*

Be tweeter

• 9324
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: De Bose 901 series 6
« Reactie #60 Gepost op: 28 mei 2017, 07:46:13 »
Een heeeele goede en veelzijdige 'nood'-oplossing die je ook in andere situaties weer kunt gebruiken, mocht het enigszins diffuse stereobeeld van de 901's uiteindelijk toch niet je ding zijn.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

.....

• 2709
« Reactie #61 Gepost op: 28 mei 2017, 11:53:10 »

Denk niet bram kraakt alle tannoy's af zo is het ook niet.uit de oude/nieuwe prestige serie zitten heel wat juweeltjes

zondermeer! dus mocht er een Turnberry langskomen op ebay,dan gooit ik de hengel uit ::)

De pepperpot of de tulipwafeguide versie? en wat is daar zo bijzonder aan?

Ze klinken goed in een doorsnee kamer, dus zeg maar 4 of 5 bij 8.Dat weet ik uit ervaring want een kennis van mij bezit ze.

En het gebruik van een equalizer niet behorend bij de 901 is een noodoplossing om ze dan maar enigzinds te laten klinken.

Je verwacht toch niet dat een 901serie 1,2,of 3 aangekocht bij de kringloop dus meestal rammelkistten,dat men daar diep

voor in de tuk gaat voor dergelijke speeltjes? ???

Dan is het nog niet duidelijk, is een pepperpot of een tulip? zit op zijn zachtst gezegd, nogal een verschil in weergave tussen die twee...
En cijfers zeggen mij niet zo veel.....wat ik een 4 vind, vind jij misschien wel een 8....graag wat duidelijker zijn Bram. 

« Reactie #62 Gepost op: 28 mei 2017, 14:03:46 »
Met welke in het voordeel peter de tulip of pepperpot  ? Heb de tulip zelf nog nooit gehoord.

Staat trouwens een paartje op MP.

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1167259403-tannoy-turnberry-se-als-nieuw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=17
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 15:14:38 door pioneer freak »

*

spooky

• 130
  • TRANSLATOR !
« Reactie #63 Gepost op: 28 mei 2017, 15:56:17 »
 Mijn vader heeft ook jaren genoten van zijn Bose speakers eerst de 701 ( echt bagger) en later de 901 met bijbehorende eqalizer.  ondanks dat het onvervormd erg hard kon, vond ik het helemaal niks. leverde vaak leuke discussies op.
pa heeft ondertussen ook ,,het licht gezien,, en heeft een paar oude maar in nieuwstaat verkerende Kef calinda,s gekocht. deze vielen mij ( ondanks mijn gehoorbeschadiging ) beslist niet tegen.
Het mooiste systeem wat ik heb mogen aanhoren was van TVW zijn prachtige Tannoy,s met buizenversterking, en natuurlijk de 104
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 16:00:41 door spooky »

« Reactie #64 Gepost op: 28 mei 2017, 18:03:46 »
Jongens toch niet zo fanatiek bram neemt zich alle tijd hierover,heb al teveel snelle beslissingen genomen waar ik nadien

spijt van kreeg,krijg het gevoel dat er hier een grote tannoyfanclub is, dus nogal eenzijdig vind ik.

En inderdaad er zijn meerdere turnberry's, gezien de verschillende prijzen,en ik zie dat er ook nog een sterling in die prijzen valt.

En gezien mijn kennis de goedkoopste versie heeft en ik dacht meer als 15 jr,komen ze hier eerst voor een testje,want de bas

moet ook zijn weg vinden in mijn kamer,want het hoog+midden heb ik nooit last tis altijd die rotbas waar ik problemen mee

krijg. :o We kunnen voorlopig verder gaan over bose,en wel de 901 serie 6 voor de andere series is er hier een kliko topic

dus graag positieve berichtgeving hierover! :police:
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 18:07:31 door bram freestone »
Phillips MFBserie 587.AH494.
CDspeler Phillips 690,sony cdp-exe530,cdp-xe270.
versterkers pre 270 phillips.T+A pulsar 2000.NAD 7130.yamaha 500S+SR 500S
 warfedale E50 subw velodyne 1000 ultra wharfedale 10.7,kef 303,bose 901 serie6.Beresford tc 7520.Marantz versterker,Marantz cd 6003 etc. senn HD650

*

.....

• 2709
« Reactie #65 Gepost op: 28 mei 2017, 23:17:46 »
Jongens toch niet zo fanatiek bram neemt zich alle tijd hierover,heb al teveel snelle beslissingen genomen waar ik nadien

spijt van kreeg,krijg het gevoel dat er hier een grote tannoyfanclub is, dus nogal eenzijdig vind ik.

En inderdaad er zijn meerdere turnberry's, gezien de verschillende prijzen,en ik zie dat er ook nog een sterling in die prijzen valt.

En gezien mijn kennis de goedkoopste versie heeft en ik dacht meer als 15 jr,komen ze hier eerst voor een testje,want de bas

moet ook zijn weg vinden in mijn kamer,want het hoog+midden heb ik nooit last tis altijd die rotbas waar ik problemen mee

krijg. :o We kunnen voorlopig verder gaan over bose,en wel de 901 serie 6 voor de andere series is er hier een kliko topic

dus graag positieve berichtgeving hierover! :police:

Fanatiek? beetje lompe reactie Bram, van mijn kant een oprechte vraag of je een tulip of pepperpot mooier vind, goed, volgens mij weet
je niet eens het verschil, gezien je antwoorden betwijfel ik ernstig of je wel een Tunrnberry gehoord heeft, maar dat het in je fantasie
een luister test gedaan heeft met je buurman...verder kan je met moeite opmaken dat je een tulip heeft gehoord.

*

.....

• 2709
« Reactie #66 Gepost op: 28 mei 2017, 23:31:38 »
Met welke in het voordeel peter de tulip of pepperpot  ? Heb de tulip zelf nog nooit gehoord.

Staat trouwens een paartje op MP.

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1167259403-tannoy-turnberry-se-als-nieuw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=17

Tulip heeft een ander karakter als een pepperpot, mijn eerste kennismaking met een DMT 15''(1e versie) was niet een beste....
Een blackMetal productie in de studio, k...t muziek (lees pleurusherrie) veel te luid op de monitoren, tegen pijngrens aan.....
Tweede kennismaking met de DMT 15 MKII bij thanatos thuis....met mooie muziek en normaal volume....
Erg mooie luidspreker, loopt in het hoog wat verder en makkelijker door....mooi strak laag, veel mooier dan een GRF Memory, die ik toch
wat zompig vind...dan vind ik een GRF Memory met pepperpot mooier, vaak wordt beweerd dat een tulip een stap verder gaat, zo zou ik
het niet willen noemen, eerder een stap anders.
Mooi zou zijn als ik beide naast elkander zou kunnen vergelijken, echter wel met identieke types, zoals de genoemde GRF Memory of Turnberry of stirling...deze zijn zowel met pepperpot als tulipwafeguide geleverd.
Opmerking GRF Memory met tulipwafeguide klinkt in het laag een stuk strakker dan een pepperpot versie...maar blijft een beetje zompig. 
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 23:33:22 door grf-r 2 »

« Reactie #67 Gepost op: 29 mei 2017, 09:47:16 »
Bedankt voor de info peter.

Klopt het dat alle tulip wave guide tweeters allemaal ferrofluid gekoeld zijn of zijn er uitzonderingen?

*

.....

• 2709
« Reactie #68 Gepost op: 29 mei 2017, 10:27:07 »
Bedankt voor de info peter.

Klopt het dat alle tulip wave guide tweeters allemaal ferrofluid gekoeld zijn of zijn er uitzonderingen?

Van de 12'' en 15'' weet ik zeker dat ze vloeistof gekoeld zijn, diafragma is 1,25 inch.
De 4,5,6,8 en 10'' weet ik niet, zou wel logies zijn...diafragma meet hier 1inch.
De DMT 8 die nu hier staan,heeft een compresiedriver die sterk lijkt op de compresiedriver uit de ''Ascot'' serrie,en zijn ''geplakt'' op de magneet...laat ik dus zitten,krijg je niet meer gecentreerd als je niet de spullen heeft om de magneet ''uit'' te zetten, kun dus je alleen vervangen voor een nieuwe driver.

« Reactie #69 Gepost op: 29 mei 2017, 12:46:59 »
Ik krijg toch een beetje het idee dat de tullip wave guide wat onderhouds gevoeliger is als de oude pepperpot die volgens mij zelden stuk gaat.

*

.....

• 2709
« Reactie #70 Gepost op: 29 mei 2017, 12:57:31 »
Ik krijg toch een beetje het idee dat de tullip wave guide wat onderhouds gevoeliger is als de oude pepperpot die volgens mij zelden stuk gaat.

Ligt een beetje aan de condities, normaal gaan ze minimaal 15 jaar mee.
En vervanging is geen punt, fluit kun je kopen bij b.v Spaeker-repair.
Goed schoonmaken, de luchtspleet voor + - 50% vullen.

« Reactie #71 Gepost op: 30 mei 2017, 11:16:41 »
Oke duidelijk peter , maar een pepperpot heeft geen onderhoud nodig toch of gaan die ook langzaam achteruit.

*

.....

• 2709
« Reactie #72 Gepost op: 30 mei 2017, 12:12:03 »
Oke duidelijk peter , maar een pepperpot heeft geen onderhoud nodig toch of gaan die ook langzaam achteruit.

Nee, pepperpots blijven goed, of je moet er bier ingooien....zoals de units uit een lynx die ik hier hersteld heeft.
Mijn units zijn door Tannoy in 2008  gerecoond en dan maken ze ook een curve van de tweeters, unit is uit 1974..en de curve voldeed
nog aan de spec's. :)

« Reactie #73 Gepost op: 30 mei 2017, 19:52:58 »
tja , een nieuw podium is ook een manier