*

Tdo

• 10529
  • Smurf?!
Re: Emotie: ligt die in de muziek of de luisteraar?
« Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2017, 14:22:11 »
Of de emotie die opgewekt wordt altijd de emotie is die bedoelt is lijkt mij weer een ander verhaal, alhoewel ik niet denk dat veel mensen vrolijk worden wanneer babi yar van Shostakovich voorbij komt.

Voor mij blijft overeind dat muziek emotie communiceert. Ik ken géén virtuoos muzikant die niet zijn/haar emoties in de muziek legt.
Muziek zonder emoties beschouw ik dan ook niet als muziek, maar dat is mijn persoonlijke visie.

Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2017, 14:57:46 door Tdo »

*

morph

• 12907
« Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2017, 14:33:32 »
Voor mij blijft overeind dat muziek emotie communiceert. Ik ken géén virtuoos muzikant die niet zijn/haar emoties in de muziek legt.
Muziek zonder emoties beschouw ik dan ook niet als muziek, maar dat is mijn persoonlijke visie.
Jouw redenatie volgend, maar dan niet met betrekking tot de uitvoerende (muzikant) maar tot de maker (componist): is het eigenlijk wel mogelijk om zonder emotie muziek te creëren, los van wat de beoogde emotie is?

*

Tdo

• 10529
  • Smurf?!
« Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2017, 14:55:53 »
Jouw redenatie volgend, maar dan niet met betrekking tot de uitvoerende (muzikant) maar tot de maker (componist): is het eigenlijk wel mogelijk om zonder emotie muziek te creëren, los van wat de beoogde emotie is?

Wanneer het over enigzins serieuze muziek gaat niet nee. Uiteraard niet alleen, maar wel als wezenlijk onderdeel.

*

morph

• 12907
« Reactie #18 Gepost op: 9 juni 2017, 15:22:35 »
Vooral reclame-ondersteunende muziek is rechtstreeks op emoties gericht. Da's serious business. Toch pakt dat niet altijd op de beoogde wijze uit.

Ik betwijfel het of een andere richting serieuze muzikanten (dan reclame-componisten) bepaalde emoties beter zouden kunnen meegeven aan hun muziek en ook of zij dat bij elke compositie telkens zouden willen doen.
Persoonsgebonden luisteren en vervolgens interpreteren ongeacht wat er in is gestopt door de maker vind ik nog steeds aannemelijker. Het is wel leuk om (later) te vernemen dat de maker het bij de luisteraar ontstane gevoel daadwerkelijk bedoeld heeft. Maar dat kan alleen bij toeval of het moet voortdurend dezelfde muziekstijl zijn geweest die ten gehore werd gebracht.

*

minplus

• 6559
  • relax, don't do it
« Reactie #19 Gepost op: 9 juni 2017, 15:33:51 »
Daar denken we dus anders over. Er zijn er die helemaal in vervoering raken van Borsato. Anderen helemaal niet. Op welke set dit dan.wordt afgespeeld maakt mijn inziens niets uit.

Gr. Hans

Lees even de extra toevoeging in mijn post hierboven.

Ik las het...tsja ik heb niets met klassiek dus ik heb daar ook geen positive emotie bij. Ongeacht of ik het live hoor, op een gehakte set of ongehakte.

De gedachte/overtuiging dat je meent te weten.cq voelen wat de muzikanten voelen op moment van.spelen vind ik ....euh...eigenlijk gewoon larie.

Gr. Hans

Ik denk dat ik jou in een week wel aan het klassiek zou kunnen helpen; daarvoor zit er teveel goeie muziek bij. Een kwestie van de juiste ingang vinden op grond van je referentiekader van dit moment. Zo is het bij mij ook met Jazz gegaan waar ik eerder niets van moest hebben.
En wie weet hou je al van sommige dingen uit het klassiek zonder je het te realiseren, b.v. facetten uit de minimal music om maar iets te noemen.

Soms is het m.i. wel duidelijk wat muzikanten voelen tijdens het spelen en ik denk dan b.v. aan Feel like I'm fixing to die rag en andere nummers in diverse genres.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

chansig

• 10252
« Reactie #20 Gepost op: 9 juni 2017, 16:17:55 »
Ik krijg mezelf al een jaar of meer dan 10 niet aan de klassiek. Dus het lijkt me een behoorlijke opgave om dit wel binnen een week te kunnen laten plaats vinden.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

chansig

• 10252
« Reactie #21 Gepost op: 9 juni 2017, 16:24:47 »
Zij die aangeven dat ze de emotie van de muziek kunnen voelen welke de muzikant meegeeft: Voelt men dit bij iedere muziek soort, vorm, genre, nummer etc ?

Gr. Hans

*

art

• 8839
« Reactie #22 Gepost op: 9 juni 2017, 16:48:52 »
Binnenkort begint BBC4 (en BBC2 af en toe) weer met de PROMS.
Als je die gasten aan het werk ziet geeft vanzelf enthousiasme.  ;)

Wel een goeie tuner (Humax-ding of zo) gebruiken, de output van die Ziggo-doos of gebruikelijke platschermen is niet om over naar huis te schrijven.

*

chansig

• 10252
« Reactie #23 Gepost op: 9 juni 2017, 16:53:09 »
Dat enthousiasme zie ik ook bij Andre Rieu. Kan daar prima van genieten en zelfs geëmotioneerd door raken. Niet zozeer door de muziek maar door als ik zie wat het bij de mensen doet die er bij zitten.

Gr. Hans

*

minplus

• 6559
  • relax, don't do it
« Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2017, 17:28:50 »
Ik krijg mezelf al een jaar of meer dan 10 niet aan de klassiek. Dus het lijkt me een behoorlijke opgave om dit wel binnen een week te kunnen laten plaats vinden.

Gr. Hans

Bij mij was 1 avond genoeg na 10 jaar jazz-loos. Dus wie weet.  :)

*

chansig

• 10252
« Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2017, 17:31:14 »
Jazz is ook een genre wat mij niet weet te pakken. Heel soms wel...maar te weinig om te zeggen dat ik een liefhebber van Jazz ben.

Gr. Hans

*

minplus

• 6559
  • relax, don't do it
« Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2017, 17:45:54 »
Is net als klassiek een parallelle muzieksoort met simpele en complexe puin en juweeltjes. Via de juiste ingangen kun je je brein in die richting aanpassen waardoor je een deel ervan erg kunt leren waarderen.

*

Tdo

• 10529
  • Smurf?!
« Reactie #27 Gepost op: 9 juni 2017, 18:04:48 »
Persoonsgebonden luisteren en vervolgens interpreteren ongeacht wat er in is gestopt door de maker vind ik nog steeds aannemelijker.

Die wederkerigheid is denk ik óók een factor, maar sluit het één het ander uit?

*

Opa Spylac

• 5677
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #28 Gepost op: 9 juni 2017, 18:33:38 »
Is net als klassiek een parallelle muzieksoort met simpele en complexe puin en juweeltjes. Via de juiste ingangen kun je je brein in die richting aanpassen waardoor je een deel ervan erg kunt leren waarderen.

Dat kan ik alleen maar onderschrijven, je moet 't soms echt leren luisteren. Toen ik eenmaal de deur die Captain Beefheart heette door was zijn er voor mij hele werelden opengegaan.
With sufficient thrust, ducks fly just fine.

*

jpio

• 3954
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #29 Gepost op: 9 juni 2017, 19:11:21 »
Idem met heel wat andere muziekjes die voorheen 'onluisterbaar' waren. Zoals Roger Waters bijv. of King Crimson.
Pioneer, Onkyo-D, Philips 104, Planars 1.5 QR, Rel T2