platenspeler, wat heb je nodig?
« Gepost op: 20 mei 2017, 22:29:40 »
hallo allemaal,
Ik heb een vraag, ik wil namelijk graag een platenspeler aanschaffen, maar heb geen idee wat ik daarnaast allemaal nodig ga hebben. De meeste platenspelers hebben een voorversterker, maar is dit dan het enige dat je nodig hebt? Ik heb nog wel door dat je boxen nodig hebt om je geluid uit te krijgen. Maar wat is nou het nut van een voorversterker en heb je met een platenspeler met een voorversterker genoeg aan een paar boxen of heb je daar nog een versterker voor nodig?? Graag hulp van mensen die er verstand van hebben.

groet,
Jasper

*

Bongo

• **
  • 62
Re: platenspeler, wat heb je nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2017, 22:55:56 »
Jasper, een platenspeler bestaat uit een mechaniek, die het plateau op de juiste snelheid laat ronddraaien en een arm waarin het element gemonteerd is. De naald in het element tast de plaatgroef af. Het signaal wat op deze manier ontstaat is zodanig laag (vergeleken met het signaal van een cd-speler of een tuner), dat je een phono-voorversterker nodig hebt. Deze moet dan weer aangesloten worden op de versterker, die de speakers van voldoende power voorziet. Een platenspeler heeft normaal gesproken geen ingebouwde phono-voorversterker. Sommige versterkers hebben wel een ingebouwde phono-voorversterker.

*

Rubble

• 9935
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2017, 23:08:59 »
De 'moderne' platenspelers voor de massa hebben juist wel vaak een ingebouwde phono voorversterker die naar believen uit of aan te zetten is.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Bongo

• **
  • 62
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2017, 23:32:43 »
Dergelijke 'moderne' platenspelers kan ik nauwelijks serieus nemen....

*

minplus

• 6726
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2017, 23:34:53 »
Daarnaast moet je iets hebben om de platen die je wilt aanschaffen goed schoon te maken als je ze goedkoop 2ehands wilt kopen. Wil je ze nieuw gaan kopen dan kan ik je een CD-speler of modernere dingen aanbevelen want nieuwe LP's zijn duurder.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Bongo

• **
  • 62
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2017, 23:45:56 »
Platen kunnen beter klinken dan cd's, maar dan vraagt dit een forse investering.

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2017, 00:21:02 »
vergeet de RIAA die je voor versterker nodig heeft om je lp af te spelen deze zit in een voorversterker ingebouwd .
maar het is net wat je er mee wild doen zo maar af en toe een lp op zetten dat kan al met een goedkoop 3 in 1 set
https://link.marktplaats.nl/a1097690083    dit is zo iets het geeft geluid meer kun en mag je er niet van verwachten .
wil je echt met de lp aan de gang vraagt dat wel enige investering en zijn losse componenten de beste oplossing .
hierin kun je al je geld en nog meer makkelijk kwijt maar ook voor een normal budget kun je iets leuks aanschaffen .
het gaat hier om dus wat is je budget en wat wil je hoever wil je gaan .
je hebt dan 3 dingen nodig
de bron   een platenspeler cd speler tuner of zo
versterking    een versterker dus met ingebouwde phono , wanneer deze er niet in zit losse phono
en de weergever   de luidsprekers .
samen bepalen ze het geluid dus ook dat is iets smaken verschillen dus wat voor geluid je zoekt is ook van belang .
advies kijk eens op mp daar kun je best wel wat leuks kopen om te beginnen en als je dan later iets beters wild meestal ook weer met weinig of geen verlies te verkopen .
of pak een paar duizenden euro en bestel maar dan is het lang zo leuk niet  ;D ;D
les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2017, 01:30:54 »
Platen kunnen beter klinken dan cd's, maar dan vraagt dit een forse investering.

Aangenamer vind ik een betere term.
Persoonlijk vind het teveel poen om echt ver te komen met vinyl, zo ie zo vind ik het woord beter niet goed, anders/aangenamer vind ik beter...mmm, gebruik het woord ook....
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 01:39:36 door grf-r 2 »

*

.....

• 2706
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2017, 01:42:14 »
Dergelijke 'moderne' platenspelers kan ik nauwelijks serieus nemen....

Dergelijke ''moderne'' dt's kan ik niet serieus nemen.

*

Bongo

• **
  • 62
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2017, 08:29:44 »
Juist niet: aangenaam is veel te persoonlijk (subjectief). Ik durf te stellen, dat een topdraaitafel met topelement en topvoorversterker realistischer (objectief) kan klinken dan een digitale bron.
Maar dan moet er grof geld bij (denk aan 15000 euro nieuwwaarde).....

