*

KT88

• 27695
  • The cat's meow
Re: De Bose 901 series 6
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2017, 12:17:57 »
Weet je Bram, dat ik me soms wel eens afvraag wie bij sommige forumleden nou eigenlijk hun veters strikt?

Gelukkig blaak jij van zelfkennis, anders zou je waarschijnlijk geen leven hebben. ;D

Hoe is het trouwens met de FTZ-condensatoren in je versterkers?
Heb je die er nog steeds uitgesloopt, of doe je daar tegenwoordig niet meer aan?
Mensen zijn soms al geschokt door wat ik zég.
Ze zouden eens moeten weten wat ik dénk.....

« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2017, 12:18:33 »
Dat zou ik ook niet weten, maar een kennis van mij heeft een set 901 speakers met rubber randen.
En origineel af fabriek.
Dus misschien nog eens kijken of er rubber in zit.

Welk jaartal,type? en mocht jij gelijk hebben dan zijn ze gerefoamd,dus dat origineel af fabriek geloof ik niet zo.

Het allerlaatste type 901 de jubileeum uitvoering en ik meen uit eind jr 90 zijn niet in nl geleverd,en zoals ik mij herrinner

hadden die een aparte geribbelde rubberrand vergelijkbaar met de duurdere kefs anno nu.

En hans je vraagt naar de bekende weg een foamrand die aan zonlicht blootstaat en wel jaaaaren lang heeft invloed op de

levensduur van foam alswel ook rubber,zet een autoband maar 30 jr in de zon,dan gaat ie dus scheuren vertonen.

Plaats een 901 30 of 40 jr in een kroeg sauna of bordeel waar veel gerookt word dan zal de foamrand aangetast worden

door de teeraanslag hij word dan kleverig,en dat is het begin van het einde. :'(

De Bose 901 is wel degelijk af fabriek geleverd met rubber randen.
In elk geval een vroege uitvoering.
Een kennis van mij heeft er vier stuks, nieuw gekocht en toen we het over die foamranden hadden zei hij dat hij er nog
nooit naar gekeken had.
Ook nog nooit rare dingen / afwijkingen gehoord.
We hebben ze toen voor het eerst na tientallen jaren bekeken en het waren rubber randen en in perfecte conditie.
Ik zal hem eens vragen of hij verdere gegevens heeft.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

chansig

• 10165
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2017, 12:36:29 »
Enthousiast...leuk.

Waarom verpulveren de foam randen minder bij huiskamergebruik ?

Gr. Hans
En hans je vraagt naar de bekende weg een foamrand die aan zonlicht blootstaat en wel jaaaaren lang heeft invloed op de

levensduur van foam alswel ook rubber,zet een autoband maar 30 jr in de zon,dan gaat ie dus scheuren vertonen.

Weet ik veel dat er mensen zijn die hun speakers al 30 jaar buiten hebben staan....vandaar de vraag.

Gr. Hans

Je bent de boel weer aan het verdraaien Hans en aan het stoken,Tzal jouw hobby wel zijn.

Weet ik veel wat jij bedoelt met huiskamergebruik....je bedoelt dus normaal gebruik. Ik heb een andere definitie bij "huiskamergebruik". Maar het is duidelijk nu wat je bedoelt. Dus je zoekt iets teveel achter mijn vraag.

Gr. Hans

Nee Hans ik heb niet beweerd dat de 901 30jr buiten staan,dat maak jij er eventjes van ik beweer dat over een autoband.

En dat weet je donders goed!we kennen mekaar wel langer als vandaag dacht ik zo :'(

Ik zou dan lekker blijven hangen in die gedachten. Ik heb het uitgelegd en daarmee is het wat mij betreft wel oke. Voor jou niet ? Prima...deal with it.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2017, 12:46:05 »
Weet je Bram, dat ik me soms wel eens afvraag wie bij sommige forumleden nou eigenlijk hun veters strikt?

Gelukkig blaak jij van zelfkennis, anders zou je waarschijnlijk geen leven hebben. ;D

Hoe is het trouwens met de FTZ-condensatoren in je versterkers?
Heb je die er nog steeds uitgesloopt, of doe je daar tegenwoordig niet meer aan?

FTZ was de periode 1980/87 en de weinigen die nog een jappversterker uit die tijd hebben, en het zit nog op de luidspreker

uitgangen is mijn advies eruitknippen!

Nee bram heeft nog een nad 7130 zonder FTZ uit frankrijk en daar laat ik het bij.

Heb in de tussenliggende jr heel veel versterkers versleten en heb sinds een half jaar een beregoed klinkende versterker

voor relatief weinig centen,dus het verhaal alle versterkers klinken eender is een fabeltje.

De yamaha A 500S is een bargain bolide, klangmatig dan,aangevuld met de  beresfort dac 7130 een niet te verslaan paartje.

