Herbouwen kasten Quadral taifun x
« Gepost op: 24 juni 2017, 11:01:23 »
Hallo allemaal,

Aangezien ik toch maar geen nieuwe luidsprekers ga kopen en nog steeds verast word door de geluidskwaliteit van mijn zwaar beschadigde quadral taifun x's (technisch in orde) leek het me een idee om volledig nieuwe kasten te bouwen. Mijn idee was om de alle originele electronica en componenten over te zetten naar een andere kast behalve de voice coils want die waren kapot gegaan met het erin zetten van een nieuwe tweeter kap. verder vroeg ik me ook af of het zin had voor de geluidskwaliteit om het interne plaatwerk van een B&W 302 over te nemen.

Verder vroeg ik me af welke materialen ik het beste kan gebruiken, en of het zin heeft om direct achter de drivers pvc pijpen te plaatsen die het geluid naar achter leiden aangezien die quadrals dat ook hebben

Ik kan verder aan alle soorten materiaal komen (i.v.m. werk bij een agri installateur die veel zijn eigen onderdelen maakt). En aangezien ik redelijk kan lassen zou het overnemen van het plaatwerk van de B&W 302 geen probleem zijn

Fotos van de huidige behuizing en interne componenten staan hieronder op mijn onedrive

https://1drv.ms/f/s!AvJxhA1M8rwIyHKGTirBvclKg8wQ

alvast dank voor het lezen en evt reageren,

mvg,

Mark

*

chansig

• 10495
Re: Herbouwen kasten Quadral taifun x
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 11:08:19 »
Hier zit zeker kennis...maar er zit zeker meer kennis op het zelfbouwaudio.nl forum

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 11:09:55 »
Dan zal ik daar eens kijken, bedankt voor de tip.

mvg,

Mark

*

Rubble

• 10179
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 12:14:12 »
Ik vind MDF erg prettig bouwen. Lijmen en met schroeven klemmen ipv lijmklemmen. Of MDF een erg goed materiaal is om mee te bouwen zijn de meningen over verdeeld. Ik heb geen klachten. Ook mooi is om in berken multiplex te bouwen en blank te lakken.

Ik zou zo dicht mogelijk bij het ontwerp van Quadral blijven, met name qua kastinhoud. Wellicht wat dikkere plankjes gebruiken dan origineel of extra bracing aanbrengen.  Spelen met demping in de kast.

Leuk om te doen en te luisteren wat het doet.
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 12:23:17 »
Mijn idee was eigelijk meer om van mdf, multiplex of ander materiaal de kast te bouwen. Om er vervolgens grondlak (wit) op te verven en daarna een vinyl laag er om heen te plakken. Ik heb alleen geen research gedaan in hoe moeilijk dat is en hoe duur het is.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2017, 13:29:25 »
Hangt er een beetje vanaf voor welk materiaal je kiest en of je dingen wil als ingefreesde luidsprekers. In de originele kast zijn de luidsprekers ingefreesd, dat is meer werk en ingewikkelder. De prijs hangt af van het materiaal: spaanplaat is het goedkoopst, MDF wat duurder en multiplex weer wat duurder. Net als Rubble vind ik MDF wel fijn werken, helemaal als je het in de bouwmarkt al voor laat zagen.
Ik heb nooit met vinyl gewerkt, dus geen idee of dat lastig is. Ik kan me voorstellen dat het niet zo makkelijk is het helemaal strak te krijgen, maar misschien valt dat wel mee.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 13:33:45 door Satch »

« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2017, 13:32:34 »
Vgm valt dat wel recht te maken met dingen als bankpasjes maar je moet inderdaad wel precies zijn met het afmeten en opplakken. Ik denk zelf dat ik hetzelfde materiaal ga gebruiken als de originele kast. Alleen weet ik niet of dat mdf is. Het ziet er van binnen uit alsof het allemaal aan elkaar geplakte houtvezels zijn dus het kan goed zijn dat het mdf is.

*

Rubble

• 10179
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2017, 13:34:36 »
Is mogelijk spaanplaat.
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2017, 17:58:30 »
Ik heb het materiaal gefotografeerd. Wat mij opvalt is dat aan de linkerkant je een ander materiaal hebt dan aan de rechterkant. De rechterkant is de trouwens de voorkant van de speaker en de linkerkant een van de zijkanten. Heeft iemand een idee wat voor materialen dit zijn aangezien ik vaker met metaal werk dan met hout.

*

minplus

• 7098
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2017, 18:35:17 »
Links en rechts zijn toch echt 2 zijkanten....
En ik zie geen foto.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

J.B.L

• 3403
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2017, 22:04:49 »
Ik zal het kort en krachtig houden - 't heeft geen enkel zin. Taifun X zijn budgetspeakers van Quadral en als ze goed bevallen maar technisch richting total loss gaan, kun je beter een andere, goede set op MP scoren dan eindeloze uren en euro's te besteden aan een set nieuwe kasten.
Vooral nu je het ook zegt dat 1 (of beide) tweeters kapot zijn, ook die kun je niet zomaar vervangen zonder de filters daarop aan te passen en de nodige metingen aan te verrichten.

Als je het met zelfbouw aan de slag wilt, kijk maar naar de projecten van Speaker&Co, Speakerland, Tony Gee of Troels Gravesen.

*

richard

• 3678
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2017, 22:12:30 »
Ik zal het kort en krachtig houden - 't heeft geen enkel zin. Taifun X zijn budgetspeakers van Quadral en als ze goed bevallen maar technisch richting total loss gaan, kun je beter een andere, goede set op MP scoren dan eindeloze uren en euro's te besteden aan een set nieuwe kasten.
Als hij er lol in heeft om zelf nieuwe kasten te bouwen dan moet hij dat vooral doen. Je zou ook eigen ideeŽn wat betreft afwerking kunnen doen in plaats van een exacte kopie proberen te maken.

Wel moet je de afmetingen van de kast, de poort en dergelijke gelijk houden. Wat betreft materiaal is MDF gebruikelijk, spaanplaat is lastiger af te werken. Multiplex is wat beter van kwaliteit om mee te werken maar ook wat duurder.
Genoeg is beter.

*

minplus

• 7098
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2017, 00:12:28 »
Bij zelfbouw zou ik als uitgangspunt van een paar top-units uitgaan, mits je budget het toestaat, om je geluid een klasse hoger te tillen binnen je smaak. Tenzij de huidige voor jou helemaal het einde zijn. Dan krijg je mooiere kasten met hetzelfde geluid mits je niet totaal andere kasten bouwt die een gok zijn voor beter of (vermoedelijk, tenzij de technici knoeiers waren) slechter.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2017, 16:09:09 »
Ik zat er eigenlijk nog aan te denken voor als ik die kast van mdf of iets dergelijks maak en dat ik dan de voorkant modulair maak zodat ik makkelijk van drivers/tweeters kan wisselen. Zo ben je van het probleem af dat je vast zit aan budget speakers die in een nieuwe kast zitten. Maar voor nu wil ik eigenlijk bij mijn huidige 8ohm tweeters blijven aangezien het de lage tonen meer aanwezig maken ( als je de versterker half open zet). Verder wil ik ook alle technische componenten houden zodat ik ze direct in de nieuwe kast kan doen.

Ik ga vanavond waarschijnlijk mijn ideeŽn op tekenpapier zetten zodat mijn idee om de voorkant van de kast modulair te maken te realiseren is.

« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2017, 16:19:07 »
Mijn budget ligt eigenlijk rond de 50-100 euro voor de materialen en de interne componenten rond de 150 euro. De reden waarom ik niet andere luidsprekers neem is dat het me een leuk projectje leek om ze op te knappen en ze een meer premium uitstraling te geven