*

Bongo

• **
  • 62
Re: platenspeler, wat heb je nodig?
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2017, 15:46:12 »
Mark, wat is de beste analoge bron die jij tot nu toe beluisterd hebt?

*

Markus

• 1773
« Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2017, 16:08:29 »
Mark, wat is de beste analoge bron die jij tot nu toe beluisterd hebt?

Het beste is uiteraard aan discussie onderhevig, maar het kostbaarste, waarnaar ook daadwerkelijk een tijd mogen luisteren;

- SME 20 loopwerk
- SME V arm
- Van den Hul "the Grail" phonotrap
- Zyx element (ben ik niet zeker van, type ?)

En in het verleden veelvuldig naar:

- Basis 2001 loopwerk
- Arm ? (ik meen een Rega RB nog wat)
- Benz Micro Glider & Benz Ace L/Van den Hul "the Frog" & "DDT II"
- Aesthetix Rhea phonotrap/Phonomena phonotrap met accuvoeding

Groet, Mark

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2017, 16:11:10 door Markus »

*

morph

• 13094
« Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2017, 16:53:15 »
Door te luisteren....... Eerst de cd draaien en daarna de plaat. Wanneer de opname onberispelijk is en de persing geen problemen kent, dan klinkt de plaat nog iets realistischer (natuurlijker, ruimtelijker, plastischer en met een nog fraaiere gedetailleerdheid) dan dezelfde opname op cd. Maar dan moet alles in de analoge weergaveketen kloppen. Als je tegen de forse investering opziet, zou ik er niet aan beginnen.
Dat kun je in feite niet zo stellig beweren.
De mastering voor het maken van de fysieke plaat is een andere dan die voor de cd. Ze benaderen elkaar hoogstens in geluidsweergave maar zijn praktisch gezien (en gehoord) altijd verschillend.
Zo kan uiteindelijk van een album een plaat meer naar de persoonlijke smaak zijn en van een ander album de cd-versie.
Nooit zal altijd de lp beter klinken, net zo min als altijd een cd dat zal doen. Als iemand dat denkt dan is dat slechts op een vooroordeel gebaseerd, hoe "hoogwaardig" men ook denkt de eigen weergaveketen voor elkaar te hebben.

Dit staat verder los van het feit dat elke seconde van een vinyl-plaatweergave 44100 keer zo gedetailleerd op een cd terechtkomt en ten gehore wordt gebracht...

*

Markus

• 1773
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2017, 17:00:01 »

Dit staat verder los van het feit dat elke seconde van een vinyl-plaatweergave 44100 keer zo gedetailleerd op een cd terechtkomt en ten gehore wordt gebracht...
Dat vind ik een mooie.

Groet, Mark :)

*

Markus

• 1773
« Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2017, 17:04:45 »
Door te luisteren....... Eerst de cd draaien en daarna de plaat.
Als je dit al doet, is het verstandig een cd-kopie te maken van de plaat die je daarvoor wenst te gebruiken.
En naar mijn inziens niet n elkaar luisteren, maar gedurende het nummer kunnen switchen zonder grote volumeverschillen (zo minimaal mogelijk/0.2dB?) per medium.

Groet, Mark

*

Bongo

• **
  • 62
« Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2017, 17:38:05 »
Twee nummers draaien en dan switchen werkt voor mij prima. Ik vergelijk uitsluitend nummers die ik op plaat en cd heb (geen kopie dus). Wat analoge bron betreft komt mij veel bekend voor, van wat jij beluisterd hebt. Ik doe het met een Pluto 10a met SME V arm en van den Hul Crimson element, die gebalanceerd is aangesloten op de van den Hul the Grail SB (de gebalanceerde uitvoering).

*

Markus

• 1773
« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2017, 19:05:13 »
Twee nummers draaien en dan switchen werkt voor mij prima. Ik vergelijk uitsluitend nummers die ik op plaat en cd heb (geen kopie dus). Wat analoge bron betreft komt mij veel bekend voor, van wat jij beluisterd hebt. Ik doe het met een Pluto 10a met SME V arm en van den Hul Crimson element, die gebalanceerd is aangesloten op de van den Hul the Grail SB (de gebalanceerde uitvoering).

Erg mooi, wat je daar hebt!

Het vergelijken zoals je dat wenst te doen is een leuke bezigheid, maar zeker niet objectief en wel gewoonweg subjectief. Daarnaast luister je vermoedelijk niet naar dezelfde master en daar begint het verschil zeer waarschijnlijk al.

Hetgeen ik eerder opsomde is niet in mijn bezit geweest; Ik was destijds, zo goed als, analoog af en kostbaarheid ervan is "out of my league" (onder het mom; Ken je plaats ;D)

Ach, genieten moet je. De rest is onbelangrijk.

Groet, Mark ;)

*

geerd

• 5018
  • scheun ja
« Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2017, 19:14:16 »
de discussie is er een die nooit tot een einde komt .
er zijn 2 kampen de analog en de digital en daar moeten we mee leren leven .
maar uitgaande van dezelfde opnamen kan digitaal nooit beter zijn dan analog gezien het bewerken van het analog signaal .
eerst comprimeren dan afbreken en omzetten in een code dan opslaan en bij afspelen de code weer omzetten en de zaak weer proberen in elkaar te zetten .
hoe meer bewerkingen hoe groter het verlies al zal dat door de digitale form leden anders worden gezien .
les is more

*

Markus

• 1773
« Reactie #38 Gepost op: 22 mei 2017, 19:22:56 »
maar uitgaande van dezelfde opnamen kan digitaal nooit beter zijn dan analog gezien het bewerken van het analog signaal .
eerst comprimeren dan afbreken en omzetten in een code dan opslaan en bij afspelen de code weer omzetten en de zaak weer proberen in elkaar te zetten .
hoe meer bewerkingen hoe groter het verlies al zal dat door de digitale form leden anders worden gezien .
Tapen is geen bewerking? (Richten van metaaldeeltjes, waarbij je sterk afhankelijk bent van de kwaliteit ervan)
Optimale instelling van de bias t.b.v. de tape is ook zoiets.

Hoe meer bewerkingen hoe groter het verlies gaat in eerste instantie op voor methodes waarbij er sprake is van fysiek contact (tape, vinyl).
De wetmatigheid die je ermee tracht aan te geven is er niet op de wijze zoals jij die stelt. Je vergeet dat de onbewerkte opnames vaak een hogere kwaliteit hebben zodat er "straffeloos" bewerkt kan worden naar een goed eindproduct.

Als alles wat afgebroken wordt (dat wordt het niet, dat ter zijde) identiek wordt opgebouwd aan de originele situatie is er geen probleem. Of wel?

Wat wordt er gecomprimeerd?

Waarom geef je slechts antwoord op de helft van mijn vragen. Niet dat je tot antwoorden verplicht bent, maar ik vind dat vreemd.

Groet, Mark :)

*

morph

• 13094
« Reactie #39 Gepost op: 22 mei 2017, 19:24:30 »
Er zijn dan misschien wel twee "kampen" maar die hebben dan alleen te maken met geloven wat je jezelf voorhoudt en aanvaarden hoe het werkelijk zit.

Digitale forumleden bestaan in zoverre dat we dit gesprek niet in levende lijve voeren.
Dus aangenaam, mede-digitaalforumlid.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2017, 19:58:06 door morph »

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2017, 19:54:59 »
Analoge opname gaat eerst door de opname-equalizer aangepast op de specifieke tapesoort, wordt vervolgens gemengd met een hoge frequentie die ook weer moet kloppen met de bandsoort. Het signaal moet dan door een kopspleet die samen met de bandsnelheid een laagdoorlaatfilter vormt. Vervolgens wordt er gemasterd en gecomprimeerd voor lp zodat de maximale uitstuurbaarheid van de plaat niet wordt overschreden. Er dient weer een sterke equalizing te worden uitgevoerd op de snijkop vanwege de massa en inductie ervan.
De te snijden master heeft wat weerstand en elasticiteit evenals het te persen materiaal.
Ja, dat analoge is wel behoorlijk onbewerkt en puur. ;)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

art

• 8852
« Reactie #41 Gepost op: 22 mei 2017, 19:59:52 »

Hoe kom je daar nu bij ???     :-\

*

luxman

• 1080
  • Indy
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2017, 06:51:53 »
Heerlijk gezwatel allemaal weer. ;D

Als de muziek goed is, maakt het medium mij geen moer uit.
LP is leuk, CD is makkelijk, streamen is voor als ik lui ben, Spotify is voor ontdekken van nieuwe muziek.
Klinkt allemaal prima hier.

Nog vragen?  ;D

Ja  :)vind je het  goed wanneer ik zeg dat je het niet beter had kunnen zeggen.
Pioneer A 7. amplifier
NAD D3020. Hibryde Digital amp.
Onkyo. DX. 7555  cd player
Pro-ject. Debut Carbon.
Sony PS 2250 .

Fostex FE206 E Fullrange .
Visonik Convection 1
Wharfdale Glendale 3 XP

*

Rubble

• 9938
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2017, 07:44:44 »
Analoge opname gaat eerst door de opname-equalizer aangepast op de specifieke tapesoort, wordt vervolgens gemengd met een hoge frequentie die ook weer moet kloppen met de bandsoort. Het signaal moet dan door een kopspleet die samen met de bandsnelheid een laagdoorlaatfilter vormt. Vervolgens wordt er gemasterd en gecomprimeerd voor lp zodat de maximale uitstuurbaarheid van de plaat niet wordt overschreden. Er dient weer een sterke equalizing te worden uitgevoerd op de snijkop vanwege de massa en inductie ervan.
De te snijden master heeft wat weerstand en elasticiteit evenals het te persen materiaal.
Ja, dat analoge is wel behoorlijk onbewerkt en puur. ;)
;D ;D

En klinkt heel 'natuurgetrouw'. Wat dat ook moge wezen. In 99,999999999 % van de gevallen zijn we niet bij de opname aanwezig geweest dus hoe weet je dan of het natuurgetrouw weer wordt gegeven. 'Muziek maken', ook zo'n jeukterm.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2017, 08:25:35 »
Het kan allemaal heel aangenaam klinken.
Om eens een dwarsstraat te noemen; de 'ja zuster, nee zuster' cd serie klinkt buitengewoon prettig; analoog opgenomen met vakmanschap en goed op cd gezet.
Objectieve vergelijken tussen plaat en cd lijken me lastig. Wl mogelijk is om de 'superieure' plaat afwisselend in al zijn glorie te laten horen en via Tape monitor en een AD/DA keten (KT?) met cd kwaliteit. De voorvechters van vinyl zouden zo'n route via de digitale gehaktmolen er ogenblikkelijk en overtuigend als verslechtering uit moeten pikken. Je hebt dan in elk geval geen verschillende masters als bron.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2017, 08:27:15 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)