*

.....

• 2706
Re: Klasse D-versterkers...
« Reactie #15 Gepost op: 7 juni 2017, 19:21:49 »
.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2017, 13:16:06 door ..... »

*

Leobus

• 477
« Reactie #16 Gepost op: 7 juni 2017, 20:07:04 »
Is er iemand die deze versterkers kent? Ziet er best goed uit, lijkt mij. Als die eens 90% van een Mola Mola neer zouden kunnen zetten, lijkt mij dit wel wat.
https://www.nordacoustics.co.uk/products

Groet,

Leobus

Gewoon Hypex, modules kun je los kopen....mooie kast erbij en de helft goedkoper.
Goed spul klinkt goed.

De Nc 500 zijn oem. Die kan ik dus niet kopen.
Verder is er wel het een en ander in die Nords gemodificeerd en er is de mogelijkheid opamps te wisselen. Er zitten al discrete in. Verder de smps 1200 voeding per kant. Lijkt me ook aardig aan de zware kant.

Groet,

Leobus

*

ShaggyNL

• 1107
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2017, 20:37:32 »
Hmmm... klasse-D versterkers. Ik heb ze van Hypex gehoord, ik heb Audio Research gehoord. Een beetje klasse A versterker klinkt beter/muziekaler. Ik heb hier een eind-70's klasse B versterker die ik er zelfs tegen durf te zetten.

Audio tip #001: luister eerst voordat je wat aanschaft
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2017, 22:39:54 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Leobus

• 477
« Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2017, 21:04:06 »
Audio tip #001: luister eerst voordat je wat aanschaft

Ik heb pas ÚÚn keer iets gekocht (audio) dat ik niet eerst thuis beluisterd heb. Dat was mijn Modwright vv. Maar daar had ik de afspraak: niet goed geld terug. Die vv staat hier nog steeds.
Maar vˇˇroriŰnteren kan natuurlijk wel.

Groet,

Leobus

*

Wim72

• 1324
« Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2017, 21:14:25 »
Een PA Monacor STA-800D klasse D versterker levert 2 x 210 Watt bij 8 Ohm en weegt maar 3.7 kg....
Heb zelf ook een klasse D versterker die maar 2x 150 Watt levert bij 8 Ohm en weegt 17.6 kg waar in hemelsnaam zit dat verschil dan wel in vraag ik me af?

*

chansig

• 10438
« Reactie #20 Gepost op: 7 juni 2017, 21:17:35 »
Behuizing, voeding ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Wim72

• 1324
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2017, 21:26:50 »
Behuizing, voeding ?

Gr. Hans

Behuizing kan ik me voorstellen dat daar wat gewicht valt te besparen maar voeding kan eigenlijk niet! De Monacor levert aanzienlijk meer vermogen maar is wel 14 kg lichter dan mijn exemplaar en die voeding zou volgens de gegevens veel meer moeten kunnen leveren dan in de mijne...
Of zou het opgegeven vermogen wat Monacor opgeeft gewoon niet kloppen?

*

chansig

• 10438
« Reactie #22 Gepost op: 7 juni 2017, 21:30:57 »
Voeding kan ook met een dikke vette zwaar wegende trafo zijn toch ? Mijn crown versterkers wogen 5 kilo. Mijn andere Hypex versterker woog denk ik het 2 keer zoveel. Bijna hetzelfde vermogen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Wim72

• 1324
« Reactie #23 Gepost op: 7 juni 2017, 21:43:21 »
Dus er zijn nu naast die zeer lichte klasse D verterker modules die zeer veel vermogen afgeven ook zeer lichte en kleine trafo's die ook zeer veel stroom kunnen leveren voor dit soort modules...
Zijn die zware (ringkern)trafo's voor hifi versterkers nu ook compleet achterhaald?
Waarom de fabrikant die lichte trafo's dan niet in mijn versterker heeft gezet is mij een raadsel want er zitten ook nog 2 van die zware afgeschermde ondingen in wat dan eigenlijk nutteloos is.

*

Leobus

• 477
« Reactie #24 Gepost op: 7 juni 2017, 21:53:35 »
Wim,
Google eens op "schakelende voeding"

Groet,

Leobus

*

Wim72

• 1324
« Reactie #25 Gepost op: 8 juni 2017, 00:14:20 »
Wat rondgeneusd, de combinatie lichte schakelende voedingen met lichte klasse D-versterking waaronder Hypex  is de toekomst voor de mainstream consument die muziek en andere media wil luisteren en afspelen...
Oudere type versterking zoals klasse A en AB met zware afgeschermde voedingen zal alleen nog voor de muziekliefhebbers en audiofielen interessant zijn.
Teufel gebruikt ook al Class-D technologie van Texas Instruments in hun topmodel LT 5 5.1-SET in combinatie met een schakelende voeding met een totaal vermogen van 800 Watt en een gewicht van maar 2,50 kg.

*

Roots

• 1622
  • I am Krelled
« Reactie #26 Gepost op: 8 juni 2017, 00:22:11 »
Dat is jou conclusie Wim...Klasse A, B of D  heeft niets met de voeding te maken...Je moet ze wel voeden natuurlijk.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Wim72

• 1324
« Reactie #27 Gepost op: 8 juni 2017, 00:28:41 »
De combi klasse-D die niet heet worden maar handwarm en men dus flink kan besparen op koel elementen in combinatie met een schakelende voeding is gewoon ideaal wat gewicht en matriaal voor behuizing betreft dat houd je niet tegen...
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2017, 00:30:29 door Wim72 »

*

Roots

• 1622
  • I am Krelled
« Reactie #28 Gepost op: 8 juni 2017, 00:31:43 »
Dat is waar!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3631
« Reactie #29 Gepost op: 8 juni 2017, 01:46:56 »
De combi klasse-D die niet heet worden maar handwarm en men dus flink kan besparen op koel elementen in combinatie met een schakelende voeding is gewoon ideaal wat gewicht en matriaal voor behuizing betreft dat houd je niet tegen...
.... En er zit weinig ijzer en koper in zo'n ding. Met de metaalprijzen van tegenwoordig is dat mooi meegenomen.
Dun blik, kunststof, licht in gewicht, lage transportkosten en blije backstage medewerkers. En niet te vergeten; de fabrikant is ook blij Ún Al Gore.
Genoeg is beter.