*

Alex

• 3126
  • HiFi virus besmet sinds 1978
Vervanging Sony STR-DA50
« Gepost op: 24 mei 2017, 12:59:27 »
Hallo

ik heb al jaren een Sony STR-DA50 met de KEF KTH 2005 in huis, en eigenlijk heb ik het nooit geweldig aan de praat kunnen krijgen, de Sony STR-DA50 heeft  zoveel DSP\sound instelmogelijkheden waarmee je maar blijft experimenteren en uiteindelijk het maar opgeeft.  resultaat een waardering  5.

nu is de Sony STR-DA50 al wat ouder (en gaat maar niet dood dus), dus ik dacht laten we eens op zoek gaan naar iets moderners (HDMI) .

mijn vraag: Welke HT-receiver levert goede prestaties  in zowel stereo 2.1 als in de DTS/DD 5.1 stand ?
mijn budget is circa 1000 euro

ps: ik heb al eens een Marantz NR1506 geprobeert, maar die ging na 1 avond kliederen weer retour web-winkel
de klank was ronduit slecht, zeg maar radio scheveningen korte golf kwaliteit ....

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 14:19:33 door Alex »
*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
 Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres
 Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

*

art

• 8836
Re: Vervanging Sony STR-DA50
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2017, 15:13:20 »
Kijk 's naar  Yamaha.
Veel te veel kanalen, maar die laat je gewoon onverbonden. Prachtige instelmogelijkheden, de inmiddels 'oude' RX-serie is tegen lage prijzen hier en daar nog verkrijgbaar.
De kenner mist hooguit een klasse D uitgangsversterker.   ;D

*

Be tweeter

• 9264
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2017, 15:32:51 »
Ik kan me haast niet voorstellen dat een hedendaagse versterker klinkt als Radio Scheveningen. Wl bemerk ik bij veel gebruikers toeters en bellen die (onbewust) aangezet zijn die klankmatig roet in het eten gooien.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

hrcc

• 512
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2017, 15:37:16 »
Ik heb een Marantz sr 1504 en die klinkt au naturel al prima en als je auydessey zijn werk laat doen heb ik er niets meer op aan te merken.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

art

• 8836
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2017, 16:01:27 »
Ik kan me haast niet voorstellen dat een hedendaagse versterker klinkt als Radio Scheveningen. Wl bemerk ik bij veel gebruikers toeters en bellen die (onbewust) aangezet zijn die klankmatig roet in het eten gooien.

Hm, een hoop van die dingen van vr 2007 zaten niet er logisch in elkaar en de (primitieve) audioprocessors erin waren ook niet alles. Kwam inderdaad de bediening nog bij waardoor een hoop niet-technische audioknakkers die dingen allemaal kleute vonden.   :laugh:

De kreet "ScheveningenRadio" doet vermoeden dat de eigenaar dit nog nooit gehoord heeft  ;) , maar ik kan mij voorstellen dat ie wel aan een moderne toe is.

*

Wim72

• 1102
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2017, 17:03:03 »
KEF KTH 2005 mooi systeem voor filmbeleving in 5.1 of hoger maar ik denk dat voor muziekweergave in voornamelijk stereo dat KEF KTH satelliet speakers gewoon aan de kleine kant zijn...
Als u toch gaat overstappen naar een andere receiver is het uitbreiden van uw bestaande 5.1 Kef set naar een 7.1 met 2 grotere frontspeakers (boekenkast model) eventueel van Kef Q-serie mischien het overwegen waard!

*

Alex

• 3126
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2017, 14:10:08 »

De kreet "ScheveningenRadio" doet vermoeden dat de eigenaar dit nog nooit gehoord heeft  ;) , maar ik kan mij voorstellen dat ie wel aan een moderne toe is.

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn stereo en mijn HT strikt gescheiden, dus ik gebruik de HT receiver enkel aleen voor TV & radio
Ik luisterde dan ook naar het TV geluid, wellicht is dit van nature al ondermaats, en viel dit nu juist extra op .

ik zal op eens een paar fatsoenlijke Frontspeakers op de STR-DA50 aansluiten, en eens luistern naar het resultaat.

een nieuwe HT-versterker brengt uiteraard ook zaken als BlueTooth, Airplay, internetradio e.d. metzich mee.
We zijn er niog niet uit, het moet vast wel beter kunnen worden ......

Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres

*

Wim72

• 1102
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2017, 17:45:36 »
Ik heb stereo en 5.1 ook gescheiden maar speel wel youtube concerten en muziek/concert dvd's en blu-ray's af op de 5.1 set en dan draait het toch om muziek...

*

art

• 8836
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2017, 17:47:37 »
Ter info nog even:
TV-geluid (concerten e.d.) is over het algemeen uitstekend, maar de bent afhankelijk van de tuner. Als je die van de TV zelf gebruikt krijg je nu niet direct een prima ding .....
Extern heb je uiteraard meer keuze.

Het valt mij op  dat de moderne HT's veel beter audio over HDMI weergeven dan de oudere modellen. Betere receiver-chips vermoed ik.
Dus leen/huur een nieuwe van een gerenommeerd merk als je niet wilt gokken.

*

Alex

• 3126
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2017, 15:52:57 »

Ter info nog even:
TV-geluid (concerten e.d.) is over het algemeen uitstekend, maar de bent afhankelijk van de tuner. Als je die van de TV zelf gebruikt krijg je nu niet direct een prima ding .....
Extern heb je uiteraard meer keuze.

momenteel gaat  signaal van de ontvanger (Ziggo Horizon) via HDMI naar de Sony TV, en komt er vanaf de TV een Toslink optische kabel terug naar de DA-STR50 ....      resultaat : klank is vlak en futloos   

Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres

*

art

• 8836
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2017, 16:23:53 »

momenteel gaat  signaal van de ontvanger (Ziggo Horizon) via HDMI naar de Sony TV, en komt er vanaf de TV een Toslink optische kabel terug naar de DA-STR50 ....      resultaat : klank is vlak en futloos   

Hm, ja dat herken ik wel van m'n vorige Philips HTR9900 (Equiv. NAD T747). Dat ding had prima geluid (ik had er wel aparte L+R eindversterkers op) maar via HDMI klonk het niet.
Door verhuizing ging veel de deur uit en kocht  ik (eigenlijk tijdelijk) een strontgoedkope Yamaha HT . Die bleek ook op HDMI perfect geluid te geven.   :o
Enfin, het ding staat er nog ..... de eindversterkers zijn niet veel soeps, dus het laag wordt wat wollig op hogere volumes. Maar goed, ik woon nu in een flat.   :-\

Kortom, enig experimenteren loont. Ik heb geen idee hoe goed die Horizonbox nu is. Vroeger vond ik het niks, vandaar de keuze voor Humax.
Kun je niet rechtstreeks met SPDIF van die Horizon naar de  versterker?
Je zou de HDMI-verbinding ook kunnen testen met een goede BR-speler .....