*

tito

• 9647
Re: Diana Krall 'Turn up the quiet' not so quiet
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2017, 04:13:52 »
De vraag: waarom levert hetgeen er van de plaat door naald en element afgelezen wordt samen met deze correctie niet het meest getrouwe weergave op?

Tja,

Omdat er meer speelt dan plaat en draaitafel
Vroeger waren platen de standaard omdat er weinig anders was.
Tape-heads daargelaten, maar dan heb je weer dolby oid nodig voor de bandruis.
Ze raken makkelijk beschadigd en op dit forum zwerft nog ergens topic rond over de problematiek van `t juist opzetten van zo`n band.
Voor best wat lui geen sinecure net zoals de strubbelingen met dwarsdruk, vtf, versleten naalden en nog wel wat van die zaken.
Maar de techniek staat gelukkig niet stil en de beperkingen van analoog hebben geleid tot `t uitbrengen van de compactdisc-speler.
Digitaal dus.
Meer dynamiek, gegarandeerde pitch en ja, minder spanning om te wachten op spettertjes in zeer rustige passages.
Die overgang naar digitaal bracht uiteraard ook reacties teweeg in de trend van kaarsen zijn `n veel natuurlijker vorm van verlichting dan dat die elektrische lichtgevende glazen bollen.

Maar belangrijker is de aandacht die aan `t proces gegeven wordt om `n release analoog of digitaal op de markt te zetten.
Bij platen is dat de persing.
`n Mechanisch gebeuren waarbij kleine onvolkomenheden toch vrij eenvoudig kunnen voorkomen
De kans daarop is bij digitaal aanzienlijk kleiner.
Voor wat betreft meest getrouwe weergave zou eigenlijk je eigen geluid/muziek `ns moeten uitgeven.
Anders blijft `t gissen.
Maar ik neem zelf ook als regel dat muziek van voor de grote cd-doorbraak (halverwege 80 jaren) bij de 3 kan zitten die je beter als plaat kunt kopen.
En dan liefst de eerste persing (kan wat kosten, maar dan heb je ook wat,)
Na die periode doe je er verstandig aan om digitaal te gaan, tenzij…

`t alleen op vinyl verkrijgbaar is.
Kleine oplages, over `t algemeen meer aandacht dus minder kans op ergernissen.
Pictures-disc daargelaten, maar die zijn voor de echte fanaten onder de fans en klinken doorgaans voor geen meter.  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 04:16:29 door tito »

*

Jeronimo

• 5864
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2017, 07:12:56 »
Na die periode doe je er verstandig aan om digitaal te gaan, tenzij…
`t alleen op vinyl verkrijgbaar is.
Kleine oplages, over `t algemeen meer aandacht dus minder kans op ergernissen.
Pictures-disc daargelaten, maar die zijn voor de echte fanaten onder de fans en klinken doorgaans voor geen meter.  ;)
Tnx voor de reactie Tito. Ik ben echter nog niet helemaal zeker of ik het antwoord heb op de vraag die al een tijdje in mijn hoofd rondspookt. Ik kan het niet technisch aanvliegen helaas, maar probeer ik toch vanuit deze kant te bekijken. Een benadering vanuit de ervaringskant is gewoon te subjectief hiervoor. Vanuit deze intentie en mijn gestelde gebrek aan technische kennis kan niet anders dan ervan uitgaan dat - bij de juiste zorg voor het opname, mix, mastering en snijproces en bij een goede kwaliteit afspeelapparatuur - het frequentiebereik dat in het vinyl is beslagen een natuurgetrouwe weergave oplevert en als daarbij de correctie in het analoge bereik voor de weggelaten frequenties ook optimaal is, je dan uiteindelijk de meest getrouwe weergave zou kunnen hebben. (Daarbij laat ik dus in het midden de mogelijkheid dat een eventueel technische imperfecte weergave vanaf vinyl om wat voor redenen dan ook voor velen prettiger in het gehoor ligt. Dat betreft dan de persoonlijke luisterervaring, waar ik hier juist vandaan wil blijven).

En om aansluitend even een klein deel van je bijdrage eruit te pikken. Enkele van de hedendaagse producties heb ik zowel op CD/SACD als ook op vinyl. Hierbij kom ik regelmatig tegen dat ik de weergave vanaf het vinyl prefereer. Bij herhaald afspelen. Over langere tijd. De digitale vorm gebruik ik dan om compilaties te maken of in de auto af te kunnen spelen. Dan speelt gebruiksgemak een grotere rol. Meest in het gehoor lopend voorbeeld van een voorkeur voor het vinyl: https://www.discogs.com/Cowboy-Junkies-The-Trinity-Session/release/9253203 van Analogue Productions. Dit levert bij mij meer geluidsbeleving op dan de CD die hiervan heb. Daarbij weer meteen gezegd, dat ik hiervan de remaster SACD van dit label niet heb om te vergelijken. Maar weet je, wat ik uit dit vinyl album krijg levert zoveel bijzonders op, dat mij die SACD helemaal niet interesseert (en discussies over hoe fijner dan een SACD dan weer zou moeten klinken ook niet). Daarbij ook meteen gezegd, van de laatste CD's van Leonard Cohen en bijvoorbeeld Ayreon hoef ik de vinylversie absoluut niet te hebben, deze digitale opnamen zijn voor mij optimaal. Als ik daarvan ook het vinyl zou willen, dan zou het alleen gaan om het bezitten van mooi uitgevoerde fysieke muziekdragers en het invullen van een nostalgisch gevoel. Maar dan gebruik ik mijn geld liever weer voor andere muziek aan te schaffen, digitaal en/of analoog. Wat mij het beste klinkt, met mijn voorkeuren. En koop ik intussen altijd liever CD-uitgaven boven MOV vinyl (her)uitgaven. <bashing intended, niet fijn natuurlijk, maar dan moeten ze maar meer, laten we zeggen voor mij een andere, zorg besteden aan hun producten>

Picture discs leveren ook bij mij slecht geluid. Laatste keer dat ik zo'n uitgave heb gekocht (en daarna meteen weer teruggebracht) is de PD van Nightwish' "Endless forms".  ;D

Ik ben weer afgedwaald, tnx nogmaals voor je reactie, maar kan je nog wat nader ingaan op mijn eerdere vraag?

« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 07:29:39 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus (met Guido Tent Clock), Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx speakers
Audioquest kabels

*

Jeronimo

• 5864
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2017, 07:36:57 »
Ik besef dat ik van de oorspronkelijke vraagstelling van topic starten ben vandaan gezeild. Maar om deze toch van dienst te zijn, ik heb een recente vinyl-uitgave van Noah Gundersen die rechtstreeks vanuit het cellofaan tikt en kraakt. Dat komt soms (maar bij mij bijna nooit) voor bij nieuwe uitgaven. Maar in elk van die gevallen leverde een behandeling bij dr Okki een fris en fruitig klinkende plaat op. Dit weekend laat ik Noah zijn spreekuur bezoeken en zal een opname proberen te maken van voor en na de behandeling en die hier te delen.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 07:40:20 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus (met Guido Tent Clock), Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx speakers
Audioquest kabels

« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2017, 23:03:01 »
Ik zal proberen om morgen de platen van Diana Krall door de Okki Nokki te halen en te beluisteren. Dan laat ik wel weten of er minder tikken en spetters zijn ja of nee. Ik vermoed dat de platen een stuk stiller zullen zijn, maar het is even afwachten.