*

• 376
interne phonopré
« Gepost op: 23 mei 2017, 11:05:11 »
beste mensen,

Ik heb uit mijn Rega Elicit versterker nog een phonopré liggen. Het is een intern phonotrapje waar ik niets mee doe. Nu ben ik voor een vriendin bezig om een budget set samen te stellen. Ze wil graag een draaitafel en ik heb een Nagaoka MP110 besteld. Ook heb ik al een setje Celestion DL8 aangeschaft. Momenteel ben ik op zoek naar een Rotel geintegreerde versterker. Nu vraag ik me af of ik zo'n phonoboard makkelijk kan ombouwen tot een aparte phonotrap. Heeft iemand hier enige ervaring mee. Een kast heb ik al wel liggen. Iemand enige ervaring en hoe moeilijk dit is? Ik schat in dat hier een betere phonoversterker van is te maken dan in de Rotel versterker.

*

Be tweeter

• 9150
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: interne phonopré
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2017, 11:14:21 »
Voor mij is het een eitje, voor een ander kan het een moeilijke opgave zijn.
Aansluitingen uitvogelen, voedinkje realiseren, eventueel inbouwen in platenspeler en vastsolderen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 4767
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2017, 13:36:51 »
denk gezien het element dat de ingebouwde versterker ruim voldoende presteert
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

• 376
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2017, 14:02:35 »
hoi Be Tweeter,

Kun je misschien helpen? Ik kan best wat in elkaar zetten, maar uitvogelen wat voor voeding er nodig is en waar welke aansluitingen zitten is voor mij onbegonnen werk. Ik ben bang dat ik iets kapot maak. Een kleine kast heb ik over, een ringkerntrafo ook, maar ik zie dat deze 25volt en 1.6 ampere is. Ik heb geen idee of dat gebruikt kan worden. Enig idee wat een voeding moet kosten? Vergoeding voor je tijd is bespreekbaar.

groeten, Guus

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2017, 15:44:52 »
Fotootje van weerszijden van de print zou helpen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

• 376
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2017, 17:41:18 »
Ik hoop dat het zo lukt. Hieronder de voor en achterkant. De vier elco's die bij elkaar staan zijn 25 volt en allemaal 100uF. De twee die apart staan 63 volt en 22 uF. De elco die groen is aan de bovenkant heeft zich goed verstopt!

https://www.dropbox.com/s/2z2mbbh5hx569wa/WP_20170523_17_19_14_Rich.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/tdoh9ztti50pksb/WP_20170523_17_19_29_Rich.jpg?dl=0

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2017, 17:57:49 »
Da's een lastige om zo even aan de hand van een foto vast te stellen. Daar moet aan gemeten worden of met het schema erbij.

*

Satch

• 9799
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2017, 21:03:25 »

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2017, 21:52:40 »
Zo op het eerste gezicht lijkt me dat een ander schema dan van het printje.

*

• 376
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2017, 02:00:28 »
Klopt dat is de oude Elicit, de zogenaamde ribbelkastversie.

Ik heb de Rotel inmiddels binnen en zie dat ik nog wel wat kan tweaken met de phonopré die erin zit. Een zestal elco's van deels elna en deels Jamicon zal ik vervangen door Nichicon Fine Gold. Er zit een opamp in NE 5532AN. Geen enorme hoogvlieger, maar ik ga het proberen. Er zitten ook twee Ero condensatoren in dichtbij de opamp. Er staat de waarde ,1 op. Is dit een ontstorings of ontkoppelingscondensator? Wat ik lees is Ero wel een goed merk. Of vervangen door de rode WIMA's?

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2017, 07:26:32 »
Het vervangen door 'betere' componenten leidt niet automatisch tot een betere eindproduct. Wanneer de originele 'slechte' eigenschappen in het ontwerp zijn meegenomen of bij de gegeven toepassing niet van invloed dan kan de heilzame invloed van 'betere' onderdelen weleens, ofwel averechts werken, of tussen de oren plaatsvinden. Een snellere op-amp zou bijvoorbeeld ook zomaar eens niet aan voorwaarden kunnen voldoen die voor de toepassing essentieel zijn.

*

berret

• 2271
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2017, 08:50:35 »

Ik heb de Rotel inmiddels binnen en zie dat ik nog wel wat kan tweaken met de phonopré die erin zit. Een zestal elco's van deels elna en deels Jamicon zal ik vervangen door Nichicon Fine Gold. Er zit een opamp in NE 5532AN. Geen enorme hoogvlieger, maar ik ga het proberen. Er zitten ook twee Ero condensatoren in dichtbij de opamp. Er staat de waarde ,1 op. Is dit een ontstorings of ontkoppelingscondensator? Wat ik lees is Ero wel een goed merk. Of vervangen door de rode WIMA's?
Ik zou zowel de ero's als de ne 5534 laten zitten. Een snellere opamp is niet perse beter en als de eros het opschrift MC of mkc hebben is er nauwelijks beter te vinden, zeker niet bij wima. De elcos is een ander verhaal. Dit is slechts mijn mening hoor.
Dromen zijn bedrog. Bedrog is harde werkelijkheid.
Word ik nou door de werkelijkheid of door de droom bedrogen?

*

• 376
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2017, 13:20:16 »
Ik ga de opamp niet uitwisselen. Ik heb in vroeger tijden al geëxperimenteerd met dit soort dingen en het draait meestal uit op een verandering in plaats van verbetering en een enkele keer was het zelfs een verslechtering. Ik zal eens kijken wat er op de ero staat. Hoe zit het met de waarde? Betekent ,1 nu 0,1 uF? De Nichicon Fine Gold elco's zijn besteld. Ik vervang alle elco's in het apparaat, zoveel zitten er niet in. Ik zie ook genoeg styroflex zitten en die laat ik zitten. De Rotel is al wat ouder en wat er in zit kan beter. Bij elkaar is het ongeveer 25 euro en dat is voor mij te overzien. De volumeknop vervang ik door een Alps. Ik lees op internet dat daar ook een beetje winst zit voor wat betreft geluid. Kosten 15 euro. Dan moet hij wel weer een aantal jaartjes (kraakvrij) mee kunnen. Kunnen die rode Wima's beter Berret? Wat zou jij gebruiken? Mocht de phonotrap uiteindelijk toch tegenvallen of ik te nieuwsgierig zijn wat eruit is te halen met het andere phonoboard dan meld ik me wel weer. Bedankt voor jullie input!   

*

berret

• 2271
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2017, 14:00:16 »

Ik zou zowel de ero's als de ne 5534 laten zitten. Een snellere opamp is niet perse beter en als de eros het opschrift MC of mkc hebben is er nauwelijks beter te vinden, zeker niet bij wima. De elcos is een ander verhaal. Dit is slechts mijn mening hoor.
Ik heb veel wat condensatoren geprobeerd en blijf bij erop mkc of kc types. Moeilijk te vinden overigens. De vergelijkbare wima doen het in mijn oren net wat minder. Ik heb hier nog twee bakken vol met Pio liggen, ook allemaal minder, goed voor bypass in een voeding. Alps is OK, styroflex is ook wel OK in mijn oren.
Dromen zijn bedrog. Bedrog is harde werkelijkheid.
Word ik nou door de werkelijkheid of door de droom bedrogen?

*

• 376
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2017, 00:09:25 »
Ik zie op ebay nog MKC staan van ero. Maar het komt uit Taiwan of China. Er staat ook geen aanduiding ero op. Op de site van Van Der Heem staat dat de productie in 2002 is gestopt. Ik neem aan dat dit namaak is? Op de ero's die er bij mij in zitten staat alleen de aanduiding k100 en vervolgens een reeks getallen. Het zal dus niet die geliefde MKC zijn. Toch maar Wima proberen nu? Of zijn er nog andere opties?