*

• 399
Rotel RA 940BX
« Gepost op: 4 juli 2017, 19:59:39 »
Beste allemaal,

Na voor een goede vriendin een vintage setje te hebben samengesteld heb ik zelf de smaak te pakken. Ik heb een Rotel RA 940 BX op de kop getikt voor weinig. Ik loop echter tegen iets aan waar ik jullie advies voor nodig heb. Ik heb de versterker bij binnenkomst even opengemaakt en besloten door te meten. Bij het meten van de ruststroom mat ik aan beiden versterker kanten een ruststroom van 20 millivolt. Ik heb dat naar beneden terug geschroefd naar de voorgeschreven 4 millivolt.

Het viel me op dat de versterker nog steeds vrij snel heet wordt. Het viel me ook op dat de 4 grote weerstanden tekenen vertoonden van afgebladderde verf. Bij het aanzetten wordt direct duidelijk waarom. De weerstanden worden erg heet! Op de foto zijn het de grote weerstanden die voor de eindtrap zitten. De fets die ervoor zitten worden ook vrij warm, de eindtrap blijft netjes koel. Volgens mij klopt er één en ander niet, hoewel de versterker gewoon functioneert. Ik vraag het liever eerst hier na voordat de versterker schade oploopt.

Ik heb verder moeite met het lezen van de codering. Ik zie achtereenvolgens paars, zwart en rood. Welke waarde levert dit dan op? Aan de donker bruine rand meen ik op te maken dat dit 1% tolerantie weerstanden zijn. Hieronder een foto van het geheel.

Ik meen dat een te hoge ruststroom niet goed is voor de levensduur van de versterker. Kan iemand aangeven wat de gevolgen zijn van een te hoge ruststroom?

https://www.dropbox.com/s/9rrct7cqpan9yk3/WP_20170704_20_04_34_Rich.jpg?dl=0

Graag jullie advies.
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2017, 20:08:18 door karma »

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: Rotel RA 940BX
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2017, 20:09:17 »
Leuk schadeformulier! ;) - edit - had je zelf ook al gezien.

Dit issem, denk ik. De weerstanden moeten 1 kohm zijn, met 5 of 10% tolerantie.
Dat is niet zo spannend.
Je meet 4 mV over elk van de vierkante, witte cementweerstanden erachter? Die zouden zo niet warm mogen worden.
Meetfout gemaakt?
Welke spanning er over de 1 kohm-weerstanden moet staan weet ik zo niet, dan moet ik ergens het schema downloaden.

« Laatst bewerkt op: 4 juli 2017, 20:12:02 door KT88 »
Audiodidact

*

Opa S.

• 7093
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2017, 20:16:19 »
Die witte worden toch ook niet warm? Die 1k weerstanden wel (zo te zien) en waarschijnlijk is dat gewoon inherent aan het ontwerp.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

• 399
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2017, 20:37:01 »
Hey KT !

Ik meet 4 millivolt over de twee controlepunten die op het moederbord zitten. Één van die meetpunten zie je op jouw foto aan de rechterkant nog net zitten. Die 4 millivolt is voorgeschreven door Rotel, maar dat was dus 20 millivolt toen ik het mat. Inmiddels terug geschroefd tot 4 millivolt. De witte weerstanden worden niet warm. Het zijn die grote bruine jongens waarvan een deel de verf af is. Kan het zoals Opa Spylac zegt het ontwerp zijn dat het zo heet wordt? Die grote bruine weerstanden zijn dus 1 kilo ohm. Zijn dit de emitterweerstanden? Of zijn die witte de emitterweerstanden? Kan iemand uitleggen waarvoor de witte en bruine weerstanden zijn? Zijn die grote draadgewonden weerstanden dat jullie kunnen zien? Zijn die witte draadgewonden?

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2017, 20:55:31 »
De emitterweerstanden (van de eindtrap) zijn die witte, rechthoekige blokjes. Dat zijn draadgewonden werstanden.
De 1 kohm-weerstanden (koolfilm, niet draadgewonden) zijn denkelijk de basisweerstanden van de eindtransistoren, die dienen om de ladingsdragers van de bases af te voeren.