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2017, 11:17:32 »
Wat leuk, een discussie over digitaal vs. analoog!

@ Topicstarter: er is al een aantal goede adviezen gegeven hier. Voor beginners op LP-gebied heb ik een aantal artikelen geschreven. Wellicht heb je daar iets aan: >> klik <<.

*

.....

• 2706
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2017, 12:33:15 »
Juist niet: aangenaam is veel te persoonlijk (subjectief). Ik durf te stellen, dat een topdraaitafel met topelement en topvoorversterker realistischer (objectief) kan klinken dan een digitale bron.
Maar dan moet er grof geld bij (denk aan 15000 euro nieuwwaarde).....

Geen probleem als mensen zulke bedragen er voor over hebben, persoonlijk zou ik dat nooit uitgeven, ook niet als ik een bankrek zou
hebben dat het pinuts zijn, is en blijft een antiek systeem met zijn beperking o.a dynamiek, waar je met dig toch wel een beetje verder
komt, wel jammer dat dig steeds slechter gaat klinken, ligt niet aan het medium maar aan de klojo's die zich tegenwoordig producer noemen, waar ik van droom is een directe lijn met de opname,m.a.w  wat uit de regie komt van een studio....met producers met echte
oren, zonder loudnesswarrrrrrr...blijft lullig dat een c.d spelertje van 200euro een draaitafel van 5k weggespeeld.....goed weer zo'n uitspraak waarvan de platenridders achter op hun benen gaan staan.....hoe durf ik...bizar van d.t's vind ik dat voor een verbetering steeds een bedrag meer moet worden neergelegd in het kwartdraad....speel zelf met een ''instap'' element, wil ik vooruit komen moet ik
toch zeker minimaal het dubbele uitgeven...wil ik daar weer overheen...ook minimaal het dubbele...en zit ik ineens richting duizend euro,en dan is het armpje aan de beurt....naar mijn gevoel overdreven...en als je nieuw vinyl hoort wat er vandaag de dag geperst word
kan je niet blij van worden, enkele uitzonderingen daargelaten...met pop is het zo ie zo al een drama.....

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2017, 12:56:29 »
een goed element en analog opgenomen lp streeft dig zeker voorbij , maar de kosten liggen wel wat hoger ja .
hoeft echt geen 15000 te zijn voor 1500 koop je ook iets leuks .
het nadeel of voordeel is dat dig lastig te verbeteren valt door een andere speler te kopen ..
het mooie van de lp is dat door soms eenvoudige ingrepen het geluid verbetert veranderen van naalddruk of andere instelling kan al een groot effect hebben .
lp is dus meer dan knopje drukken klaar . het is iets waar je meer mee bezig kunt zijn meer beleving geeft ook wel meer voeldoening omdat je zelf de tafel opbouwt naar je smaak en niet een kasje koopt waar een cd in past .
les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2017, 13:07:58 »
een goed element en analog opgenomen lp streeft dig zeker voorbij , maar de kosten liggen wel wat hoger ja .
hoeft echt geen 15000 te zijn voor 1500 koop je ook iets leuks .
het nadeel of voordeel is dat dig lastig te verbeteren valt door een andere speler te kopen ..
het mooie van de lp is dat door soms eenvoudige ingrepen het geluid verbetert veranderen van naalddruk of andere instelling kan al een groot effect hebben .
lp is dus meer dan knopje drukken klaar . het is iets waar je meer mee bezig kunt zijn meer beleving geeft ook wel meer voeldoening omdat je zelf de tafel opbouwt naar je smaak en niet een kasje koopt waar een cd in past .

Blijft antiek, maar nogmaals het medium digitaal is veel beter, dat het vout gaat en waarom had ik al geschreven..er wordt niet goed me
omgegaan..heb het idee dat er nog maar een paar procent uit digitaal gehaald wordt...er ligt een enorme potentie, die met een alpenlandschap gesneden in kunststof ver achter zich laat....het maximum is wel bereikt met vinyl, neemt niet weg dat ik ook D.T ridder
blijft....is gewon leuk om een hoes met veel info en plaatjes in handen te hebben, en je blijft maar aan je D.T knutselen, wat gewoon erg leuk is.   

*

art

• 8852
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2017, 13:10:25 »
@grf-r 2
H'm, er zijn tegenwoordig best goede opnames in de jazzy sector te vinden. Zoeken gaat prima met iTunes of Spotify (Liefst met abonnement).
En kijk 's rond op deze site van een notoir "loudnesswar" bestrijder:  https://www.digido.com/honor-roll/

@Satch
Leuke site zeg!
Ik vind wel dat je de cassette er wat mager vanaf laat komen.   ;D