*

ceephax

• 560
  • "We zien wel waar 't schip zinkt"
Nieuw beter dan oude speakers?
« Gepost op: 24 mei 2017, 02:21:09 »
Ik heb eens ergens gelezen dat de techniek in luidsprekers door de jaren heen niet gek veel veranderd is in tegenstelling tot de elektronica in versterking en d/a conversie.
Ik heb namelijk luidsprekers uit de jaren 80 en vraag mij wel eens af of ik iets nieuwers moet aanschaffen.
Hoewel ik nog altijd het gevoel heb niks te kort te kom maar misschien heeft dat te maken met dat ik het gewend ben en geen referentie heb.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 02:22:40 door ceephax »
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Empirical Audio Synchro Mesh Reclocker,
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

hrcc

• 512
Re: Nieuw beter dan oude speakers?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2017, 06:11:38 »
Ik heb er al vele gehad en zo her en der beluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat de ideale luidspreker niet bestaat , elke luidspreker klinkt anders.
Als je tevreden bent met wat je hebt dan heb je al 1 van de beste die er zijn in huis  :D
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

geerd

• 4868
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2017, 11:13:13 »
als je het gevoel hebt dat je niets mist lekker van genieten sommigen zijn jaren op zoek naar dat gevoel
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

.....

• 2709
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2017, 12:22:02 »
Heel veel gehad hier, groot, klein, oud, jong,nieuw,duur, erg duur,minderduur..enz
Uiteindelijk een luidspreker die van 1974 tot 1978 gebouwd is, nu al 21 jaar een ''blijvertje''.

*

minplus

• 6560
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2017, 12:34:58 »
Ik heb eens ergens gelezen dat de techniek in luidsprekers door de jaren heen niet gek veel veranderd is in tegenstelling tot de elektronica in versterking en d/a conversie.
Ik heb namelijk luidsprekers uit de jaren 80 en vraag mij wel eens af of ik iets nieuwers moet aanschaffen.
Hoewel ik nog altijd het gevoel heb niks te kort te kom maar misschien heeft dat te maken met dat ik het gewend ben en geen referentie heb.

Mooi houden.
In de 2e helft van de vorige eeuw zijn schitterende speakers gebouwd. Geldt trouwens ook voor de andere audio-spullen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Koen K

• 8741
    • Klarde und Happers
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2017, 13:29:53 »
De beste luidsprekers van een jaar of dertig geleden kunnen zich nog best meten met moderne 'high end' passieve luidsprekers van vergelijkbaar formaat. Daar is de vooruitgang mijns inziens niet zo ontzettend groot. Misschien heeft het er iets mee te maken dat een marketing-lulverhaal verzinnen makkelijker is dan een nieuwe speaker maken die beter is dan het vorige model.

Een veel belangrijkere ontwikkeling is dat je tegenwoordig voor 300 euro een paar ontzettend goede luidsprekers kunt kopen, terwijl de budgetluidsprekers van vroeger inmiddels nogal achterhaald zijn.

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2017, 14:07:03 »
Er is sinds de jaren 80 ook een enorme ontwikkeling geweest in de techniek van luidsprekers. De losse luidsprekerunits in het betere segment (of "drivers", losse woofers, middentoners en tweeters) zijn in alle opzichten heel erg veel beter geworden. Daarnaast is er ook een compleet nieuwe generatie filtercomponenten ontstaan. Daarmee is het mogelijk om luidsprekers te maken die veel meer laten horen, minder groot zijn en makkelijker te plaatsen.

Daarnaast wordt niet echt ingezien dat luidsprekers van 25 jaar en ouder toch echt degenereren door het verduren van de flexibele delen (de ophangingen), het indrogen van ferrofluid, het verouderen van condensatoren in filters, het vergaan van het dempingsschuim, corrosie en beschadigingen. Deze vormen van degradatie treden heel geleidelijk op dus in veel gevallen is men hier niet van bewust. Toch gaat er zo veel muziekluistergenot verloren.

Natuurlijk blijft de keuze voor een luidspreker voor een groot deel een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. Waar in de jaren 80 bij de aankoop uitvoering geluisterd en vergeleken kon worden in de winkel wordt nu de keuze voor een luidspreker gemaakt op basis van reviews, marketing uitingen en meningen van anderen op fora. De kans op een verkeerde keuze is dus veel groter dan vroeger en bovendien is er veel meer "goedkope troep", gemaakt in lage lonen landen op de markt.
Dit alles is onder andere het gevolg van het proces van streven naar de laagste prijs. De aanbieder die wel een eerlijke keuze door vergelijk mogelijk maakt wordt bestraft doordat de klant de aankoop vervolgens bij een goedkopere aanbieder doet die geen service biedt maar wel een lagere prijs.

Er zijn nog steeds genoeg hele goede nieuwe luidsprekers op de markt maar die zijn dan niet heel goedkoop. In de jaren 80 waren goede luidsprekers dat ook niet. En net als in de jaren 80 is zelfbouw nog steeds een prima manier om goede luidsprekers te verkrijgen tegen veel lagere kosten.

Bovenstaande is een behoorlijke knuppel in het hoenderhok, zeker voor de groep audioliefhebbers die alles wat retro is vereert en "vroeger was alles beter" als motto heeft. Voor die mensen is het dan misschien wel leuk dat Speakerland qua winkel sinds 1985 nauwelijks veranderd is. Een ouderwetse winkel met 3 gescheiden luisterruimten, bakje koffie erbij en geen verkoper in je nek. Maar wel met een assortiment van goede moderne luidsprekers en bijbehorende apparatuur.

