Re: Nieuw beter dan oude speakers?
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2017, 17:07:34 »
Op bovenstaand filter zitten inderdaad 3 elco's (de roze dingen op de foto). Vervangen zal lastig zijn want alles lijkt in hars ingegoten.
De andere 2 condensatoren lijken met MKT's (polyesther folie, die verouderen nagenoeg niet) en met de spoelen is ook weinig mis, zeker als ze zo mooi ingegoten zijn. Maar die elco's...

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

*

art

• 8841
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2017, 17:31:10 »
Vervangen zal lastig zijn want alles lijkt in hars ingegoten.

Dremel fikst alles.   ;)

*

ceephax

• 560
  • "We zien wel waar 't schip zinkt"
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2017, 23:04:21 »
Ik snap totaal niet wat de reden kan zijn waarom ze het filter in die rotzooi hebben gekwakt...
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Empirical Audio Synchro Mesh Reclocker,
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

.....

• 2709
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2017, 23:42:43 »
Ik snap totaal niet wat de reden kan zijn waarom ze het filter in die rotzooi hebben gekwakt...

Winst maken?.
Altijd een kostenplaatje.

*

a.b.

• 7894
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2017, 10:04:16 »
het jaren 80 spul had ook goed en slecht duur en goedkoop net als nu .
valt alleen op dat er veel meer goed koper op de markt komt .
wel eens bij de boven genoemde zaak geweest maar kon daar zeker niet slagen .
het aanbod bestond uit luidsprekers die vroeger als bruingoed werden bestempeld ,verkoper bezat net genoeg kennis om de kassa te bedienen en muziek keuzen was erg beperkt net zoals de apparatuur die er aanwezig was .
nee doe dan de stemvork maar daar kun je ook een lp opzetten met een degelijke versterker spelen en is de koffie erg lekker

Was je wel in het goede pand?liep je niet toevallig bij Gerbrand van Veen met zijn rampen
Piet Piepers?    kan me niet vinden in deze omschrijving van speakerland...ben er wel eens geweest, uiterst kundig personeel, en bruingoed luidsprekers heb ik er niet gezien....zelfs de goedkoopste bouwpakketjes hebben niets met bruingoed te maken,ook die! zijn zorgvuldig ontworpen, getest en door middel van luisteren door ontwikkeld, zo dat je voor een fatsoenlijke prijs een luidspreker heeft staan, die fabriek af toch 2x de prijs is die je bij speakerland aftikt....m.a.w voor de prijs van 1 fabriekskistje een paar
veel beter klinkende luidsprekers., nee Geerd nu doe je speakerland onterecht in een verkeerd daglicht zetten.
Hebben deze mensen niet verdiend....ook na de verkoop,blijven ze met raad en daad! zorgen dat alles naar tevredenheid werkt/klinkt.

Bovendien lijkt Geert de kennis van anderen te toetsen aan alleen die van zichzelf. Als hij in de veronderstelling is dat hij het zelf altijd bij het juiste eind heeft, komen mensen met juiste kennis er al snel bekaaid af. Kortom: het is precies omgekeerd, zoals je al schrijft, Peter! :)
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

thanatos

• 1633
  • Cum non tum age
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2017, 12:39:48 »
Volgens mij doe je de man, de zaak en de spullen daar wel mee te kort. Mensen als Ruud en zijn collega's hebben veel betekend voor de serieuze liefhebbers met een smallere beurs die niet beroerd waren om de handen uit de mouwen te steken om zelf iets te bouwen.

x2

Er zijn nog steeds genoeg hele goede nieuwe luidsprekers op de markt maar die zijn dan niet heel goedkoop. In de jaren 80 waren goede luidsprekers dat ook niet. En net als in de jaren 80 is zelfbouw nog steeds een prima manier om goede luidsprekers te verkrijgen tegen veel lagere kosten.

Mee eens. Als ik naar mijzelf kijk heb na jaren wisselen van Adam tot Xanadu  (en dus alles wat er tussen zit) nu beland bij een mooi zelfbouw project waar ik dagelijks met plezier naar luister voor een fractie van de prijs van high-end merken. De kans van slagen zit hem wel in het kunnen raadplegen van benaderbare experts zoals bovengenoemde en & Co.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

minplus

• 6568
  • relax, don't do it
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2017, 14:19:28 »

Winst maken?.

Ik vermoed idd. hetzelfde als met lampen van auto's. Vroegah wisselde je voor een gulden een lampje, tegenswoordigs moet je vaak de complete unit vervangen voor tig euro. Bij sommige van die kelere rot verblindende blauwe lampen gaat dat soms richting 1000 euro vertelde m'n garage-houder me.
Hoop dat die heeeeel vaak kapot gaan. ^-^
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Raaf

• 1068
  • Muziek !
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2017, 14:24:53 »
Ik vermoed idd. hetzelfde als met lampen van auto's. Vroegah wisselde je voor een gulden een lampje, tegenswoordigs moet je vaak de complete unit vervangen voor tig euro. Bij sommige van die kelere rot verblindende blauwe lampen gaat dat soms richting 1000 euro vertelde m'n garage-houder me.
Hoop dat die heeeeel vaak kapot gaan. ^-^

Ja hoe die kutdingen ooit goedkeuring hebben gekregen ............
Ik hoop van harte mee !
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

geerd

• 4879
  • scheun ja
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2017, 00:34:38 »
speekerland oss is nu niet een zaak waar ik snel iets zou kopen .
beetje buizen versterker of een draaitafel met een fatsoenlijk element was er niet keken mij zelfs zeer verbaast aan .
we kunnen wel streamen meneer en hebben een mooie 250 wat media versterker staan juist houw doe dus .
denk ook niet dat even een paar weken uit proberen daar tot de mogelijkheden behoord is wel al even geleden .
sins ik mijn avance heb staan ben ik daarover zeer tevreden zo danig dat ik niet de drang heb naar andere te kijken
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

.....

• 2709
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2017, 12:52:52 »
speekerland oss is nu niet een zaak waar ik snel iets zou kopen .
beetje buizen versterker of een draaitafel met een fatsoenlijk element was er niet keken mij zelfs zeer verbaast aan .
we kunnen wel streamen meneer en hebben een mooie 250 wat media versterker staan juist houw doe dus .
denk ook niet dat even een paar weken uit proberen daar tot de mogelijkheden behoord is wel al even geleden .
sins ik mijn avance heb staan ben ik daarover zeer tevreden zo danig dat ik niet de drang heb naar andere te kijken

Geerd, er staat op het winkelpand  ''SPAEKERLAND" valt het kwartje? en persoonlijk vind ik Dt's en buizenbakken nou niet het neutraalste om luidsprekers
te beoordelen...je doet deze mensen echt onrecht aan. >:( >:( >:( >:(

*

Be tweeter

• 9333
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2017, 13:04:26 »
SPAEKERLAND? Wie doet ze nu onrecht aan? ;)
Je hebt 100% gelijk overigens.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

.....

• 2709
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2017, 13:07:36 »
SPAEKERLAND? Wie doet ze nu onrecht aan? ;)
Je hebt 100% gelijk overigens.

Ja, pffff zie het, sukkel die ik ben

''Speakerland''.

Mijn excuus.

*

Koen K

• 8741
    • Klarde und Happers
« Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2017, 17:44:41 »
Er is sinds de jaren 80 ook een enorme ontwikkeling geweest in de techniek van luidsprekers. De losse luidsprekerunits in het betere segment (of "drivers", losse woofers, middentoners en tweeters) zijn in alle opzichten heel erg veel beter geworden. Daarnaast is er ook een compleet nieuwe generatie filtercomponenten ontstaan. Daarmee is het mogelijk om luidsprekers te maken die veel meer laten horen, minder groot zijn en makkelijker te plaatsen.  [...]

Naar mijn mening stel je het een stuk spectaculairder voor dan het is. Ja, moderne drivers hebben doorgaans een hogere belastbaarheid, betere frequentierespons en minder variatie van exemplaar tot exemplaar, maar de kwaliteit van een voltooide luidspreker is vooral afhankelijk van het ontwerp. Daaraan is opvallend weinig veranderd: het zijn nog steeds gewoon doosjes met drivers erin.

Het is inderdaad mogelijk om betere luidsprekers te maken met de techniek en materialen van nu, maar er zijn niet zoveel fabrikanten die het ook echt doen. B&O en JBL zijn wel aardige uitzonderingen, net als de kleinere jongens zoals Kii en Grimm.

De B&W 801 Matrix en KEF Reference 107 (beide uit 1987) zijn interessante voorbeelden van speakers die (mits, zoals je terecht aangeeft, in goede conditie) nog steeds uitstekend mee kunnen komen met de topklasse passieve speakers van nu.

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

Nicolas

• 18345
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2017, 19:55:40 »
Ik denk dat het wel een belangrijk punt is dat men aan de goedkope kant van de markt nu meer waar voor zijn geld kan krijgen (voorwaardelijke wijs). Heel goede speakers waren vroeger duur en zijn dat nu nog. Ik zou zeker ook niet stellen dat moderne over de ganse lijn beter presteren dan oude ontwerpen. Smaak heeft hier ook een stevige rol in; echt neutraal presteren ze allemaal niet. En als ze dat al doen, moet dat maar net je smaak zijn. Een blauwe hemel ziet er soms ook beter uit doorheen een zonnebril.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

richard

• 3523
« Reactie #29 Gepost op: 29 mei 2017, 21:08:22 »

Winst maken?.
Niet alleen. In die tijd was kunsthars best een kostbaar goedje. Op deze manier is het lastig (maar niet onmogelijk) de schakeling te reconstrueren, ik weet niet of de waarden zo leesbaar zijn. Ook zijn de onderdelen zo min of meer trillingvrij gemonteerd, spoelen en condensatoren kunnen soms enigszins microfonisch zijn.
Genoeg is beter.