Maar met zekerheid kan ik dat pas zeggen als ik het schema heb gezien, ik zal zometeen eens kijken op Hifiengine en Elektrotanya of die erbij staat.
Audiodidact

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2017, 21:01:17 »
Ze dissiperen in rust 1,7 Watt dus daar worden ze wel warm van en na verloop van jaren zouden ze wat af kunnen bladderen.
Er hoort  41,5 Volt overheen te staan in elk geval.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2017, 21:06:41 »
Hey rappe vogel!  ;D

Had je 't schema bij de hand? Ik heb 'm zojuist gedownload en inderdaad staat er ruwweg de voedingsspanning overheen.
Zijn de afvoerweerstanden voor de basislading van de eindtorren.
Ook zie ik dat ze 3 watt zouden moeten zijn, maar na zoveel jaar dissiperen wil de verf er wel afbladderen.
Op zich geen drama, maar vervangen kan natuurlijk altijd. Liefst weer koolfilm (of MOX, metaaloxyde, die worden speciaal gemaakt voor deze vermogensklasse).

Audiodidact

*

• 399
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2017, 00:04:52 »
Ik ga die doorbakken weerstanden inderdaad maar vervangen. Ik zal ook een hoger wattage nemen. Over de grote weerstanden staat 39.3 volt, dus dat klopt in de praktijk ongeveer.

Nog één vraag: kan die hoge ruststroom van 20 millivolt schade aanrichten? Het is vijf keer zo hoog als voorgeschreven. DC offset is ook bij te regelen en heb ik nagenoeg op nul gekregen. Die stond trouwens al niet verkeerd zo rond de tien millivolt op één kanaal en rond de 18 millivolt op het andere.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2017, 05:27:17 »
Nee, dat richt geen schade aan.
Overigens staat er in het manual dat ik gedownload heb dat de ruststroom, vertaald als spanning over de testpunten TP1-3 en TP2-4, 12 mV moet zijn.

De weerstanden gewoon 3 watt MOX of koolfilm nemen; groter kan natuurlijk wel maar dat is dan altijd draadgewonden, en bij een waarde van 1 kohm is de zelfinductie NIET verwaarloosbaar!
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2017, 05:30:19 door KT88 »
Audiodidact

*

• 399
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2017, 11:30:13 »
Ik moest toch bestellen dus heb ze van Kiwame besteld in 5 watt uitvoering. Dat zijn carbon film types. In totaal 7 euro dus dat valt mee. Waar vinden jullie de service manual van de RA 940 BX? Ik kan deze niet vinden online, behalve op sites waarvoor ik ervoor betaal. Ik zal de ruststroom op 12 millivolt afstellen! De emitterweerstanden zijn 0,22 ohm en 5 watt types toch?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2017, 11:32:38 »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

• 399
« Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2017, 12:47:24 »

*

• 399
« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2017, 19:25:46 »
Ik heb uitval van het rechterkanaal zo nu en dan. Ik heb in ieder geval kunnen uitsluiten dat het in het voorversterkerdeel en eindversterkerdeel zit. Het zit in de phonotrap. Eerste verdachte is de MM/MC switch. Ik wacht eerst de zending af om de phonotrap te reviseren. Er komen vier ero MKC 1862 ontkoppelingscondensatoren in en de elco's vervang ik door Nichicon Muse, Elna Silmic II en Nichicon Fine Gold. Wel een beetje een domper dit. Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2017, 20:23:26 »
Het kan eigenlijk alleen maar in de ingangskeuze-schakelaar zitten, tenzij de phonostage zelf defect is.
De MC/MM omschakeling schakelt alleen de gain om en een extra ingangsweerstand en heeft verder geen betrekking op de feitelijke werking.

Kijk eens vanonder naar de solderingen rond de ingangskeuzeschakelaar, zijn die nog OK?
Ik heb wel eens vernomen dat het opampje dat de feitelijke RIAA-stage vormt, defect kan raken, maar heb dat zelf nog nooit meegemaakt.

- edit - ook de ingangsconnectoren kunnen los in de tin staan.
Even doorsolderen is altijd wel raadzaam bij Rötel.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2017, 20:30:35 door KT88 »
Audiodidact

*

• 399
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2017, 23:10:14 »
Dus toch de schakelaar als hoofdverdachte. Ik zal morgen eens alles doorsolderen. Ik heb al gekeken naar een nieuwe schakelaar maar helaas niet kunnen vinden. Ik krijg tenminste de indruk dat de phonostage goed werkt als ik hem op mc zet. Maar het klinkt wel dof natuurlijk. Met MM valt het kanaal soms erg ver terug.