*

.....

• 2706
Re: 30W klasse A niet genoeg oomhp...?
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2017, 11:52:37 »
2 x 30 Watt in een huiskamer is mischien te weinig vermogen voor de beleving? Ik kan me daar niks bij voorstellen...
Dan was de lokale plisie hier al vele malen langs geweest om de boel in beslag te nemen.

Gezien de m2 van het ''kamertje'' moet er ''sap'' genoeg zijn.

*

chansig

• 10438
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2017, 12:03:03 »
Mogelijk vervormt het ook meer door de kamer dan doordat de versterker te weinig stroom zal leveren ? Maar ik begrijp dat wanneer er overgeschakeld wordt nar de 110 watt er minder een (of geen) probleem ervaren wordt.

Mijn 98 dB is dan ook in een grote ruimte en inderdaad echt heel hard. Daarom ook maar 1 of 2 nummertjes leuk. Zoals aangegeven zit ik normaal ws rond de 70 dB. Zo'n app is ws niet accuraat maar kan je wel een indruk geven.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

geerd

• 5155
  • scheun ja
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2017, 12:07:37 »
het gemiddelde huiskamer gebruik is tussen de 1 en 2 wat gemiddelde luidspreker heeft nog geen wat nodig voor normaal geluid , bij luisteren kan dat wel oplopen naar 2 wat maar dan zijn in veel gevallen oordopjes wel gewenst .

les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2017, 12:23:12 »
Ga er prat op dat de ''Accu'' een service nodig heeft...ook die prijsklasse ''slijt''...
Amp is zwaar genoeg.

*

Benco

• 5478
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2017, 13:36:07 »
30W in klasse A op speakers met dat rendement in en normale huiskamer moet haast oorlog geven mijn gedacht ....
Ik draaide als jonge snaak , amateur DJ ,met een Lenco A50 2x40W op 4 kleine karlsson resonators met daarin hoog rendemen Philips breedbanders , kleine feesten tot 100 personen en kwam geen db te kort :-)

*

jpio

• 4074
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2017, 14:08:23 »
Ik draai met een 30W klasse A amp op laagrendement speakers, planars. En daar komt genoeg geluid vanaf, no worries.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

geerd

• 5155
  • scheun ja
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2017, 14:12:19 »
er zijn duidelijke regels voor een cafe jongeren bar max 90-95 db live optreden max 115 db mits anders aangegeven in de vergunning ,dat is dan altijd lager dan de regels aangeven

op een terras mag het niet meer dan 60-75 db zijn op een onbezet terras
bruin cafe 75-80 db in grave mag het niet meer dan 90 db zijn in de kroeg waar jongeren komen en daar ik die zelf heb afgesteld is de max hier 85-90 db waarbij door het publiek al word aangegeven dat dat wel erg hart is .
de toilet groepen en keuken staan op 60-65 db en terras is er niet .
kun je dus nagaan dat een luidspreker van 93 db 1m 1 w maar 1 wat nodig heeft om je oortjes te beschadigen .
les is more

*

richard

• 3631
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2017, 21:18:01 »
Accuphase P266, die kan 2x 30W in klasse A uitpoepen
Die hele 30 Watt in A? Meestal is het een groot deel klasse A en de rest in AB, zeker bij lagere impedanties. Dan zou de overgang misschien wat minder optimaal zijn.
Genoeg is beter.

*

Nicolas

• 18394
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2017, 21:30:19 »
Die Accuphases hebben een zuivere klasse A stand. Dus dan heb je de hele 30W (en een beste verwarming) in klasse A, en zal hij niet naar klasse B omschakelen. Je kan hem ook handmatig naar B schakelen, dan kan hij veel meer watt per kanaal leveren maar gaat hij in klasse B over vanaf een bepaald vermogen.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2017, 21:51:57 »
Zo doet de Yamaha CA-1010 die ik heb gereviseerd het ook. Inderdaad kan je er eieren op bakken in klasse A.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Roots

• 1622
  • I am Krelled
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2017, 22:00:29 »
Klasse-A moet je eigenlijk zien als een auto die altijd vol gas geeft en je plukt met de koppeling de benodigde power eruit die je nodig hebt...heel snel, fullpower!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3631
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2017, 23:53:04 »
Zo reed ik altijd op de kartbaan, de voet altijd vol op het gaspedaal en af en toe wat afremmen. Dat was niet altijd even effectief overigens.
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1622
  • I am Krelled
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2017, 00:01:12 »
Dat zegt natuurlijk niets..Behalve jou skills.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Nicolas

• 18394
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2017, 10:00:06 »
Zo reed ik altijd op de kartbaan, de voet altijd vol op het gaspedaal en af en toe wat afremmen. Dat was niet altijd even effectief overigens.

Dat is inderdaad niet altijd even effectief. Soms een goede techniek -ik doe het wel eens met 200pk, vinden de remblokjes alleraardigst- maar soms ook een goed begin van een rampenfilm.  :-X

Terug naar versterkers.

Even heel simpel uitgelegd:
in klasse A kan een transistor de hele geluidsgolf versterken. Erg zuivere manier van werken, maar erg inefficiŽnt --> veel warmte, beperkt geluidsvermogen.
in klasse B kan een transistor maar 1 kant (zeg de + kant) van de geluidsgolf versterken, wel veel efficiŽnter dan klasse A, dus minder warmte, meer geluidsvermogen. Om de volledige geluidsgolf te versterken werkt men in klasse B met een paartje identieke versterkerschakelingen met omgekeerde polariteit, die elk de andere helft van de geluidsgolf versterken. Die worden nadien terug samengevoegd zodat de versterkte geluidsgolf weer compleet is.

Klasse AB is dan een schakeling die voor kleine amplitudes (geluidssterkte) in klasse A werkt, en voor grotere amplitudes vanzelf naar klasse B gaat.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

Wim72

• 1324
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2017, 17:15:46 »
Is die overgang bij klasse A/B ontwerpen echt heel duidelijk hoorbaar of gaat dat heel geleidelijk?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2017, 19:48:15 door Wim72 »