*

Not Tubeless

• 2847
  • Zukke grote wappers jonguh!
30W klasse A niet genoeg oomhp...?
« Gepost op: 29 mei 2017, 10:32:13 »
Met de komst van de Tannoy CPA 12" DC's hoor ik weer meer details die me eerder niet opvielen. (rendement 95 dB 1W 1m, recommended Amp power: 300W)

Wat mij opvalt, is dat in klasse A (Accuphase P266, die kan 2x 30W in klasse A uitpoepen) er bij luidere volumes een rafeltje ontstaat in het geluid. Het is niet helemaal strak meer. En ja, dan speel ik best wel luid, veel muziek die ik draai klinkt er lekker op een wat stevig volume.

Schakel ik nu de klasse A uit, is het rafeltje weg en klinkt het superstrak. (Dan 133W / kanaal beschikbaar).

Vragen:
  • Is mijn klasse A niet lekker?
  • Is klasse A gewoon te weinig voor deze speakers op dat volume?

Ik lees vaak dat een 1W buizenampje genoeg is om zo'n DC aan te sturen, dan lijkt mij 30W toch MEER dan voldoende?
If it got no swing, it ain't my thing...

*

i2Paq

• 2914
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: 30W klasse A niet genoeg oomhp...?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2017, 10:36:32 »
Misschien behoeft de Accuphase een revisie?

Op mijn P102 speelden ze prima, alleen miste ik hier en daar wat en bleek een revisie nodig.

Omdat 50W klasse A nogal wat verstookte heb ik een klasse D gekocht die echt gewoon veel meer liet horen dan de P102 ooit zou kunnen.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Be tweeter

• 9184
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2017, 10:38:53 »
Je geeft zelf aan dat je hard speelt en dan schiet het benodigde vermogen de hoogte in.
Met 30 Watt lijk je mij overigens oorverdovend hard te moeten kunnen spelen.
In klasse A wordt veel stroom gebruikt om de boel warm te stoken waarbij die stroomreserve in klasse AB ter beschikking van je luidsprekers staat, dat lijkt te stroken met je bevindingen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Not Tubeless

• 2847
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:06 »
Het is echt niet oorverdovend hard. Het gaat ongemerkt, de boel kán gewoon erg hard zonder een spoor vervorming dus het blijft 'aangenaam' luisteren. Lastig uit te leggen, het is hard, ja, maar wel plezierig. Je merkt het als je even de ruimte uitloopt en weer terugkomt, dan denk je oeh, 't staat best hard...

Maar als in een blues nummer een bassist aan z'n bas staat te plukken, dat klinkt zo verslavend lekker! Dat je 't niet alleen hoort, maar ook voelt... Het zijn die details waar ik bij een live optreden zo enorm van kan genieten, een superstrakke kickdrum en snaredrum, plukken aan een bas(gitaar)... Dat hoor ik thuis nu ook.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2017, 10:44:26 door Not Tubeless »

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2017, 10:50:11 »
Het is echt niet oorverdovend hard. Het gaat ongemerkt, de boel kán gewoon erg hard zonder een spoor vervorming dus het blijft 'aangenaam' luisteren. Lastig uit te leggen, het is hard, ja, maar wel plezierig. Je merkt het als je even de ruimte uitloopt en weer terugkomt, dan denk je oeh, 't staat best hard...

Maar als in een blues nummer een bassist aan z'n bas staat te plukken, dat klinkt zo verslavend lekker! Dat je 't niet alleen hoort, maar ook voelt... Het zijn die details waar ik bij een live optreden zo enorm van kan genieten, een superstrakke kickdrum en snaredrum, plukken aan een bas(gitaar)... Dat hoor ik thuis nu ook.

Gaat harder dan je in de gaten heeft, de grf's geven zelfs ''druk'' op de oren in het dieplaag.
Maar met een rendement van 98 d/b 1 watt....zou met 30watt gehoor schade oplopen....denk niet dat je boven de 10watt uitkomt.
De amp moet even nagelopen worden..thanatos zit dicht bij jou in de buurt..

