Is de min van alle speakers hetzelfde
« Gepost op: 15 juli 2017, 10:52:39 »
Hoi audiofreaks,

Ik heb eeb vraag mbt audio. Het zou mooi zijn als jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt bij voorbaat

Ik wil de tuinspeakers met een relais kunnen aan en uitzetten.

Ik heb hier 2 speaker uitgangen voor op de versterker. Nu wil ik de min van beiden samenvoegen en deze schakelen met t relais.

Is dit mogelijk zonder geluidsverlies?

Het relais kan ik op afstand besturen.

Ik hoor graag van jullie

Groet
Martijn

*

richard

• 3791
Re: Is de min van alle speakers hetzelfde
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2017, 17:38:33 »
Waarom zet je dan de versterker niet uit, dat kun je toch ook met een op afstand bedienbaar relais?

Ik neem aan dat je twee tuinluidsprekers hebt en ze stereo aanstuurt. Als je dan alleen de min (0) aan elkaar knoopt en schakelt met een enkelpolig relais blijft het verschil in stereo tussen links en rechts door de luidsprekers gaan.
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2017, 21:08:57 »
Dank voor je bericht.

Ik wil deze 2 speakers kunnen bij schakelen door middel van het relais.

maar als ik je uitleg goed begrijp, en ik combineer de nul en schakel deze met een enkel polig relais en sluit de plus links en rechts aan dan heb ik stereo en geen verlies, vervorming oid?

Speakers Links en speakers rechts gebruikt dezelfde nul.

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2017, 21:40:12 »
Ja...Als het goed is wel.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 21:46:46 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2017, 23:07:35 »
Richard betoogt juist dat je bij afschakelen van het relais het verschilsignaal tussen beide kanalen in tegenfase nog uit de luidsprekers hoort komen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2017, 00:41:28 »
Sja..Het probleem is dat ik altijd gebalanceerd denk. ;) .En buiten dat weet ik nog steeds niet waar de massa aan min stopt en waar niet.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3791
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2017, 10:32:54 »
Richard betoogt juist dat je bij afschakelen van het relais het verschilsignaal tussen beide kanalen in tegenfase nog uit de luidsprekers hoort komen.
Klopt. Is makkelijk op te lossen door een dubbelpolig relais te nemen. Die kun je ook in de 'plus' zetten met hetzelfde resultaat.
Genoeg is beter.