Diana Krall 'Turn up the quiet' not so quiet
« Gepost op: 18 mei 2017, 10:02:01 »
Vandaag dit gloednieuwe LP album via Bol ontvangen. Verpakt in cellofaan gauw geopend en op de DT gelegd.
Ik schrik toch wel van de hoeveelheid tikjes, mijn 25 jaar oude Ella Fitzgerald LP heeft er minder.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Slechte persing, vervuild in productie?
Voel me geroepen dit album terug te sturen.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

Opa Spylac

• 5925
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Diana Krall 'Turn up the quiet' not so quiet
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2017, 14:30:42 »
Ik zou 'm terugsturen. Als genoeg mensen dat doen worden er misschien weer eens betere platen geperst.

En het kan best wel, mijn jaren '70 Italiaanse progrock heruitgaves klinken haarzuiver. Kan je nagaan, uit Italië, vroeger wilde je daar echt geen elpee vandaan hebben.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

thalys

• 8156
  • Carpe Diem
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2017, 14:33:37 »
Of is statisch misschien? Vind sowieso de huidige persingen niet het niveau halen uit de jaren 70 en 80, op enkele uitzonderingen na.
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Onkyo C-7030
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550

*

Wim72

• 1266
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2017, 16:13:17 »
Hoe zal deze LP klinken na anti-statische reiniging?

*

tito

• 9675
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2017, 21:55:27 »

Net zo slaapverwekkend als zonder open haard geluiden.   ;)
Vraag me overigens af waarom iemand `n dergelijke prulplaat niet gewoon digitaal aanschaft.
Is tie iig kraakloos en hoef je niet meer te miepen dat `t hedendaagse vinyl van mindere kwaliteit zou zijn dan vroeger..

« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2017, 20:31:24 »
Zojuist dit album beluisterd (best goed overigens, al vind ik Wallflower beter maar dat ter zijde). Helemaal stil is dit album niet, maar het verschilt per stuk van de plaat. Soms keurig stil, op andere stukken best wat gespetter en getik. Maar gezien het feit dat ik de platen nog niet gewassen heb en ze zó statisch zijn dat ze luid knetterend van de draaitafel afkomen én ze op meerdere centimeters afstand de kettinkjes van mijn koekoeksklok aantrekken vind ik het best acceptabel. Voor mij in ieder geval geen rede om het album terug te sturen. Ik denk dat het per exemplaar verschilt.

« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2017, 20:54:31 »

Net zo slaapverwekkend als zonder open haard geluiden.   ;)
Vraag me overigens af waarom iemand `n dergelijke prulplaat niet gewoon digitaal aanschaft.
Is tie iig kraakloos en hoef je niet meer te miepen dat `t hedendaagse vinyl van mindere kwaliteit zou zijn dan vroeger..

Smaken verschillen, wil ik wakker blijven zet ik wel het tezamen met dit album gekochte nieuwste album van God Dethroned op ;)

En waarom ik zo'n "prulplaat" niet digitaal heb gekocht? Juist vanwege dat kraakje en de imperfectie van een plaat. Het is niet perfect en dat geeft voor mij juist dát beetje extra waardoor ik een plaat zo lekker vind klinken. Een cd vind ik al gauw veel te mooi en te clean klinken waardoor het voor mij als erg kil en afstandelijk overkomt. Ik vind dat dan de ziel uit de muziek gehaald is. En het hele ritueel van een plaat opzetten en omdraaien, afstoffen, af en toe de diamant schoonmaken en soms de instellingen van het element nalopen, dat voegt voor mij ook iets toe aan mijn audiohobby.

*

Rubble

• 9938
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2017, 20:57:12 »
Platen gewoon wassen, ook nieuwe. Dan hoef je ze zelden of nooit af te stoffen en heb je ook weinig tot geen gekraak of geknetter. Althans, da's mijn ervaring. Meej un Knosti jonguh!
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2017, 21:31:50 »
Ik was mijn platen met een Okki Nokki, maar ik vind het een ... ehhhh... "niet al te fijn" karweitje, om het zacht uit te drukken. Afstoffen doe ik gewassen platen wel altijd, maar ik kan beamen dat gewassen platen beduidend stiller zijn.

*

Rubble

• 9938
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2017, 21:35:39 »
Ik was mijn platen met een Okki Nokki, maar ik vind het een ... ehhhh... "niet al te fijn" karweitje, om het zacht uit te drukken. Afstoffen doe ik gewassen platen wel altijd, maar ik kan beamen dat gewassen platen beduidend stiller zijn.
Haha, ik juist wel. Heerlijk klusje. Kopje koffie en een muziekje erbij. Ik gebruik een eenvoudige Knosti maar met een wat mij betreft uitstekend resultaat.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2017, 21:50:40 »
Muziekje erbij met een Okki Nokki? Ik heb weliswaar een niet al te nieuwe, maar dat ding maakt echt herrie, vooral als je de reinigingsvloeistof van de plaat afzuigt. M'n stofzuiger is stiller. Máár de platen zijn wel brandschoon.

*

Rubble

• 9938
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2017, 21:58:12 »
Muziekje erbij met een Okki Nokki? Ik heb weliswaar een niet al te nieuwe, maar dat ding maakt echt herrie, vooral als je de reinigingsvloeistof van de plaat afzuigt. M'n stofzuiger is stiller. Máár de platen zijn wel brandschoon.
;D ;D

Steven Wright

*

tito

• 9675
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2017, 22:57:42 »
wil ik wakker blijven zet ik wel het tezamen met dit album gekochte nieuwste album van God Dethroned op ;)

Ah ja, je hebt 2 draaitafels + `n mengpaneeltje en scratched dus je eigen mix.

En waarom ik zo'n "prulplaat" niet digitaal heb gekocht? Juist vanwege dat kraakje en de imperfectie van een plaat. Het is niet perfect en dat geeft voor mij juist dát beetje extra waardoor ik een plaat zo lekker vind klinken. Een cd vind ik al gauw veel te mooi en te clean klinken waardoor het voor mij als erg kil en afstandelijk overkomt.

Diana valt in de categorie smooth en dat klinkt al gauw (te) mooi.
Komt nog bij dat God Overthroned dermate weinig rustige passages kent dat evt. spettertjes `n stuk minder zullen opvallen.
Lijkt me ook voor de hand liggen dat er heel wat meer modulatie in hun groef te vinden zal zijn..

En het hele ritueel van een plaat opzetten en omdraaien, afstoffen, af en toe de diamant schoonmaken en soms de instellingen van het element nalopen, dat voegt voor mij ook iets toe aan mijn audiohobby.

Ja, ken die rituelen wel.
Vooral leuk bij muziek op vinyl dat wat minder vaak digitaal voorkomt.
Maar bij `n een op een test van `n album analoog vs digitaal wint de digitale versie toch minstens 7 van de 10 keer.
En perfectie, daar streef je naar.
Anders hoef je als audiofreak geen moeite doen om `n goed klinkend setje bij elkaar te sprokkelen.  :laugh:

« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2017, 00:14:01 »
Ik heb slechts één draaitafel en een cd-speler, geen mengpaneel maar een geïntregeerde buizenversterker. Diana Krall en God Dethroned mixen lijkt mij een onmogelijke combinatie.
Het album van God Dethroned heb ik gekocht op cd. Omdat ik vind dat een lp bij rustige muziek iets toevoegd, maar bij beukende gitaren juist niet.Hoe dat album op vinyl klinkt weet ik dan ook niet.

Ik heb inderdaad gestreefd naar perfectie, maar dan op een dusdanige wijze dat ik een technisch gezien brak medium als een lp optimaal kan laten klinken. En daar ben ik naar mijn mening uitstekend in geslaagd. Mijn platenspeler speelt mijn cd-speler in veel gevallen weg.

*

Jeronimo

• 6139
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2017, 00:51:54 »
Ja, ken die rituelen wel.
Vooral leuk bij muziek op vinyl dat wat minder vaak digitaal voorkomt.
Maar bij `n een op een test van `n album analoog vs digitaal wint de digitale versie toch minstens 7 van de 10 keer.
En perfectie, daar streef je naar.
Anders hoef je als audiofreak geen moeite doen om `n goed klinkend setje bij elkaar te sprokkelen.  :laugh:
Je bent hier inconsequent Tito, aangezien er in jouw ervaring blijkbaar van de 10 gevallen er 3 zijn waarin het vinyl "wint". Wat dat "wint" en "perfectie" dan ook maar mogen inhouden.

Overigens, ik heb begrepen dat de reproductie vanaf vinyl niet het hele mogelijke freqentiebereik bestrijkt (hoogfrequent en laagfrequent) gezien de fysieke beperkingen van het vinylen medium? Maar die tekorten worden toch via standaardprotocollen toch weer in het analoge bereik gecorrigeerd? Ik meen hier onder andere het begrip RIAA correctie te hebben gelezen. De vraag: waarom levert hetgeen er van de plaat door naald en element afgelezen wordt samen met deze correctie niet het meest getrouwe weergave op? Is die correctie dan niet perfect of onvolledig? Sorry voor een mogelijk achterhaalde en/of domme vraag, maar ik zou wat licht in deze duisternis heel erg op prijs stellen.
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest