*

Jo

• *
  • 4
Magnat Monitor A
« Gepost op: 24 juni 2017, 19:59:21 »
Hallo, mijn eerste bericht hier en gelijk een vraag aan meer ervaringsdeskundigen dan ik.

Vandaag kocht ik een setje Magnat Monitor A die volledig in orde zijn voor zover ik kan beoordelen maar ik vind het geluid erg schel, ook als ik de treble flink terug draai. Vooral hogere midden tonen als bijvoorbeeld snare drum en de letter "S". Hoge tonen zoals hi-hats klinken wel weer redelijk normaal. Ik had van dit merk eigenlijk een meer gebalanceerd geluidsbeeld verwacht.

Bijzonder omdat met mijn versterker (Denon PMA-560) ik bij de meeste andere speakers de hoge en midden tonen tekort vind schieten en de treble juist omhoog draai. Is er iemand die dit geluidsbeeld herkent van deze Magnats of zou het kunnen dat er iets aan de hand is met een filter of iets dergelijks (ik heb er nauwelijks verstand van) Alle speakers doen het wel.

*

AM

• *
  • 38
Re: Magnat Monitor A
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 23:03:19 »
Doen alle drivers het en staat de boel in fase? (Zitten de plussen en minnen goed?)

*

hrcc

• 642
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 23:30:58 »
Welke andere type luidsprekers heb je beluisterd ?
Ik ken jouw type niet maar de all-ribbon 4  die ik hier thuis had kwam in het hoog ook zeker niets te kort maar ik vond ze niet schel.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 23:32:44 door hrcc »
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

Wim72

• 1585
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 23:46:39 »
Slissen kan je weinig aan doen...

Citaat
Slissen is het verkeerd uitspreken van sisklanken, in het Nederlands vaak de s en de z. Het kan op twee manieren gebeurenDe tong wordt tussen de tanden gestoken. Het geluid lijkt dan op dat van de Engelse th zoals in thief.
De lucht gaat niet over de tong maar langs de zijkanten. De tongpunt raakt de boventanden of het harde verhemelte. Het geluid lijkt dan op een l met bijgeluiden.
Slissen komt vaak voor bij jonge kinderen. Dit komt doordat zij vaak nog weinig controle hebben over hun tongspier. Bovendien klinkt de 's'-klank wel herkenbaar. Wanneer na het vierde jaar het slissen nog steeds niet over is, wordt logopedie aangeraden.

Het uitspreken van een S-klank met de tong tussen de voortanden wordt "lispelen" genoemd. Dat is wat anders dan "slissen".

*

Roots

• 1821
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2017, 00:07:04 »
Het is ook wel een beetje de "deutsche grundlichkeit" van toen heh..erg fris erg helder, tot vervelens toe. Ik had destijds de all ribbon 8p.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Jo

• *
  • 4
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2017, 14:24:13 »
Doen alle drivers het en staat de boel in fase? (Zitten de plussen en minnen goed?)

Of alle drivers het doen weet ik niet, ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen testen (?).
De boel staat wel in fase.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 14:49:01 door Jo »

*

Jo

• *
  • 4
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2017, 14:27:32 »
Welke andere type luidsprekers heb je beluisterd ?
Ik ken jouw type niet maar de all-ribbon 4  die ik hier thuis had kwam in het hoog ook zeker niets te kort maar ik vond ze niet schel.

Op deze versterker allemaal low end speakers waarvan ik van de meeste het type nummer niet meer weet. Onder andere Jamo, Wharfdale, Technics, ook een setje Tannoys die geweldig klonken in het laag maar wat hoog misten. Algemeen beeld daarbij was echter dat het hoog nooit té was en de balans ligt bij de Magnats juist wel bij het hoog.

*

Jo

• *
  • 4
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2017, 14:30:16 »
Het is ook wel een beetje de "deutsche grundlichkeit" van toen heh..erg fris erg helder, tot vervelens toe. Ik had destijds de all ribbon 8p.

Fris en sprankelend is ook niet erg maar dit is gewoon hard, overstuurd bijna.
Overigens zag ik wel dat de schuimrandophanging (hoe noem je dat) van de woofers zijn beste tijd gehad heeft, zou dit kunnen zorgen voor een verkeerde balans in het geluid? Laag wordt wel weergegeven maar niet optimaal verwacht ik. Aan de andere kant maken de mid en high speakertjes hun eigen geluid dus tja.