P.S de 95 d/b die opgegeven wordt is gemeten in een ''Anechoic chamber'' kun je thuis dus 3d/b bij optellen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2017, 11:21:57 door grf-r 2 »

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2017, 11:15:40 »

Dat is nu de ''beleving'' wat ik in veel sets mis, hoofdzakelijk te wijten aan de luidsprekers.

*

geerd

• 4789
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2017, 11:21:09 »
even een db meet apje op je tel zetten kun je meten denk dat je vreemd opkijkt .
en die beleving is niet alleen de luidspreker die dat doet al word het laag in veel gevallen wel vervormt en of overdreven weer gegeven
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

chansig

• 10177
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2017, 11:23:11 »
Er kan tijdelijk toch meer gevraagd worden dan de beschikbare 30 watt ?

Misschien handig om even de spl meter op je telefoon te zetten. Dan heb je een inschatting van hoe hard je draait. Kan je ook inschatten hoeveel wattjes nu daadwerkelijk aan het gebruiken bent. Gisteren even rond de 98 dB gezeten...is behoorlijk hard en niet leuk voor langer dan een paar nummers. Meestal zit ik rond de 70 dB als ik me niet vergis.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Rood

• 10121
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2017, 11:25:13 »
Eensch willen wij allemaal ene transmisslijn mijn beste  ;D

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2017, 11:28:21 »
even een db meet apje op je tel zetten kun je meten denk dat je vreemd opkijkt .
en die beleving is niet alleen de luidspreker die dat doet al word het laag in veel gevallen wel vervormt en of overdreven weer gegeven

Echt heel accuraat zo'n apje......maar kom es langs, kun je de vervorming beleven, je bent van harte welkom.
weet nu wel, na het fiasco met de nieuwe kistjes, hoe bizar de GRF-R/RHR in het laag zijn, nogmaals dat hoor je niet...dat beleef je. 
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2017, 11:37:19 door grf-r 2 »

*

Not Tubeless

• 2847
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2017, 11:29:32 »
Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij had ik pas een 87 dB te pakken op de luisterplek, met pieken naar de 89 dB. Dat was 'behoorlijk' hard ja. 98 dB is echt heel hard, Hans!

*

Wim72

• 1081
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2017, 11:29:52 »
2 x 30 Watt in een huiskamer is mischien te weinig vermogen voor de beleving? Ik kan me daar niks bij voorstellen...
Dan was de lokale plisie hier al vele malen langs geweest om de boel in beslag te nemen.

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2017, 11:39:22 »
Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij had ik pas een 87 dB te pakken op de luisterplek, met pieken naar de 89 dB. Dat was 'behoorlijk' hard ja. 98 dB is echt heel hard, Hans!

Is behoorlijk luid, normaal is 70/73 d/b. 80 is al ''pittig''.

*

Not Tubeless

• 2847
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2017, 11:40:54 »
2 x 30 Watt in een huiskamer is mischien te weinig vermogen voor de beleving? Ik kan me daar niks bij voorstellen...
Dan was de lokale plisie hier al vele malen langs geweest om de boel in beslag te nemen.

Vandaar ook mijn openingsvraag!

Maar er is natuurlijk meer dat watten alleen... Hoeveel stroom hebben de speakers nodig, gaat de versterker daar de mist mee in in klasse A? Dat zijn de vragen...

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2017, 11:50:06 »

Vandaar ook mijn openingsvraag!

Maar er is natuurlijk meer dat watten alleen... Hoeveel stroom hebben de speakers nodig, gaat de versterker daar de mist mee in in klasse A? Dat zijn de vragen...

Denk dat je gaat schrikken van de Bocama van Walter Niemand, geloof 2x3 watt.....
Nee, de Tannies kunnen met heel weinig ''stroom''.