Celestion DL10 en DL8 dezelfde tweeters?
« Gepost op: 28 mei 2017, 10:54:49 »
Zijn de tweeters van de Celestion DL10 en DL8 (ik bedoel niet de two serie die hebben heel andere tweeters) wel dezelfde? Deze tweeters zien er exact hetzelfde uit, vandaar ik eens de tweeters van de DL8 in de DL10 heb geplaatst. Nu merk ik dat de klank toch anders is, meer wat schellig en niet zo verfijnt als van de DL10. Op de tweeters van de DL10 staat dat het om de T3816 gaat. Op de tweeters van de DL8 staat: Fu 16, toch zien ze er precies hetzelfde uit! :o
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 11:02:28 door buiske2007 »

*

Rood

• 10121
Re: Celestion DL10 en DL10 dezelfde tweeters?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2017, 11:00:56 »
Zijn de tweeters van de Celestion DL10 en DL8 (ik bedoel niet de two serie die hebben heel andere tweeters) wel dezelfde? Deze tweeters zien er exact hetzelfde uit, vandaar ik eens de tweeters van de DL8 in de DL10 heb geplaatst. Nu merk ik dat de klank toch anders is, meer wat schellig en niet zo verfijnt als van de DL10. Op de tweeters van de DL10 staat dat het om de T3816 gaat. Op de tweeters van de DL8 staat: Fu 16, toch zien ze er precies hetzelfde uit! :o

De titel is ietwat verwarrend  ;)

" Celestion DL10 en DL10 dezelfde tweeters? "

Re: Celestion DL10 en DL8 dezelfde tweeters?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2017, 11:03:43 »

De titel is ietwat verwarrend  ;)

" Celestion DL10 en DL10 dezelfde tweeters? "
Dank je, zie ik nu ook. Is inmiddels aangepast!

« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2017, 22:04:27 »
Ik heb de Celestion DL8 eerst een hele poos ingespeeld op een oude versterker, en de tweeters nu overgeplaatst in de DL10, en ze klinken nu perfect. Die oude DL8's hebben waarschijnlijk een hele poos bij de verkoper op zolder gelegen, en zijn jaren niet gebuikt neem ik aan. De tweeters zijn dus prima, en toch wel gelijk aan die van de DL10. Inspelen is dus echt geen onzin, zoals velen denken!  8)

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2017, 07:40:34 »
Of je oren zijn er inmiddels op 'ingespeeld'. Een uitwendig eender uitziende tweeter kan een iets andere spoel hebben, een andere magneetsterkte of dunnere/dikkere ferrofluid.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

ShaggyNL

• 913
  • Peter de platen-poetser
    • Flickr foto pagina
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2017, 08:51:14 »
Nee, dat inspelen van ook oude luidsprekers is zeker een dingetje. M'n pa (Beekie) heeft ook vaak zat Leak speakers gekocht (2030, 2060) en elke keer hoorde je ze opknappen, na het spelen van 2 dagen, 2 weken en 2 maanden. Zeker die oude componenten (condensatoren) hebben wel even nodig om weer "fit" te worden. Maar dan kunnen ze ook wel weer erg goed klinken... misschien wel beter dan zo-maar met nieuwe componenten een filter opnieuw opbouwen.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2017, 17:59:43 »
Of je oren zijn er inmiddels op 'ingespeeld'. Een uitwendig eender uitziende tweeter kan een iets andere spoel hebben, een andere magneetsterkte of dunnere/dikkere ferrofluid.

Ik begrijp dat een tweeter om die reden anders zou kunnen klinken...Maar het was wel heel duidelijk, toen ik de tweeter eerder in de DL10 had geplaatst, de klank veel scheller en minder klonk. Dit was direct hoorbaar. En mijn oren zijn nog goed in orde ;D

« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2017, 18:07:49 »
Nee, dat inspelen van ook oude luidsprekers is zeker een dingetje. M'n pa (Beekie) heeft ook vaak zat Leak speakers gekocht (2030, 2060) en elke keer hoorde je ze opknappen, na het spelen van 2 dagen, 2 weken en 2 maanden. Zeker die oude componenten (condensatoren) hebben wel even nodig om weer "fit" te worden. Maar dan kunnen ze ook wel weer erg goed klinken... misschien wel beter dan zo-maar met nieuwe componenten een filter opnieuw opbouwen.
Het klopt helemaal wat je zegt! Ik heb verscheidene andere oude speakers gehad, die na verloop van tijd ook veel levendiger gingen klinken! Zelfs na maanden merkte nog wel eens een verbetering. Wat dat aangaat had ik het kunnen weten van die DL8 tweeters. Ze zijn wel degelijk gelijk aan die van de DL10! Ik heb 2 sets DL10, en heb nu ook gezien dat op de units ook verschillende nummers staan! Beide tweeters gaat het dus om de T3816. Ik zag dat deze tweeters ook op Ebay aangeboden worden van de DL8, welke volgens de verkopers ook geschikt zijn voor o.a de DL10!  :police: