*

chansig

• 10365
Emotie: ligt die in de muziek of de luisteraar?
« Gepost op: 9 juni 2017, 11:25:34 »
Daar denken we dus anders over. Er zijn er die helemaal in vervoering raken van Borsato. Anderen helemaal niet. Op welke set dit dan.wordt afgespeeld maakt mijn inziens niets uit.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

Re: Emotie: ligt die in de muziek of de luisteraar?
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2017, 11:36:57 »
Daar denken we dus anders over. Er zijn er die helemaal in vervoering raken van Borsato. Anderen helemaal niet. Op welke set dit dan.wordt afgespeeld maakt mijn inziens niets uit.

Gr. Hans

Lees even de extra toevoeging in mijn post hierboven.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Benco

• 5426
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2017, 11:39:07 »
Hhier ga ik tegen beter weten in toch ook mijn ervaring neerschrijven ....

Wat Opa S nu net schrijft voel ik ook ..muziek raakt soms de ene dag meer dan de andere ...
En wat Hans dan schrijft .... Ik heb al wel meegemaakt , en meer dan eens dat ik muziek hoor die me normaal gezien hrlemaal nieys doet , sterker nog , dat ik er de radio voor uit ga zetten , of vzn zendet verander ... Kortom : in mijn oren qudmuziek , maar op eendpeviaal moment ik toch een stuk naar die qudmuziek blijf luisteren daar er brpaalde klanken , efecten inzitten en sterk naar voor komen die me dan op een manier grijpen en even vasthouden ....
Ok uiteinfelijk is het toch niet mijn muziek en zet ik toch wat znders op , maar het heeft me toch even kunnern grijpen , op een set waar deze efecten , klanken niet zo uitkomen kan ik er dan geen minuut naar luisteren.

« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2017, 11:50:20 »
Hhier ga ik tegen beter weten in toch ook mijn ervaring neerschrijven ....

Wat Opa S nu net schrijft voel ik ook ..muziek raakt soms de ene dag meer dan de andere ...
En wat Hans dan schrijft .... Ik heb al wel meegemaakt , en meer dan eens dat ik muziek hoor die me normaal gezien hrlemaal nieys doet , sterker nog , dat ik er de radio voor uit ga zetten , of vzn zendet verander ... Kortom : in mijn oren qudmuziek , maar op eendpeviaal moment ik toch een stuk naar die qudmuziek blijf luisteren daar er brpaalde klanken , efecten inzitten en sterk naar voor komen die me dan op een manier grijpen en even vasthouden ....
Ok uiteinfelijk is het toch niet mijn muziek en zet ik toch wat znders op , maar het heeft me toch even kunnern grijpen , op een set waar deze efecten , klanken niet zo uitkomen kan ik er dan geen minuut naar luisteren.

Nou ja tegen beter weten in, je zegt hier iets wezenlijks.
Muziek werkt bij sommigen net als drugs : stemmingsversterkend.
Zo draai ik ook geen muziek als ik geïrriteerd ben over iets.
Anderen worden er dan juist weer rustig van.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

morph

• 13104
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2017, 11:52:37 »
Dat "doet" een mens zelf. (on)Bewust ken je een emotionele lading toe aan een muziekstuk, ongeacht wat het is en of je het waardeert.
Probeer maar eens onbewogen te blijven bij een muziekstuk dat je op welke wijze en waar dan ook te horen krijgt nadat je dit hebt horen spelen tijdens een begrafenis waarop je hevig ontroerd bent geweest.
We kennen emotie toe aan muziek, niet andersom.

Maar emotie wordt vaak als term gebruikt in plaats van een simpele stemmingswisseling. Stemmingen kunnen wel degelijk beïnvloed worden door muziek, mits de persoon het "toelaat". Ik bedoel daarmee ervoor open staat, zoals bijvoorbeeld de een ook ontvankelijker is voor hypnose, of de onlogica binnen een religie kan negeren en geloven, bijvoorbeeld, dan een ander.
Stemmingen wisselen voortdurend. De heftigheid ervan maakt het al dan niet een emotie.
Tot tranen geroerd is emotie, een beetje bedroefd is een stemming.
Beledigd zijn is een stemming, kwaad zijn een emotie.
Glimlachen is een stemming (als het niet simpelweg spiegelgedrag is), schaterlachen een emotie.

Bedenk zelf maar eens hoevaak iemand in schaterlachen uitbarst door muziek (emotie), terwijl vrolijk worden ervan (stemming) wel degelijk voorkomt.

Het is gewoon absurd dat audiofielen veelal tot tranen geroerd worden door een muziekstuk een belangrijkere emotie vinden bij het op waarde schatten van een set dan schuddebuiken van de lach.
Hoe realistisch is een oordeel als het scala aan emoties dat muziek oproept zo beperkt is?
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2017, 11:55:12 door morph »

*

Tdo

• 10578
  • Smurf?!
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2017, 12:00:36 »
Behalve dat de mens emotie toekent aan muziek lijkt het mij evident dat muziek emotie communiceert die door de componist en/of uitvoerende(n) zo is bedoeld.

*

-.-

• 27852
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2017, 12:24:47 »
... eendpeviaal....

Doe je dit nu speciaal voor Opa S.?  ^-^

Wat een rijke taal toch, dat Vlaams.  8)

*

Benco

• 5426
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2017, 12:33:38 »
Dat is te snel willen typen op en tablet , en niet eerst over lezen wat er dan staat alvorens "enter" te drukken , noem het maar "emotie"  :-)

*

a.b.

• 8106
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2017, 12:37:33 »
Maar het was dan wel weer gezellig bij mumsoft.

Gr. Hans

Ja. Én het klonk erg goed.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10365
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2017, 12:46:43 »

Gr. Hans

Lees even de extra toevoeging in mijn post hierboven.

Ik las het...tsja ik heb niets met klassiek dus ik heb daar ook geen positive emotie bij. Ongeacht of ik het live hoor, op een gehakte set of ongehakte.

De gedachte/overtuiging dat je meent te weten.cq voelen wat de muzikanten voelen op moment van.spelen vind ik ....euh...eigenlijk gewoon larie.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Tdo

• 10578
  • Smurf?!
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2017, 12:51:24 »
De gedachte/overtuiging dat je meent te weten.cq voelen wat de muzikanten voelen op moment van.spelen vind ik ....euh...eigenlijk gewoon larie.

Wanneer je het hebt over jeuk aan de grote teen van die muzikant wel ja.

*

dimitri

• 1228
  • död åt vek punk!
« Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2017, 13:00:01 »
Behalve dat de mens emotie toekent aan muziek lijkt het mij evident dat muziek emotie communiceert die door de componist en/of uitvoerende(n) zo is bedoeld.
Volgens mij is dat helemaal niet zo evident. Een nummer dat jou tot tranen toe roert maar mij koud laat is toch een voorbeeld van het feit dat de component van het nummer geen stemming communiceert, maar dat de ontvanger de stemming cq. emotie bepaalt en genereert?
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Tdo

• 10578
  • Smurf?!
« Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2017, 13:18:41 »
Volgens mij is dat helemaal niet zo evident. Een nummer dat jou tot tranen toe roert maar mij koud laat is toch een voorbeeld van het feit dat de component van het nummer geen stemming communiceert, maar dat de ontvanger de stemming cq. emotie bepaalt en genereert?

Of je de muziek kan waarderen of niet doet niets af aan de emotie die de muzikant in z'n spel legt of die de componist over wil brengen. Dat je die emotie niet oppikt is weer een ander verhaal.

Natuurlijk is er ook muziek waarbij dat niet het geval is, zoals een amateur of muziekstudent die op de noten zwoegt maar het stuk niet doorvoelt, danwel niet in staat om dat over te brengen.

Maar wanneer er geen emotie in de muziek is gelegd kan deze ook niet overgebracht worden, dat staat voor mij als een paal boven water. Evident dus  ;D

*

dimitri

• 1228
  • död åt vek punk!
« Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2017, 13:47:32 »
Maar wanneer er geen emotie in de muziek is gelegd kan deze ook niet overgebracht worden, dat staat voor mij als een paal boven water. Evident dus  ;D
Wanneer de moeder van een zwakbegaafd kindje dat Für Elise speelt tot tranen toe geroerd wordt. Waar zit die emotie dan? Niet in de muziek als ik jouw train of thought volg.
Let wel: het kind is zwakbegaafd om het voorbeeld dat er geen emotie in de muziek zit wat aan te dikken.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

morph

• 13104
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2017, 14:11:07 »
Of je de muziek kan waarderen of niet doet niets af aan de emotie die de muzikant in z'n spel legt of die de componist over wil brengen. Dat je die emotie niet oppikt is weer een ander verhaal.

Natuurlijk is er ook muziek waarbij dat niet het geval is, zoals een amateur of muziekstudent die op de noten zwoegt maar het stuk niet doorvoelt, danwel niet in staat om dat over te brengen.

De Kindertotenlieder van Mahler zijn wat mij betreft niet door de muziek droevig, maar door de titel en de tekst. Manipulatie vóór het onbevangen luisteren.

Als ik de derde symfonie van Gorecki hoor denk ik niet direct aan de Tweede Wereldoorlog, maar aan de groep Lamb, via wie ik de muziek leerde kennen. Daar word ik juist blij van.

Hoeveel mensen zingen niet vrolijk mee met "Tears in Heaven" van Clapton, dat hij schreef om de dodelijke val van zijn zoontje uit het raam te verwerken? Is de muziek droevigmakend? Integendeel, dat geldt "slechts" voor een deel van de tekst. Dus dit zou dan een mislukte compositie zijn?

Wanneer ik Richard Strauss' "Till Eulenspiegels lustige Streiche" hoor herken ik daarin weinig van de "bedoeling" dat de compositie grappige wendingen kent. Blijkbaar wist Strauss ook dat het niet belangrijk was:
Hij heeft hierover op de originele partituur notities gemaakt. Hij wilde echter niet dat de luisteraar zijn gedachten over wat er gebeurt overneemt. “Laat die zelf maar uitmaken wat Tijl Uilenspiegel hem voorschotelt”. bron
Oftewel zijn compositorische "bedoeling" heeft hij ondervangen met een andere bedoeling: het aan de luisteraar over laten.

Als ik in een klassiek werk van Zappa opeens een voetbalstadiontoeter hoor word ik echt wel even vrolijk. Daarbij durf ik er wel vanuit te gaan dat het zo bedoeld was. Maar dat is dan vooral te danken aan wat ik weet over de andere werken van de componist.
Een conservatieve klassiekliefhebber zal er mogelijk van gruwen. Maar ook dat is Zappa's bedoeling.

Bedoeld multi-interpretabel, dat zijn alleen de heel groten...
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2017, 14:13:51 door morph »