Misschien toch stof tot nadenken,

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

*

geerd

• 4868
  • scheun ja
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2017, 17:41:01 »
het jaren 80 spul had ook goed en slecht duur en goedkoop net als nu .
valt alleen op dat er veel meer goed koper op de markt komt .
wel eens bij de boven genoemde zaak geweest maar kon daar zeker niet slagen .
het aanbod bestond uit luidsprekers die vroeger als bruingoed werden bestempeld ,verkoper bezat net genoeg kennis om de kassa te bedienen en muziek keuzen was erg beperkt net zoals de apparatuur die er aanwezig was .
nee doe dan de stemvork maar daar kun je ook een lp opzetten met een degelijke versterker spelen en is de koffie erg lekker
scheu premier mk II
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

richard

• 3518
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2017, 18:57:23 »
het aanbod bestond uit luidsprekers die vroeger als bruingoed werden bestempeld ,verkoper bezat net genoeg kennis om de kassa te bedienen en muziek keuzen was erg beperkt net zoals de apparatuur die er aanwezig was .
nee doe dan de stemvork maar daar kun je ook een lp opzetten met een degelijke versterker spelen en is de koffie erg lekker
Volgens mij doe je de man, de zaak en de spullen daar wel mee te kort. Mensen als Ruud en zijn collega's hebben veel betekend voor de serieuze liefhebbers met een smallere beurs die niet beroerd waren om de handen uit de mouwen te steken om zelf iets te bouwen. Wordt ook zeldzaam tegenwoordig.

Bovendien 'De Stemvork' bestaat niet meer, blijkbaar ook slachtoffer van de mensen die daar een LP kwamen opzetten, lekkere koffie dronken en vervolgens de luidsprekers voor een paar euro minder via internet bestelden.

En wat nieuw beter dan oude luidsprekers; vroeger hadden de mensen ook oren aan hun kop waarmee ze goed klinkende apparatuur en luidsprekers konden bouwen, tegenwoordig nog steeds. Ook destijds moet er goed betaald worden voor goed geluid, tegenwoordig is dat niet anders. Vroeger had je ook Yoko, tegenwoordig andere Chinese meuk. Veel is er eigenlijk niet veranderd, alleen de manier om aan kwaliteit of aan rotzooi te komen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 20:27:34 door richard »
Genoeg is beter.

*

geerd

• 4868
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2017, 20:50:43 »
ja sins de ziekte van de eigenaar was dat wel te verwachte hij bouwde prachtige weergevers
scheu premier mk II
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

ceephax

• 560
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2017, 01:16:47 »
Bedankt allen voor de heldere input!
Het is dus geen onverstandig idee om mijn luidsprekers eens te laten doormeten en waar nodig is onderdelen vervangen.
Het nadeel is dat het scheidingsfilter in mijn luidsprekers schijnt ingemetseld te zijn in beton...
Wel zit er een elco aan de woofer gesoldeerd.
Mijn luidsprekers zijn van de hand van Randalf Zeeman en die heeft vorig jaar voorgesteld ze wel te willen na meten.
Maar weer eens contact opnemen met de beste man.
Bron digitaal:
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:

*

richard

• 3518
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2017, 08:59:36 »
Het is dus geen onverstandig idee om mijn luidsprekers eens te laten doormeten en waar nodig is onderdelen vervangen.
Het nadeel is dat het scheidingsfilter in mijn luidsprekers schijnt ingemetseld te zijn in beton...
Als het filter is ingegoten zal het niet meevallen onderdelen te vervangen. Spoelen en goede filmcondensatoren verlopen trouwens bijna niet. Elco's en oude papiercondensatoren kunnen wel problemen geven.
Genoeg is beter.

*

rob768

• 166
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2017, 10:13:41 »
Wel zit er een elco aan de woofer gesoldeerd.
Mijn luidsprekers zijn van de hand van Randalf Zeeman en die heeft vorig jaar voorgesteld ze wel te willen na meten.
Maar weer eens contact opnemen met de beste man.

ik zou voorstellen een paar audio beurzen en luistersessies af te gaan en daar veel te luisteren. Kom je dan 's avonds thuis en vind je ze zo slecht nog niet, dan lekker zo houden.

*

.....

• 2709
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2017, 13:27:36 »
het jaren 80 spul had ook goed en slecht duur en goedkoop net als nu .
valt alleen op dat er veel meer goed koper op de markt komt .

Was je wel in het goede pand?liep je niet toevallig bij Gerbrand van Veen met zijn rampen
Piet Piepers?    kan me niet vinden in deze omschrijving van speakerland...ben er wel eens geweest, uiterst kundig personeel, en bruingoed luidsprekers heb ik er niet gezien....zelfs de goedkoopste bouwpakketjes hebben niets met bruingoed te maken,ook die! zijn zorgvuldig ontworpen, getest en door middel van luisteren door ontwikkeld, zo dat je voor een fatsoenlijke prijs een luidspreker heeft staan, die fabriek af toch 2x de prijs is die je bij speakerland aftikt....m.a.w voor de prijs van 1 fabriekskistje een paar
veel beter klinkende luidsprekers., nee Geerd nu doe je speakerland onterecht in een verkeerd daglicht zetten.
Hebben deze mensen niet verdiend....ook na de verkoop,blijven ze met raad en daad! zorgen dat alles naar tevredenheid werkt/klinkt.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2017, 13:35:03 door grf-r 2 »

*

ceephax

• 560
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2017, 20:21:55 »
 Elco's en oude papiercondensatoren kunnen wel problemen geven.

[/quote]

Volgens mij is de foto het scheidingsfilter van mijn vd Hul luidsprekers 😉
Zitten daar elcos op die aan vervanging toe zijn?
Bron digitaal:
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers: