Zoals ik al aan had gegeven in het andere topic heb ik Electrostatische Luidsprekers gebouwd en ik zou deze graag aansturen met een zelfbouw OTL buizenversterker. Helaas na vele maanden zoeken is dit nog steeds geen succes, er is weinig kennis en de kennis die er is reageert helaas niet. Ik ga dus mijn plannen aanpassen. Daarom dit nieuwe topic met een andere vraag.

Misschien is het wel mogelijk om een normale buizenversterker met eindtrafo's te gebruiken. Ik zoek schemas hiervoor maar ook besteladressen voor de moeilijk verkrijgbare componenten. Mogelijk kan iemand hier mij op weg helpen.

Wat belangrijk is voor Electrostaten:

- De versterker moet voldoende vermogen hebben om ESL's aan te sturen.

- De versterker moet stabiel zijn, ESL's hebben de neiging om bij hoge frequenties zeer laagohmig te worden.

In de bijgevoegde videolink laat ik zien hoe eenvoudig het is deze ESLs te bouwen. Het geeft natuurlijk veel voldoening als je naar je zelfgebouwde ESLs zit te luisteren: https://youtu.be/lINR4hcRZSk

In deze blog is het nog eens na te lezen hoe de bouw in zijn werk gaat: http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/bouw-electrostaten Er is ook een Facebook groep voor Electrostatische Luidsprekers: Group: https://www.facebook.com/groups/Elektrostaten/

Groeten,
Henny
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2017, 18:36:57 door wersitime »
Volg de bouw van Electrostatische Luidsprekers: http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/bouw-electrostaten

*

chansig

• 10431
Re: Zelfbouw buizenversterker voor het aansturen van Electrostaten
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2017, 18:51:11 »
Worden ze niet laag ohmig bij lage frequenties...die trekken toch stroom. Hoge frequenties nauwelijks....toch ?

Gr. Hanz
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2017, 19:05:56 »
Worden ze niet laag ohmig bij lage frequenties...die trekken toch stroom. Hoge frequenties nauwelijks....toch ?

Gr. Hanz

Nee electrostaten gedragen zich als een condensator, dus bijna kortsluiting bij de hoogste frequenties. Bij normale luidsprekers is dit anders.

Groeten,
Henny
Volg de bouw van Electrostatische Luidsprekers: http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/bouw-electrostaten

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2017, 23:57:33 »
Je moet even geduld hebben tot KT88 weer kan posten die speelde met een buizenbak op maggies .
Als er 1 hier op dit forum ter zake kundig is dan is hij het wel .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2017, 08:21:52 »
Je moet even geduld hebben tot KT88 weer kan posten die speelde met een buizenbak op maggies .
Als er 1 hier op dit forum ter zake kundig is dan is hij het wel .

Ok dankje.
Groeten,
Henny

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2017, 08:45:28 »
Maggies zijn dan weer geen elektrostaten maar KT is zeker 'th man to consult'.
Je zult, denk ik,  al snel in zendbuizen terecht komen die de benodigde spanningszwaai kunnen hanteren en de nog veel hogere voedingsspanning. Wil je helemaal zonder of met een kleinere wikkelratio dan voor reguliere versterkers?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Bloom

• 538
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2017, 08:55:34 »
Nee electrostaten gedragen zich als een condensator, dus bijna kortsluiting bij de hoogste frequenties. Bij normale luidsprekers is dit anders.
Dat is waar, maar ze hebben ook een ingangskring met step-uptrafo's. En de primaire kring van zo'n step-uptrafo is een spoel en dat wil zeggen dat diens impedantie daalt met de frequentie en een minimum bereikt in het laag. In veel gevallen plaatst men daarvoor een RC-kring vr die primaire kring, dat helpt om de impedantie wat hoger te houden bij lage frequenties.
Een voorbeeld van een elektrostaat waar men dat niet deed is de Audiostatic DCI-2: een versterker wordt hier rechtstreeks op de primaire kring van de step-uptrafo's aangesloten en het gevolg is een impedantiedip tot maar liefst 0,1 Ω in het laag. Er zit ook een impedantiedip rond 11 kHz in het hoog, maar zo laag wordt die nooit. Dat zijn dus echte versterker'killers'.
Bij de Audiostatic ES-50, ES-100, ES-200 en ES-300 gebruikte de fabrikant een RC-kring voor de primaire van de step-uptrafo's met een R van ofwel 4,7 ofwel 6,8 Ω: en meteen was dat de laagste impedantie waardoor die zr vriendelijk zijn voor aangesloten versterkers.

Dat gezegd zijnde, zijn er al vaak pogingen geweest om buizeneindtrappen rechtstreeks op een elektrostaat aan te sluiten zonder step-uptrafo's. Dat kan, maar je hebt dan een uitgangsspanning van zo'n 7000 V nodig. En dat blijkt niet erg stabiel te werken en gevoelig te zijn voor defecten.
KT gebruikt voor zijn Magggies (inderdaad magnetostaten en gn elektrostaten) een normale buizenversterker met uitgangstrafo. Het voordeel van een uitgangstrafo is dat een versterker daarmee redelijk ongevoelig is voor impedantiewisselingen. Het nadeel is dat die meestal maar een beperkt deel van het frequentiesprectrum behoorlijk ondersteunt en dat betekent meestal dat hij geen 20 Hz tot 20 kHz haalt binnen 3 dB.
McIntosh is een voorbeeld van een merk van 'solid state' (transistor-) versterkers mt een uitgangstrafo. Uitgangstrafo's die het volledige audiospectrum halen zijn zr duur.
En er bestaan natuurlijk ook transistorversterkers zonder uitgangstrafo die toch impedanties tot vrijwel kortsluiting aankunnen. Dat zijn versterkers die je bijna als laspost zou kunnen gebruiken!
Gewoonlijk is het vl goedkoper om een gewone versterker te gebruiken en de elektrostaat te voorzien van step-uptrafo's en een RC-kring in de ingang.

*

horn

• 2057
  • hoorns en buizen
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2017, 08:59:20 »
Degene die hier alles van af weet is Kobasa
die kan je hier alles over vertellen hij bouwt de elektrostaten zelf wikkelt de trafo's zelf en maakt de versterkers zelf .

« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2017, 11:24:14 »
Dat is waar, maar ze hebben ook een ingangskring met step-uptrafo's. En de primaire kring van zo'n step-uptrafo is een spoel en dat wil zeggen dat diens impedantie daalt met de frequentie en een minimum bereikt in het laag. In veel gevallen plaatst men daarvoor een RC-kring vr die primaire kring, dat helpt om de impedantie wat hoger te houden bij lage frequenties.
Een voorbeeld van een elektrostaat waar men dat niet deed is de Audiostatic DCI-2: een versterker wordt hier rechtstreeks op de primaire kring van de step-uptrafo's aangesloten en het gevolg is een impedantiedip tot maar liefst 0,1 Ω in het laag. Er zit ook een impedantiedip rond 11 kHz in het hoog, maar zo laag wordt die nooit. Dat zijn dus echte versterker'killers'.
Bij de Audiostatic ES-50, ES-100, ES-200 en ES-300 gebruikte de fabrikant een RC-kring voor de primaire van de step-uptrafo's met een R van ofwel 4,7 ofwel 6,8 Ω: en meteen was dat de laagste impedantie waardoor die zr vriendelijk zijn voor aangesloten versterkers.

Dat gezegd zijnde, zijn er al vaak pogingen geweest om buizeneindtrappen rechtstreeks op een elektrostaat aan te sluiten zonder step-uptrafo's. Dat kan, maar je hebt dan een uitgangsspanning van zo'n 7000 V nodig. En dat blijkt niet erg stabiel te werken en gevoelig te zijn voor defecten.
KT gebruikt voor zijn Magggies (inderdaad magnetostaten en gn elektrostaten) een normale buizenversterker met uitgangstrafo. Het voordeel van een uitgangstrafo is dat een versterker daarmee redelijk ongevoelig is voor impedantiewisselingen. Het nadeel is dat die meestal maar een beperkt deel van het frequentiesprectrum behoorlijk ondersteunt en dat betekent meestal dat hij geen 20 Hz tot 20 kHz haalt binnen 3 dB.
McIntosh is een voorbeeld van een merk van 'solid state' (transistor-) versterkers mt een uitgangstrafo. Uitgangstrafo's die het volledige audiospectrum halen zijn zr duur.
En er bestaan natuurlijk ook transistorversterkers zonder uitgangstrafo die toch impedanties tot vrijwel kortsluiting aankunnen. Dat zijn versterkers die je bijna als laspost zou kunnen gebruiken!
Gewoonlijk is het vl goedkoper om een gewone versterker te gebruiken en de elektrostaat te voorzien van step-uptrafo's en een RC-kring in de ingang.

Duidelijk verhaal!
Groeten,
Henny

« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2017, 11:27:12 »
Maggies zijn dan weer geen elektrostaten maar KT is zeker 'th man to consult'.
Je zult, denk ik,  al snel in zendbuizen terecht komen die de benodigde spanningszwaai kunnen hanteren en de nog veel hogere voedingsspanning. Wil je helemaal zonder of met een kleinere wikkelratio dan voor reguliere versterkers?

