*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: De Bose 901 series 6
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2017, 09:28:31 »
Ik heb ooit eens gemeten aan een luidspreker voor en na re-foamen waar de originele rand nog maar nauwelijks aan de conus vast zat. Qua resonantiefrequentie veranderde er niet veel na het opzetten van de verse rand, ondanks het feit dat het veel strakker voelde. De spider en luchtveer in de kast vormen dus ook een grote factor en het belang van de schuimrand zou dus weleens kleiner kunnen zijn dan onze (nieuwe) audiotollah meent.
Ik vind de 901's goed uit de verf komen met bigband-achtige dingen maar ze vormen geen toonbeeld van verfijning m.i.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Opa Spylac

• 6144
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #31 Gepost op: 23 mei 2017, 09:45:50 »
En om terug te komen op de vraag van opa spylac: de 901 serie6 geeft je echt een live erlebnis,teminste in een big room.

Huh wah?

Bemoei ik me 'ns níet met een topic....
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #32 Gepost op: 23 mei 2017, 10:32:39 »
En om terug te komen op de vraag van opa spylac: de 901 serie6 geeft je echt een live erlebnis,teminste in een big room.

Huh wah?

Bemoei ik me 'ns níet met een topic....

Dat doe je met het bovenstaande toch al? :P
Phillips MFBserie 587.AH494.
CDspeler Phillips 690,sony cdp-exe530,cdp-xe270.
versterkers pre 270 phillips.T+A pulsar 2000.NAD 7130.yamaha 500S+SR 500S
 warfedale E50 subw velodyne 1000 ultra wharfedale 10.7,kef 303,bose 901 serie6.Beresford tc 7520.Marantz versterker,Marantz cd 6003 etc. senn HD650

*

Benco

• 5468
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #33 Gepost op: 23 mei 2017, 11:14:17 »
De Bose 901 set die ik een paar keer gehoord heb was ook al refoamed , maar wel vakkundig , had de originele EQ en werd aangestuurd met de fameuse 1801 versterker...
Die combinatie was erg geslaagd .
Ook gaf Bose destijds  instructies mee hoe de speakers ideaal te plaatsen , ideale afstanden tussen achter en zijwanden .... en dat was in die set ook helemaal  gerespecteerd.
Ik heb dus geen ervaringen  met minder goed opgestelde sets en/of aangestuurd met andere amps.
Maar die set die ik hoorde was echt wel heel leuk in mijn herinnering , want ondertussen is het al heel erg lang geleden  en misschien zou ik ze nu dus ook zo leuk niet meer vinden  ?? who knows ?

En wat het afzeiken van Bose betreft : Dat gaat meestal niet over de 901 series , die worden nogal redelijk goed onthaald ... het zijn meer de Acoustimas ondingen waarover de bagger gegoten wordt , en niet helemaal onterecht wat mij betreft ;)

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #34 Gepost op: 23 mei 2017, 11:15:31 »
Klopt!
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Opa Spylac

• 6144
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #35 Gepost op: 23 mei 2017, 11:52:40 »
Is Dr. Dre nu zo'n beetje de Bose onder de headsets?
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #36 Gepost op: 23 mei 2017, 13:50:03 »
Is Dr. Dre nu zo'n beetje de Bose onder de headsets?

Over headsets hebben ze hier een andere afdeling oftewel topic opa spylac,hier gaat het over de 901 speakers. :police:
 warfedale E50 subw velodyne 1000 ultra wharfedale 10.7,kef 303,bose 901 serie6.Beresford tc 7520.Marantz versterker,Marantz cd 6003 etc. senn HD650

« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2017, 15:10:37 »
En die 901 speakers produceren dan ook nog wel een erg goed geluid en dat evt. met een enorme geluidsdruk.
Ook ideaal voor het grove disco en pa werk.
Ook nog eens enorm robuust.
Ik heb meen ik ooit eens ergens gelezen dat er door de importeur ? wel over werd gezegd dat je twee stuks in serie
geschakelde 901 speakers op het lichtnet kon aansluiten en dat ze dan niet kapot gingen.
Die test heb ik nooit zien uitvoeren trouwens.
Maar los van het wel goede geluid is het geproduceerde geluidsbeeld, de plaatsing en de JUISTE ruimtelijkheid
van een droevig laag niveau.
Er gebeurt overal wel van alles maar vergeleken met een goede puntbron klopt daar dan niks van.
Maar als je van dat type geluid houdt : prima toch ?

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2017, 17:43:22 »
En die 901 speakers produceren dan ook nog wel een erg goed geluid en dat evt. met een enorme geluidsdruk.
Ik heb meen ik ooit eens ergens gelezen dat er door de importeur ? wel over werd gezegd dat je twee stuks in serie
geschakelde 901 speakers op het lichtnet kon aansluiten en dat ze dan niet kapot gingen.
Maar los van het wel goede geluid is het geproduceerde geluidsbeeld, de plaatsing en de JUISTE ruimtelijkheid
Er gebeurt overal wel van alles maar vergeleken met een goede puntbron klopt daar dan niks van.

