*

Birdy

• 100
6 dB filter voor tweeter zinvol?
« Gepost op: 18 juni 2017, 20:45:37 »
Ik vraag me af of een 6 dB (eerste orde) filter voordelen kan brengen voor mijn luidspreker. Op het moment gebruik ik een 18 dB 5 KHz filter om de magnetostaat (RHT12S) te beschermen maar zou het mogelijk zijn om met een 3.3 uF Condensator een 6 dB filter toe te passen? of is dit te zwaar voor de tweeter.. graag advies en ervaringen. Mijn doel zou zijn meer integratie van hoog met midden.

gr. Ronald
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: 6 dB filter voor tweeter zinvol?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2017, 23:00:50 »
Het is uiteindelijk afhankelijk van de akoestische afval ( elektrisch+mechanisch) of e.e.a. goed op elkaar aansluit.
Die magnetostaten hebben vaak wat pieken die je beter niet aanstuurt en dat voorkom je met een steilere filterhelling.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Birdy

• 100
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2017, 02:37:34 »
Het is uiteindelijk afhankelijk van de akoestische afval ( elektrisch+mechanisch) of e.e.a. goed op elkaar aansluit.
Die magnetostaten hebben vaak wat pieken die je beter niet aanstuurt en dat voorkom je met een steilere filterhelling.

bedankt voor je reaktie @Be tweeter, ik vraag me ook af of de tweeter niet te veel vermogen gaat krijgen met een 6 dB filter, 6 KHz gefilterd ? 
Groeten Ronald

*

richard

• 3443
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2017, 04:38:13 »
Geen idee om welk ontwerp het gaat, maar doorgaans is het bij een goed ontworpen luidspreker geen verbetering als je lukraak je kantelpunt en filterhelling gaat aanpassen. Bovendien loop je het risico dat je de tweeter opblaast met zo'n slap filter.
Genoeg is beter.

*

Birdy

• 100
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2017, 18:39:09 »
Geen idee om welk ontwerp het gaat, maar doorgaans is het bij een goed ontworpen luidspreker geen verbetering als je lukraak je kantelpunt en filterhelling gaat aanpassen. Bovendien loop je het risico dat je de tweeter opblaast met zo'n slap filter.

@richard, het is een eigen ontwerp, luidspreker behuizing en filter. Hier draai ik al zo'n 27 jaar mee maar door het "ontwerp" verder te tweeken, probeer ik het maximale er uit te halen. Mijn streven was altijd zo weinig mogelijk filtering met units die geen sterke pieken of dalen hebben. De bas (vifa 21wp250) is gefilterd met een spoel van 1,2 mH, de middentoner (D54) met één condensator 33 uF (+ verzwakkings weerstanden) en de tweeter, RHT12S, met een 18 dB filter, 3,3 - 6,8 uF en 0,2 mH.  De dome mid. valt uit zichzelf boven de 6 KHz netjes af! Het geheel is afgestemd naar mijn smaak maar je wilt als zelfbouwer altijd net dat beetje extra er uit halen, toch! De speaker heeft een externe filter waardoor ik makkelijk kan aanpassen en heeft aparte aansluitingen per unit.

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2017, 18:42:45 door Birdy »
Groeten Ronald

*

richard

• 3443
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2017, 21:15:17 »
De belastbaarheis van een tweeter is meestal opgegeven met een bepaald filter en filterhelling. Je zou kunnen uitrekenen of je met het hoger kantelpunt en slappere helling een vergelijkbare belastbaarheid houdt. Een slap filter geeft doorgaans veel meer laagenergie door, ook al kies je het kantelpunt hoger.
Slap filter: -6 dB op 8 kHz geeft 4 kHz = -12 dB, 2 kHz = -18 dB, 1 kHz = -24 dB.
Ter vergelijking met een steil filter: -18 dB op 4 kHz geeft 2 kHz = -36 dB, 1 kHz = -54 dB.
Genoeg is beter.

*

Birdy

• 100
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2017, 01:52:01 »
De belastbaarheis van een tweeter is meestal opgegeven met een bepaald filter en filterhelling. Je zou kunnen uitrekenen of je met het hoger kantelpunt en slappere helling een vergelijkbare belastbaarheid houdt. Een slap filter geeft doorgaans veel meer laagenergie door, ook al kies je het kantelpunt hoger.
Slap filter: -6 dB op 8 kHz geeft 4 kHz = -12 dB, 2 kHz = -18 dB, 1 kHz = -24 dB.
Ter vergelijking met een steil filter: -18 dB op 4 kHz geeft 2 kHz = -36 dB, 1 kHz = -54 dB.

Ik kan niet veel hoger gaan dan 6 KHz, daar begint de dome al af te valllen en dan moet de magnetostaat het overnemen.  Vermoed dat het geen goed idee is om zo'n slap filter op een magnetostaat toe te passen, die kan kwa uitslag niet veel hebben. bedankt voor de verheldering!
Groeten Ronald

*

Be tweeter

• 9169
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2017, 08:03:05 »
Lijkt me zinvol.
Ik moest overigens toen ik je behuizing zag aan de volgende grafiekjes denken

Ik zou me niet direct ongerust maken want hier gaat het om behuizingen die beduidend groter zijn (60x60cm en 60 cm doorsnede) maar het zijn de slechtst mogelijke kastvormen wat diffractieproblemen betreft.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 08:21:06 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Birdy

• 100
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2017, 13:36:28 »
Lijkt me zinvol.
Ik moest overigens toen ik je behuizing zag aan de volgende grafiekjes denken

Ik zou me niet direct ongerust maken want hier gaat het om behuizingen die beduidend groter zijn (60x60cm en 60 cm doorsnede) maar het zijn de slechtst mogelijke kastvormen wat diffractieproblemen betreft.

@Be tweeter, inderdaad, ben niet ongerust over het resultaat ;-) Neem aan dat diffractie erg afhankelijk is van de spreiding van de luidspreker unit (diameter en type conus) en hoeveel materiaal er "gezien" wordt door de geluids golf. Ik heb bewust gekozen om zo weinig mogelijk materiaal naast de conus te hebben en alleen de bas heeft links en rechts een paar cm.  maar die straal zo wie zo meer omnidirecional af en wordt boven de 1 KHz gefilterd. Midden en hoog worden alleen begrenst door het eigen chassis materiaal. Ik heb meer invloed van de kamer akoestiek en zo gauw ik pakweg 1,5 tot 2 meter van de speaker luister hoor ik weinig galm / reflexies van de ruimte. Zelfs op korte afstand is het geluidsbeeld homogeen. Gelukkig heb ik een luister ruimte die ik kan aanpassen qua opstelling en afstand tot de achterwand e.d. Daar valt vaak veel winst te behalen.. een mix van direct en indirect geluid die mij bevalt. Dat is een driehoek van pakweg 3-3-3 meter, 60 cm van achterwand en 1,5 meter van zij wanden.
Groeten Ronald