In principe wil ik helemaal geen trafo's maar denk inmiddels wel dat dit niet haalbaar is. Een OTL versterker zou zomaar 6 trafo's schelen. Elke electrostaat heeft 2 step-up trafo's en de versterker ook nog eens 2 eindtrafo's.

Groeten,
Henny

« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2017, 11:31:25 »
die kan je hier alles over vertellen hij bouwt de elektrostaten zelf wikkelt de trafo's zelf en maakt de versterkers zelf .

Bedankt voor de tip. Heb hem een PM gestuurd.

Groeten,
Henny

*

Kobasa

• 220
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2017, 14:55:14 »

Groeten,
Henny

Is aangekomen.

Klopt het dat je 1) oude Audiostatic trafo's hebt en 2) een ongesegmenteerde draadstator els hebt gebruikt?

Even in het algemeen betreft esl trafo's: op het moment dat je iets voor de trafo moet plaaten (rc kringen, weerstanden etc) betekend het dat de trafo en/of je esl niet goed ontworpen is. Tevens neemt de vervorming in het laag onnodig toe.
Men doet het echter vaak omdat sommige trafo's/esl zo extreem laag Ohmig zijn dat er anders rook uit de versterker komt (in het gunstigste geval slaat de beveiliging aan of bij een buizenversterker slaat het hoog dicht)

Ik kan je aanraden om een electrisch gesegmenteerde esl te maken, practisch gezien een 3 voudige segmentatie. Voor de korte termjn zijn de audiostatic trafo's goed genoeg voor het experimenteer werk, voor zeer serieuze trafo's moet je wat anders nemen (in ieder geval geen Audio4, Plitron of Amplimo want die hebben impedantie problemen)

« Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2017, 15:16:07 »

Groeten,
Henny

Is aangekomen.

Klopt het dat je 1) oude Audiostatic trafo's hebt en 2) een ongesegmenteerde draadstator els hebt gebruikt?

Even in het algemeen betreft esl trafo's: op het moment dat je iets voor de trafo moet plaaten (rc kringen, weerstanden etc) betekend het dat de trafo en/of je esl niet goed ontworpen is. Tevens neemt de vervorming in het laag onnodig toe.
Men doet het echter vaak omdat sommige trafo's/esl zo extreem laag Ohmig zijn dat er anders rook uit de versterker komt (in het gunstigste geval slaat de beveiliging aan of bij een buizenversterker slaat het hoog dicht)

Ik kan je aanraden om een electrisch gesegmenteerde esl te maken, practisch gezien een 3 voudige segmentatie. Voor de korte termjn zijn de audiostatic trafo's goed genoeg voor het experimenteer werk, voor zeer serieuze trafo's moet je wat anders nemen (in ieder geval geen Audio4, Plitron of Amplimo want die hebben impedantie problemen)

Ik heb de step-up trafo's tweedehands gekocht bij de ESL club. Merk weet ik niet. Ik gebruik voor elke ESL 2 trafo's, verhouding 1:150. De draadstator is niet gesegmenteerd. Echter ze spelen al maanden op een normale versterker zonder filter op ruim luisterniveau en zonder problemen. De frequentiekarakteristiek heb ik gemeten met een gecalibreerde meetmicrofoon en die is vlak van 45 Hz tot 24 kHz. Wel heb ik een serieweerstand geplaatst omdat de versterker de ESL's niet erg lekker vond uiteraard. Bij ruim half vermogen komt de beveiliging in van deze versterker op vooral de hoge tonen. De ESL's klinken fantastisch met deze versterker maar dat kan beter en mijn Elac boxen die erg goed zijn vallen hierbij in het niet. Dus naar mijn idee zijn er geen verbeteringen nodig vwb. de geluidskwaliteit van de ESL's. Segmenteren ben ik niet zo'n voorstander van gezien de ervaringen van anderen.

Mijn volgende uitdaging is dus een buizenversterker te bouwen die geschikt is voor ESL's. Ik heb er ooit een gebouwd en dat warme geluid is me altijd bij gebleven. Vandaar mijn oproep voor een schema wat geschikt is voor ESL's. Liefst OTL maar daar ben ik wel achter, dat gaat niet lukken.

Dus ik hoop nog steeds hier een schema te vinden.

Groeten,
Henny

*

horn

• 2057
  • hoorns en buizen

« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2017, 15:32:09 »
kijk hier dan eens:
http://www.transcendentsound.com/Products.html

Interessante site, bedankt. Zal ook hier eens informeren hoe deze versterkers zich gedragen met ESL's.

Groeten,
Henny