onderzoek gedaan en ze zeggen vaak dat spikes erg goed zijn. Toen ik het probeerde gaf mijn sub geen f*uck.
Weet iemand wat voor pootjes (ofzo) ik mijn sub op moet zetten om het tegen te gaan? Ze zeggen ook dat spikes geluid verbeteren maar ik hoor vaak van mensen dat je het verschil niet merkt. En kom aub niet met zo'n antwoord van: zet gewoon je sub uit.
Specs:
-18"
-1.000 watt
-200 kilogram
-houten vloer

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Subwoofer trillingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2017, 17:34:36 »
De meeste trillingen zullen gewoon door luchtdruk aan de vloer worden doorgegeven. Pootjes zullen naar mijn overtuiging dus erg weinig uitmaken voor de overlast.
Rubber dopjes, doorgesneden tennisballen etc. zijn Eventueel goed om te ontkoppelen, spikes zijn juist goede doorgeefluiken voor trillingen (denk aan een stemvork op een piano)
Ik voel met je moeder mee want met 100 Watt sub kan ik hier de buren al gek maken.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Koen K

• 8724
    • Klarde und Happers
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2017, 10:47:35 »
Zoals hierboven al gezegd zullen veel trillingen inderdaad door de luchtdruk alsnog doorgegeven worden, maar je kunt de trillingen die mechanisch doorgegeven worden ook wel wat beperken.

Hoe ver ben je met het bouwen van de subwoofer? De beste oplossing zou zijn om twee drivers te gebruiken en die impulsgecompenseerd te laten werken. Dat wil zeggen dat je ze tegenover elkaar monteert en ze met bijvoorbeeld stangen (rood) of iets van een (niet-magnetische) constructie tussen de korven/magneten (blauw) stevig aan elkaar vast maakt. Doordat de beide woofers zo tegen elkaar in werken wordt het grootste deel van de trillingen zo intern opgeheven.

Anders kun je eens proberen om de subwoofer op een isolerend materiaal zoals dit te zetten. Juist niet op spikes, die geven de trillingen inderdaad alleen maar beter door.

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

minplus

• 6459
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2017, 16:44:41 »
200 Kilo...
Als je hem niet in gewapend beton van 175 kilo zou zetten zou ik zeggen ophangen, evt. aan veren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Wim72

• 1071
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2017, 09:15:40 »
Vogelveren?

*

Frits

• 320
  • Muziek is emotie
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2017, 20:12:45 »
Onmogelijke opgave in mijn ogen. Alleen de geluidsdruk brengt alles al in beweging.
Oude(re) spullen van Denon, Hepta en Rel.

*

minplus

• 6459
  • relax, don't do it
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2017, 20:22:20 »
Als het een speaker is van 95 dB en hij draait 1000 watt open dan gaan de buren de NAM bellen..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

a.b.

• 7733
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2017, 21:20:56 »
Die van mij staan op rubberen voetjes en ik voel de houten vloer rondom de sub nooit trillen, ook niet als ik de boel wat harder zet.

Schaf er een subwoofer bij aan: beter twee subwoofers die nauwelijks trillingen doorgeven, dan een die een flink trilt.

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin