*

.....

• 2706
Re: platenspeler, wat heb je nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2017, 13:20:52 »
@ Art, daar zijn ook plannetjes voor, Thanatos heeft hier het 1 en ander gedemonstreerd, het zijn de fin. die de boel ophouden.
De link ga ik zeker bekijken! dank daarvoor!.
Jazz, heb ik helaas nog niet op vinyl, wel een meter klassiek in zeer goede staat gekregen van Thanatos....als de voeding van mijn micro
is opgeknapt wordt dat zeker genieten.(condensator recap) heb last van dat het toerental zweeft, zakt heeeel langzaaam af en komt dan
weer heeel langzaam terug.....niet fijn met strijkers b.v.... :(

*

chansig

• 10438
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2017, 13:42:55 »
Dergelijke 'moderne' platenspelers kan ik nauwelijks serieus nemen....

Ik neem platenspelers sowieso niet serieus. Leuk voor erbij en ja het kan behoorlijk aangenaam en goed klinken. Maar vanuit technisch oogpunt niet te vergelijken met een cd speler of streamer.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2017, 14:19:47 »
@Satch
Leuke site zeg!
Ik vind wel dat je de cassette er wat mager vanaf laat komen.   ;D

Dank je. En wacht maar tot de 8-track recorder weer hip wordt en ik daarover ga schrijven...

*

geerd

• 5155
  • scheun ja
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2017, 15:32:18 »
Ik neem platenspelers sowieso niet serieus. Leuk voor erbij en ja het kan behoorlijk aangenaam en goed klinken. Maar vanuit technisch oogpunt niet te vergelijken met een cd speler of streamer.

ik denk dus net andersom heb altijd een platenspeler gehad en dat is ook het middelpunt van mijn set .
cd is leuk erbij streamer heb ik niet eens .
nu ben ik al meer dan 45 jaar bezig met platenspelers en vind het nog steeds een van de mooiste manieren van muziek opslag .
helaas worden de analoge opname niet meer gedaan en dat is erg jammer daar bij de lp je dan een deel van waar het om gaat verliest .
zou graag zien dat ze de opnames dus analog doen en later digitaal verbouwen voor de cd en stream liefhebbers .
er zijn vooral in de usa al enkele studio's die daar mee bezig zijn dus we blijven hopen
les is more

*

art

• 8854
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2017, 16:36:24 »
er zijn vooral in de usa al enkele studio's die daar mee bezig zijn dus we blijven hopen

D'r zijn er hier ook, hoor. Ze hebben vaak ook nog een multisporen taperecorder (matig onderhouden want dat volk sterft uit). Hun stereo-output gaat doorgaans via de AD en computer naar de platenfabriek, want die ziet ook geen reden meer om z'n ouwe Telefunken behoorlijk 'in de lucht' te houden ..... ze hebben al moeite genoeg om de stoomaandrijving van hun perserij op gang te houden. :)

Vaak door geldgebrek, de digitale mengtafels hebben de laatste vijf jaar de analoge 'ingehaald', maar zijn dan ook verrekte duur, terwijl je vaak ook je effectboxen niet meer optimaal kan gebruiken en dus moet vervangen.
Voor kleine microfoonopstellingen is digitaliseren nog wel te doen met een snelle computer erbij, maar je moet a.h.w. opnieuw leren er goed mee om te gaan.
Verder vindt je allerlei mengvormen in die business.

Maar Berret weet hier veel meer van: die is praktiserend.  ;)

*

-.-

• 27852
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2017, 17:33:01 »
Heerlijk gezwatel allemaal weer. ;D

Als de muziek goed is, maakt het medium mij geen moer uit.
LP is leuk, CD is makkelijk, streamen is voor als ik lui ben, Spotify is voor ontdekken van nieuwe muziek.
Klinkt allemaal prima hier.

Nog vragen?  ;D

*

chansig

• 10438
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2017, 17:40:05 »
Neuhh...maar je zwatelt lekker mee. ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

-.-

• 27852
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2017, 17:41:15 »
JWZ swa! 8) ;D

*

Markus

• 1782
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2017, 13:50:37 »
Ik ben het eens met KT en daarnaast van mening dat een goed gecombineerd platenspeler concept (pickupje, armpje, phonovv'tje en elementje) de digitale weergave dient te benaderen.

Dat heb ik inmiddels ook al vaak, subjectief, waargenomen.
Zowel bij relatief voordelige -als hondsdure analoog combi's.

Overigens spreekt plaatjes draaien mijn beleving veel meer aan, maar het muziekgenot an sich is mediumonafhankelijk.

Groet, Mark  :P

*

Markus

• 1782
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2017, 13:52:44 »
Aangenamer vind ik een betere term.
Juist niet: aangenaam is veel te persoonlijk (subjectief). Ik durf te stellen, dat een topdraaitafel met topelement en topvoorversterker realistischer (objectief) kan klinken dan een digitale bron.
Maar dan moet er grof geld bij (denk aan 15000 euro nieuwwaarde).....

En hoe vergelijk je dat objectief, volgens jou?

Groet, Mark ;)

*

Markus

• 1782
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2017, 13:59:22 »

nu ben ik al meer dan 45 jaar bezig met platenspelers en vind het nog steeds een van de mooiste manieren van muziek opslag .
In welk opzicht?
Citaat
helaas worden de analoge opname niet meer gedaan en dat is erg jammer daar bij de lp je dan een deel van waar het om gaat verliest .
Dat is vraag nog maar en relatief makkelijk te toetsen. (Mocht men het interessant vinden). ;D
Citaat
zou graag zien dat ze de opnames dus analog doen en later digitaal verbouwen voor de cd en stream liefhebbers .
Heb je enig idee hoe lang er al met digitale techniek binnen studio's gewerkt wordt?

Waarom is analoge opname -en weergave superieur aan alles waar "digitaal" bij komt kijken?

Groet, Mark

*

Bongo

• **
  • 76
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2017, 14:13:45 »
Door te luisteren....... Eerst de cd draaien en daarna de plaat. Wanneer de opname onberispelijk is en de persing geen problemen kent, dan klinkt de plaat nog iets realistischer (natuurlijker, ruimtelijker, plastischer en met een nog fraaiere gedetailleerdheid) dan dezelfde opname op cd. Maar dan moet alles in de analoge weergaveketen kloppen. Als je tegen de forse investering opziet, zou ik er niet aan beginnen. Voor een fatsoenlijke cd-speler betaal je aanzienlijk minder. En de romantiek van de hoezen, het opzetritueel etc., daar geef ik niet zo veel om......

*

Markus

• 1782
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2017, 14:21:02 »
Dan zijn we het op dit punt gewoon met elkaar oneens.

De toetsing zoals jij die stelt is daarnaast ook nog eens verre van objectief.

Ach. Who cares; Gewoon genieten, de vorm is onbelangrijk.

Groet, Mark :)

*

geerd

• 5155
  • scheun ja
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2017, 14:58:32 »

[/quote]
In welk opzicht
de eenvoud van het geheel groeven aftasten om daarin opgeslagen informatie terug te halen met een precisie die ongekend hoog is en daardoor ook in staat is meer vast te leggen dan elke andere vorm van muziek opslag .
en voor wie dat wil de simpele manier het te verbeteren .

en wat het verschil betreft het digitale is dood de ziel is er uit beleving is weg te clean meer jean de boef dan een ruimte waarin geleefd word
ook dynamiek is een stuk minder het enige voordeel handig en makkelijk maar om nu echt te geen zitten luisteren is het voor mij niet zo mooi als een goede lp op een goede speler
les is more

*

Markus

• 1782
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2017, 15:23:16 »
de eenvoud van het geheel groeven aftasten om daarin opgeslagen informatie terug te halen met een precisie die ongekend hoog is en daardoor ook in staat is meer vast te leggen dan elke andere vorm van muziek opslag .
en voor wie dat wil de simpele manier het te verbeteren .

en wat het verschil betreft het digitale is dood de ziel is er uit beleving is weg te clean meer jean de boef dan een ruimte waarin geleefd word
ook dynamiek is een stuk minder het enige voordeel handig en makkelijk maar om nu echt te geen zitten luisteren is het voor mij niet zo mooi als een goede lp op een goede speler

De dynamiek van een platenspeler groter i.v.t. een digitaal medium? Da's technisch simpelweg niet waar.

Waarom is het vinylconcept die van de eenvoud (dus goed) en het digitale dat van het ingewikkelde (dus fout), waar het gaat om weergave?
De plaatgroef is in feite gewoon een hobbelig "grand canyon".

En wt legt het mr vast?

;)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2017, 16:10:09 door Markus »