Ik dacht Theo komt wel met bewijzen of foto'tje om zijn bewering te staven dat de rubbers origineel zijn van de bose serie2.

Het aankoopbewijs uit 1975/76 had ik ook wel graag gezien 8)

Kijk die uitgebreide testbeoordeling van jouw over een twijfelachtige gereviceerde 901 van inmiddels 40jr geleden doet mij niet

zo veel.En gezien ik van een duitse 901 reperateur die deze speakers al 40 jr repareerd te horen kreeg, laat die man dat

is bewijzen met serienummers+aankoopbon ben ik toch ernstig aan het twijfelen of dat met die rubbers wel eens klopt.

En wel om redenen dat als de bewuste 901 serie 1of2, wel gerubbert zijn ze niet origineel zijn :o dus......

*

Rubble

• 10065
« Reactie #39 Gepost op: 26 mei 2017, 18:19:52 »
Er staat op MP nu een paartje, lijkt ook een vroege serie. Randen lijken linnen of rubber. Drivers wijken ook sterk af van de latere met 4 ipv 3 schroeven.

https://link.marktplaats.nl/m1167052813

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2017, 18:47:26 door Rubble »
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #40 Gepost op: 26 mei 2017, 18:46:07 »

Ik dacht Theo komt wel met bewijzen of foto'tje om zijn bewering te staven dat de rubbers origineel zijn van de bose serie2.

Het aankoopbewijs uit 1975/76 had ik ook wel graag gezien 8)

Kijk die uitgebreide testbeoordeling van jouw over een twijfelachtige gereviceerde 901 van inmiddels 40jr geleden doet mij niet

zo veel.En gezien ik van een duitse 901 reperateur die deze speakers al 40 jr repareerd te horen kreeg, laat die man dat

is bewijzen met serienummers+aankoopbon ben ik toch ernstig aan het twijfelen of dat met die rubbers wel eens klopt.

En wel om redenen dat als de bewuste 901 serie 1of2, wel gerubbert zijn ze niet origineel zijn :o dus......

Die randen zitten je blijkbaar hoger dan het feit dat ze belabberd zijn qua plaatsing en ruimtelijkheid.
Maar ik proberen of de eigenaar genegen is het je te bewijzen met plaatjes.

*

.....

• 2706
« Reactie #41 Gepost op: 26 mei 2017, 23:49:47 »
Er staat op MP nu een paartje, lijkt ook een vroege serie. Randen lijken linnen of rubber. Drivers wijken ook sterk af van de latere met 4 ipv 3 schroeven.

https://link.marktplaats.nl/m1167052813

Dit zijn oer oer oer, echt de aller eerste, randjes zijn een soort textiel geïmpregneerd en onder huiskamer condities onverslijtbaar...
En conusjes nog hand rondgevouwen en geplakt,zie je nog net op de foto's.

*

Wim72

• 1307
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2017, 00:32:44 »
Mischien zijn die allereerste oer-series nog wel door Dr Bose persoonlijk stuk voor stuk geassembleerd en veel geld waard...

« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2017, 06:47:27 »

Ik ben puur geintereseerd in de historie van deze speaker,ik weet dat de winkelprijs in 1978±3000 gulden was.

Dus een kassabon uit die jr is een unicum en dan ook nog van 2 paar.Theo als je dat voormekaar krijgt om die bon hier te

plaatsen doe je mij een groot plezier,hetzelfde geld voor de bewering dat de serie 1 of 2 origineel gerubberd waren.

Anderzijds de bewering van jouw kant dat de 901 niet ruimtelijk klinken moet ik er toch op wijzen dat ze op dat gebied

welhaast onverslaanbaar zijn en waren :)

« Reactie #44 Gepost op: 27 mei 2017, 11:03:54 »
Ik vind het eigenlijk allemaal niet interessant, maar voor jouw gemoedsrust heb ik die lui even gebeld.
Ze doen alles rustig aan en zitten momenteel op de camping en voorlopig ook nog wel een poosje.
Die bon schijnt hij nog te hebben en hoewel ze net als ik niet begrijpen wat er zo interessant is aan hun 40 jaar oude
speakers zullen ze er bij thuiskomst wel even naar kijken.
Wat de vermeende ruimtelijkheid betreft : ze blinken uit in een uiterst wazig stereobeeld en overal gebeurt inderdaad
wel van alles en dat kun je verwarren met goede ruimtelijkheid.
Faseproblematiek met speakers rondom en oncontroleerbare reflectie's zorgen daar voor, maar als je daar van houdt is er
toch niks mis mee ? Mooi naar blijven luisteren.
Doe ik ook naar mijn oude zooi, de DMT 15 en die blinkt nu juist wel uit in een juiste plaatsing.
Het is toch allemaal maar hobby, niet over stressen verder.