*

Doef

• 103
Volume al hoog bij klein stukje open draaien. Normaal?
« Gepost op: 21 mei 2017, 11:41:45 »
Ik heb een Rotel ra-05 versterker met Q Acoustics 3020 speakers. Als ik muziek luister is met de volume knop op 7 uur is het al en huiskamer volume en luid genoeg voor mijn vriendin, als ik zelf luister zet ik hem soms op 8 uur en op 9 uur is het echt al behoorlijk luid. (over de 70 db)
Is dit normaal? Wat is het nut van een grote volume knop als je hem nog niet eens tot de helft kan draaien? Of is dit een defect in de versterker? Ik hoor verder geen vervorming of iets dergelijks.

Ik heb een Pro-Ject Debut Carbon DC met Ortofon 2m Red via een Cambridge Audio 540p phono preamp op het aux 1 kanaal.
Echter, als ik muziek luister via mijn laptop op het aux 2 kanaal is het volume nagenoeg hetzelfde. Dus ik denk dat het echt in de versterker zelf zit.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 11:55:09 door Doef »

*

Mrzed

• *
  • 28
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
Re: Volume al hoog bij klein stukje open draaien. Normaal?
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2017, 10:58:57 »
Is die aux aansluiting niet bedoeld voor een platenspeler?
M.a.w. zit er misschien een pre-amp tussen?
Sky TEC: tec3020
PS3
JVC: rx-503l
Dali: Opticon 6

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2017, 11:02:24 »
Dan zou het geluid sterk vervormen en niet goed klinken (dubbele RIAA), bovendien heeft hij het op de andere bron ook. Sommige versterkers vertonen dit gedrag inderdaad en dit effect wordt versterkt bij het gebruik van luidsprekers met een hoge gevoeligheid. Soms geeft het ook problemen met gelijkloop in kanalen en dan is een ingreep met een verzwakker te overwegen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Mrzed

• *
  • 28
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2017, 11:05:13 »
Wat maakt het eigenlijk uit dat je de versterker niet ver hoeft open te draaien? Ik zet mijn versterker ook nooit verder dan op 50%.
Normaal luistervolume is hier ongeveer 20%. Denk dat ik boven 50% risico loop op gehoorschade. 🎶
Sky TEC: tec3020
PS3
JVC: rx-503l
Dali: Opticon 6

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2017, 11:37:36 »
het is heel normaal dat voor luister volumen de knop niet ver open hoeft onder de 50 % is het volumen ook beter te regelen .
de aux is de juiste in dit geval je gebruikt een voorversterker line in cd tuner tape in zou ook kunnen maakt niets uit .
diverse bronnen geven wel verschillende spanningen af  waardoor het wel voorkomt dat je het volumen verder open of juist dicht moet draaien als je van bron wisselt .
dac en cd zijn meestal de bronnen die een hoge spanning afgeven phono vv meestal wat minder
les is more

*

minplus

• 6726
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2017, 15:04:47 »
De speakers zijn niet al te gevoelig, iets van 88dB, maar de volumeknop is inherent aan deze versterker. Lees dit maar eens door: https://www.hifi.nl/artikel_pagina2/4023/CD-Speler-RCD-06.html
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right