Wil je perse een buizensound pak de yamaha R 500S.Onvoorstelbaar wat een verschil in sound tussen deze 2 versterkers.

Heb trouwens een poes van 15jr hiero overgenomen van een oud vrouwtje die naar een verzorgingshuis moest.

Heb wel een probleempje hij gebruikt mijn bankstel als krappaal,weet jij hier iets op?
Phillips MFBserie 587.AH494.
CDspeler Phillips 690,sony cdp-exe530,cdp-xe270.
versterkers pre 270 phillips.T+A pulsar 2000.NAD 7130.yamaha 500S+SR 500S
 warfedale E50 subw velodyne 1000 ultra wharfedale 10.7,kef 303,bose 901 serie6.Beresford tc 7520.Marantz versterker,Marantz cd 6003 etc. senn HD650

« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2017, 13:49:09 »
Dat zou ik ook niet weten, maar een kennis van mij heeft een set 901 speakers met rubber randen.
En origineel af fabriek.

Welk jaartal,type? en mocht jij gelijk hebben dan zijn ze gerefoamd,dus dat origineel af fabriek geloof ik niet zo.

Het allerlaatste type 901 de jubileeum uitvoering en ik meen uit eind jr 90 zijn niet in nl geleverd,en zoals ik mij herrinner

hadden die een aparte geribbelde rubberrand vergelijkbaar met de duurdere kefs anno nu.

Plaats een 901 30 of 40 jr in een kroeg sauna of bordeel waar veel gerookt word dan zal de foamrand aangetast worden

door de teeraanslag hij word dan kleverig,en dat is het begin van het einde. :'(

Een kennis van mij heeft er vier stuks, nieuw gekocht en toen we het over die foamranden hadden zei hij dat hij er nog
nooit naar gekeken had.
We hebben ze toen voor het eerst na tientallen jaren bekeken en het waren rubber randen en in perfecte conditie.

Net even nagevraagd : het betreft de allereerste generatie van de Bose 901.
Hij heeft ze destijds nieuw gekocht bij Eringa, aankoopbon heeft hij nog. :o
Wel heb ik vorig jaar de equalisers voor hem gereviseerd, die waren er aanzienlijk slechter aan toe dan de units.
De klank kan ik weinig verkeerds van zeggen, het geluidsbeeld moet wel echt je ding zijn.
De ruimtelijkheid werd geroemd en er gebeurt inderdaad overal van alles, maar geef mij dan maar mijn Tannoy.

*

chansig

• 10165
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2017, 13:52:47 »
Heb wel een probleempje hij gebruikt mijn bankstel als krappaal,weet jij hier iets op?

Bank eruit en een stoel kopen ?

Gr. Hans

« Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2017, 18:29:16 »
En origineel af fabriek.

nooit naar gekeken had.

Net even nagevraagd : het betreft de allereerste generatie van de Bose 901.
Hij heeft ze destijds nieuw gekocht bij Eringa, aankoopbon heeft hij nog. :o
Wel heb ik vorig jaar de equalisers voor hem gereviseerd, die waren er aanzienlijk slechter aan toe dan de units.
De klank kan ik weinig verkeerds van zeggen, het geluidsbeeld moet wel echt je ding zijn.
De ruimtelijkheid werd geroemd en er gebeurt inderdaad overal van alles, maar geef mij dan maar mijn Tannoy.

Ik dacht de eerste series waren van 68/69 dus foam kunnen we uitsluiten,heb hier net de serie 1 of 2 gespot en het lijkt

mij meer linnen met een zwarte coating, ongeveer hetzelfde als de ouwe kefs uit die tijd dus geen rubber daar glimt

de rand teveel voor. ???

http://img.canuckaudiomart.com/uploads/28/227996_large_cddebeb680961db9497111b768a9a692.jpg
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 18:34:33 door bram freestone »
 warfedale E50 subw velodyne 1000 ultra wharfedale 10.7,kef 303,bose 901 serie6.Beresford tc 7520.Marantz versterker,Marantz cd 6003 etc. senn HD650

« Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2017, 19:45:33 »
Ik heb de serie 2 en 3 gehad. Allebei verrotte foam, dus denk dat Theo heel misschien gelijk heeft en dit een hele vroege serie zou kunnen zijn.

« Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2017, 23:07:39 »
Ik heb de serie 2 en 3 gehad. Allebei verrotte foam, dus denk dat Theo heel misschien gelijk heeft en dit een hele vroege serie zou kunnen zijn.

Hij heeft zeker gelijk, want hij heeft ze gezien, bevoeld en gehoord en de randen zijn van rubber.
De eigenaar heeft de aankoopbon, maar zit op dit moment op een festival in Raamsdonksveer en kan het dus nu niet
even opzoeken, maar ze zijn volgens hem nieuw gekocht bij Eringa in de jaren 70.
Zijn units zijn ook niet blauw en blijkbaar is de 901 dus minimaal geleverd met drie verschillende soorten surrounds.

« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2017, 01:56:43 »
Hier nog een picture van de laatste uitvoering met rubberrand

https://ic.tweakimg.net/camo/39c89c3e740eb8473cd628fcd11b2dfc8ac70123/?url=http%3A%2F%2Fwww.detukkies.com%2Fimages%2FBOSE%2520901%2520series%2520VI%2520MKII.JPG

En hier de 901 in de oeruitvoering.Eigenlijk is er geen speaker geweest die zoveel stof heeft doen opwaaien dan de bose
901 en dat welhaast 45jaar onafgebroken.je kunt deze speaker vergelijken met de grote Dure tannoy's oftewel de oude
klipsch la scala etc dus een beetje respect is hier wel op zijn plaats!
En geloof het of niet, ze kunnen(de serie 6) het rustig opnemen tegen elke concurent van anno nu :police:

https://i.imgur.com/z4ZKadY.jpg
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2017, 16:19:10 door bram freestone »

*

rob768

• 162
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2017, 19:12:33 »
Er staat niet huiskamergebruik, maar huiskamer sterkte. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat de conus uitslagen een stuk minder zijn thuis dan in een disco oid. Of het waar is weet ik niet, maar vanuit het materiaal ( thuis = minder belasting) klinkt het logisch

« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2017, 11:48:47 »

In de series 6 ben ik nog geen gerefoamde 901 tegen gekomen,en gezien de mijne ook al 25jr achter de rug heeft denk ik

dat de samenstelling van het foam in deze serie anders is.

Trouwens hier nog een test van een persoon die prive maggies 1.7 bezit en een eerlijk standpunt heeft betreffende de serie6.

http://www.tonepublications.com/review/we-review-the-bose-901/

*

chansig

• 10165
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2017, 12:45:20 »
Volgens mij staat er ook een artikel in een Nederlands audioblad over deze speakers. Volgens mij een paar jaar terug...

Gr. Hans

*

Markus

• 1772
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2017, 17:27:02 »
Bram,

Ik ben blij dat je er weer een stel weergevers bij hebt. Zo blijf je lekker aan de gang. De diffusie waarop de 901 ontworpen is geeft ongetwijfeld een "lekker beeld", maar accuratesse is niet zo'n sterk punt. Dat maakt toch ook geen ene moer uit; Het is niet de ander die ervan genieten moet. Jij!

Groet, Mark

« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2017, 07:32:02 »
Bram,

Ik ben blij dat je er weer een stel weergevers bij hebt. Zo blijf je lekker aan de gang. De diffusie waarop de 901 ontworpen is geeft ongetwijfeld een "lekker beeld", maar accuratesse is niet zo'n sterk punt. Dat maakt toch ook geen ene moer uit; Het is niet de ander die ervan genieten moet. Jij!

Groet, Mark

De snelheid van het signaal (accuratesse) en de plaatsing (pinpoint) verbaast mij keer op keer van de serie 6.

En natuurlijk was ik voordien ook bevooroordeelt over deze speaker,dat krijg je vanzelf als je maar lang genoeg een

onwaarheid gepresenteerd krijgt als een vastaand feit.

Ik heb mij er nu is in verdiept in de kritiek betreffende deze speaker,en wereldwijd zijn de beoordelingen positief.

Negatieve beoordelingen over deze speaker komen vaak voor uit het kleine nederland,en dan meestal van hi enders en

privépersonen die oftewel overjarige slecht gerepareerde 901 hebben beluisterd of,let wel er nog nooit eentje beluisterd

hebben,en al helemaal niet thuis,dus waar hebben wij het over.

En natuurlijk heb ik deze speaker in de afgelopen 40jr al overal gezien,in grote zalen,party's rock&rollkroegen enne dat

kreeg deze speaker allemaal te verduren, hij werd gewoon behandeld als zijn neefje de 802 terwijl de 901 eigenlijk bedoeld

is voor de huiskamer.

Maar inderdaad de originele 901 van voor 1990 gaat erg luid teminste met de bijpassende equalizer want anders klinkt hij als

magere hein.

Een goed klinkende 901 uit de serie 1,2 3,4,oftewel 5 is een zeldzaamheid,ze zijn welhaast allemaal geryfoamd met foam uit

china,en als je geluk had dan had je dezelfde dikte van de foam alsook de goede stijfheid,en dan wil ik het over de rubber

uitvoering helemaal niet hebben bespaar mij dat. :police:

En om terug te komen op de vraag van opa spylac: de 901 serie6 geeft je echt een live erlebnis,teminste in een big room.

Het is ook nog een speaker waar je gerust een 200 watter achter kunt gooien want daar maakt hij danbaar gebruik van

Terwijl dat bij de meeste 90+db speakers niets uitmaakt of je er nu een 80watter achter doet oftewel een 200 watter vind

ik!
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2017, 07:40:58 door bram freestone »