Visaton elco's in luidspreker filter?
« Gepost op: 4 juni 2017, 16:31:50 »
Ik heb o.a een paar Visaton elco's 47 uF  (bipolair) besteld voor het filter van mijn 2 de set) Celestion dl10 luidsprekers die ik ook wil upgraden. Nu lees ik op de site van Conrad in een review van een gebruiker dat deze elco's wel 25 % zouden afwijken van de aangegeven waarde! Ik had wel vertrouwen in het merk Visaton, vandaar deze ook besteld. Hebben jullie ook ervaringen met deze elco's? Ik ben vooral benieuwd ook naar klank eigenschappen van deze elco's! Ik verwacht o.a een verbeterde bas te krijgen met het upgraden. De speakers zijn zo'n jaar of 30 oud, dus de oude elco's zijn wel aan vernieuwing toe.

Nog een vraagje: Geven lowloss (LL) elco's een betere klank als "standaard" elco's? 

*

art

• 8852
Re: Visaton elco's in luidspreker filter?
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2017, 16:58:10 »
Elco's hebben altijd een grote spreiding, behalve tantaal-elco's maar die zijn voor dit doel niet geschikt.

M.i. zal de bas niet luider of beter worden, daarvoor moet je daadwerkelijk (niveau) wijzigingen in het filter maken.

Je kunt eventueel een paar extra elco's bestellen en dan met een meting 'de beste' eruit pikken.

« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2017, 18:47:13 »
Ik kan ze zelf niet meten helaas. Ik heb in een andere set dl10 condensators geplaatst, en daarvan is de bas stukken beter nu. Maar deze condensators zijn  sommige zo groot dat ze moeilijk in het bestaande filter zijn te plaatsen. Ik wil in deze andere set elco's plaatsen die er fatsoenlijk inpassen. Ik wil nl 1 set Celestion dl10 verkopen is de bedoeling. Welke het beste klinkt wil ik zelf houden. :angel:
Elco's hebben altijd een grote spreiding, behalve tantaal-elco's maar die zijn voor dit doel niet geschikt.

M.i. zal de bas niet luider of beter worden, daarvoor moet je daadwerkelijk (niveau) wijzigingen in het filter maken.

Je kunt eventueel een paar extra elco's bestellen en dan met een meting 'de beste' eruit pikken.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2017, 18:50:26 »
Ook een waarde van 47uF geeft aan dat hij weinig voor het laag zal doen. Elco's worden meestal voor mid- en hoogsecties gebruikt, soms in impedantiecorrectienetwerkjes en een enkele keer in serie met een woofer om een beetje boost alsmede een begrenzing op de elektrische laagbelasting in te stellen.
Wanneer een andere 47 uF beter klinkt in het laag zit dat waarschijnlijk tussen de oortjes.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2017, 19:52:39 »
In de andere set heb ik ALLE elco's vervangen door condensators. 4uF, 8uF, 20uF, en een 47uF. Anderen hier in huis vonden de bas nadien ook veel beter. Het zit echt niet tussen de oren. Misschien waren de oude elco's wel versleten?  :o
Ook een waarde van 47uF geeft aan dat hij weinig voor het laag zal doen. Elco's worden meestal voor mid- en hoogsecties gebruikt, soms in impedantiecorrectienetwerkjes en een enkele keer in serie met een woofer om een beetje boost alsmede een begrenzing op de elektrische laagbelasting in te stellen.
Wanneer een andere 47 uF beter klinkt in het laag zit dat waarschijnlijk tussen de oortjes.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2017, 21:33:06 »
Het laag kan er vrijwel niet door veranderen, het hoog wel. Als ze behoorlijk in waarde verschillen dan is die kans zelfs behoorlijk groot, voor laag zit het kantelpunt voor 8 Ohm en 47uF boven de 400 Hz. schat ik zo in, dat kun je nauwelijks laag noemen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2017, 21:52:14 »
Ok, het mid/hoog vind ik nog prima klinken met de oude originele Alcap elco's. Dan heeft het ook niet zoveel zin om er nieuwe elco's in te plaatsen moet ik hieruit begrijpen? Ik heb al nieuwe besteld, plaats ik ze er toch maar in. Wie weet is het toch een kleine verbetering in klank.  ;D quote author=Be tweeter link=topic=42239.msg1850272#msg1850272 date=1496604786]
Het laag kan er vrijwel niet door veranderen, het hoog wel. Als ze behoorlijk in waarde verschillen dan is die kans zelfs behoorlijk groot, voor laag zit het kantelpunt voor 8 Ohm en 47uF boven de 400 Hz. schat ik zo in, dat kun je nauwelijks laag noemen.
[/quote]

« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2017, 20:16:55 »
Ik heb o.a een paar Visaton elco's 47 uF  (bipolair) besteld voor het filter van mijn 2 de set) Celestion dl10 luidsprekers die ik ook wil upgraden. Nu lees ik op de site van Conrad in een review van een gebruiker dat deze elco's wel 25 % zouden afwijken van de aangegeven waarde! Ik had wel vertrouwen in het merk Visaton, vandaar deze ook besteld. Hebben jullie ook ervaringen met deze elco's? Ik ben vooral benieuwd ook naar klank eigenschappen van deze elco's! Ik verwacht o.a een verbeterde bas te krijgen met het upgraden. De speakers zijn zo'n jaar of 30 oud, dus de oude elco's zijn wel aan vernieuwing toe.

Nog een vraagje: Geven lowloss (LL) elco's een betere klank als "standaard" elco's? 
Zoals gezegd heb ik 2 sets Celestion DL10's. Ik heb nu in de andere set ook alle elco's vervangen door bipolaire low loss elco's. De speakers staan nu 4 uur in te spelen, maar ik vind de klank niet echt beter dan met de oude originele elco's. De oude zijn schijnbaar nog prima in orde. LL slijten niet zo snel heb ik nu wel begrepen. Wl moeten ze eerst nog wat langer inspelen (heb ik niet zoveel geduld voor. :laugh: Ik vind de upgrade van de andere set met condensators tot nu toe wl beter klinken. Wat rustiger en een vollere bas weergave.  :angel:
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2017, 22:57:05 door buiske2007 »

*

IMF prof mon MK III

• 1167
  • Quadjesss
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2017, 15:40:41 »
ik had in mjn IMF speakers alle elco's vervangen voor dure Jantzen condensatoren. heb er laatst weer bipolaire elco's  in gezet zoals origineel. dit vind ik toch wel het beste klinken. is denk ik ook wel over na gedacht tijdens het filter ontwerp. en daarbij, die bipolaire elco's passen tenminste fatsoenlijk op de print
QUAD 'the closest approach to the original sound'

*

richard

• 3580
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2017, 16:39:51 »
ik had in mjn IMF speakers alle elco's vervangen voor dure Jantzen condensatoren. heb er laatst weer bipolaire elco's  in gezet zoals origineel. dit vind ik toch wel het beste klinken. is denk ik ook wel over na gedacht tijdens het filter ontwerp.
Dat hoor je ook vaak bij de oudere KEF luidsprekers, zogenaamd betere componenten leveren lang niet altijd betere prestaties in het geheel.
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2017, 17:16:28 »
Strikt genomen kunnen die componenten wel beter zijn maar als de fabrikant bij het ontwerp de 4 Ohm serieweerstand ( ik noem maar een voorbeeld) van een bipo heeft meegenomen dan krijg je met een prachtige foliecondensator een forse klankafwijking in negatieve zin t.o.v. het origineel.

*

Birdy

• 102
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2017, 13:14:37 »

De boventonen (mid - hoog) kunnen m.i. het karakter van de bas weergave veranderen, dit betekend inderdaad niet dat de bas op zich zelf verandert maar het kan wel de indruk wekken van een "snellere" of andere bas weergave! Daarom is m.i. het midden gedrag van een bas (boven pakweg 400 Hz) zo belangrijk tenzij je heel laag scheidt. 
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2017, 15:28:07 »
Ik zou gewoon van alles wat proberen, is het beter mooi .. zo niet kun je altijd weer terug toch?
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 15:32:44 door terug-naar-af »

« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2017, 15:31:33 »
Ik kan ze zelf niet meten helaas. Ik heb in een andere set dl10 condensators geplaatst, en daarvan is de bas stukken beter nu. Maar deze condensators zijn  sommige zo groot dat ze moeilijk in het bestaande filter zijn te plaatsen. Ik wil in deze andere set elco's plaatsen die er fatsoenlijk inpassen. Ik wil nl 1 set Celestion dl10 verkopen is de bedoeling. Welke het beste klinkt wil ik zelf houden. :angel:
Citaat van: art l
[/quote
Waarom die dingen zie je ja toch niet al zet je ze op de kop, klinkt het goed mooi laten zitten, wil je ze weer eens verkopen poep je die oude elkos er toch weer in..

« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 13:13:50 »
Ik zou gewoon van alles wat proberen, is het beter mooi .. zo niet kun je altijd weer terug toch?
Beide sets klinken nu na een flinke poos inspelen prima! Alleen, de set met condensators klinkt wat rustiger, en wat dynamischer. Ik denk daarom de set met condensators zelf te houden, en de andere set te verkopen, want staat in de weg.  :)